1.453 visninger
|
Oprettet:
Løsdrift / Boks - Hvorfor? {{forumTopicSubject}}
Tænkte det her op til vinteren, kunne være meget sjovt med en lille debat.
Hvad har du din hest i, og hvorfor?
Hvad ser du som fordele og ulemper ved dit valg?
Emner til debat:
- Heste der står i boks bliver lettere syge, fordi deres immunforsvar ikke er nær så stærkt og de har sværere ved balance på folden om vinteren - Argumenter for og imod?
- Heste i løsdrift bliver ikke tilset nok, får lettere mug m.m. og der er for meget arbejde. Argumenter for og imod?
Husk at holde tonen
dec 2006
Følger: 38 Følgere: 40 Heste: 2 Emner: 49 Svar: 720
Jeg har aldrig haft problemer med muk, og jeg er ude ved hende hver dag så hun bliver skam tilset nok
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
... Ordentligt lavet løsdrift og drænet løsdrift vil aldrig have mudder :o)
Ligesom en ordentligt lavet alm. fold ikke vil have det.
Dette så slf. taget i betragtning at det er få tallet der dræner der hvor mudder er og forsøger at proppe andet i, der er bare mudret.
Her er billeder af en lækkert lavet løsdrift;
http://www.heste-nettet.dk/forum/14/1022483/1022428/
okt 2006
Følger: 18 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 221 Svar: 3.084
Min ismule får en giga pels, men jeg må tage hvad jeg kan få. og det er først i år hun fik Muk da hun gik på en meget ringe og våd eng. Mega træls kan jeg kun sige.
nov 2010
Følger: 53 Følgere: 49 Heste: 1 Emner: 11 Svar: 189
Jeg er ikke ude hos ham hver dag, men der bliver selvfølgelig holdt øje med ham hver dag så han ikke går og er syg. Det er dog ikke det at han står i løsdrift der gør at jeg ikke er ude hos ham hver dag.
God debat Andrea
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.974
De kan bevæge sig frit, mere luft, de kan være sociale
Min keder sig også i boksen og uanset, hvordan man vender og drejer det, så kan jeg bare ikke tro at det kan være "hyggeligt" eller "dejligt" for hesten at stå i en boks i flere timer..
Jo min kan godt lide at komme ind, fordi han ved der er mad! Så han vil gerne ind, men han vil lige så gerne ud igen! Det er der jeg tror mange går galt i byen, med det der "min hest elsker sin boks" fordi min spurter også ind i boksen, men når maden er væk og man måske har fået en slapper (hvis man har lavet noget hårdt), ja så er det ligesom det...
maj 2008
Følger: 41 Følgere: 53 Heste: 1 Emner: 213 Svar: 1.844
Dog vil jeg give MLC ret i, at min lige så gerne vil ud igen om morgenen, men hun keder sig ikke i boksen
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 70 Heste: 4 Emner: 177 Svar: 1.005
aug 2007
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 12 Emner: 113 Svar: 437
Løsdrift ville være super godt og tror helt sikkert at de begge vil trives og jeg ville have det godt med at de gik ude døgnet rundt.. Men vi får det nemt mudderet her og pt er min økonomi ikke til at lave en løftdrift som lever op til den rene luksus :o) desværre.. Måske det kommer..
Men mine to står i boks og det har jeg det fint med.. De kommer ud kl 6 om morgen og kommer ind igen hen ad kl 20-21 stykker.. Jeg har et plag på 1 år som skal være i hænder hverdag plus hun igen har fået mug, så derfor kommer hun ind og står tørt om natten.. De keder sig heller ikke da de har masser af stråfoder..
maj 2010
Følger: 37 Følgere: 37 Heste: 18 Emner: 12 Svar: 415
sep 2007
Følger: 181 Følgere: 203 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.065
Det er sundere for deres krop, luftveje og sociale relationer at gå i en velfungerende flok i løsdrift..
Mine bliver bundet ved fodring ved hver deres krybbe og det fungerer til UG, og er nødvendigt da de ikke får lige meget.. De har ad libitum grovfoder i høbaren i løsdriften og i høkassen på folden..
Der er ikke mudder ved min løsdrift, de få steder der kunne blive lidt smattet, er nu dækket med sand, så det bliver ikke et problem denne vinter med det kan være glat op og ned af bakken pga våd jord... Og de store dybe jordknolde bliver heller ikke aktuelt, hvilket er dejligt..
Dog ville jeg ikke have hest i løsdrift et sted, hvor der ikke er staldgang, boks til rådighed ved sygdom etc og hvor de ikke kunne leve et normalt "rideheste" liv... Jeg skal have det bedste fra begge "verdener" ;o)
sep 2007
maj 2010
sep 2007
sep 2007
maj 2010
sep 2007
feb 2008
Følger: 66 Følgere: 60 Heste: 1 Emner: 127 Svar: 2.047
Så jeg fortrækker løsdrift hvor hesten selv kan bestemme om den vil være ude eller inde
dec 2009
Følger: 19 Følgere: 21 Heste: 7 Emner: 34 Svar: 468
For mig er det en fordel at de går i løsdrift. Jeg har to børn på 2 ½ og 4 år, så jeg er ikke afhængig af at lukke ind og ud på samme tid hver dag, jeg har meget mere fleksibilitet. Løsdriften er nemmere at holde end en boks, og mine heste trives ved at kunne være ekstra meget ude. Jeg slipper for dækner (håber jeg.. nu må vi se med sidste ankomne) og jeg kan se hestene når jeg kigger ud af vinduet..
Jeg tror på løsdriften er sundere for deres tarmsystem og ikke mindst for deres immunforsvar.
Jeg er mere sammen med mine heste nu hvor de er kommet hjem og er i løsdrift. Jeg skal ikke sørge for andres heste, lukke ind og ud, muge i bund ofte (klatterne skal jeg selvf. stadig tage).
Min fjordhest er mere rolig i løsdrift.. så er der ikke stress omkring maden. Og jeg kan nu selv vælge hvilken fold hun skal gå på til sommer (men det er jo så efter jeg har fået dem hjem)
dec 2009
Følger: 19 Følgere: 21 Heste: 7 Emner: 34 Svar: 468
ulempen v. løsdrift er indgangen til løsdriften, men det regner jeg med vi får styr på næste år, når vi har set hvor slemt det bliver og hvordan problemet bliver.
En anden ulempe er hvordan jeg skal fodre, da mine skal fodres forskelligt og jeg har en fjordhyp der selvf. er meget madglad...
Mine bliver i øvrigt tilses inden jeg tager på arbejde, når jeg kommer hjem, efter aftensmaden , hvor jeg ofte rider og inden jeg går i seng.. + det løse..
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
Men jeg er for med begge ..
Havde det været Spring havde det under ALLE omstændigheder været løsdrift. Hun fungerede godt derinde, og var nem at få væk fra andre, og "fik andre væk", hvis hun vidste at jeg skulle være sammen med hende.. Hun døde pga. boks, og i lang tid efter det da jeg fik Aram var jeg rigtig bange for om der skulle ske noget lign. igen..
Aram ville nok kunne fungere i løsdrift, men jeg tror han til alle tider ville vælge en boks. Han elsker at kunne komme lidt væk fra at være så omringet, og stadig være sammen med hans race, og stå inde og få varmet hans ben..(han fryser af en eller anden grund hans ben, når han står ude i længere tid..)
Så jeg er både for og imod.. Med boks om vnteren er det nederen det med at muge ud..
Med løsdrift er det nederen, at man konstant er omringet af andre heste end sin egen, og de ikke bare kan gå væk når man jager dem væk.. næææææh nej, vi bliver veeed med at komme!
Løsdrift / Boks - Hvorfor?