shetlænder med skæl(??) {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Jeg har en shetlænder (Sofus på min profil), som på det seneste har kløet sig ret meget på grene og træer i folden. Jeg havde ham inde for at strigle ham godt igennem i dag.
Jeg finder så flere områder / pletter rundt omkring på kroppen, hvor han har sårskorp-lignende steder under hårene.
Områderne er primært på begge sider af halsen, lidt på bringen ved forbenene, lidt på inderlårene samt 2 steder i hovedet. Altså ikke rigtigt på selve kroppen.
På de sterder, som jeg regner med er "nye", mærkes området som meget hård hud, men kratter man lidt i det, kan man få store flager af "sårskoper" af. MEN DER ER ALTSÅ INGEN SÅR. Nogle helt få steder er skorperne røde og gule, men ellers grå-hvide som skæl. Skorperne er tykkere end skæl.
Piller man disse skorper af, kommer hårerne med - med det resultat, at jeg fik lavet en hel bar plet på ham
(ups). Huden virker ikke videre irriteret.
På de steder, som er ældre, er skorperne knækket i meget små stykker (som skæl) og har bevæget sig ud af i hårene og er "bare" til at børste væk. Inden under er der nye fine hår.
Jeg vil jo gerne gøre noget ved problemet, da "pletterne" tydeligvis generer ham. Jeg har noget skæl-shampoo fra Blue Horse samt noget klø-stillende shampoo.
Jeg har også overvejet at klippe ham, så der nemmere kan komme lidt luft til huden. (evt bare de steder, hvor pletterne er - altså ikke hele kroppen?). Han er meget tyk-pelsen og har en tyk underpels.
Jeg har tidligere sted områder som disse på andre heste, men ikke i et omfang som dette (på halsen er der måske 15 pletter). Dér plejer jeg at pille skorperne ud af hårerne og smøre med Helosan, og så forsvinder de.
Har I heste med samme problem? Hvad gør I?
På forhånd tak
sep 2008
Følger: 140 Følgere: 139 Heste: 2 Emner: 418 Svar: 1.890
Ville gøre det en gang om ugen.
Kontakt evt dr.dyr og spørg ham/hende
maj 2006
Følger: 36 Følgere: 35 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 1.143
Min hest har det samme, jeg kan ikke huske hvad det hedder, men min er på penicillin-kur for det.
feb 2011
Følger: 15 Følgere: 15 Heste: 5 Emner: 6 Svar: 17
Bare husk den støreste regl ang mug undgå vand da det bliver være af vand, da det giver det næring.
Evt trim de steder hvor det er værst og lad det tøre ud så forsvinder det af sig selv, man kan også få ved blue horse en blå mug salve der lukker alt fugt ude så forsvinder det også.
Bare undgå at vaske ham det bliver det være af.
feb 2004
Følger: 30 Følgere: 29 Heste: 10 Emner: 79 Svar: 946
Jeg er ret sikker på han klør pga pletterne, og ikke får pletterne fordi han klør.
De hårløse områder, kommer kun, når jeg kommer til at kratte for meget i det
*(V)engel *-*Team Stevens * Cvc *: jeg prøver at vaske ham med det antiskæl-shampoo, jeg har - og klippe lidt hår væk der, hvor der er brug for det. Hvis det ikke bliver bedre indenfor kort tid, så får dyrlægen selvfølgelig et opkald
Desuden fandt jeg lige et indlæg skrevet herinde:
http://www.hestegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=371854
Og nogle på hestenettet, hvor der anbefales Virkon S eller Klorhexidin shampoo.
I morgen køber jeg noget Klorhexidin shampoo, som jeg kan høre mange har haft god erfaring med, så må vi se om det virker
feb 2004
(link fjernet)
Som dog kan sprede sig. Men han har ikke noget ved hovene, så jeg er mere ude i svamp (som jo også kan være en af grundene til en hest får muk)?
Jeg regner med at vaske områderne, klippe hårene ved områderne væk og sørge for at tørre GODT! efter, så mug/svampen ikke får mere at "gro" af. Det må vel være en metode at gøre det på?
feb 2011
Det var det jeg har brugt på min belgier da jeg fik hende hjem og hun havde mug på 85% af kroppen, trimmede hende og vaskede hende, når det har sat lidt så hun at tør godt så det ikke er fugtigt, ( hvilket kræver meget at tøre med ved en belgier) men der er ingen nemme løsninger ved mug/svamp.
Der er også kommet et foder granulat der hedder think mud, og det er noget de skal have i deres foder og det virker, det gjorde min hest fri for mug på 14 dage.
feb 2004
Tak for rådet med Virkon S og foderet
feb 2007
Følger: 62 Følgere: 59 Heste: 5 Emner: 46 Svar: 251
feb 2011
Der er nogen billeder det første billede der kan man se hendes pels er rigtig smudset og ikke pæn og kigge på, der gemmer der sig mug inden under. også er der billeder fra hvor hun er trimmet og behandlet
shetlænder med skæl(??)