Plag bange for stigbøjler?? Hjælp {{forumTopicSubject}}
Bange er faktisk ikke ordet. SUR er hun. Havde bøjler på longegjorden i dag, for 1. gang (hun er 2 år og 3 måneder), og hun bed, sparkede og bukkede efter dem. Hoven var ved at ryge ind i bøjlen på et tidspunkt..
Det var sku farligt. Hun var ved at løbe ind i mig, fordi hun ikke sansede meget andet end at de bøjler skulle væk.
Jeg lod hende stå og "tænke over det", men ligeså snart hun skulle gå, bed hun efter dem igen etc. Vi var slet ikke i trav!
Har I oplevet sådan noget? Jeg har ikke. Min gamle 2-års hingst var så flink, og sagde intet til bøjlerne.
Hende her er også ultra flink, ved alt andet end bøjler! Jeg har droppet alle ideer om selv at gøre hende ryttervant. Måske skulle jeg sende hende i tilridning 3 måneder. Måske hos susan kjærgård? Eller er jeg for negativ? Kan de vænne sig til bøjlerne?
Schenkelhjælp er jo en stor del i dressur-øvelser.
apr 2010
Følger: 58 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 150 Svar: 1.550
dec 2007
Følger: 128 Følgere: 102 Heste: 8 Emner: 60 Svar: 672
Prøv og se om du ikke kan vænne hende til dem og gå langsomt frem.
dec 2003
Følger: 33 Følgere: 38 Heste: 1 Emner: 69 Svar: 1.452
Lav gerne bøjlerne så korte at hun ikke kan få benene i dem, men stadig mærke når de rammer siden.
Har du på nogen måde råd og mulighed for det, så vil jeg også anbefale at sende hende i prof træning.
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.126
Tag det i små skridt, lad hende mærke dem hvor hun står stille - ingen panik, ros og tag dem væk. Næste gang træk hende kort afstand med dem på, ingen panik, ros tag væk osv. små æpositive skridt og så snart hun tager det roligt og cool så fjern dem og ros
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.972
Men det er bare når hun skal tilrides - det tør jeg ski da ikke selv, når hun ter sig sådan. Havde regnet med at gøre hende ryttervant.
Ja, I har ret, det var 1. gang - men har faktisk let ved at give op. Fordi jeg i forvejen har kæmpet så meget med hende. I dag er hun rigtig flink, og kan styre hende gennem alt med stemmen, men lige det der...
Kan da lige forestille mig engang om flere år midt i en øvelse, at hun spasser fuldstændig ud.
Jeg er bare færdig med at have føl/plage. Havde været meget lettere og sorgfrit at købe en færdig ridehest.
jun 2011
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 294
maj 2006
Følger: 30 Følgere: 31 Heste: 4 Emner: 44 Svar: 755
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.972
Det er en fed måde at kritisere andre, som er ked af det!!
Jeg har aldrig oplevet en unghest reagere på den måde før, så klart blev jeg bekymret.
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 25 Svar: 452
Vores shetterplag/unghest havde saddel på, bare for tilvendingens skyld for en måneds tid siden, han havde haft den oppe og ligge nogen gange, men aldrig andet end hvor han var bundet.
Vi trak ham så lidt ud, og jeg skal da love for at han kunne krumme sig sammen og sparke ud. Selvfølgelig, han forstod jo ikke at der var noget som sad fast på ham.
Så vi tog det bare roligt og lod ham stresse lidt af, og roste ham når han stod og gik ligeså pænt. Det endte med han gik og græssede med sadlen på og var ligeglad.
Plag bange for stigbøjler?? Hjælp