{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.493 visninger | Oprettet:

39,9 i feber ;( {{forumTopicSubject}}

Min stakkels Kimo havde ikke spist op i går aftes (og plejer at spise alt med det samme) han så meget ked ud af det og var i det hele taget ikk sig selv... vi tog hans temperatur og han havde 39,9 i feber.. hjælp..
ringede til doktor dyr med det samme, og han sagde vi lige skulle se det an og ta han temperatur igen her til morgen, der var den så faldet til 38,8... men han skal nu på penicillin kur og alt muligt,..
problemet er at vi ikke kan holde ham adskilt fra de andre heste, og hvis det er en virus kan alle heste være syge i morgen ;( snøft snøft...

Har haft heste det meste af mit liv, og kan forholde mig til en gaffelbåndskade, kodeledsforvridning el lign. men virus har jeg aldrig været god til når der ikke er ca tid på hvor længe de så er syge... - håber min kæmpe snart blir rask...

Andre der står el har stået i samme situation???


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  39,9 i feber ;(
  • #1   19. nov 2011 Aner det ikke.. Dyrlægen sagde bare vi skulle holde øje med de andre heste også.. og ta deres temperatur jævnligt...

  • #2   19. nov 2011 Jo virus smitter !!!

  • #3   19. nov 2011 Host host .. Hvorfor skal han på pencillinkur, hvis hans feber falder? :-))

  • #4   19. nov 2011 Det vil jeg os umiddelbart mene, svine influenza, fugle influenza osv er vel også en virus??? og det smitter jo helt vildt...


  • #5   19. nov 2011 Vi har haft det, altså virus- jeg plejer at fylde hybenpulver på hesten- det hjælper immunforsvaret og skader ikke sammen med penicillin.

  • #6   19. nov 2011 heh ja spørg mig ikke... fordi det er en virus.. dyrlægen kommer senere og tager blodprøver af ham, men i telefonen sagde han bare at han nok skulle på penicillin kur...
    men ja hans temperatur er faldet, men den skulle også gerne være lavere om morgenen end om aftenen.. men han har jo stadig høj feber selvom den er faldet en grad... ;(


  • #7   19. nov 2011 janni h: okey, det kunne være jeg skulle sige det til min mand.. - er på job nu, så han skal klare det hele derhjemme, så føler mig lidt hjælpeløs ;(


  • #8   19. nov 2011 En virus kan ikke bekæmpes medicinsk(det er ofte svært).

  • #9   19. nov 2011 Jo det smitter.
    Forskellen på bakterie og virus er at man ikke så ofte giver medicin mod virus, da virus ikke noget stofskifte. Det er altså ikke muligt for dem at formere sig før de er inde i cellerne. Derfor kan man ikke beæmpe dem uden at ramme egne celler.


  • #10   19. nov 2011 hehe, bare rolig smiley
    Malic havde virus for et stykke tid siden hvor han også havde lige knap 40. Han var meget træt og lagde hele tiden ned, spiste ikke sit foder osv. MEGET typiske virussymptomer. Man fik noget feberstillende, antibiotika og noget b-vitamin med det samme af dyrlægen. og 5 min. efter spiste han igen og så var det bare det smiley
    Virus smitter ikke og er ganske harmløs


  • #11   19. nov 2011 mente genrelt smitter virus ikke.. men der er jo oceaner af typer virus

  • #12   19. nov 2011 team tagesen: okey, må se hvad han siger når blodprøven er taget.. håber det er noget der går hurtigt over... han er væddeløber og har vundet 3 løb indenfor 4 starter, og er i topform lige pt.. derfor vil det være surt hvis han skal stå i længere tid og miste alle de muskler og den form vi har fået bygget op.. men sådan er det jo desværre at have heste... ;(
    hader bare når de ikke spiser og løber rundt i folden osv.. hestene er mine børn, og når de er syge føler jeg også at jeg er syg...


  • #13   19. nov 2011 Virus smitter, slut prut smiley

  • #14   19. nov 2011 virus smitter,

  • #15   19. nov 2011 stakkels dreng altså hvor er du uheldig at han bliver syg .
    håber dr dyr kan fikse ham hurtigt.


  • #16   19. nov 2011 Taget fra nettet :
    Smitsomme infektionssygdomme hos heste skyldes mikroorganismer. De mest udbredte er virusinfektioner,

    (link fjernet)

    Så jo, som de andre siger så smitter virus ;)!


  • #17   19. nov 2011 Jow, som de fleste siger, så smitter virus - og det smitter mest, mens hesten har feber! Det smitter oftest gennem kropsvæsker - fx snot, spyt, sved, tis osv. Sørg derfor for ikke at bruge samme vandkopper, samme fodertrug, samme udstyr, bid osv....

    Mange virus sygdomme, som er særdeles smitsomme, er ganske alvorlige og kan slå hesten ihjel. Det er bla derfor vi vaccinerer vores hesten mod hesteinfluenza, som er en meget alvorlig virussygdom hos heste. En anden rigtig led og farlig virus er den gren af herpesvirusset, der hedder EHV-1 EHM. Den giver voldsom høj feber, tiltagende sløvhed og slutter med lammelser i bagparten. Mange heste lammes i en sådan grad, at de ikke kan stå op længere, de kan ikke tisse og kan ikke gøde. De mister tilsidst livet. Da det er en virus, er der ingen behandling mod virusset. Herpes virus er meget smitsomt, og op mod 95 % af alle voksne heste har været inficeret i deres liv (der kan påvises antistoffer).

    Min hest har været ramt af herpes virus, så jeg har været hele turen igennem.....

    Så jow, virussygdomme smitter - og de skal tages meget alvorligt.

    God bedring med din hest smiley


  • #18   19. nov 2011 Vi havde også virus i vores stald. Det var noget kværke lignende noget, også med feber. Stortset alle hestene blev smittet (18 stk) men de som ikke gjorde, var dem som havde længest fra hinanden i stalden, OG dem som var vaccineret for nylig. Sjovt nok! Det var ikke så hyppigt de som gik på fold sammen, men mere dem som stod i den lille stald hvor der var lavere til loftet, der var alle smittet.

  • #19   19. nov 2011 HUSK at "ordne" den syge hest som den sidste hvis du har med flere at gøre. Ikke røre og gå omkring den, også til den næste. Det smitter hvis den nyser, sveder eller andet..

  • #20   19. nov 2011 Må ærligt indrømme, at jeg er lidt forarget over, at dyrlægen ikke kom ud. Det er høj feber. Jeg har to gange haft hest med over 40 i feber (startede på 39,7, da jeg ringede til dr dyr) Det var akut lungebetændelse og skulle behandles lynhurtigt, da det var livstruende.

  • #21   19. nov 2011 Rigtig god bedring med din hest smiley En af mine egne har jeg oplevet have feber, den fik antibiotika i 5 dage, feberen forsvandt men det viste sig at den havde allergi. Det er aldrig sjovt når man ikke rigtig ved hvad det er, håber det bedste og at din hest snart er fisk igen!


  • #22   19. nov 2011 Mia:
    det er noget ævl.. virus smitter også selvom det ikke som sådan er en levende organisme


  • #23   19. nov 2011 Man giver normalt ikke penicillin for en virus, da en virus ikke er en betændelses tilstand og penicillin er for at bekæmpe betændelse :O))

  • #24   19. nov 2011 Og jo virus er netop det der smitter allermest af alt ;O)


  • #25   19. nov 2011 ja det er desværre der vi har problemet, vi har kun 1 stald, med 5 bokse (har 5 heste) og en stor fold som de alle går på.. han kan ikke være alene inde, så ham og en anden en er blevet inde i dag, da han bar ligger og sover og er ked ;( dyrlægen kunne ikke komme ud igår, og vil ikke bruge andre end ham, og da han lød som en der vidste hva han snakkede om i telefonen lod vi det være, og har selvf set til hesten i nat osv.. men temperaturen steg ikke yderligere jo... derfor var der ingen grund til at haste, og dyrlægen har nu været der, givet ham antibiotikum og nogle vitaminer...
    Håber ikke de andre er nået at blive smittet, men det sker desværre meget hurtigt ;(
    Kimo var i starten af ugen i sverige og starte løb, og stod i en stald med mange andre heste, blev læsset med et ulddækken, men var stadig lidt fugtig i pelsen.. så det er sikkert nok efter den tur det er kommet ;(


  • #26   19. nov 2011 kamilla t: Jow, man behandler ofte heste, der er ramt af virussygdomme med antibiotika, for at forebygge tilstødende bakterielle infektioner. Min hest - der blev syg af herpes virus - blev antibiotikabehandlet 5 dage for at forebygge, at han fik en sekundær bakteriel infektion. Det er en meget normal fremgangsmåde. Men naturligvis hjælper det intet på selve virus.

  • #27   19. nov 2011 Team Nørh: Ja, det kunne sagtens lyde som om, din hest er inficeret under stævnet. inkubationstiden er typisk. Jeg håber, at hesten ikke ligger ned nokstant, og at den kan rejse sig?? Virker den på nogen måde slinger og usikker med bagbenene??

  • #28   19. nov 2011 Han har været ude og gå, og han går som han plejer, bare med hovedet hængene lavt og ørerne til siden som et æsel - så er ikke bange for herbes el lign.. det er bare en helt almindelig virus som når vi mennesker får den.. men syns nu også det er slemt nok.. han får lov at blive inde og slappe af, og har mulighed for mad, hø, vand osv.. han rør det bare ikke rigtigt ;(

  • #29   19. nov 2011 Team Nørh: Ja, det troede jeg også bare det var, da min hest blev syg...den havde også feber, nedsat appetit og var nedstamt og sløv i nogle døgn...lammelserne kom først flere døgn efter... smiley De optræder først, når feberen er overstået....

  • #30   19. nov 2011 utroligt dyrlæge først kom næste dag min gamle hest havde feber låg på 39.9 og da jeg ringede kom han med det samme og sagde godt kom nu hvis den blev lidt højere kunne hun faktis havde kræsset af...
    men øv han er syg god bedring


  • #31   19. nov 2011 Øv hvor trist smiley Min gamle hest fik lungebetændelse da jeg lige havde fået hende. Hun kom under behandling, stod stille i 3 uger hvorefter vi genoptrænede en måned - og hun kom sig så fint, der var ingen problemer. Så tænk på at i rigtig rigtig mange tilfælde går det i orden og modsat skader i benene osv har hesten ingen mén bagefter.

  • #32   19. nov 2011 ka: hmm øv det lyder ikk godt.. skal nok holde øje med det i hvert fald... der skulle jo helst ikke ske min kæmpe noget ;(

    Dam dam: tror og håber også bare at det tager et par uger og vi så skal igang igen... men vi må jo se tiden an


Kommentér på:
39,9 i feber ;(

Annonce