Hvor meget wrap? {{forumTopicSubject}}
Jeg har i alle år fodret med hø - men er nu ved, at skifte over til wrap.
Og vil gerne lige have andres syn på tildelingen af det.
Allerhelst satte jeg en balle på folden til fri afbenyttelse, men jeg tør ikke helt, da jeg har nogle nøjsomme typer og synes allerede jeg kan se en vægtforøgelse nu...
Hvor meget wrap ville i give til:
7 års fjordvallak, 145 i stg (en smule overvægtig)
4 års Pre blanding, vallak, 155 i stg(en smule overvægtig)
16 års araber blanding, vallak, 136 i stg (en smule overvægtig)
1,5 års welsh sec b, hingst, forventet stg 128 (i fin stand)
1,5 års welsh sec a, hingst, forventet stg 118 (i fin stand)
De har fri adgang til byghalm som strøelse.
Der er nul adgang til græs nu og vinteren over.
De fodres med TM Horsebalance og får dækket deres vitaminer/mineraler derigennem.
De går til "pynt" - kun fjordhesten tages en tur i skoven i ny og næ.
Kom gerne med jeres bud, så jeg ikke ender med nogle tromletykke hyppere
Wrappen er ret tør.
okt 2007
Følger: 114 Følgere: 112 Heste: 2 Emner: 177 Svar: 2.057
Ude hos os får min store tynde oldenborg vallak 11 kg.
De mindre ponyer får 4-5 kg. dagligt
jul 2005
Følger: 135 Følgere: 150 Heste: 2 Emner: 272 Svar: 4.239
Min hest vejer 372 kg og måler 151 i stg. Han får 8 kg wrap om dagen
aug 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 9 Emner: 138 Svar: 734
Mine egne tanker er:
Fjord: 6 kg
Pre: 8 kg
Araber: 6 kg
Welsh sec b: 6 kg
Welsh sec a: 5 kg
Er det helt hen i vejret??
aug 2007
Fjorden burde veje 350 kg, men vejer nok ca 400 som han står nu. Så 6 kg er vel ikk helt ved siden af til ham?
aug 2007
maj 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Heste: 4 Emner: 37 Svar: 983
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.281
FE = foderenhed
1 kg korn svarer til 1 FE
aug 2007
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
dec 2008
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.656
Lucerne kan også bruges i stedet..
dec 2008
okt 2004
Følger: 97 Følgere: 110 Heste: 3 Emner: 163 Svar: 6.006
Hvornår på åreter det slået? Er det første eller andet slæt? Hvilken græssammensætning har det? osv osv.
Alt dette har betydning for hvor meget energi eller FE der er i wrappen pr. kg.
Hvis du får lavet en foderanalyse, kan du finde ud af hvor meget energi der er i netop di wrap, og på den måde kan du regne ud hvor meget dine heste skal have for at dække deres behov.
jan 2005
Følger: 136 Følgere: 139 Heste: 7 Emner: 504 Svar: 2.257
bare en hjælp, Er vist lidt for god til at give mine lidt for meget.. men de skal jo have det godt de kære dyr.. hehe
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
Det er IKKE lig 1 kg. hø eller wrap per 100 kg. hest
Brogaarden har netop af samme årsag ændret deres foderanvisninger til 1,5 kg. hø per 100 kg. hest fordi stort set INGEN læser dette med at det er TØRSTOF og det kan svinge meget fra balle til balle i feks. wrap.
Når det er sagt så vil jeg mene at man sagtens kan stille en balle ud du skal bare tænke kreativt google SLOWFEEDER - hø eller wrap ad lib. behøver ikke betyde at man smider en hel balle ind på jorden og så er det ellers bare om at æde igennem.
Ii USA og efterhånden også herhjemme har man fået øjnene op for at hestens behov for at spise løbende langsomt gennem hele døgnet skal tilgodeses og istedet for at rationere restriktivt og have perioder uden mad så laver man løsninger der tilgodeser hestens fysiske behov samtidig med at der skal arbejdes for at få maden det kan være mange små net i små masker der hænger rundt på folden eller en tønde med huller for neden de skal hive det ud af.
Som bonus til denne form for fodring får man med tiden en hest der ikke grovæder fordi den har adgang til mad hele tiden og det stimulerer deres hjerne når de skal finde ud af at få maden ud af havd for en feeder man nu har valgt at lave.
aug 2007
Jeg ved alt det der om max 4 timer uden foder pga mavesyre, mine heste fodres 4 gange om dagen og på folden har de halm til rådighed.
Det jeg spørger om er ca mængden, men det er vist ikke helt galt med mine ca mængder.
Og øjet og hestens optagelse af foderet tager jeg også i brug selvfølgelig.
Det er klart at der er forskel på wrappen..men nej jeg får ikke analyseret hver wrapballe jeg tager i brug.
Har altid brugt hø og har haft ok fine heste...og det er taget i betragtning om det var enghø eller ej, 1 eller 2 slet mv.
Er bare ny indenfor det med wrap og ville derfor gerne ha lidt hjælp til nogenlunde mængde.
Det er ikke sådan at jeg står med sportsheste på topplan, som skal have en yderst koncentreret foderplan for, at ydelsen er på sit højeste
Men jeg mener stadig du sagtens kan optimere din udfodring i forhold til din egen tid og hestens behov for tyggetid, det tager ca. 40 minutter at spise 1 kg. hø det er der lavet undersøgelse på, dvs. at 6 kg. wrap vil give hesten sammenlagt 4 timers tyggetid hvis det udfordres løst.
Hvis du fodrer via en slowfeeder af en eller anden slags vil du kunne spare dine 4 udfodringer og hesten vil har adgang til tyggetid af hestemad (halm er IKKE mad) det meste af døgnets 24 timer.
aug 2007
Jeg sidder faktisk og tænker i hønet, da min fold er fyldt med træer har jeg alle muligheder for, at placere net med wrappen i.
Halmen har de som ekstra - flere af dem ynder at gnaske lidt i det selvom jeg også er af den mening, at det ikke er foder.
Men selv om sommeren på græs får mine adgang til halm og de tager fortsat lidt af det.
Tror de er ret gode til selv at regulere deres behov for tørstof, når de har muligheden
Men ja slowfeeder i den ene eller anden form er helt sikkert vejen frem - specielt for os med de nøjsomme typer.
Har en del hønet liggende faktisk, men det er dem med de store huller....men vil da lige prøve dem af alligevel.
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 15 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 184
hvor store/små masker snakker vi så om?
jan 2005
Er der nogen af jer der har prøvet den form?
Vil de ikke slås hvis der er flere heste?
Laver men foldløsninger skal man tænke på at alle skal kunne komme til, eller lave flere steder så de kan dele sig om dem der er.
Jeg synes det er helt fantastisk at se hvor mange kreative løsninger der findes derude og mener klart at vi her i DK skal åbne os ud imod verden også på dette område for vores hestes skyld, vi kender jo alle synet af en muddermark fyldt med heste der bare står og hænger indtil de kommer ind måske først meget sent på dagen for de skal have max foldtid - eller at de slås specielt vallkkerne for tiden skal jo går med noget og uden mad så må man tygge lidt i fold buddien istedet.
Heldigvis er vi langsomt ved at indse at vi er nødt til at indrette vores måde at holde heste på til deres behov idet vi ikke kan ændre ved deres fysiologiske behov.
jan 2005
http://www.youtube.com/watch?v=AS5b5boIEQw&NR=1
men tror jeg vil sætte 4 snore i bunde og så med sådan kabinehage og så stålnet i stedet...
Det kunne være lidt fedt
jan 2005
jun 2008
Følger: 37 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 242
okt 2010
denne her er da smart til flere heste eller kan i andre lige se en god grund til ikke at vælge en sådan en?
nov 2008
Følger: 122 Følgere: 138 Heste: 9 Emner: 206 Svar: 2.311
http://www.youtube.com/watch?v=U-uASDSt63M&feature=related
aug 2007
sep 2007
Følger: 181 Følgere: 203 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.065
Så har de noget i længere tid, minimalt spild, da de ikke kan hive så meget ud ad gangen med små masker =)
maj 2007
Følger: 81 Følgere: 75 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 346
aug 2007
Tror det bliver en god måde, at fodre på fremover - både ude og inde.
hestens vigtigste fødekilde er grovfoder = græs/hø/wrap ikke krybbefoder dette er noget vi tilføjer fordi der ikke er mineraler nok i græsset.
okt 2010
aug 2007
http://www.rideaway.co.uk/shires-fine-mesh-horsehage-net/default.aspx
De er blevet rost ret højt på hestenettet og har ikke de der metalringe.
aug 2007
Mine får TM horsbalance for at få dækket deres vitamin/mineralbehov og det er valgt pga de to unge.
Ellers har jeg kun brugt Salvana vitamin/mineral.
okt 2010
jul 2007
Følger: 26 Følgere: 37 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 355
min fjordhest får kun vit/min, 1kg ensilage 2Xdag, og frøgræs, islænderen får 4kg wrap og 2kg valset byg/hors balance mix 2X dag.
aug 2007
Jeg prøver at give stort set ad lib via de hønet der kommer med posten og ser hvad der sker.
Tanya: Jeg har givet 374 kr for 5 stk incl forsendelse - det er væsentlig billigere end hvad man kan få dem til herhjemme. Herhjemme koster de ca 160 kr pr.stk + porto.
aug 2007
okt 2010
Det kostede 475 inkl fragt egentlig OK da de ikke er en standardvare men lavet til mig, men kunne godt tænke mig at bestille et læs af de store str. HORSE så man altid har på lager og kan bruge på folden eller i boksen efter behov.
Hvilken str. har du bestilt jeg ville nemlig gerne høre hvor meget de rummer i kg. bare sådan ca. tørt hø og wrap.
Mit tager ca. 20 kg. tørt og 25kg. wrap når det er pakket rigtigt, det tager så også 2 dage hvis det skulle tømmes helt men det bliver det ikke med mindre der skal friske vare i
Er frøgræs som foder ideelt?
18-04-2011 af Jórun Sumberg-Olsen (Ekspert) - 8 kommentarer
Antal indlæg: 19 - Medlem siden 15-03-2010.
Jeg oplever rigtig mange velfodrede heste, som trods det ikke fungerer. De har en grim pels, er trætte og vommede og har måske også dårlige hove.
Netop fordi de er så velfodrede, kan det være rigtig svært for mig at finde årsagen. Og det er det, der gør det lidt spændende – lidt nørdet.
Ofte kan fodring med frøgræs eller frøgræshalm, netop være det jeg kommer frem til, som årsag til at læsset vælter hesten.
Hvad er frøgræshalm?
Når man laver dette produkt, er det for at høste græsfrø. Halmen er egentlig stængler fra græs, så det må jo være hø – bare lidt groft i det. Og det er vel meget sundt?
For at kunne høste græsfrøene, skal akset stå så længe, at der kommer frø på, og at frøene modner godt. Når græsfrø (og korn ligeledes) modner, visner akset i bunden ved jorden. Hvis ikke man når dette stadie, så modner de ikke. Når stråene er visnet i bunden, kan de ikke bære vægten af stængel og frø, og aksene vælter. Og vi ser de her marker, hvor det hele ligger ned og ser ”fortabt” ud.
Når stængler visner, foregår det ved at der vokser svampe op ad stænglen og fortærer denne.
Korn har så stive stængler, at de stadig står op, når kornet er høstmodent.
Og pludselig en dag er frøgræsmarken alligevel høstet.
Høstningen foregår ved, at maskinen er nødt til at køre helt tæt på jorden ”for at kunne samle frøstandene op”. Herved kommer det svampebefængte stykke af stængelen med i det bjergede frøgræs.
Derfor er det uundgåeligt at have frøgræshalm fri for svampe, svampesporer og svampetoksiner (giftstoffer).
Nogle folk er så ”geniale”, at de wrapper frøgræshalmen. Dvs. der kører en maskine lige efter traktoren, som pakker frøgræshalmen i baller.
Det første stykke tid – inden det bliver alt for varmt i ballen – vil svampesporerne nyde livet i den lune balle og eksplodere i vækst og antal.
Svampene holder heller ikke op med at formere sig og afgiver toksiner til den tørre halm.
Foruden at give luftvejslidelser, laver svampene også ravage i tarmfloraen. Svampene trives i tarmfloraen, og fortrænger den gode tarmflora. Herved kommer hesten i underskud af både energi, proteiner og vigtige vitaminer og mineraler.
Desuden afgiver svampene jo toksiner. Toksinerne går lige i blodbanen og op i leveren som langsomt bliver skadet og syg. Og på dette stadie, vil hesten have forhøjede levertal og trives rigtig dårligt. Dyrlægen vil evt. tale om en forgiftning. Og ofte leder man forgæves efter giftige planter og buske på marken og i høet.
Hvor meget hesten kan tåle inden der kommer symptomer, vil være individuelt alt efter hvor stærk konstitution hesten er i.
Venlig hilsen
Jórun Sumberg-Olsen, dyrlæge
aug 2007
Jeg er også lidt spændt på hvor meget de rent faktisk kan indeholde...og åhh hvor jeg glæder mig til det kommer.
De store maskede jeg har nu skal jo op i en vis højde så hestene ikke kan få hovene i dem og shit det er tungt arbejde at få dem højt nok op i træerne...suk.
Tanya - har du bestilt de samme som jeg eller de der grønne elim-net?
Iøvrigt en spændende artikel du har lagt ind JM - min oplevelse har også været, at der alt for tit er problemer med masser af støv og svampesporer i frøgræshalm - rigtig surt for ellers ville det være et godt alternativ.
Men kan vi regulere indtaget af stråfoder gennem forskellige typer slowfeeders, så vores heste kan få adgang til kvalitetsfoder døgnet rundt, så er det jo absolut optimalt!
okt 2010
SHIRES HORSEHAGE NET BLACK 40 LARGE HAY/SHN
Er det de samme som dig?
aug 2007
okt 2010
Jeg har ingen trææer på folden så vil ud i weekenden og banke 4 laaaaaaaaaaaange pæle ned jeg så kan hænge mine nye net på. Har 2 heste og har købt 6 net. 2 til stalden og 4 til folden. vil så stille dem langt fra hinanden så de skal gå rundt:) Tror i det bliver godt? ved ikke om det der med at hænge dem i pæle kommer til at gå, må komme an på en prøve jo:)
okt 2010
aug 2007
Hestene hiver jo ret hårdt i de hønet, så ved ikke om det dur med pæle der bare er slået i jorden - men prøv og se ad.
Ellers må du støbe 2 gode pæle ned og hænge 2 hønet på hver?
Du kunne også prøve, at lave en ny tråd vedr netop det emne - med hønet på fold/ophængningsmuligheder.....der er sikkert mange som dig som ikke lige har træer på folden.
Min fold går så op til stald og lade, så jeg kan også lave noget på murene - hvilket jeg regner med at gøre senere, da det vil være lettere for mig.
aug 2007
Prøver lige om jeg kan smide et direkte link:
(link fjernet)
De der løsninger med tønderne er da super!! Så er det jo let at putte i også
aug 2007
De kan absolut anbefales! De er som tidligere nævnt uden ringe i toppen, de er af en kraftig kvalitet og derved også stive i det, så de kan bukkes rundt, så man får en fin åbning i toppen og de er lette at fylde
Med Wrap som er tørt som hø har jeg lige fyldt en op og der er 10 kg i. Det kan nu nok presses yderligere, så der kan nok være omkring 12 kg i.
Dem tør jeg godt anbefale!! Og Tanya du kan godt glæde dig
sep 2007
Jeg overvejer selv at bestille nogle nemlig =)
okt 2010
sep 2007
aug 2007
De er dog allerede længere tid om det nu med de gamle net, da de nu har fået wrap ad lib i flere dage.
Den første dag tømte 2 heste (en pre 155 og en araberbla 136) et net med ca 8 kg på 2 timer!!
Nu propper jeg deres net ekstremt og deres net er temmelig stort, så vil tro der er omkring 12-14 kg i (med meget store masker) og den holder nu i ca 6 timer....men det er jo slet heller ikke specielt svært for dem, at få det ud af det net.
Så jeg vil tro/håber, at de vil være omkring 10 timer om at tømme det nye net imorgen og det er ca det antal timer mine normalt går ude her i vintersæsonen.
Men giver en opdatering imorgen
I aften når de kommer ind får de alle et net i boksen med 10 kg i hver og så er jeg spændt på hvordan det ser ud imorgen tidlig
Tanya: Jeg bestilte jo også lidt tidligere end dig, så det kan nemt give en dags forskel.
Der kom en gls bil og leverede pakken
aug 2007
Elim nettene er endnu mindre i maskerne - er du ikke tilfreds med dem fra shires??
sep 2007
Så idag prøver jeg at lægge dobbelt net, det burde tage dem længere tid at spise et net.. Tror der kan være 25 kg i mine net med tør wrap, men det er også utrolig fint i strukturen, så de kan nærmest inhalere det.. De skal ikke mangle grovfoder på noget tidspunkt, de går i løsdrift, 2 er plage der vokser og den 3 er ridehest der bruges.. Så er spændt på om jeg kan se forskel fra idag, hvor jeg lægger 2 net i ét =)
aug 2007
Jeg åbnede en wrapballe på ca 500 kg i tirsdags...der er stadig MEGET tilbage. Men da jeg har fået leveret wrap i løs tilstand til ca 8 dage inden jeg tog hul på ballen, ved jeg ikke hvor længe den holder endnu.
Håber ikke mine æder lige så meget og hurtigt som dine...
Men du må da også lige opdatere din kommende test
sep 2007
Det kan du tro, jeg skriver imorgen, om der er forskel i levetiden på et enkelt net kontra dobbelt =)
Hvor meget wrap?