{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
849 visninger | Oprettet:

Plag bange for stigbøjler?? Hjælp {{forumTopicSubject}}

Bange er faktisk ikke ordet. SUR er hun. Havde bøjler på longegjorden i dag, for 1. gang (hun er 2 år og 3 måneder), og hun bed, sparkede og bukkede efter dem. Hoven var ved at ryge ind i bøjlen på et tidspunkt..

Det var sku farligt. Hun var ved at løbe ind i mig, fordi hun ikke sansede meget andet end at de bøjler skulle væk.

Jeg lod hende stå og "tænke over det", men ligeså snart hun skulle gå, bed hun efter dem igen etc. Vi var slet ikke i trav!

Har I oplevet sådan noget? Jeg har ikke. Min gamle 2-års hingst var så flink, og sagde intet til bøjlerne.

Hende her er også ultra flink, ved alt andet end bøjler! Jeg har droppet alle ideer om selv at gøre hende ryttervant. Måske skulle jeg sende hende i tilridning 3 måneder. Måske hos susan kjærgård? Eller er jeg for negativ? Kan de vænne sig til bøjlerne?

Schenkelhjælp er jo en stor del i dressur-øvelser. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Plag bange for stigbøjler?? Hjælp
  • #1   23. okt 2011 Syntes du skulle sende hende i tilridning - Det er rigtig godt at have en prof inde over de første måneder - Og Susane er et virkeligt godt valg! :O)

• #2   23. okt 2011 Hmm, det er altid en god idé at få hjælp af en prof. eller sende den i tilridning. Dog synes jeg ikke du behøver give op så let, når du skriver at det var 1. gang i dag ;-).
    Prøv og se om du ikke kan vænne hende til dem og gå langsomt frem. smiley

• #3   23. okt 2011 Jeg havde en hoppe der reagerede på samme måde, og jeg gjorde som Lise foreslår. Jeg fandt dog ud af at stressen ved at blive longeret kun gjorde det værre, så da reaktionen gik fra panik til irritation, gav jeg hende en gammel sadel på og lod hende gå løs på en mindre hold. Da der ikke var nogen der holdt hende fast eller begrænsede hende faldt hun hurtigt til ro, og var efter to uger ligeglad med bøjlerne.
    Lav gerne bøjlerne så korte at hun ikke kan få benene i dem, men stadig mærke når de rammer siden.

Har du på nogen måde råd og mulighed for det, så vil jeg også anbefale at sende hende i prof træning.

• #4   23. okt 2011 Det jo kun 1 gang - ting tager tid smiley Ikke alt går lige let.
    Tag det i små skridt, lad hende mærke dem hvor hun står stille - ingen panik, ros og tag dem væk. Næste gang træk hende kort afstand med dem på, ingen panik, ros tag væk osv. små æpositive skridt og så snart hun tager det roligt og cool så fjern dem og ros smiley

• #5   23. okt 2011 Hun er kun 2 år og 3 måneder, så hun skal ikke sendes afsted til susan endnu. smiley

Men det er bare når hun skal tilrides - det tør jeg ski da ikke selv, når hun ter sig sådan. Havde regnet med at gøre hende ryttervant.

Ja, I har ret, det var 1. gang - men har faktisk let ved at give op. Fordi jeg i forvejen har kæmpet så meget med hende. I dag er hun rigtig flink, og kan styre hende gennem alt med stemmen, men lige det der...

Kan da lige forestille mig engang om flere år midt i en øvelse, at hun spasser fuldstændig ud.

Jeg er bare færdig med at have føl/plage. Havde været meget lettere og sorgfrit at købe en færdig ridehest. smiley

• #6   23. okt 2011 Undskyld, men hvis bøjlerne bare hænger og slasker kan jeg sørme godt forstå hun bliver sur.... Det gør dine ben jo heller ikke? Ø brug hænderne. I stalden når hun skal rykke sig tryk med hånden hvor schenklerne ville gøre, gør det samme når du trækker hende. Ven hende langsomt til at der skal være pres på. Ignorer når hun reagere negativt og ros når hun reagere positivt. Nøjes med at longere med stigremmene så hun venner sig til lyde og tasken fra saddel eget. Og udsæt hende for alverdens ting. Hvis i stoler 100% på hinanden den dag du sætter dig op, bør der ikke være noget problem den dag du sætter dig op ...

• #7   23. okt 2011 Øv øv øv øv øv øv og øv igen smiley da jeg skulle ride min Donna til var hun mega bange for sadelklapper og bøjler. Men vi øvede og øvede, efter 14 dage i longe, i regn og blæst så fandt hun til sidst ud af at det var OKAY smiley det er en vane sag, det træls de første mange gange. Det var første gang idag. Så gå en tur med hende i morgen, med bøjlerne nede. Så er de ikke lige så "voldsomme" som når du longere smiley skriv pb hvis du vil have flere råd smiley

• #8   24. okt 2011 Line P - hvor er du dum at høre på. Kom igen, når du kender vores historie. Du får lov at lade være med at skrive i mine indlæg fremover. Takker. smiley

Det er en fed måde at kritisere andre, som er ked af det!!

Jeg har aldrig oplevet en unghest reagere på den måde før, så klart blev jeg bekymret. smiley Tak til jer andre, har fået nogle gode råd af en, som har prøvet sådan en reaktion før, så er lidt mere rolig. Hun har taget alt pænt indtil videre, så jeg havde ikke regnet med, hun ville reagere så voldsomt.

• #9   24. okt 2011 Lone S: det er jo første gang hesten stifter bekendtskab med det her. Det er forskelligt hvordan de reagere.

Vores shetterplag/unghest havde saddel på, bare for tilvendingens skyld for en måneds tid siden, han havde haft den oppe og ligge nogen gange, men aldrig andet end hvor han var bundet.
    Vi trak ham så lidt ud, og jeg skal da love for at han kunne krumme sig sammen og sparke ud. Selvfølgelig, han forstod jo ikke at der var noget som sad fast på ham.

Så vi tog det bare roligt og lod ham stresse lidt af, og roste ham når han stod og gik ligeså pænt. Det endte med han gik og græssede med sadlen på og var ligeglad.

Kommentér på:
Plag bange for stigbøjler?? Hjælp

Annonce