{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
868 visninger | Oprettet:

Hvorfor står hans vægt stille? {{forumTopicSubject}}

Hej Hg.
Har en traver vallak på 15 år. og 1.72 i stang.
Han bir motioneret næsten dagligt.
Når han blir motioneret er det gåtur/ridetur i byen(ca. 1 km.) løsspringning og longering + han lige har fået part.
Det er først nu han begynder at blive brugt regelmæssigt, da han ellers har gået som vores hyggehest som har redet ture.
Han har ikke rigtig sat muskler, derfor han har fået en part.
Til foder får han:

400 gr. Danish sixteen plus (til ældre heste)
300 gr. Fibermix
2 tsk. hvidløg
2 håndfulde (af sådan noget virkelig fedtet og sødt majs lign. noget) - anbefalet af foderhandler (noget der er som slik for hesten og gør at den tager på)

Han er vaccineret og passet med smed og har fået raspet tænder.
Men hans tænder er dårlige iforhold til hans alder, og derfor har vi fået anbefalet Danish Sixteen plus, da det skulle gøre så han ikke "spytter" sin mad ud og spilder den.
Vi har nu været på det her foder i 1 mdr(snart 2 mdr.) og vi skal self. give det en chance.
Men spørgsmålet er.. Hvorfor står han stille med vægt?
Vi vil give fodret en chance og virker det ikke, bliver dyrlægen kontaktet om HVORFOR han ikke tager på.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor står hans vægt stille?
  • #1   22. nov 2011 Der er ingen tegn på orm i afførring, og dyrlæge sagde ikke noget sidst, han var her. og der kiggede han godt på ham.

  • #2   22. nov 2011 Blev tjekket i sommers for orm

  • #3   22. nov 2011 Travheste har generelt svært ved at tage på- giver du ham hø eller wrap?
    Tørt wrap er godt til at fede op med, bedre end hø.


  • #4   22. nov 2011 Lige nu er det hø han får, og så har han haft fået lucerne, men det holder vi pause med, da han spilder en del.
    Vi vil have wrap til ham, og er på udkig efter noget.


  • #7   22. nov 2011 Okay, vi er også på udkig efter noget wrap, det har vi også tænkt meget over at få købt.
    Men siger det ikk også en del, at han ikke har fået sat ordentlige muskler?


  • #8   22. nov 2011 Han får mad to gange dagligt,

  • #9   22. nov 2011 Det du ikk ved hvad er er nok melasse .. Ikke skide sundt da det stortset kun er sukker.. Ville sætte fiberpiller op til 500g og så ud med der sukker.. Ellers prøv build up.. Det brugte jeg til min fuldblod og det virkede .. Nu er jeg isse gået over til sixteen + for vedligehold

  • #10   22. nov 2011 Vi fik anbefalet det der sukker noget, fordi det skulle være fedene

  • #11   22. nov 2011 Sukker er ikk sundt for mennesker eller dyr.. Foderstoffer er ikke udannet til at fortælle dug hvad du skal fodre med.. Sukker giver hurtig energi og intet andet. Build up er muskel opbyggende og fedende.. Kontakt en fiderkonsulent ! Sukker kan ikk være godt for heste hvis det ikk er for mennesker! Du får ikke noget ud af at fodre med sukker

  • #12   22. nov 2011 Sukker går li igennem systemet. Os mennesker får det ubehageligt hvis vi får for meget sukker det samme gør dyr. Melasse gør intet for vægt .. Vælg et stivelsesfrut foder med begrænset sukker men rig op kalorier .. Som feks build up.. Men kontakt en fodeekonsulent og lyt til dem og få ennirdenlig foderplan

  • #13   22. nov 2011 Er i sikre på at det er det samme?
    For hende her lød meget vidende omkring det, og hun havde gode erfaringer med dette.


  • #14   22. nov 2011 Ring til brogaarden og få en gratis foderplan.. De giver god vejledning og råder dig til det rigtige foder

  • #15   22. nov 2011 Vi finder lige ud af om det er Melasse det hedder før vi maler byen rød smiley - Men det kunne godt lyde som det.

    - han får 2 håndfuld i fodret 2 gang daglige.

    Vi fik det bare anbefalt, så regnede jo med det var rigtig smiley


  • #16   22. nov 2011 Det vil vi gøre, han har heldigvis kun fået det der fedtstads siden torsdags og med mellemrum, så ikk noget dagligt.

  • #17   22. nov 2011 Sukker feder jo ikke som. Sådan.. Det løber igennem systemet og giver hurtig energi. Det osse usundt for tænder. Kalorier og mindre stivelse er noget der virker .

    Overvej hvad du propper i din hest.. Man fylder trodsalt heller ikk børn med slik hele tiden


  • #18   22. nov 2011 Nu får du os til at lyde som nogen, som ikke tænker over hvad vi giver hesten?
    Det gør vi skam, vi har beregnet mængden af fodret og køber det vi får anbefalet af foderhandel!


  • #19   22. nov 2011 Jamen det er heller ikk nemt at vide men det er bare ikke sundt og det ikke feder.. Rigtige foderkonsulenter giver bedre vejledning og anbefaler det foder der kunne være rigtigt.. Brogaarden har MANGE muligheder, mærker osv.. Jeg brugte build up til at fede med hvilket jeg kunne se forskel inden 2 mdr ..

  • #20   22. nov 2011 Nu fik vi dette anbefalt af en foder espedint, så regner da med de giver os det vi leder efter da vi jo ik er experter inde for det område... Derfor vi spørger til råds....

    - Vi har jo ik givet hesten dette bare uden at spørger, det er blevet anbefal til ham, da vi nævnede at hesten ik tog på trods det nye foder vi OGSÅ fik anbefalt... smiley


  • #21   22. nov 2011 Ja men igen.. Foderhandlere er som regel ikk udannet i det med foder, men baserer på hvad de tror og tit snakker med andre kunder om

  • #22   22. nov 2011 Ja foder er en indviklet verden. Derfor kontakter jeg altid folk der er udannet i det.. Og det er kasse damer i en foderbutik ikke.. De sælger jo bare smiley og jo mere de sælger jo bedre

  • #23   22. nov 2011 - De sælger jo ik bare noget for og sælge..?? Så ville de jo nok bare sælges det dyreste til os.. Trodes hans foder er ret dyr end tidliger foder.. De må jo have noget viden om det så længe de sælger det.

    - Det er bla. DLG vi også handler i...


  • #24   22. nov 2011 Der vi fik det af vide hedder forresten foderspelisten../ staves. -

    Det er dov ik der vi købte vores andet foder det er DLG...


  • #25   22. nov 2011 Ja men i efterspørger hvorfor . Og kan ikke se at sukker gør noget godt for hesten.. Tværtimod.. Hvis jeg var jer ville jeg kontakte en rigtig foderkonsulent som er uddannet inden for foder.. Ville aldrig selv høre efter hvad de siger ved foderstoffer, land og fritid mm..

  • #26   22. nov 2011 Jeg har sendt "foderplan" ind til dem du nævnede . - og gemt nr

  • #27   22. nov 2011 Lang og fritid har vi forhørt ved. smiley

  • #28   22. nov 2011 Jeg syntes personligt at de var de eneste ser havde løsningen på mit problem.. Ellers kontakt dyrlæge og høre hvad de anbefaler smiley

  • #29   22. nov 2011 Hej stald damgaard
    De par håndfulde klister mejs, skader ikke det er bare knas på hans foder.
    En Traver er ikke småt spisende, som mange tror.
    Vores traver i stalden får horslux fiberpiller og easy.
    for at holde en pænt huld og med god vinterpels (hader at arbejde med dækkener) De får 1,5 kg fiber og 500g easy på tre fodringer om dagen. fiberne hælder vi vand på (5 min) når det er over 500g pr fodring. de er alle i utrolig god huld, kan vi se at der er en der taber sig , sætter vi bare fiber op. de er dækket ind med vetaminer i easy (500g)
    Det er ikke dyrt foder. fiber 90x2 +130=310kr pr hest.




  • #30   22. nov 2011 Line L : Tak skal du have.. - Du lyder til og have god forstand på traver.. Kunne du måske tag et kig forbi album - i min profil, hvor der står hesten klippes, og måske bedømme om han ser tynd ud? - det selvfølge ik voldsom men syntes stadig han er tynd smiley

  • #31   22. nov 2011 Hovsa
    glemte lige at sige at fiberpiller. er fantastisk til at regulere maven så at hesten kan udnytte sit foder optimalt. det er et godt foder til at fede op på, der er næsten ikke stivelse i og proteiner (muk) så......ikke til min madøre af en frederiksborger (kun lidt og tørt)


  • #32   22. nov 2011 Prøv måske at snakke med en anden der har travhest. måske har de nogle gode tips.

    jeg vil mene din hest har et meget højt stofskifte.

    måske skulle du prøve at give hesten et par dage fri evt prøv at sætte hans foder mængde op samtidig. bare for en stund så han lige kan nå at "komme" sig inden i rider ham igen.

    vil også anbefale foderet ikke indeholder for meget sukker. det vil også give din hest lyst til at hoppe ekstra meget rundt unødvendigt.

    prøv at snakke med en producent som nævnt tidligere også og få ham tjekket for orm igen. måske er han blevet smittet af en anden hest siden i sommers.


  • #33   22. nov 2011 JO:::::: han er lidt tynd men ikke meget.. en smuk traver og høj.
    Godt med strå i boksen... gerne i net med små masker,,giver lang tykketid til at holde varmen på...du kan evt give ham opbløte fiber piller i en spand der står i hans boks..så kan han spise det han vil, det svarer til stråfoder og han har nemt ved at spise dem. med de dårlige tænder (de skal bare være med vand på)
    Du må også gerne ringe (61797600)


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #34   23. nov 2011 Har du fået lavet en plan fra Brogården ?

    Du fodre ikke efter de anvisninger der er for 16 + jeg finder lige foderplanen til dig, jeg lover dig at hvis du følger den og ikke giver andet end den så vil du meget hurtigt se en markant vægtøgning, og så wrap/hø ad lib. også på folden


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #35   23. nov 2011 FODRINGSVEJLEDNING

    Den anbefalede mængde Dansk Sixteen Plus Mix bør overholdes, da det forsyner hesten med de nødvendige
    vitaminer og mineraler. Dansk Sixteen Plus Mix skal anvendes sammen med hø eller wrap af god
    kvalitet i en daglig mængde, der svarer til mindst 1,5 kg hø/wrap pr. 100 kg kropsvægt.

    Fodring af heste
    er individuel og bør tilpasses den enkelte hest, således at den optimale fodring for præstation samt tilpas
    foderstand opnås. Saltsten bør altid være tilgængelig. Elektrolytter bør gives efter rejser eller hvis hesten har
    svedt meget. Der kan suppleres med Speedi-Beet/Fibre-Beet (skal opblødes i vand!) for at give ekstra fibre
    og energi i foderrationen.
    Forslag til daglig indtagelse (skal fordeles på min. 3 daglige måltider)

    Jeg vil antage at din hest bør i optimal foderstand vej ca. 550 kg. og derfor skal den fodres udfra dette

    Sixteen Plus 3-3,5 kg/dag
    Speedi-Beet* 0,3-0,6 kg/dag
    Hø min. 9 kg/dag
    Evt. Olie 1-3 dl/dag
    + Adgang til saltsten


  • #36   23. nov 2011 Tak. Til jer alle. Ja han er en stor hest :-). Hvems nr er det?

    Ja, jeg fik send foder plan til brpgården. smiley


    Hvad slags olie? - Han har før fået raps olie.


  • #37   23. nov 2011 Og soyaolie

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #38   24. nov 2011 Olie der kan du købe det billigste i netto majs, raps, soya, vindruekerne, tidsel whatever

Kommentér på:
Hvorfor står hans vægt stille?

Annonce