{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
959 visninger | Oprettet:

Se dig ride... {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har tænkt meget over alle de kloge ting folk skriver omkring samlingen af hesten, ride op ad bakke, let på tøjlen osv. Men jeg kunne godt tænke mig at se det i virkeligheden. Mange af de billeder man ser på diverse profiler viser (efter min mening) nemlig ikke samling bagfra, men bare at nakken er bøjet. Jeg kender kun min undervisers måde at samle hesten på, gennem halve parader, drift og eftergift på tøjlen. Og hende ser jeg ikke så tit mere. Og jeg kender ingen andre der rider samlet på den gode måde. Så jeg er nysgerrig :o)

Så kan jeg komme ud og se nogen ride? Det er ikke de dyre øvelser jeg går efter. Det er lethed på tøjlen, og samlingen bagfra. Og ridning for sæde frem for tøjle.

Jeg bor på Nordfyn, men jeg vil gerne køre på hele Fyn, samt omkring Fredericiaområdet.

Nogen der er interesserede?

Helene

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Se dig ride...
  • #1   7. nov 2011 Det er sjovt, jeg har oplevet det samme, folk siger et og giver div. råd, når man så ser deres billeder og videoer i deres profil, så ser det ikke ud til at de selv gør brug af de råd de videregiver, syntes det er en super ide at tage ud og se folk ride, du må meget gerne se mig ride, er ikke super dygtig, men du vil nok ikke køre så langt - er fra Østjylland... smiley

• #2   7. nov 2011 Jeg ville gerne tilbyde det, men mit kræ er umuligt for tiden :o)
    Du måtte have set det med min gamle pony (:

Men jeg vil give dig helt ret.

• #3   7. nov 2011 Nogle kæmper måske også bare med at få fremdriften bagfra smiley Gør jeg selv. Jeg bliver nødt til konstant og have en form for tøjlekontakt og lave halve parader, på delvis tøjle men også sæde.

Hesten er i gang med omskoling, og derfor er tøjlen nødvendig, ellers løber han bare derudaf.

Men bagpartsaktionen kommer mere og mere jo mere vi træner.

• #4   7. nov 2011
    Du må da hjertens gerne se mig ride smiley - så kunne det jo være du havde lyst til at bruge mit kamera imens :b
    Min part står i Odense lige ved siden af dyrskue pladsen.

• #5   7. nov 2011 Haha du må gerne se os ride - jeg kæmper bare helt vildt med samlingen, da Mirell har stået skadet siden januar, og derfor strammer det lidt alle steder, og hun har svært ved at bære del smiley men vi træner da .. i Fredericia (egum rideklub)

• #7   7. nov 2011 Hehe, god ide smiley

Og ja, ridestilen landet over er desværre præget af, at der til stævnerne ikke længere bliver slået hårdt ned på heste, der går under lod og ikke i samme grad belønnes for at ride med korrekt med bæring, men i højere grad udstråling og benspjæt.
    Men en ting er at ride efter det korrekte og at kunne give rigtige råd - en anden ting er at gøre det selv smiley
    Man kan jo godt vide, hvordan det BØR gøres og give råd ud fra dette, samtidig med at man selv rider efter det, men ikke er nået dertil selv. Giver det mening?

Jeg har ikke redet de sidste 2½ år, da jeg flyttede for at starte på videregående uddannelse, ellers var du også velkommen her i Nordjylland smiley
    Men jeg kan da lige smide et billed af min lillesøster, hvor jeg er ved at undervise hende (vi rider efter samme principper).

(link fjernet)

Her kan du se, at målet er samling for sædet med løs tøjlekontakt (her: ingen) og det trænes bl.a. i longe for, at hun ikke skal koncentrere sig om alt det andet.
    Når du så kigger på profilen, så rides hesten ganske rigtigt ikke korrekt på alle billederne og du ser også en hest, der er under lod på nogle billeder. Men det er jo NETOP, fordi hest og rytter ikke er der endnu. Dog er det jo stadig målet og det, der trænes i hverdagen, så på trods af at billederne ikke viser dette, fordi man ikke selv er dygtig nok til at kunne det endnu - gør det så, at man ikke har ret til at give råd om anatomisk korrekt ridning, når man kender principperne bag?

• #8   7. nov 2011
    CharDotte x D - Afhængigt af ens overbevisning så kan man jo agumentere for sin sag, fx at hvis man kender til anatomisk korrekt ridning og anatomi, så ville man ikke ride bag lod, men vide at bag lod er = for høj holdning, holdning pga. tøjlerne osv. og at man sagtens kan undgå at ride bag lod nogensinde, med mindre man får en hest i hænderne, der netop har lært det ved tidligere rytter smiley

Ikke at man ikke må komme med råd osv. til andet end det man selv viser - men, det vil for mig virke underligt :o)

• #9   7. nov 2011 Igen vil jeg gerne påpege, at NOGLE måske har "forkerte" billeder, men er udmærket klar over teorien.
    Mange prøver måske også og rette gamle uvaner - og det er altså ikke nemt. Derfor bliver billederne nok derefter.

Nogle er sådan, men ikke alle det er klart. Men vil bare gerne lige understrege, at det ikke kan generaliseres på den måde smiley

• #10   7. nov 2011 Krikken: Nu kan man jo risikere at få en hest, der momentvis kommer bag lod, hvis man mangler fremdrift bagfra, så man får problemer med at få den frem til biddet og bære sig selv. Der skal jo også være kontakt på tøjlen for, at hesten har noget at lægge sig til, når fremdrift og bæring kommer korrekt bagfra smiley
    Men jeg siger naturligvis ikke, at det er korrekt, blot at det kan ske, selvom man har fokus på, at hesten skal rides bagfra for sæde og ben.

• #11   7. nov 2011 CharDotte: Det har du ret i. Man ser det helst ikke, men altså - man kan jo ikke kontrollere alt. Bare man ikke bevidst gør det og konsekvent smiley Men træning, vil hesten også gå mere stabilt smiley

• #12   7. nov 2011
    CharDotte x D - Det er slet slet ikke min erfaring, nærmere at heste der gør det ikke kan bære holdningen er blevet trætte også lader de en bære deres hoved :o)
    Giver man længere tøjler og lader hesten strække sig, er problemet væk.
    Kontakt er en fin ting, bruger det dog ikke når jeg varmer op, der rider jeg for løse tøjler.

• #13   7. nov 2011 man gør sig selv og hesten en bjørnetjeneste ved at skridte for helt løse tøjler, da hesten så ikke har kontakt og får strækket i overlinjen - efter min overbevisning skal hesten søge biddet på den tøjlelængde du tilbyder og der skal stadig være kontakt til biddet om så hesten har mulen helt i jorden, hvilket kræver at der stadig er drift bagfra - aldrig slasketøjler er hvad min datter får ørene tudet fulde med - aldrig slasketøjler og lunteskridt men tøjlekontakt med lang, strukket hals så hesten får strukket hele overlinjen men stadig skridter energisk frem

• #14   7. nov 2011 jamen kunne ikke være mere enig (: og du måtte da meget gerne komme og se mig ride eller evt. tjek de billeder der er af Prinsessen på min profi (skal lige siges at jeg ikke havde redet hende meget mere end to måneder på de billeder der er af hende, og Creamy har jeg arbejdet meget med at hun ikke skal gå under lod, hvilket hun havde en mani med, det og så at løbe af sted (: )
    men hvis du vil have et mere ret visende billede skulle du nok se mig ride live hehe

• #15   7. nov 2011
    CharDotte:

Synes ikke ligefrem dit billede viser noget specielt godt..

• #16   7. nov 2011 Tak for god respons :o)

Mia J.: Hmm ja, det er lidt langt. Men tak for det :o)

Jeanette: Jeg synes nu heller ikke det gør noget man bruger tøjlen, hesten skal jo også lige forstå hvad man mener. Så det var nu ingen klandring til dem der bruger tøjlen.

Krikken: Det kunne vi godt aftale. Jeg tager tit billeder af min veninde til arrangementer osv. Skriver lige en pb til dig senere :o)

Beck: og det samme til dig. Min underviser bor i Erritsø, så jeg kommer jo forbi det område ind i mellem. Du får også lige en pb :o) At man ikke er nået helt til samlingen er også ok, det er også interessant at se hvordan folk gør på vejen hen til "det perfekte".

Cille: ja jeg kommer nok ikke lige forbi dig, det er lidt langt :o)

• #17   7. nov 2011 Chardotte: fedt billede af din søs, hun har tungen lige i munden kan man se :o) Og ja du har ret, selv om man ikke er der endnu, kan man selvfølgelig godt vide hvordan man når derhen. Det havde jeg egentlig ikke tænkt over. Har bare studset over så få billeder og videoer der er af det, når så mange mener de gør det rigtigt. Men det kan jo også være gamle billeder og man ikke har fået opdateret med nye.

Og til Jeanette: Du har ret med det med billederne. Måske var jeg en smule for kontant i at skære alle over én kam...

Heidi: du bor også lige en smule for langt væk :o)

• #18   7. nov 2011
    Altså - vil godt lige indskyde, at jeg altså på ingen måde rider rundt for løse tøjler .... o:

Jeg har kontakt på tøjlen, men rider primært med ben og sæde..

• #19   8. nov 2011 hej, det betyder ikke så meget om der er tøjlekontakt. Bare der også er sæde.... Og op ad bakke ridning :o) Det ser jeg nemlig ikke så tit

Kommentér på:
Se dig ride...

Annonce