{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.413 visninger | Oprettet:

muskelfattig og vommet? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Jeg er den heldige ejer af en snart 10 årig varmblods blanding.
Jeg har haft ham i lidt over seks måneder snart.
Da jeg fik ham var han rigtig tyk og meget vommet (han havde stået stille 2-3 måneder).
Så vi begyndte stille og roligt med ridningen og efter halv anden måned havde han smidt nogle kilo, og herefter fik jeg udarbejdet ny foderplan hvorefter han begyndte at tage på igen. Jeg begyndte stille og roligt at skære lidt ned i foderet samtidig med at han blev redet og hen over 2-3 måneder nåede han til sidst ned på næsten igenting i foder, men tabte sig kun en smule.
Herefter begyndte han på slankefoder, og han begyndte så at tabe sig, på bagpart, hals og bringe. Men hans mave var ingen forandring.
Udover at han ikke kan komme af med vommen, så taber han også musklerne rigtig hurtigt..
Han er en rigtig legedreng på folden og har derefter stået syg/skadet et par gange, og hver gang har han tabt musklerne fuldstændigt.
Efter første gang han havde stået stille lagde vi meget vægt på rygmusklerne da han virkede mest muskelfattig der, og det gav også pote.
da han så stod stille sidst i halv anden uge med få skridt-ture hvor der blev redet frem og ned, havde han tabt absolut alle rygmuskler?
Nogle råd eller erfaringer?


Kommentarer på:  muskelfattig og vommet?
  • #1   19. nov 2011 står han på halm, for så vil jeg anbefale dig at sætte ham på træpiller-spåner eller tørv.. heste kan blive meget vommet af at stå på halm, vi kunne heller ikk få vores pony til at tabe sig på maven før vi tog halmen fra ham smiley

  • #2   19. nov 2011 Er han blevet sat op i foder igen?
    Hvis han ikke længere er fed, så er han jo nødt til at få sin energi et andet sted fra, og så er det musklerne der ryger.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #3   19. nov 2011 Hvad får din hest at spise nu

    Krybben:

    Grovfoder:

    Græs eller jordfold


  • #4   19. nov 2011 Lyder som orm. smiley

  • #5   19. nov 2011 Han står på halm, men da jeg har været i praktik derude flere gange, ved jeg at han ikke æder halm i boksen da han altid har wrap.
    De får dog halm på folden som jeg ikke kan forhindre ham i at spise /:
    Jeg satte ham op i foder for en uge siden, fordi vi skulle igang med ridningen, netop for at han havde noget at tage af, og fordi jeg syntes han var tynd over ryggen.
    JM:
    I krybben får han foder to gange dagligt. som består af tjørnehøj mølle heste musli light, greenpower lucerne light og tjørnehøj mølle sort havre. samt biotin som tilskud.
    Grovfoder får han ca 11kg wrap dagligt, et par kilo ekstra de få dage han kommer tidligt ind.
    Han står på græsfold hvor der også bliver kort halm ud.
    Lone: jeg havde også tænkt om det kunne være dette? for han er VIRKELIG vommet. (se evt hans profil under mig 'Cappútino')


  • #6   19. nov 2011 Hvis du ikke har fået taget en gødningsprøve, er det bestemt tid at få det gjort og gerne den udvidede med prøve for blodorm og bændelorm.

    Når man kigger på hans billeder er det jo ikke en tyk hest man ser, vommet ja men ikke tyk.
    Hvad fortæller hans huld dig hvis du ser bort fra vommen. kan du let mærke hans ribben? Hvis du ikke kan mærke hans ribben og du stadig synes han er til den gode side, kan du dagtens skære hans mængde af wrap ned. wrap er meget fedende med 11 kg ud over en god portion krybbefoder.

    Måske du skal få lagt en ny foderplan helt specifikt med henblik på han nemt taber muskler, så der tages hensyn til dette


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #7   19. nov 2011 Er det der lagt en plan eller hvordan fodre i hesten ?

    En hest som din bør veje ca. 600 kg. så min. doseringen af wrap er dagligt 12 kg. så der ville jeg ikke gøre noget snarere den anden vej rundt, det virker somom den er i underskud af mad der skal holde den ved korrekt huld.

    De små børn i afrika er ikke tykke fordi de spiser for meget men ´fordi de får det forkerte, det er det der er galt her.


  • #8   19. nov 2011 Hesten taber sig først på de "farlige" fedtdepoter, derefter taber den vommen - men den skal rides væk, den kan du ikke slanke væk (i hvert fald kun lidt af den, hvis du er heldig) smiley

    Så sørg for en masse mavemuskel-stimulerende ridning smiley


  • #9   19. nov 2011 Vi har fået lavet speciel foderplan til ham som er tilpasset hans huld og ridningen, og nej han er bestemt ikke tyk nu, men vommet.
    Han er en stor fyr på 650kg, så der skal bestemt ikke skæres ned på hans wrap.
    man kan let mærke hans ribben og han er herefter sat op i foder (fra vedligehold til middelridning) da de kan mærkes for meget.
    Trods de mange måneders forskellig ridning har det absolut ingen forskel gjord på hans vom.


  • #10   19. nov 2011 væk med halm som bund og så gødningsprøve

  • #11   19. nov 2011 ja gødningsprøve skal afsted, men kan jeg først gøre i næste uge.
    Hesten æder jo ikke halm i boksen, og hvad nytte er det at skifte strøelse når den stadig har adgang til halm på fold?


  • #12   19. nov 2011 Tror det er de færreste der ikke spiser halm i boksen om natten. på folden vil han nok synes det er sjovere at "lege" med gutterne end æde halm hele dagen.
    Nogen heste ser også bare mere vommede ud end andre og hvis han er en stor dreng, kan det jo også være sådan med ham. Men masser af galoparbejde er godt for mavemusklerne og så selvfølgelig de vitgige rygmuskler som du selv er opmærksom på. Ingen gode, stærke rygmuskler - ingen ting der kan hjælpe til at holde mavsen. Frem og ned med næsen i godt tempo så den får brugt ryggen optimalt - gerne i alle gangarter er mit bud på en god og muskelopbyggende træning.


  • #13   19. nov 2011 Det er også sådan han bliver reddet nu smiley Jeg kan selv mærke at han får ryggen op når jeg rider ham sådan.
    Og han er skam også typen der leger på fold, men er ikke noget han gider i længden og bruger mange timer i halmbunken hver dag.


  • #14   20. nov 2011 det virker som om du helst vil have han står på halm

    Jeg havde det også bedst med min stod på halm, men det gik op for mig hvor meget han egentlig spiste af halm om natten da vi flyttede ham til et sted hvor halm i boksen var bandlyst, han får stadig halm på folden, men hans vom er væk efter han ikk står på halm i boksen, og nej han er ikk blevet redet så meget så det er derfor, det har ene og alene været pga af halmen i boksen


  • #15   20. nov 2011 Det har absolut intet at gøre med at jeg bare vil havde at den står på halm! Jeg gider bare ganske enkelt IKKE at betale 1000kr ekstra om måneden for at den skal stå på spåner, når den ikke laver andet på folden end at æde halm! så kan det da være fuldstændig lige fedt!
    Og igen så ved jeg at den ikke spiser halm i boksen! Den får meget wrap, og spiser ikke halm så længe der er wrap, hvilket der ALTID er!


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #16   21. nov 2011 MJC - har du mulighed for at lægge et billed ind af din hest som den ser ud lige nu, måske er den faktisk blevet for tynd og når muskelmassen så også forsvinder så kommer det til at syne endnu tydeligere, det er jo en hest med en kraftig bygning og de skal ikke blive for tynde så kommer de hurtigt til at se meget pillede ud.

  • #17   21. nov 2011 Jeg stod selv og kiggede på ham idag da jeg sadlede op, og jeg syntes allerede at rygmusklerne er mere tydelige. men stadig vommet. men syntes nu ikke han er blevet for tynd. man kan ikke se ribbene, men lige fornemme dem når man køre hånden fast henover.
    Men jo jeg vil da lige forsøge at tage et billed imorgen og smide et link smiley


Kommentér på:
muskelfattig og vommet?

Annonce