Se dig ride... {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har tænkt meget over alle de kloge ting folk skriver omkring samlingen af hesten, ride op ad bakke, let på tøjlen osv. Men jeg kunne godt tænke mig at se det i virkeligheden. Mange af de billeder man ser på diverse profiler viser (efter min mening) nemlig ikke samling bagfra, men bare at nakken er bøjet. Jeg kender kun min undervisers måde at samle hesten på, gennem halve parader, drift og eftergift på tøjlen. Og hende ser jeg ikke så tit mere. Og jeg kender ingen andre der rider samlet på den gode måde. Så jeg er nysgerrig :o)
Så kan jeg komme ud og se nogen ride? Det er ikke de dyre øvelser jeg går efter. Det er lethed på tøjlen, og samlingen bagfra. Og ridning for sæde frem for tøjle.
Jeg bor på Nordfyn, men jeg vil gerne køre på hele Fyn, samt omkring Fredericiaområdet.
Nogen der er interesserede?
Helene
mar 2009
Følger: 26 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 59 Svar: 835
aug 2008
Følger: 80 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.247
Du måtte have set det med min gamle pony (:
Men jeg vil give dig helt ret.
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 61 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.839
Hesten er i gang med omskoling, og derfor er tøjlen nødvendig, ellers løber han bare derudaf.
Men bagpartsaktionen kommer mere og mere jo mere vi træner.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Du må da hjertens gerne se mig ride
Min part står i Odense lige ved siden af dyrskue pladsen.
jan 2007
Følger: 152 Følgere: 150 Heste: 7 Emner: 687 Svar: 10.534
jun 2005
Følger: 25 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 43 Svar: 1.415
Og ja, ridestilen landet over er desværre præget af, at der til stævnerne ikke længere bliver slået hårdt ned på heste, der går under lod og ikke i samme grad belønnes for at ride med korrekt med bæring, men i højere grad udstråling og benspjæt.
Men en ting er at ride efter det korrekte og at kunne give rigtige råd - en anden ting er at gøre det selv
Man kan jo godt vide, hvordan det BØR gøres og give råd ud fra dette, samtidig med at man selv rider efter det, men ikke er nået dertil selv. Giver det mening?
Jeg har ikke redet de sidste 2½ år, da jeg flyttede for at starte på videregående uddannelse, ellers var du også velkommen her i Nordjylland
Men jeg kan da lige smide et billed af min lillesøster, hvor jeg er ved at undervise hende (vi rider efter samme principper).
(link fjernet)
Her kan du se, at målet er samling for sædet med løs tøjlekontakt (her: ingen) og det trænes bl.a. i longe for, at hun ikke skal koncentrere sig om alt det andet.
Når du så kigger på profilen, så rides hesten ganske rigtigt ikke korrekt på alle billederne og du ser også en hest, der er under lod på nogle billeder. Men det er jo NETOP, fordi hest og rytter ikke er der endnu. Dog er det jo stadig målet og det, der trænes i hverdagen, så på trods af at billederne ikke viser dette, fordi man ikke selv er dygtig nok til at kunne det endnu - gør det så, at man ikke har ret til at give råd om anatomisk korrekt ridning, når man kender principperne bag?
sep 2007
CharDotte x D - Afhængigt af ens overbevisning så kan man jo agumentere for sin sag, fx at hvis man kender til anatomisk korrekt ridning og anatomi, så ville man ikke ride bag lod, men vide at bag lod er = for høj holdning, holdning pga. tøjlerne osv. og at man sagtens kan undgå at ride bag lod nogensinde, med mindre man får en hest i hænderne, der netop har lært det ved tidligere rytter
Ikke at man ikke må komme med råd osv. til andet end det man selv viser - men, det vil for mig virke underligt :o)
jan 2007
Mange prøver måske også og rette gamle uvaner - og det er altså ikke nemt. Derfor bliver billederne nok derefter.
Nogle er sådan, men ikke alle det er klart. Men vil bare gerne lige understrege, at det ikke kan generaliseres på den måde
jun 2005
Følger: 25 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 43 Svar: 1.415
Men jeg siger naturligvis ikke, at det er korrekt, blot at det kan ske, selvom man har fokus på, at hesten skal rides bagfra for sæde og ben.
jan 2007
sep 2007
CharDotte x D - Det er slet slet ikke min erfaring, nærmere at heste der gør det ikke kan bære holdningen er blevet trætte også lader de en bære deres hoved :o)
Giver man længere tøjler og lader hesten strække sig, er problemet væk.
Kontakt er en fin ting, bruger det dog ikke når jeg varmer op, der rider jeg for løse tøjler.
nov 2008
Følger: 99 Følgere: 107 Heste: 2 Emner: 43 Svar: 1.724
apr 2008
Følger: 23 Følgere: 25 Heste: 6 Emner: 76 Svar: 656
men hvis du vil have et mere ret visende billede skulle du nok se mig ride live hehe
jan 2007
CharDotte:
Synes ikke ligefrem dit billede viser noget specielt godt..
aug 2009
Følger: 5 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 450
Mia J.: Hmm ja, det er lidt langt. Men tak for det :o)
Jeanette: Jeg synes nu heller ikke det gør noget man bruger tøjlen, hesten skal jo også lige forstå hvad man mener. Så det var nu ingen klandring til dem der bruger tøjlen.
Krikken: Det kunne vi godt aftale. Jeg tager tit billeder af min veninde til arrangementer osv. Skriver lige en pb til dig senere :o)
Beck: og det samme til dig. Min underviser bor i Erritsø, så jeg kommer jo forbi det område ind i mellem. Du får også lige en pb :o) At man ikke er nået helt til samlingen er også ok, det er også interessant at se hvordan folk gør på vejen hen til "det perfekte".
Cille: ja jeg kommer nok ikke lige forbi dig, det er lidt langt :o)
aug 2009
Og til Jeanette: Du har ret med det med billederne. Måske var jeg en smule for kontant i at skære alle over én kam...
Heidi: du bor også lige en smule for langt væk :o)
jan 2007
Altså - vil godt lige indskyde, at jeg altså på ingen måde rider rundt for løse tøjler .... o:
Jeg har kontakt på tøjlen, men rider primært med ben og sæde..
aug 2009
Se dig ride...