{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.453 visninger | Oprettet:

Løsdrift / Boks - Hvorfor? {{forumTopicSubject}}

Tænkte det her op til vinteren, kunne være meget sjovt med en lille debat.

Hvad har du din hest i, og hvorfor?
Hvad ser du som fordele og ulemper ved dit valg?

Emner til debat:
- Heste der står i boks bliver lettere syge, fordi deres immunforsvar ikke er nær så stærkt og de har sværere ved balance på folden om vinteren - Argumenter for og imod?

- Heste i løsdrift bliver ikke tilset nok, får lettere mug m.m. og der er for meget arbejde. Argumenter for og imod?

Husk at holde tonen smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Løsdrift / Boks - Hvorfor?
  • #1   3. okt 2011 Min hest står i løsdrift hele året rundt og har gjort det hele livet, tror ikke hun ville føle sig tilpas i en boks da hun hurtigt keder sig :).
    Jeg har aldrig haft problemer med muk, og jeg er ude ved hende hver dag så hun bliver skam tilset nok smiley

• #2   3. okt 2011
    ... Ordentligt lavet løsdrift og drænet løsdrift vil aldrig have mudder :o)
    Ligesom en ordentligt lavet alm. fold ikke vil have det.

Dette så slf. taget i betragtning at det er få tallet der dræner der hvor mudder er og forsøger at proppe andet i, der er bare mudret.

Her er billeder af en lækkert lavet løsdrift;
    http://www.heste-nettet.dk/forum/14/1022483/1022428/

• #3   3. okt 2011 Jeg fortrækker Løsdrift da jeg så slipper for problemet med en evt for varm stald.

Min ismule får en giga pels, men jeg må tage hvad jeg kan få. og det er først i år hun fik Muk da hun gik på en meget ringe og våd eng. Mega træls kan jeg kun sige.

• #4   3. okt 2011 Jeg har min stående i løsdrift, fordi jeg synes det er det mest naturlige for hesten. Der hvor han står er der ikke så meget mudder igen, men det var der det sted han stod før vi købte ham(også løsdrift). alligevel har han aldrig haft muk.
    Jeg er ikke ude hos ham hver dag, men der bliver selvfølgelig holdt øje med ham hver dag så han ikke går og er syg. Det er dog ikke det at han står i løsdrift der gør at jeg ikke er ude hos ham hver dag.

God debat Andrea smiley

• #5   3. okt 2011 Min står i boks.. Fordi - det er hvad der er smiley jeg vil helst have min i løsdrift, synes der er flest fordele frem for boksen..

De kan bevæge sig frit, mere luft, de kan være sociale smiley

Min keder sig også i boksen og uanset, hvordan man vender og drejer det, så kan jeg bare ikke tro at det kan være "hyggeligt" eller "dejligt" for hesten at stå i en boks i flere timer..

Jo min kan godt lide at komme ind, fordi han ved der er mad! Så han vil gerne ind, men han vil lige så gerne ud igen! Det er der jeg tror mange går galt i byen, med det der "min hest elsker sin boks" fordi min spurter også ind i boksen, men når maden er væk og man måske har fået en slapper (hvis man har lavet noget hårdt), ja så er det ligesom det...

• #6   3. okt 2011 min står i løsdrift lige i øjeblikket, da jeg leder efter job så jeg kan få hende opstaldet tættere på hvor jeg bor. Min hest trives bedst i en boks, da hun stresser lidt i løsdrift mht. mad osv. så hun er roligere når hun kan stå og slappe af i sin boks. Hun nyder også at blive nusset om derinde, og skal ikke "konkurrere" med de andre, jeg kan mærke TYDELIG forskel når hun kommer fra løsdrift til boks.

Dog vil jeg give MLC ret i, at min lige så gerne vil ud igen om morgenen, men hun keder sig ikke i boksen smiley nu får hun så også så meget stråfoder at hun har til hele natten når hun er i boks smiley i øvrigt går hun om vinteren altid MINDST 10 timer på fold, og meget gerne mere, så det ikke fordi hun ikke kommer ud smiley

• #7   3. okt 2011 har en løsdriftstald, men samtidlig kan jeg lukke stalden af ,så de har en boks hver og stå i ..så de nyder godt af begge dele..

• #8   3. okt 2011
    Løsdrift ville være super godt og tror helt sikkert at de begge vil trives og jeg ville have det godt med at de gik ude døgnet rundt.. Men vi får det nemt mudderet her og pt er min økonomi ikke til at lave en løftdrift som lever op til den rene luksus :o) desværre.. Måske det kommer..
    Men mine to står i boks og det har jeg det fint med.. De kommer ud kl 6 om morgen og kommer ind igen hen ad kl 20-21 stykker.. Jeg har et plag på 1 år som skal være i hænder hverdag plus hun igen har fået mug, så derfor kommer hun ind og står tørt om natten.. De keder sig heller ikke da de har masser af stråfoder..

• #9   3. okt 2011 Vi har planer om at lave en løsdrift til vores unge hypper:) Fordi jeg mener kun at det er sundt for dem at være ude og de vil stadig være under opsyn - det er jo en indstilling:) Det er bare nemmere at have hopperne og ridehestene i boks, så man er sikker på at alle får hvad de skal have uden nogen snyder sig til ekstra;) Og så skal man ikke kæmpe med at få sin ridehest ud imellem en flok forvoksede babyer;)

• #10   3. okt 2011 Har mine 3 heste i løsdrift, de går kun de 3 nu sammen nu, men har tidligere gået fint sammen med venindes og opstalder.. Så længe løsdriften er indrettet korrekt, folden er stor nok og de har det godt indbyrdes, vil jeg ALTID vælge løsdrift, fremfor boks.. Har to 1½ års plage og en DV ridehest på 6 år..

Det er sundere for deres krop, luftveje og sociale relationer at gå i en velfungerende flok i løsdrift..

Mine bliver bundet ved fodring ved hver deres krybbe og det fungerer til UG, og er nødvendigt da de ikke får lige meget.. De har ad libitum grovfoder i høbaren i løsdriften og i høkassen på folden..

Der er ikke mudder ved min løsdrift, de få steder der kunne blive lidt smattet, er nu dækket med sand, så det bliver ikke et problem denne vinter med det kan være glat op og ned af bakken pga våd jord... Og de store dybe jordknolde bliver heller ikke aktuelt, hvilket er dejligt..

Dog ville jeg ikke have hest i løsdrift et sted, hvor der ikke er staldgang, boks til rådighed ved sygdom etc og hvor de ikke kunne leve et normalt "rideheste" liv... Jeg skal have det bedste fra begge "verdener" ;o)

• #11   3. okt 2011 Og muk får mine ikke, heller ikke med denne meget våde sommer vi har haft... Muk opstår som regel pga svækket immunforsvar og folk der børster deres heste i koderne....

• #12   3. okt 2011 Jeanette H.. Det kan da ikke rigtig passe med mukken? Jeg har 2 heste med tendens til muk. Ingen af dem har svækket immunforsvar eller bliver børstet i koden..

• #13   3. okt 2011 Maria: Den er skam god nok... Men det kan også spille ind at hestene går på en type jord, med særdeles højt indhold af bakterien, og hvis de går i "mudder" får de nemmere bittesmå rifter, som bakterien så angriber med det samme.....

• #14   3. okt 2011 Havde også en hest med tendens til muk, sommer som vinter, men efter han blev flyttet en sidste gang fra boks til løsdrift og fik minus stivelse/sukker i foderet og et vitamin/mineral produkt der dækkede ham korrekt ind, stoppede det fra den ene dag til den anden med at komme.. Så der var det hans immunforsvar der havde været svækket via ikke fyldestgørende fodring og miljø....

• #15   3. okt 2011 Jeanette H.. Det har jeg godt nok aldrig hørt om. Har altid fået at vide at nogle heste bare er mere udsatte end andre. Det tror jeg nu er tilfældet med mine..

• #16   3. okt 2011 Maria: Ja det har man også altid bare gået ud fra var tilfældet, men heldigvis er der kommet mere fokus på området =)

• #17   3. okt 2011 ja jeg fik min i 2005 havde jeg ham i boks der der ikke var andet og flyttede ham i 06 til sjælland hvor han kam til at stå i en løsdrifboks og flyttede i den i 08 til løsdrift sted og tilbage til boks i 2010 hvilket var et maridt han kunne ikke længer finde ud af at stå i en ponyboks forde den var for lille så måtte vente på en hesteboks var ledig og det hjalp meget og er han flyttet igen og her til vinter kommer han i løsdrift villet passer ham bedst smiley

Så jeg fortrækker løsdrift hvor hesten selv kan bestemme om den vil være ude eller inde

• #19   4. okt 2011 Mine heste er endelig kommet hjem til mig selv og de går nu i løsdrift.

For mig er det en fordel at de går i løsdrift. Jeg har to børn på 2 ½ og 4 år, så jeg er ikke afhængig af at lukke ind og ud på samme tid hver dag, jeg har meget mere fleksibilitet. Løsdriften er nemmere at holde end en boks, og mine heste trives ved at kunne være ekstra meget ude. Jeg slipper for dækner (håber jeg.. nu må vi se med sidste ankomne) og jeg kan se hestene når jeg kigger ud af vinduet..

Jeg tror på løsdriften er sundere for deres tarmsystem og ikke mindst for deres immunforsvar.

Jeg er mere sammen med mine heste nu hvor de er kommet hjem og er i løsdrift. Jeg skal ikke sørge for andres heste, lukke ind og ud, muge i bund ofte (klatterne skal jeg selvf. stadig tage).

Min fjordhest er mere rolig i løsdrift.. så er der ikke stress omkring maden. Og jeg kan nu selv vælge hvilken fold hun skal gå på til sommer (men det er jo så efter jeg har fået dem hjem)

• #20   4. okt 2011 hov glemte..

ulempen v. løsdrift er indgangen til løsdriften, men det regner jeg med vi får styr på næste år, når vi har set hvor slemt det bliver og hvordan problemet bliver.

En anden ulempe er hvordan jeg skal fodre, da mine skal fodres forskelligt og jeg har en fjordhyp der selvf. er meget madglad...

Mine bliver i øvrigt tilses inden jeg tager på arbejde, når jeg kommer hjem, efter aftensmaden , hvor jeg ofte rider og inden jeg går i seng.. + det løse..

• #21   9. okt 2011 Nu er det måske en lidt gammelt indlæg ..

Men jeg er for med begge ..

Havde det været Spring havde det under ALLE omstændigheder været løsdrift. Hun fungerede godt derinde, og var nem at få væk fra andre, og "fik andre væk", hvis hun vidste at jeg skulle være sammen med hende.. Hun døde pga. boks, og i lang tid efter det da jeg fik Aram var jeg rigtig bange for om der skulle ske noget lign. igen..

Aram ville nok kunne fungere i løsdrift, men jeg tror han til alle tider ville vælge en boks. Han elsker at kunne komme lidt væk fra at være så omringet, og stadig være sammen med hans race, og stå inde og få varmet hans ben..(han fryser af en eller anden grund hans ben, når han står ude i længere tid..)

Så jeg er både for og imod.. Med boks om vnteren er det nederen det med at muge ud..

Med løsdrift er det nederen, at man konstant er omringet af andre heste end sin egen, og de ikke bare kan gå væk når man jager dem væk.. næææææh nej, vi bliver veeed med at komme!

Kommentér på:
Løsdrift / Boks - Hvorfor?

Annonce