7.940 visninger
|
Oprettet:
frøgræs istedet for hø ? {{forumTopicSubject}}
hej. jeg har lidt svært ved at finde ud af hvor godt det er med frøgræs istedet for hø eller wrap. nogle der kan fortælle mig forskellen og hvor godt det er med frøgræs istedet for hø.?
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.471
dec 2004
Følger: 25 Følgere: 38 Heste: 6 Emner: 87 Svar: 556
Jeg foder altid mine heste med frøgræs på marken om vinteren. Det indeholder dog ikke den samme foderværdi som rigtig godt hø.
du kan altid give dine heste tilskud ved siden af grovfoderet , så skulle de være dækket ind.
maj 2007
Følger: 47 Følgere: 52 Heste: 18 Emner: 24 Svar: 556
feb 2007
Følger: 30 Følgere: 76 Heste: 6 Emner: 489 Svar: 2.099
nov 2008
Følger: 99 Følgere: 107 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 1.724
frøgræs af god kvalitet er rigtig godt at supplere med for tyggetid da det ikke giver vommet udseende som halm kan gøre.
Vi har selv en der kæmper med vægten og han har fri adgang til frøgræs af rigtig god kvalitet på folden og i boksen blandes hans wrapmængde med frøgræs i hønet for at forlænge tyggetiden
feb 2008
Følger: 13 Følgere: 17 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 54
Frøgræs er ofte støvet og fyldt med svampespore, da det bliver slået sent, og meget tæt ved jorden.
sep 2007
Følger: 33 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 290 Svar: 3.667
aug 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 172
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
Er frøgræs som foder ideelt?
18-04-2011 af Jórun Sumberg-Olsen (Ekspert) - 8 kommentarer
Antal indlæg: 19 - Medlem siden 15-03-2010.
Jeg oplever rigtig mange velfodrede heste, som trods det ikke fungerer. De har en grim pels, er trætte og vommede og har måske også dårlige hove.
Netop fordi de er så velfodrede, kan det være rigtig svært for mig at finde årsagen. Og det er det, der gør det lidt spændende – lidt nørdet.
Ofte kan fodring med frøgræs eller frøgræshalm, netop være det jeg kommer frem til, som årsag til at læsset vælter hesten.
Hvad er frøgræshalm?
Når man laver dette produkt, er det for at høste græsfrø. Halmen er egentlig stængler fra græs, så det må jo være hø – bare lidt groft i det. Og det er vel meget sundt?
For at kunne høste græsfrøene, skal akset stå så længe, at der kommer frø på, og at frøene modner godt. Når græsfrø (og korn ligeledes) modner, visner akset i bunden ved jorden. Hvis ikke man når dette stadie, så modner de ikke. Når stråene er visnet i bunden, kan de ikke bære vægten af stængel og frø, og aksene vælter. Og vi ser de her marker, hvor det hele ligger ned og ser ”fortabt” ud.
Når stængler visner, foregår det ved at der vokser svampe op ad stænglen og fortærer denne.
Korn har så stive stængler, at de stadig står op, når kornet er høstmodent.
Og pludselig en dag er frøgræsmarken alligevel høstet.
Høstningen foregår ved, at maskinen er nødt til at køre helt tæt på jorden ”for at kunne samle frøstandene op”. Herved kommer det svampebefængte stykke af stængelen med i det bjergede frøgræs.
Derfor er det uundgåeligt at have frøgræshalm fri for svampe, svampesporer og svampetoksiner (giftstoffer).
Nogle folk er så ”geniale”, at de wrapper frøgræshalmen. Dvs. der kører en maskine lige efter traktoren, som pakker frøgræshalmen i baller.
Det første stykke tid – inden det bliver alt for varmt i ballen – vil svampesporerne nyde livet i den lune balle og eksplodere i vækst og antal.
Svampene holder heller ikke op med at formere sig og afgiver toksiner til den tørre halm.
Foruden at give luftvejslidelser, laver svampene også ravage i tarmfloraen. Svampene trives i tarmfloraen, og fortrænger den gode tarmflora. Herved kommer hesten i underskud af både energi, proteiner og vigtige vitaminer og mineraler.
Desuden afgiver svampene jo toksiner. Toksinerne går lige i blodbanen og op i leveren som langsomt bliver skadet og syg. Og på dette stadie, vil hesten have forhøjede levertal og trives rigtig dårligt. Dyrlægen vil evt. tale om en forgiftning. Og ofte leder man forgæves efter giftige planter og buske på marken og i høet.
Hvor meget hesten kan tåle inden der kommer symptomer, vil være individuelt alt efter hvor stærk konstitution hesten er i.
Venlig hilsen
Jórun Sumberg-Olsen, dyrlæge
feb 2007
Følger: 30 Følgere: 76 Heste: 6 Emner: 489 Svar: 2.099
nov 2008
Følger: 99 Følgere: 107 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 1.724
Som nævnt får han frøgræs på folden og som supplement til hans wrap. Han har den smukkeste pels i miles omkreds og flotte hove. Ud over hans wrap, frøgræs som supplement fodres han med vitaminer og mineraler og hans elskede daglige banan
frøgræs istedet for hø ?