seneskade og låst kryds {{forumTopicSubject}}
Hej Hg
jeg har lige nogle spørgsmål.
jeg har fået en henvendelse fra en sød dame omkring hendes hest. hun fortæller mig at den går La 5 og blive set af henrik sibbesen med henblik på handicap.
dette er jo noget der lyder som det jeg har brug for da jeg jo ar handicappet og søger en handicap hest til handicap dressur.
jeg er dog meget i vilrede da hun skriver:
Han fik som ca. 5 års en seneskade, som han aldrig har været halt af. Vi har haft ham 3½ år uden sygedage.
Vi har haft kiropraktor til ham, da han har en låsning i krydset, men ikke noget som har betydning for daglig ridning og stævnebrug. Han vil dog nok aldrig blive grand prix-hest..
jeg har meget svært ved at vurdere disse skader og deres indflydelse og risikoer. derfor spærger jeg jer.
hvilken indflydelse tror i disse skader har. bryder de typisk ud og hvordan påvirker de hesten. kan det behandles/holdes nede?
tusinde tak !
Tina
okt 2009
Følger: 45 Følgere: 45 Heste: 2 Emner: 32 Svar: 285
maj 2010
Følger: 43 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 913
Den er i dag i fuldfirspring (PRI dressur og LA spring) og har ikke været påvirket siden. Man skal altså ikke tage hensyn, man ikke ville tage til at andre heste. Dvs ride så bagparten bliver aktiv og forbenene aflastede. Så længe hesten ikke bliver øm i senerne
Jeg har ingen erfaringer med en låsning. Om det kan være permanent eller om det kan afhjælpes. Så ville nok få taget røntgen af stedet og få flere dyrlæge til at undersøge/vurdere hvorvidt det får betydning for hestens brug.
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 25 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 706
Ang. låsning i krydset, ja så er det en smags sag. En dyrlæge burde kunne vurderer, om den kan bruges på trods af det, men det kan være, at hesten skal vedligeholdes med kiropraktor for at holde leddet ordenligt bevægeligt.
Men tag en snak med din dyrlæge, han/hun burde kunne vejlede dig.
maj 2006
Følger: 107 Følgere: 99 Heste: 3 Emner: 62 Svar: 950
Så længe det er blevet behandlet og hesten holdes smidig burde der ikke være yderlige problemer
okt 2009
Følger: 16 Følgere: 17 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 941
Mht en låsning så kan der nogle gange være mere galt end hvad man lige kan se- der kan være noget så slemt som sammenvoksninger og det kan hesten faktisk godt gå La5 med uden man lige kan se det- desværre. Få den grundigt undersøgt inden køb så du ikke står der med en syg hest.
Men er det bare en almindelig låsning der kan ordnes med lidt kiropraktor ville jeg ikke være så nervøs.
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.100
Alt efter hvor slem seneskaden har været, skal du dog vide, at det er noget du skal have i baghovedet altid når du rider og træner.
Seneskader har ikke godt af at gå i meget blødt underlag, fx. dyb mudder. Derimod er det vigtigt, at hesten jævnligt bliver trænet på hårdt underlag, så lange skridtture på fx. grusvej eller asfalt er rigtig godt for en hest der har eller har haft seneskader, da det styrker senen. Derud over er det vigtigt med opvarmning, og det kan evt. være en god idé at lade den stå med Bandager, fx. BOT 12 timer i døgnet i vinterperioden, så deres led og sener ikke bliver for stive.
De fleste heste kan leve med en seneskade og fungere helt normalt, sålænge der bliver taget hensyn til skaden, og at hesten bliver trænet og plejet på en måde der styrker senerne, og ikke belaster dem.
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Ang det låst kryds - ja i mine ører er det, det rene ævl!! Sikke noget......Ja, hestekiropraktik er meget tvivlsomt efter min opfattelse.
At hesten ikke blir GP hest - det er formentlig nok af andre årsager.
Jeg synes, såfremt hesten har funegret i 3½ år som ridehest uden problemer, at du skal købe hesten, hvis den er præcis, hvad du ønsker. Husk alligevel at få den grundigt handelsundersøgt
Held og lykke.
seneskade og låst kryds