{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.704 visninger | Oprettet:

Foderautomat, priser og meninger {{forumTopicSubject}}

Hej,

Vores stald overvejer at infører foderautomater, da der er mange delte mening om, hvad vores heste skal fodres med.

Jeg vil gerne høre jeres erfaring med disse foderautometer, men jeg vil også vide hvad de koster, hvor meget der kan være i dem og hvor de er købt.

Kan I hjælpe mig ??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Foderautomat, priser og meninger
  • #1   3. okt 2011 Vi har ikke selv foderautomater, men jeg har hørt flere steder fra, at det er absolut ikke al foder i pilleform, som man kan putte i dem.. Dermed "låser" du lidt dine muligheder for at vælge foder..

• #2   3. okt 2011 Jeg har ikke hørt at pille foder skulle være et problem, men grov foder som eks. lucerne, er vidst ikke for godt.

Og foder med Olier giver vidst også problemer smiley

• #3   3. okt 2011 Magasinet HEST har en stor artikel om foderautomater i denne måned. (blot info - måske der står noget nyttigt. Har ikke selv en dyt forstand på det. smiley )

• #4   3. okt 2011 vi er super glade for vores på hedensted rideklub. det giver en dejlig ro i stalden, og bl.a. min hest har fået langt bedre hul end han har haft tidliger

vi har ingen problemer med piller, der er flere der får de store fra kraft hestefoder

vores er fra ifeed, mener der kan være en 4 kg i dem...

• #5   3. okt 2011 jeg var ikke glad for det i den stald vi var i...
    Det skabte stress hos hestene, mange endte med at stå og sparke, meget!, på vægen for at få lidt foder ud af automaten..

Det fungere 100 gange bedre der hvor jeg er nu, hvor de giver hø før hver fodring, og derfor får de hø og foder 3 gange om dagen, meget meget mindre stress smiley

• #6   3. okt 2011 Hej Madicken, jeg må have fat i det blad smiley

Hej Karina, hvad har jeres Ifeed kostet ?? Dem har vi også kigge på smiley

• #7   3. okt 2011 Hej Mia, Det har jeg også hørt enkelte sige, men jeg synes det var en super god løsning med at give wrap først for at få ro på stalden smiley

• #8   3. okt 2011 det ved jeg ikke, de var sat op da jeg flyttede dertil, men mener det er omkring en 1000 kr. pr stk.

• #9   3. okt 2011 Eriksminde har foder automater det er dejligt nemt. Hestene skal lige vænne sig til det men der er styr over fodringen for det meste. Vi har prøvet få gange hvor de enten ''løb løbsk'' og blev ved med at køre foder ud smiley

• #10   3. okt 2011 Der hvor jeg arbejder har de også i den ene stald automater fra ifeed.. Det sker tit at der står en hest eller to som ingen mad har fået fordi det ikke kan komme ud.. De bliver tit smurt med showshine indeni for at få dem til at virke

• #11   3. okt 2011 Hej Anna, Showshine ?? Det lyder som en sjov løsning. Hvad fodre I med der har så svært ved at komme igennem ??

• #12   3. okt 2011 Når man bruger showshine bliver den helt glat på indersiden så det lettere löber igennem.. De får forskelligt foder men specielt musliblandinger kan nemt sätte sig fast

• #13   3. okt 2011 Hej Anna, Jo det med müsli samt lucerne har jeg hørt, men at showshine kan løse problemet vidste jeg ikke.

Jeg tror vi hovedsagligt ville skulle bruge dem til pille foder som Pavo Condiition Ekstra, men jeg skal ikke kunne udlukke at andre ville bruge müsli i stedet for.

• #16   3. okt 2011 Hej Sanne, Tusindt ak for din positive tilbagemelding. Jeg har også taget kontakt til IFeed, for at hører om muligehderne.

Jeg kan dog hører på mange at Olie rigt foder samt melasse og müsli og lucerne foder kan skabe problemer i disse automater,

Jeg vil bruge dem til Pavo Condition extra foder, er der nogle der har erfaring med det i automater ??

• #17   3. okt 2011 Vi har automater hvor jeg står nu, de havde før netop problemer med at de ikke lukkede tæt nok, så når hestene bankede røg der foder ud til dem. det er dog løst nu. og det fungere rigtig godt. Der minimum af larm når der fodres. meget mindre, end hvis der kommer en fodervogn gennem stalden. stalden fylder automaterne op, når hestene lukkes ud om morgenen.
    Folk laver selv den blanding de vil fodre deres hest med. Ja tror ikke lucerne osv kan komme gennem automaten. Men man kan jo prøve sig frem.

Held og lykke med projektet.

• #18   3. okt 2011 vi har hjemmelavet automater i vores stald - og de fungere bare fint! men kan kun give ret mht lucerne og melasse...

• #19   3. okt 2011 har også stået i en stald med automater, og synes bestemt heller ikke det skabte andet end stress...... alle hestene blev helt rundt på gulvet hver gang de kunne høre maskinerne skulle til at køre og nogle måtte putte bidstop på da hestene forsøgte at få maden ud..... meget mere ro uden automater er min erfaring.....

• Henrik  C
    Henrik C Tilmeldt:
    apr 2017

Følger: 1 Svar: 3
    #20   5. apr 2017 Fremtiden Staldinventar A/S har overtaget agenturet for iFEED i Danmark pr. 1-3-2017.

Denne tråd er efterhånden over 8 år gammel, så vi vil gerne informere om status på iFEED år 2017 og hvad der er sket i den mellemliggende periode.

iFEED er løbende blevet forbedret gennem de sidste 10 år, og alle de problemer, som beskrevet i tråden her er løst på de iFEED'ers der sælges i dag. Hesten kan ikke længere påvirke automaten, så den giver foder, og dermed forsvinder den banken på inventar og generelle stress, der omtales ovenfor.

ændringerne er primært sket på:

aktivator (udfodringskammer i bunden af foderbeholderen)
    trækstang (mellem aktivator og motor)
    motor (har nu overbelastningssikring)

Udskiftes disse 3 reservedele i en gammel iFEED'er vil den fungerer som en ny.

Vi har erfaret, at mange eksisternde kunder som har haft et iFEED anlæg i mange år ikke udnytter dets fulde potentiale.
    Vi anbefaler mange små portioner fordelt over hele døgnet i de perioder, hvor hesten er opstaldet.Gerne 12-15 udfodringer pr. døgn.
    Der bør ikke gå mere end 3 timer mellem hver fodring, dette gælder i al den tid hesten er opstaldet, også om natten.

Vi ser et stort potentiale i iFEED, mange års erfaring viser at ved korrekt brug giver iFEED hesten en mere naturlig foderoptagelse, når den er på stald, hvilket giver en sundere hest, og en stor reduktion i risikoen for foderrelateret sygdomme som mavesår og kolik, samt 25-40% foderbesparelse.

• #22   6. apr 2017 Ved at overlade fodringen til maskiner så har man ikke kontrol over hestenes foder indtag. Hvad så hvis maskinen går i stykker? Så ved man jo faktisk ikke hvor meget foder hesten har gået glip af...
    Jeg kender ikke til fodring med maskiner, men dette er blot mine tanker omkring det.
    Er der en alarm der begynder at bippe hvis der er en fejl eller hvad?

Mvh TT

• Henrik  C
    Henrik C Tilmeldt:
    apr 2017

Følger: 1 Svar: 3
    #23   7. apr 2017 Med iFEED har man fuld kontrol over hestens foderindtag, det er dig som bestemmer 1) hvor tit der skal fodres i stalden, 2) hvor meget der skal fodres pr. gang til hver enkelt hest, og 3) fodertypen kan du også bestemme individuelt pr. hest, da der er en iFEED'er pr. boks.

Det er stadig dig, der fodrer hesten, iFEED er blot et redskab du kan bruge til at gøre det bedre.

Foderbeholderen er på kun på 10,5 liter og skal derfor fyldes en gang om dagen. Selve beholderen er i transparent plast, så det er nemt at se hvor meget foder der er i den.
    Det er til en hver tid muligt at lave en test af et døgns udfodring, så kan man veje den mængde foder der er kommet ud, så ved man præcis hvor meget hesten får hvert døgn. Man bør altid lave denne test, hver gang man ændrer fodersammensætningen/mængden.

iFEED er har været i brug i mange stalde i Danmark i over 12-15 år, er løbende blevet produktudviklet, og fremstår i dag som meget driftsikkert. På den centrale strømforsyning med timer kan drifts-status altid aflæses.

Det vigtigste ved iFEED er at hesten får tildelt kraftfoder i mange små portioner over hele døgnet også om natten, mens den er på stald, så dens niveau af mavesyre altid er i balance. Fodring med store kraftfoder portioner 2-3 gange om dagen, men lange pauser mellem fodringerne er ikke optimal for en hests fordøjelses-system, og kan være medvirkende til mange problemer som f.eks. kolik og mavesår.

Det er vigtigt at påpege at en hest ikke kun bør fodres med kraftfoder alene, den skal også have masser af strukturfoder f.eks. hø. også selvom man har en iFEED foderløsning.

• #24   7. apr 2017 Derfor har mine heste altid hø ad libitum smiley men okay, hvis man får besked på hvornår noget er galt så er det da et meget smart system smiley

Mvh TT

Kommentér på:
Foderautomat, priser og meninger

Annonce