Kronisk forfangenhed - hvad er jeres bud? {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg har jo en sød lille etterpony, men da hun har været forfangen, er hendes hovben sunket meget dybt ned og havde pludselig gjort hende meget halt over en meget kort periode. Vi kunne ikke forstå det, da vi ikke troede at der var stor risiko for forfangenhed hos andet en små ponyer - siden har vi erfaret, at forfangenhed forekommer også i slem grad hos større ponyer og sågar store heste, hvilket vi egentlig ikke vidste før.
Smeden sagde nul græs plus masser fugt til hovene og den stod på nul græs og masser fugt og motion. (Hun har haft voksepause, så kunne jo ikke rides) hendes halthed gik over og hold da op hun kunne bevæge sig frit uden rytter når vi motionerede hende på vores ridebane. Da hun havde været rengående i en længere periode, smed vi udstyret på og regnede med at vi kunne komme i gang med hende igen og på denne måde, give hende den motion hun skulle bruge. Hun var (som hun altid har været) kold i r**** og sagde intet til hverken udstyr eller rytter, men da vi et par dage efter (grundet dårligt vejr) ville op igen, var hun halt. - Øv. Sådan fortsatte det lidt, hvorefter der næsten ingen urenheder var i hendes gang i et stykke tid. Da vi troede vi snart kunne gå i gang igen, var hun meget pludseligt ( i løbet af én nat ) stokhalt på venstre forben og kunne knap gå. Vi blev selvfølgelig meget bekymrede og ringede til ham vi bruger som vejleder(han ejer et stuteri lidt fra os og ejer halvdelen af ponyen). Han sagde, at han syntes vi burde få hende aflivet, men at hun i hvert fald ikke skulle akutslagtes. Vi gav hende smertestillende og gav hende natten over til at få det bedre, da hun i hvert fald skulle have en sidste chance, hvis nu hun bare havde trådt forkert på folden. Dagen efter var det bedre og nu er hun næsten rengående, men virker dog en smule stiv i det venstre bagben... Hvad ville I gøre?
Jeg mener selv, at det er synd for ponyen, da hun er en rigtig madelsker! Hun elsker mad generelt, så at fratage hende muligheden for græs og fold med andre heste er meget synd. For det andet har vi bare ikke rigtig pengene til at betale hø og specialfoder hele året rundt. Hun er en dejlig pony, men et eller andet sted, føler jeg at jeg svigter hende lidt, ved at give hende et liv, hvor de ting hun holdt mest af er frataget hende...
nov 2006
Følger: 245 Følgere: 292 Heste: 4 Emner: 507 Svar: 1.771
så kan jeg godt forstå hun er halt på v forben da hendes hove ser super elendig ud, måske sko ville kunne hjælpe hende, hun er jo en lækker pony!
held og lykke
jun 2010
Følger: 10 Følgere: 10 Heste: 3 Emner: 22 Svar: 116
- Ja, den er meget svær. Det er også planlagt med dyrlæge, men da vores smed er meget meget kyndig mht. forfangenhed m.m. og har sagt at med motion osv. kan hun godt bruges meget let dog ikke det store.
Mht. billederne, henviser jeg i min profiltekst til det. Billederne er efterhånden lidt gamle, men som jeg skriver, var dette imens smeden prøvede at rette op på hendes hove, som på meget meget kort tid blev skøre. Hun har på de billeder været til smed 2 uger før, og kom til smed igen kort efter billederne blev taget (samme uge)
Tak skal du have
sep 2006
Følger: 16 Følgere: 13 Heste: 1 Emner: 25 Svar: 200
jun 2010
Vi har bestemt også råd til hest og jeg vores heste lider ikke under os. Vi har to heste stående vi absolut ikke bruger, men betaler udgifter til og dette har mine forældre gjort med flere heste igennem,17 år, så der er intet der. Det slider bare på den økonomi der er sat af til heste, med jævnlige smedbesøg fra en bestemt smed, som bor 1½ time fra os. Iøvrigt har vi selv meget græsareal, så vores økonomi har altid gået på, at hestene kun blev fodret i vinterhalvåret og vi ellers selv havde græs til dem.
Røgten foregår på et dyrehospital ikke?
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 61 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.839
Der er IKKE synd og lade hesten stå på jordfold, så længe den har stråfoder i form af hø/halm eller frøgræs.
Herudover behøver det ikke være dyr og fodre på en kronisk forfangen hest.
Min er kronisk forfangen og har EMS. Og det er da sandt at man kan fodre dem i dyre domme - men man kan også vælge billige alternativer, som også er gode
Som før nævnt af andre, snak først med dyrlæge og smed om evt sko og fremtidsudsigter for ponyen.
Herefter så kig på muligheder af foder og jordfold med foldkammerater.
Min egen gik på jordfold med en enkelt her i sommers og han trivedes ganske glimrende.
Hans foder består af:
400g lucerne (uden melasse)
100g vitaminer fra salvimin grøn
1 dl roepiller
Og et par spsk æblecidereddike for at sætte forbrændingen op.
Herudover får ham mellem 7 og 10 kg hø dagligt.
Han lever i bedste velgående, og er ikke mærket af nogen art
jun 2010
Hovene ser miserable ud, men nok også meget fordi hun strækker sig så meget. Når man stod ved siden af hende ( den dag billederne blev taget ), så de slet ikke så slemme ud. Igen var hun til smed i den uge de blev taget og de er ikke nye.
jun 2010
Jeg siger ikke det er synd at lade min pony leve, som sådan. Jeg synes måske bare ikke det er optimalt, at hun skal gå og måske døje med halthed.
Til alle
Selvfølgelig skal vi snakke med dyrlæge, men vi ville selv se hvordan det gik, før vi ringede til dyrlægen. Det er måske en ting man kan diskutere, men mest af alt, var det for at give hende en chance, for hvis vi havde ringet til dyrlægen da hun var stokhalt, vil jeg bestemt tro han havde sagt aflivning.
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 61 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.839
jun 2010
jun 2010
apr 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Heste: 2 Svar: 166
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.972
Min oldenborger blev let forfangen - hun stillede sig med bagvægt i 2 sekunder, ingen andre kunne se noget, og fik mundkurv på med det samme.
4 dage efter var hun overhovedet ikke øm på grus mere, og jeg så aldrig symptomer fra hende igen.
Hun er typen, der bliver dobbelt så fed efter 3 uger på græs, hvor de andre ikke tager på, nogle taber sig endda..
Hun får meget lidt wrap, som er blandet med halm, efter råd fra dyrlægen, og vitaminer. Nu kan jeg styre hendes vægt sådan nogenlunde - hvis hun altså har mundkurv på de første måneder med sommergræs..
jun 2010
Prøv lige at tage dig sammen i stedet for at sidde og indirekte sige, at jeg mishandler min hest. Hvis du nu LÆSTE hvad der står, har smeden vurderet at det ikke gør ondt på hende, at hovbenet er sunket. Vores smed har speciale i forfangenhed, og havde nok fortalt os, hvis hesten havde smerter - eller ordineret smertestillende - så medmindre du har dyrlæge og smeduddannelese, synes jeg ikke du kan udtale dig om hvor vidt jeg lader min pony lide eller ej!
jul 2009
Følger: 11 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 62
Tror du ikke du har misforstået smeden lige på det punkt?
Det er muligt at hesten er ovre den akutte fase, og her er det korrekt at smerterne vil fortage sig i hovene. Dog vil der som regel være en del ømhed i hovene, da sålerne vil være blevet flade og derfor kommer mere i kontakt med jorden.
Ømtåede heste kan godt blive halte og stive i deres bevægelser, specielt hvis de konstant aflaster pga. ømhed.
Hvor ofte bliver hesten beskåret?
jun 2010
Nej jeg har ikke misforstået min smed. Iøvrigt var begge mine forældre også til stede, så nej det har vi ikke.
Jeg tror ikke på min hest har ondt i sine hove, når hun springer rundt som en sindssyg på folden, bukker og galoperer i længere tid af gangen, frivilligt.
Det er forskelligt hvor tit hun bliver beskåret. Når hun trænger.
jul 2009
Følger: 11 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 62
Bare lige så du ved det, jeg er ikke ude på at dunke dig i hovedet, jeg prøver bare at hjælpe
Stivheden kommer jo af en årsag, og der kan jo være mange.
Men for lige at vende tilbage til det andet du skriver, så behøver det ikke være = et dårligt hesteliv ikke at kunne gå på græs. Sørg for at hesten har en eller flere flodkammerater på jordfolden, og sørg for den har plads og stråfoder. Hesten ved ikke hvad den går glip af, og kan leve ganske fint på den måde.
jun 2010
Som opsumering, var det en hovbyld og ikke forgangenheden
Kronisk forfangenhed - hvad er jeres bud?