9.704 visninger
|
Oprettet:
Foderautomat, priser og meninger {{forumTopicSubject}}
Hej,
Vores stald overvejer at infører foderautomater, da der er mange delte mening om, hvad vores heste skal fodres med.
Jeg vil gerne høre jeres erfaring med disse foderautometer, men jeg vil også vide hvad de koster, hvor meget der kan være i dem og hvor de er købt.
Kan I hjælpe mig ??
jul 2008
Følger: 297 Følgere: 299 Heste: 16 Emner: 211 Svar: 4.053
maj 2008
Følger: 35 Følgere: 47 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 111
Og foder med Olier giver vidst også problemer
jun 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 26 Svar: 87
jul 2005
Følger: 77 Følgere: 74 Heste: 3 Emner: 65 Svar: 2.468
vi har ingen problemer med piller, der er flere der får de store fra kraft hestefoder
vores er fra ifeed, mener der kan være en 4 kg i dem...
jul 2007
Følger: 18 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 31 Svar: 977
Det skabte stress hos hestene, mange endte med at stå og sparke, meget!, på vægen for at få lidt foder ud af automaten..
Det fungere 100 gange bedre der hvor jeg er nu, hvor de giver hø før hver fodring, og derfor får de hø og foder 3 gange om dagen, meget meget mindre stress
maj 2008
Hej Karina, hvad har jeres Ifeed kostet ?? Dem har vi også kigge på
maj 2008
jul 2005
Følger: 77 Følgere: 74 Heste: 3 Emner: 65 Svar: 2.468
mar 2005
Følger: 163 Følgere: 157 Heste: 8 Emner: 259 Svar: 2.218
okt 2007
Følger: 26 Følgere: 25 Heste: 6 Emner: 89 Svar: 458
maj 2008
okt 2007
Følger: 26 Følgere: 25 Heste: 6 Emner: 89 Svar: 458
maj 2008
Jeg tror vi hovedsagligt ville skulle bruge dem til pille foder som Pavo Condiition Ekstra, men jeg skal ikke kunne udlukke at andre ville bruge müsli i stedet for.
maj 2008
Jeg kan dog hører på mange at Olie rigt foder samt melasse og müsli og lucerne foder kan skabe problemer i disse automater,
Jeg vil bruge dem til Pavo Condition extra foder, er der nogle der har erfaring med det i automater ??
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
Folk laver selv den blanding de vil fodre deres hest med. Ja tror ikke lucerne osv kan komme gennem automaten. Men man kan jo prøve sig frem.
Held og lykke med projektet.
feb 2007
Følger: 62 Følgere: 59 Heste: 5 Emner: 46 Svar: 251
dec 2009
Følger: 46 Følgere: 45 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 75
apr 2017
Følger: 1 Svar: 3
Denne tråd er efterhånden over 8 år gammel, så vi vil gerne informere om status på iFEED år 2017 og hvad der er sket i den mellemliggende periode.
iFEED er løbende blevet forbedret gennem de sidste 10 år, og alle de problemer, som beskrevet i tråden her er løst på de iFEED'ers der sælges i dag. Hesten kan ikke længere påvirke automaten, så den giver foder, og dermed forsvinder den banken på inventar og generelle stress, der omtales ovenfor.
ændringerne er primært sket på:
aktivator (udfodringskammer i bunden af foderbeholderen)
trækstang (mellem aktivator og motor)
motor (har nu overbelastningssikring)
Udskiftes disse 3 reservedele i en gammel iFEED'er vil den fungerer som en ny.
Vi har erfaret, at mange eksisternde kunder som har haft et iFEED anlæg i mange år ikke udnytter dets fulde potentiale.
Vi anbefaler mange små portioner fordelt over hele døgnet i de perioder, hvor hesten er opstaldet.Gerne 12-15 udfodringer pr. døgn.
Der bør ikke gå mere end 3 timer mellem hver fodring, dette gælder i al den tid hesten er opstaldet, også om natten.
Vi ser et stort potentiale i iFEED, mange års erfaring viser at ved korrekt brug giver iFEED hesten en mere naturlig foderoptagelse, når den er på stald, hvilket giver en sundere hest, og en stor reduktion i risikoen for foderrelateret sygdomme som mavesår og kolik, samt 25-40% foderbesparelse.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Jeg kender ikke til fodring med maskiner, men dette er blot mine tanker omkring det.
Er der en alarm der begynder at bippe hvis der er en fejl eller hvad?
Mvh TT
apr 2017
Følger: 1 Svar: 3
Det er stadig dig, der fodrer hesten, iFEED er blot et redskab du kan bruge til at gøre det bedre.
Foderbeholderen er på kun på 10,5 liter og skal derfor fyldes en gang om dagen. Selve beholderen er i transparent plast, så det er nemt at se hvor meget foder der er i den.
Det er til en hver tid muligt at lave en test af et døgns udfodring, så kan man veje den mængde foder der er kommet ud, så ved man præcis hvor meget hesten får hvert døgn. Man bør altid lave denne test, hver gang man ændrer fodersammensætningen/mængden.
iFEED er har været i brug i mange stalde i Danmark i over 12-15 år, er løbende blevet produktudviklet, og fremstår i dag som meget driftsikkert. På den centrale strømforsyning med timer kan drifts-status altid aflæses.
Det vigtigste ved iFEED er at hesten får tildelt kraftfoder i mange små portioner over hele døgnet også om natten, mens den er på stald, så dens niveau af mavesyre altid er i balance. Fodring med store kraftfoder portioner 2-3 gange om dagen, men lange pauser mellem fodringerne er ikke optimal for en hests fordøjelses-system, og kan være medvirkende til mange problemer som f.eks. kolik og mavesår.
Det er vigtigt at påpege at en hest ikke kun bør fodres med kraftfoder alene, den skal også have masser af strukturfoder f.eks. hø. også selvom man har en iFEED foderløsning.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
Foderautomat, priser og meninger