{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  frøgræs istedet for hø ?
  • #1   31. okt 2011 Vores heste er ikke så vilde med det, mener at foder værdien er lavere i frøgræs.

• #3   31. okt 2011 Der er stor forskel på kvaliteten af frøgræs. det er langt billigere end hø og giver hesten mere tyggetid.

Jeg foder altid mine heste med frøgræs på marken om vinteren. Det indeholder dog ikke den samme foderværdi som rigtig godt hø.

du kan altid give dine heste tilskud ved siden af grovfoderet , så skulle de være dækket ind.

• #4   31. okt 2011 frøgræs er godt til heste der nemt bliver for fede af hø el warp

• #5   31. okt 2011 ok jeg har en pony der er lidt til den brede side ,men unghest der kunne bruge noget mere volume. de får fuldfoder ved siden af fra tjørnehøj.

• #6   31. okt 2011 du må aldrig lade frøgræs erstatte godt grovfoder som hø eller tør wrap, der bør begge heste have deres min. mængde 1-1 1/2 kg godt grovfoder pr. 100 kg hest.

frøgræs af god kvalitet er rigtig godt at supplere med for tyggetid da det ikke giver vommet udseende som halm kan gøre.

Vi har selv en der kæmper med vægten og han har fri adgang til frøgræs af rigtig god kvalitet på folden og i boksen blandes hans wrapmængde med frøgræs i hønet for at forlænge tyggetiden

• #7   31. okt 2011 Du må endelig ikke erstatte hø/wrap med frøgræs.
    Frøgræs er ofte støvet og fyldt med svampespore, da det bliver slået sent, og meget tæt ved jorden.

• #8   31. okt 2011 min får halvt frøgræs og halvt hø smiley

• #9   31. okt 2011 Mine heste har aldrig gidet at spise frøgræs, så de bruger det som toilet hvis de får det.

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #10   31. okt 2011 Vil da igen igen benytte lejligheden til at dele en artikel fra Hest-online angående fodring med frøgræs så må man selv gøre op med sig selv om det er det man ønsker at bruge

Er frøgræs som foder ideelt?

18-04-2011 af Jórun Sumberg-Olsen (Ekspert) - 8 kommentarer
    Antal indlæg: 19 - Medlem siden 15-03-2010.

Jeg oplever rigtig mange velfodrede heste, som trods det ikke fungerer. De har en grim pels, er trætte og vommede og har måske også dårlige hove.

Netop fordi de er så velfodrede, kan det være rigtig svært for mig at finde årsagen. Og det er det, der gør det lidt spændende – lidt nørdet.

Ofte kan fodring med frøgræs eller frøgræshalm, netop være det jeg kommer frem til, som årsag til at læsset vælter hesten.

Hvad er frøgræshalm?

Når man laver dette produkt, er det for at høste græsfrø. Halmen er egentlig stængler fra græs, så det må jo være hø – bare lidt groft i det. Og det er vel meget sundt?

For at kunne høste græsfrøene, skal akset stå så længe, at der kommer frø på, og at frøene modner godt. Når græsfrø (og korn ligeledes) modner, visner akset i bunden ved jorden. Hvis ikke man når dette stadie, så modner de ikke. Når stråene er visnet i bunden, kan de ikke bære vægten af stængel og frø, og aksene vælter. Og vi ser de her marker, hvor det hele ligger ned og ser ”fortabt” ud.

Når stængler visner, foregår det ved at der vokser svampe op ad stænglen og fortærer denne.
    Korn har så stive stængler, at de stadig står op, når kornet er høstmodent.

Og pludselig en dag er frøgræsmarken alligevel høstet.
    Høstningen foregår ved, at maskinen er nødt til at køre helt tæt på jorden ”for at kunne samle frøstandene op”. Herved kommer det svampebefængte stykke af stængelen med i det bjergede frøgræs.
    Derfor er det uundgåeligt at have frøgræshalm fri for svampe, svampesporer og svampetoksiner (giftstoffer).

Nogle folk er så ”geniale”, at de wrapper frøgræshalmen. Dvs. der kører en maskine lige efter traktoren, som pakker frøgræshalmen i baller.
    Det første stykke tid – inden det bliver alt for varmt i ballen – vil svampesporerne nyde livet i den lune balle og eksplodere i vækst og antal.
    Svampene holder heller ikke op med at formere sig og afgiver toksiner til den tørre halm.

Foruden at give luftvejslidelser, laver svampene også ravage i tarmfloraen. Svampene trives i tarmfloraen, og fortrænger den gode tarmflora. Herved kommer hesten i underskud af både energi, proteiner og vigtige vitaminer og mineraler.

Desuden afgiver svampene jo toksiner. Toksinerne går lige i blodbanen og op i leveren som langsomt bliver skadet og syg. Og på dette stadie, vil hesten have forhøjede levertal og trives rigtig dårligt. Dyrlægen vil evt. tale om en forgiftning. Og ofte leder man forgæves efter giftige planter og buske på marken og i høet.

Hvor meget hesten kan tåle inden der kommer symptomer, vil være individuelt alt efter hvor stærk konstitution hesten er i.

Venlig hilsen
    Jórun Sumberg-Olsen, dyrlæge

• #11   31. okt 2011 tak for god læsning. kan godt se det er ikke ideelt at erstatte med frøgræs istedet for hø eller wrap. så må finde en udvej

• #12   31. okt 2011 Man skal være kritisk med hvad man fodrer med i det hele taget og grovfoder uanset art skal være af god kvalitet. Jeg ville aldrig tilbyde drengen noget som ikke var i orden, så det kan man nemt sikre sig uden at være hellig. Vil til hver en tid langt hellee give drengen den frøgræs han får nu end halm.

Som nævnt får han frøgræs på folden og som supplement til hans wrap. Han har den smukkeste pels i miles omkreds og flotte hove. Ud over hans wrap, frøgræs som supplement fodres han med vitaminer og mineraler og hans elskede daglige banan smiley

Kommentér på:
frøgræs istedet for hø ?

Annonce