{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.716 visninger | Oprettet:

MEGET aggressiv adfærd {{forumTopicSubject}}

Min hest Sammy har været nogle ting igennem i sit liv. Har bla. haft 12 forskellige ejere på bare 7 år af hans liv (Jeg er den 12.) og har stået på en rideskole hvor der ikke blev taget så store hensyn til ham hvis jeg skal sige det pænt. Vil ikke gå for meget i detaljer mht til hans fortid, men han har i hvert fald haft det meget svært og der er ingen tvivl om at han er blevet mærket af dette.

Men nu kommer problemet så. Han kan blive helt ekstremt aggressiv overfor nye heste i flokken som har en forkert farve, dvs, alt andet en brun og mørkebrun bliver sjældent accepteret. Hvis de andre heste i flokken får dækkener på går han helt amok og kan jagte dem i flere timer, til han selv står og skummer af sved og ikke kan få luft.
Her forleden dag gik det rigtig galt. Min veninde lagde et meget neutralt farvet dækken på hendes (gule) hoppe, og det skulle hun aldrig have gjort. Sammy jagtede hende helt sindssygt. Vi prøvede at stille os imellem, da han havde trængt hende op i et hjørne. Vi fik dem så ud på et større stykke jord hvor det var sværere for ham at jage hende op i hjørnerne. Han travede så i cirkler omkring hende i godt og vel en halv time.
Vi ville så gå ud og tage dækkenet af hoppen da vi tænkte hun nok var begyndt at svede en del.
I det vi kom i en radius af ca 20 meter fra de to heste, begyndte Sammy at blive mere aggressiv og gik til angreb på hoppen. Hans adfærd blev vildere og vildere og vi kunne ingenting gøre da han var i et stadie hvor han ikke var i stand til at se os og udelukkende havde i hovedet af hesten med dækken skulle dø. Til sidst blev hoppen så træt at hun væltede og kom ind under hegnet. Da hun magtesløst og opgivende prøvede at sætte sig op sprang Sammy op på hende og begyndte at trampe og bide i hende. Der tog min veninde tyren ved hornene og gik imellem de to heste, men Sammy kunne ikke kende forskel på hest og menneske så han bed hende så hårdt i skulderen at hun måtte opgive.
Jeg hentede en spand mad og først efter 5 min fik jeg Sammys opmærksomhed væk fra hoppen og over på madspanden.
Han var fuldstændig hvid og skummet af sved og kunne næsten ikke trække vejret. Jeg lukkede ham på fold alene i en halv times tid så han kunne køle ned og hoppen fik sit dækken af og siden den dag har vi ikke turde ligge dækkenet på igen.

Nogle der kan gennemskue denne adfærd? Jeg tror selv at det har noget med jalouxi at gøre, da han kun bliver aggressiv når der er mennesker i nærheden. Vi har prøvet at spionere ham og gået derfra når han har været aggressiv og så har vi kunne se at han næsten promte falder ned igen. Men jeg er ikke helt sikker..
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre med ham, rigtig mange har sagt at jeg skal overveje om det er forsvarligt overhovedet at have sådan en hest og at det jo nok bunder i store psykiske problemer, men jeg ville aldrig lade ham aflive før jeg har prøvet ALT hvad der er at prøve! Anyone?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MEGET aggressiv adfærd
  • #1   25. nov 2011 Føj for den....en svær problemstilling. Allerførste så tror jeg at jeg ville undlade at lukke ham på fold med heste som har den forkerte farve (i hans hoved) om nødvendigt lade ham gå alene på en fold ved siden af de andre heste. Det er jo super farligt både for de andre og ham selv når han tænder sådan af. Og jeg tænker at det også kan være mere stressende/angsprovokerende for ham at gå i flokken når han er så styrende/jaloux. Men ellers så ved jeg ikke lige hvad man kan gøre.
    Er han meget vågen sammen med dig også og under rytter? Hvis ja så ville jeg se på hans foder, evt fodre ham korn/sukkerfrit og måske give ham urter der beroliger og afbalancere.


  • #2   25. nov 2011 Hvis det var min hest, havde jeg aflivet den. Hold nu op alle de penge den hest ville kunne koste mig, fordi den har skadet og ødelagt andre heste og deres beklædning. Og når den så oveni købet har bidt på den måde... ja havde det været en hund havde du forhåbenligt ikke været i tvivl.

  • #3   25. nov 2011 Vi har godt tænkt på at splitte dem op, problemet er bare at vi så vil komme til at skille nogle heste ad som er meget afhængige af hinanden, hvis vi farveopdeler dem. Og jeg tror du har helt ret i at det er angstprovokende for ham at være en del af flokken, også fordi der er 10 heste. Da jeg havde ham i en flok på 5 heste, var der aldrig rigtig så store problemer som der er nu.
    Han er ret rolig under rytter, og bliver kun fodret med vitaminer og hø. Han får aldrig sukker eller korn da han har haft mavesår, så jeg kan udelukke foderet som problem


  • #4   25. nov 2011 nøj en svær stilling du er kommet i.. men jeg ville for hans, jeres og de andres hestes sikkerhed sætte ham på en fold for sig selv!
    evt ved siden af folden med de andre heste så han kan se dem og snakke med dem igennem hegnet med ikke angribe dem. Udover det vil jeg overveje om han på noget punkt bliver til fare som jer! eller andre mennesker der skal ud på folden og omgåes ham! at han angriber hestene kan der arbejdes med, men hvis han først begynder at angribe mennesker, ville jeg personligt overveje at give ham fred!

    held og lykke


  • #5   25. nov 2011 Først.. Så ville jeg slet, slet ikke turde stille min hest i en flok som kan lave SÅ meget skade på de andre heste.. Du er nødt til at skille ham fra flokken, enten skal han gå alene eller også skal han gå med en den rigtig godt kan sammen med. Evt en som han ikke tør at gå på.. Andet kan man jo ikke stille op, det ender med at både jer og ikke kun hestene kan komme alvorligt til skade..

  • #6   25. nov 2011 Hvad med at kontakte Ditte Young? Hun er clarivoyant og kan måske hjælpe?

  • #7   25. nov 2011 Hvis en hest har haft sådan en fortid og den så er begyndt at få ens tabil tilværelse så kan den sagtens begynde at sige fra overfor "fortiden" og ting der minder derom.

    Jeg har trænet en hest som gik rideskole pony og som var en utrolig sød pony men efter at den kom væk derfra og tiden gik (et års tid) begyndte han at blive aggresiv overfor børn hvor en adfærdsekspert fortalte det var fordi hesten ikke kunne acceptere ting fra en slem fortid og nu havde han endeligt fået overskud til at sige fra.

    Det kan umilbart være tilfældet. Perle som jeg har nu kan ikke fordrage når der kommer nye heste ind i flokken, fordi hun også har haft mange ejere og skiftet meget så kan hun ikke lide når tingene ikke har rytme og normalitet.


  • #8   25. nov 2011 Karina: Det er du ikke den første der har sagt. Jeg tænker bare at jeg jo véd hvilke situationer der kan forårsage hans aggressive adfærd, så hvis jeg bare så vidt muligt prøver at undgå at sætte ham i de situationer... det jo desværre bare aldrig helt realistisk, for de andre heste skal jo have dækkener på engang imellem

  • #9   25. nov 2011 Min pony Dino har også aggresiv adfærd dog overfor mennesker og ikke heste. Han lever endnu og skal IKKE aflives. At livet og mennesker i denne verden har gjort ham til den han er skal han ikke straffes for med døden. Tilgengæl skal han vises tillid.

    Jeg har haft ham hjemme 2½år nu, han er ikke farlig på staldgangen, i boksen (kan dog bide) eller udenfor mere. Men vil fremmede træne ham så skal de forvente kamp til stregen. Da jeg fik ham hjem fik jeg at vide en pige var blevet syet i skulderen pga. et bid og en anden pige var trukket ud på vejen. Men jeg holder på hesten ikke skal straffes, dog mener jeg også at har man heste som det ksal man sikre sig det er under sikre og ordenlige forhold.


  • #10   25. nov 2011 Jeg vil nok også sætte ham på fold alene ved siden af de andre. Og så overveje noget alternativt...

  • #11   25. nov 2011 Jeg har samme problem med min hest Malic. Men her er der problemer hvis hesten er hvid, broget eller palomino farvet så sker nøjagtigt det samme. Dog er der her den ''fordel'' at jeg er den eneste der kan komme i kontakt med ham når det sker ikke en gang foder kan lokke ham fra at gå amok på den anden stakkels hest.
    Men Maliv kan også blive meget agressiv hvis jeg rider og der kommer er lys hest forbi så kan han finde på at bide eller sprke ud efter den når man passerer den.

    Jeg ville gøre det at få ham på en anden fold hvor der ikke er nogle heste med ''forkert'' farve. Du må for guds skyld ikke isolere ham det er der ikke nogen hest der fortjener. HVIS han skal gå på fold selv skal det være ved siden af en fold hvor der går andre heste.
    Efter at Malic kun har én foldkammerat nemlig min pony så er der ikke nogen problemer smiley


  • #12   25. nov 2011 Han kan ikke gå på fold alene, da han panikker helt vildt og jeg tænker at det ikke er den rigtige måde at løse problemet på, selvom det klart er det sikreste. Hvis problemet nu bunder i jalouxi, vil det helt sikkert kun forværre det hele at skille ham fra flokken. Og vi har kun et læskur, så de skal alle have adgang til det.

    Aleth: Har overvejet clairvoiant, har du gode erfaringer med hende?

    camilla stormonth: Det kunne helt sikkert også være en god forklaring på hans adfærd. Der var ingenting med ham det første år hvor jeg havde ham, men efter det år begyndte det stille og roligt at tage til. Hvad skete der med den hest du snakker om og hvad gjorde i for at hjælpe problemet?


  • #13   25. nov 2011 Team tagesen: Wow tænkt at han også bliver agrresiv på tur, det har Sammy dig aldrig gjort. Han bliver lykkelig når der kommer fremmede heste imod ham, uanset farve smiley

  • #14   25. nov 2011 Karina: Det var da fuldstændig latterligt..! Heste er overhovedet ikke det samme som en hund. Min hest står skadet fordi den blev sparket af en anden, ville du så have at vedkommende der ejer hesten burde betale hele gildet OG hesten hvis det går så galt??
    Sådan ER det bare at have hest, man kan ikke tage ansvar for hvad den laver på folden.
    Der er jo også andre muligheder for at holde hest end ved hund. en hund kan man jo ikke sætte alene på fold lige som med en hest..
    Bliver fuldstændig tosset når folk siger sådan noget det er det mest platte man kan sige.. Det er så urespektløst sagt det der

    Så længe den ikke er farlig over for mennesker skal den ikke aflives! Det kan godt være at den har et adfærdsproblem men så må man kontakte en der er ekspert på området..


  • #15   25. nov 2011 Tandie: nej, men overvejer hende selv..

    Men prøv at tjekke http://ditteyoung.com/


  • #16   25. nov 2011 Min første tanke er, at hans overlevelsesinstinkt er meget voldsomt. I naturen er det ikke særlig smart for hestene at have specielle farver, som fx hvid eller andre lyse farver, da de så er nemmere at få øje på af evt. rovdyr. Min tanke er derfor, at hans instinkt er så stort, at han vil have denne hest væk fra flokken, for at de er bedre beskyttet mod rovdyr.

    Jeg synes dog det virker MEGET voldsomt, taget i betragtning at han nok aldrig har levet i den vilde natur, og derfor ikke burde have særlig veludviklede instinkter.

    Og ja, som andre siger - var det min hest havde den nok fået fred. Det er ikke sundt for hesten at have et stå stressende liv. Min træner havde engang en hest, der med tiden blev meget agressiv. Han løb bla. ind i en lille pony så hun næsten fløj gennem luften og ramte en hegnspæl. Han var tæt på at bide ryggen i stykker på min ridelærers bedste hest osv. Det var synd for ham at han skulle stå og stresse og have så høj angst, og hans puls var konstant for høj. Derfor blev han aflivet. Det er hverken fair overfor ham, de andre heste eller de andre mennesker der skal færdes omrking ham.


  • #17   25. nov 2011 Haha smiley Malic er det sureste bæst når de har den forkerte farve men når man har sådan en hest må man tage sine forholdsregler og ride med god afstand til den anden. Nogle dage er værre end andre og nogle dage gør han det slet ikke

  • #18   25. nov 2011 Altså den hest jeg trænede var jo i træning ved mig, og det jeg gjorde var "bare" at arbejde videre med den og langsomt vende den til de ting de fandt ubehageligt. F.eks kunne den jo ikke fordrage børn, så når jeg havde den ude og træne lod jeg børn komme hen og klappe ham (under sikre hensyn self) og han vidste aggresiv adfærd gik jeg ind foran ham og bad ham bakk tilbage. For når først hesten stoler på et menneske så er det også vigtigt at det er netop det/de mennesker der fortæller hesten hvad der er okay og ikke okay og at den ikke skal frygte de ting. F.eks hvis en hest ikke kan lide andre heste så nytter det ikke noget du bliver gal på hesten hver gang den smider sine ører tilbage, for hesten gør det jo ikke fordi den vil være ondskabsfuld men fordi at den er bange/utryk for det nye der sker og det kommer så frem via den aggresive adfærd. Så hesten skal lærer at det er IKKE okay at gøre det, men samtidig skal den vide at det er fordi den anden hest er okay og at der ikke sker noget eller verden ikke går under.

    Perle f.eks vi har nu var så bange for at blive efterladt og ville ikke nye steder hen. Så det vi gjorde var at vi har gået mange ture med hende og taget hen til nye steder og besøgt gårde for at sige at bare fordi vi flytter, så er jeg (hendes tillids person) der stadig.

    Få evt. en træner ud og se om de kan vejlede omkring problemer, da det jo altid er nemmere selv at opleve hesten end at skrive over nettet, det vigtige at bare at det er den person hesten har tillid til der sætter grænser og ikke alle mulige folk smiley

    Håber du forstod det lidt lange og rodede indlæg smiley


  • #19   25. nov 2011 CTS: Det er helt rigtigt det med adfærden som du er inde på. Da jeg fik min hest havde han gået på fold i flere år og ikke var blevet rørt af et menneske så hans instinkt var meget naturligt, Men det har helt klart noget at gøre om hesten er tryg ved sit menneske og omgivelser.

    Jeg kan godt forstå hvis hesten er utryg på den måde når den nu har været kastebold i så mange år..


  • #20   25. nov 2011 Team tagesen: Mange heste har aggresive adfærd overfor de farver du nævner fordi at lyse heste i naturen "afslører" flokken og derfor er de svage i ranglisten. Dino er jo hvid og han er altid nederst i ranglisten. Det er faktisk overraskende normalt at stærkere og mørke heste ikke kan lide de lyse eller brogede.

  • #21   25. nov 2011 du bliver nød til at sætte ham på fold alene, du har ansvaret for ham og hvad laver og det er helt uholdbart at han gør skade på de andre heste. Det kan jo blive dyrt for dig hvis du skal stå til regnskab for andres hestes skader. Jeg kan godt forstå at du vil gøre og prøve alt. Der må findes nogle heste adfærds terapeuter hvis man googler. Men som mange af de andre siger, ville jeg nok også tænke at hvis ikke han får hjælp der kan fjerne den adfærd, så er han måske bedst tjent med at få fred. Heste er jo flokdyr og har et kæmpe behov for at være sammen med andre heste og der skal du kunne finde ud af hvis han skal have et godt hesteliv.

  • #22   25. nov 2011 Jeg læste lige hestens profil, det er godt nok flot af dig at du har gjordt så meget for at passe på ham. Han er da heldig at have dig smiley

  • #23   25. nov 2011 Den hest er du nød til at tage ud af flokken. Når du nu VED at han har et problem af en sådan art, er du faktisk erstatningspligtig når du lukker ham sammen med andre. Find en god ven han kan gå sammen med, hvis du kan. Gerne en som kan dominere ham og som kan guide ham. Og husk at få ejerens accept.

    Din hest har helt klart psykiske problemer. Om det hjælper med adfærdseksperter og clairvoyanter, skal jeg ikke sige. Men du må aldrig regne med at han igen kan gå sammen med flere andre. Hestenes adfærd på folden kan vi ikke kontrollere.

    Camilla Stormont ! * Liberamus Equos *:
    Sikke noget pjat at skrive at hesten bliver "straffet med døden"
    Det har hesten overhovedet ingen mening om. Den lægger sig til at sove og thats it, for hestens vedkommende. Tilbage sidder ejeren med sin sorg og sin samvittighed, god som dårlig.

    Synes det vil være fint om TS gør op med sig selv hvor langt hun vil gå og hvad hun vil ofre, inden hun sætter endeligt punktum for problemerne. Men jeg synes ikke der er nogen grund til at have dårlig samvittighed over at slutte nu.


  • #24   25. nov 2011 Hold da op, læser dette og bliver ret chokket over i lader ham udsætte hoppen for dette.
    Når i enda har set hvordan han opfører sig, går i imellem, og sætter dem sammen igen!
    Arme hoppe siger jeg bare. ved godt det nemt at være bagklog men lyder til i er sluppet vildt billigt hvis hoppen her er endt uden skader!

    Hvis din hest, kobler hjernen så meget fra som du skriver, så må du ud og have hjælp. det er dit ansvar at din hest ikke er til fare for folk og dyr.

    Som en skriver en adfærds træner / hms ville nok kunne gøre meget. Vi har selv haft en, der virkelig var strid, og der gik han ud på folden, tog føre pladsen, og bad den opføre sig ordentligt, det tog noget tid, og en del arbejde. men det gik til sidst.

    Og lyder til bortset fra det, at det er nemt at træne din, hvis den flipper for noget så simpelt som et dækken. det jo at starte med at vænne til dækkenet, evt hæng dækkenet op i hans boks. så start i det små med at hesten har dækkenet på i boksen ved siden af, eller i ridehuset. og altid kontrolleret. så i kan isolere ham. Han må aldrig angribe, når i står med ham. det betyder jo 100% at han ikke acceptere dig/jer som leder.

    Få gang i træningen at han har haft en hårdt liv, er ingen undskyldning for denne adfærd. Det kan være i har mere arbejde, fordi folk har ødelagt en masse tillid hos hesten. Men så meget desto større udfordring. God arbejdslyst
    Og igen utroligt billigt i slap for seriøse skader, med den hoppe.


  • #25   25. nov 2011 Hej ..
    Da jeg læste om din hest' aggressive adfærd, kunne jeg ikke lade være med at komme i tanke om mig egen hest.
    Min 3 års araber/DV, har også haft mange problemer psykisk. Han har også haft en svær opvækst, godt nok ikke lige 12 ejere og stået på rideskole.
    Min hest ville intet med mennesker, man kunne intet gøre med ham, brugte mennesker som legetøj, han havde ingen grænser og har også gået til angreb på mig 2 gange ude på folden - jeg var parat med det samme til at levere ham tilbage. Men efter overvejelser og tanker droppede jeg at levere ham tilbage og begyndte med horsemanship.
    Det er så vigtigt at forstå hvad ens hest har været igennem og prøve at sætte sig ind i deres situation.
    Jeg har haft ham 5 måneder nu, og den da i dag kan jeg allerede sætte mig op på ham, han er en helt anden hest nu.
    Horsemanship hjælper hjælper heste med deres adfærd, de får ro i hovedet og bliver mere medgørlige. Man kan også flytte ændre på deres dominans og flytte dem i hierarkiet i flokken til højere eller lavere.
    Jeg ved ikke om du kan bruge min erfaring til noget, men det er da et forsøg værd, i stedet for at aflive hesten. Alle heste skal have en chance.
    Håber du finder ud af det med din hest smiley
    Hilsen Line.


  • #28   25. nov 2011
    Jeg har ikke læst alle det med opretter og dette her.

    Jeg forstår slet ikke hvorfor han ikke går på enefold,
    jeg er total forarget over at der forsøges med at lukke ham sammen med andre og chancen for din veninde og hendes hest kunne
    være dræbt...
    Nej nej nej det kræver sgu noget meget alvorlig hjælp og det kan kun gå for langsomt.
    Jeg havde nok desværre valgt at mit liv er mig for kært og havde givet ham fred.
    Næste gang er det ikke sikkert det går som denne gang...


  • #29   25. nov 2011 Først tak for alle jeres svar smiley
    Der er desværre ingen mulighed for at dele flokken op så han kan gå med kun et par andre heste, da de går i løsdrift og vi kun har et løsdriftskur.
    Det vi kan gøre nu og her er at undgå de situationer hvor vi ved at han kan blive aggressiv (den hest som skulle have dækken på har intet behov for at gå med dækken og bliver desuden flyttet på stald fra næste måned).
    De heste i flokken som er gule eller brogede har han accepteret nu, det er mere når det er nye heste i flokken med forkert farve. Han angriber aldrig fuldstændig umotiveret.

    Ang. jordtræning. Sammy er så ødelagt i sit hoved at man ikke kan træne ham på almindelig vis, som man ville træne en hvilken som helst anden hest. Kan huske engang der var en mor og datter der havde taget ham op i en rotunde (uden min accept) og havde besluttet sig for de ville træne jordtræning med ham, hvilket resulterede i at han gik til angreb og sendte datteren på skadestuen med en brækket finger. Jeg ved self ikke om de har gjort noget helt forkert, men når jeg selv har prøvet får jeg ingen respons fra ham, kun frustration.
    Man kan heller ikke så godt trække ham i grime, her bliver han også aggressiv og kan finde på at vende røv, bide eller stejle op af mig. Her har jeg dog fundet den rette måde at håndtere ham på, så jeg kan undgå de situationer. Der er ingenting under rytter, der er han sød og rar.

    Min veninde er hesteadfærdsterapeut og jeg tænker jeg vil snakke med hende og høre om hun har tid til at komme ud og kigge på ham snarest, så vi kan få en afklaring på det hele


  • #30   25. nov 2011 beklager

    Men sidder og tænker på....
    hvad pokker tænker i dog på
    i ved han er sådan og alligevel lukker i en anden hest ind og i kender til faren og hans opførsel

    det er så ikke gået ud over DIN hest men din venninde jeg er nu ret sikker på at hvis jeg var i den situration ville jeg sku slagt den hest der angreb min med mine bare næver

    det er da ikke forsvarligt at have sådan en på fold med andre og slet ikke hvis der er børn eller andre levende væsner i nærheden

    jeg vill lukke ham på fold alene til han har lært at opføre sig ordenligt og fået en mængde opdragelse

    1 ting er sikkert han ser IKKE dig som leder........





  • #31   25. nov 2011 Han lærer ingenting af at blive sat på fold alene, tværtimod. Desuden drejer det sig om én hest der skulle have dækken på, de andre heste som skal have dækken på er mine to andre heste og dem tør han ikke té sig sådan overfor.
    Og så har det ingenting med mig og om han ser mig som leder at gøre, han ser slet ikke mennesker når han er i det røde felt, det ligegyldigt hvilket menneske det så end var.
    Det er et følsomt emne at skulle tale om ens elskede hest skal aflives eller leve, så overvej lige dine indlæg inden du poster næste gang tak


  • #32   25. nov 2011 Desuden er det vores fælles veninde som er kommet med hoppen som skulle have dækken på, hun var HELT indforstået med at han kunne begynde at te sig sådan

  • #33   25. nov 2011 du ligger et emle ind for at høre andre meninger og få hjælp ikk ??

    Jeg har givet dig min mening og den står jeg ved udanset om ord gør av eller ej måske taler jeg af erfaring........ hvem ved ??


  • #34   25. nov 2011 Hej
    Jeg forstår slet ikke hvorfor pokker du har købt denne hest. Den lyder da sindsyg farlig.
    Jeg vil råde dig til at aflive den. Dette er jo ikke et godt hesteliv, kan du ikke selv se det ?


  • #35   25. nov 2011 Hvis den ikke kan arbejdes med fra jorden, hvordan vil du så ændrer på hans adfærd? Han får ro i hovedet af at træne, ved at fokusere på noget andet. Det er det der er hele humlen i at bruge horsemanship.
    Og hvis man slet ikke kan arejde med ham fra jorden, så er det måske der hvor man skal overveje hvad fremtiden er for hesten smiley
    Held og lykke ihvertfald.


  • #36   25. nov 2011 Undskyld, men jeg var dælme blevet tosset hvis din hest gik amok på min og faktisk kan få så mange skader at den skal aflives.. Og du alligevel kender riskioen at han kan være så farlig og ser rødt, og alligevel lader den gå i flokken..

    Sådan en hest er farlig at have i flokken.. Du er NØDT til at gøre noget.. Hvis flokken ikke kan opdeles, må du finde et andet sted til din hest hvordan måske passer bedre ind. Det kan ikke være rigtigt at det er de andre opstaldere der er nødt til at flytte pga din hest..

    Din hest har alvorlige problemer, selvom det er svært så få den aflivet inden den gør skade på mennesker og dyr.. smiley


  • #37   25. nov 2011 Hvor mange heste står din hest sammen med?

  • #38   25. nov 2011 Vi er en gruppe veninder som har i alt 10 heste gående. Vi tager kun folk ind som vi kender, vi gider ikke tøsefnidder og hvad der ellers kan opstå når mange piger er samlet på ét sted, og alle dem vi kender, kender også til Sammy og hans problemer. Min veninde som er den ansvarlige som også lejer jorden har sagt god for at han er der og alle opstaldere er inforstået med at han er som han er.
    Han er en meget glad og meget tilfreds hest, han dur bare ikke til pressede situationer, og han er den mest velfungerende hest så længe der er ro på og der ikke sker forandringer, så i må ikke tro at han går og lider og har det dårligt, for det har han bestemt ikke.


  • #39   25. nov 2011 Der er heller ingen opstaldere der flytter pga Sammy, hende med hoppen som han gik amok på, flytter kun fordi hun er i pengenød og har fundet et billigere sted..

  • #40   25. nov 2011 Hanne: Der står i hans profil hvorfor jeg har købt ham..

  • #41   25. nov 2011 Det undre mig meget at man tilsyneladende er ligeglad med at andre heste kan komme til skade når din bliver for voldsom. Og tænker " det går nok" nej.. Det går ikke bare.. Selvfølgelig kan man ikke undgå konfligter, men der er altså grænser for hvad man kan tillade at byde sig selv og andre.

    Og jo jeg vil mene din hest lider når den ikke magter ændringer i den daglige rytme.. En "normal" hest vil ALDRIG angribe på den måde du beskriver, med mindre der er noget galt med den. Og ved man på forhånd den angriber burde det ikke gå udover de heste den er hård ved..


  • #42   25. nov 2011 Okay først: Helt ærligt! Man kan sgu da ikke sætte en hest på fold alene? Det ville da aldrig aldrig aldrig resulterer i at han blev mere normal.Tværtimod!
    Nu vil jeg gerne lige fortælle min del af historien. Jeg har været part på Sammy i snart to år nu og har oplevet ham igennem hans svære perioder. Da jeg startede derude var jeg lige kommet fra en rideskole og havde næsten ingen erfaring med heste forståelse(for sådan noget lærer man jo ikke på en rideskole...)
    Men selv jeg kunne nemt se at han var trist og pelsen var mat og øjnene havde intet liv. Når jeg kigger på ham nu ser jeg en gladere hest, stadig med mange problemer - men med enorme fremskridt. Og det rør mig:) Det rør mig at sådan en svær hest som ingenting gad eller kunne pludselig kan stå helt stille og nusse, eller man kan sidde på ham uden han siger til det når han går på folden.

    Sammy er en svær nød at knække. Og jeg forstår stadig ikke hvorfor kan reagerer som han gør i visse situationer. Han er en dejlig og omsorgsfuld hest.

    Dermed ikke sagt at det ikke er farligt det han gør - for det er det. Og det er sket før, hvor jeg selv var tilstede og jeg følte mig fuldstændig magtesløs. Men situationen pegede kun mod en form af jalouxi og han ville ikke gøre sådan noget helt uden grund. Måske har han et problem, men han har haft så mange andre, som er løst og på plads. Derfor vil jeg altid give ham en chance mere, for jeg tror og håber at vi stadig er på vej fremad:)
    Håber i gad læse, for det stødte mig på en måde at få af vide at man bør aflive ham efter så meget tid og træning ...


  • #43   25. nov 2011 Der er ingen heste der kommer til skade, han angriber som sagt ikke umotiveret og ud i den blå luft. Nu er der ikke andre heste end mine to andre som skal have dækken på, og der kommer ik til at blive noget der, for dem ligger han sig ikke ud med. Og vi er blevet enige om kun at tage brune heste ind fremover, som IKKE skal gå med dækken.
    Og du skal være velkommen til at komme ud og se at han er en hest med glimt og glæde i øjnene, som stortrives.
    Jeg har da selv meget svært ved pressede og stressede situationer og så længe jeg undgår dem så trives jeg fint, og skulle det ske at jeg kom i en sådan situation, så har jeg det også fint igen når den er overstået.
    Helt det samme gælder for Sammy


  • #45   26. nov 2011 Du laver selv et indlæg om problemet... Ergo må du også acceptere hårde ord.. Jeg syntes bestemt ikke det lyder godt for den stakkels hoppe der blev jagtet rundt.. Det er ikke ok i mine øjne... Normalt ville man da skille enten den svage eller flytte den hest der er problemet.. Der er grænser for hvor længe sådan en hest skal herske over de andre heste.. Gør man ikke noget ved problemet så Vil en hest komme til skade om i vil det eller ej..

    Men gør hvad I vil med den hest. Det lyder ærligtalt som om at i er fuldstændig ligeglade med at den hest angriber på den måde.. Alting skal jo ændres pga DIN hest..

    Havde det været i den virkelig natur så havde de jagtede heste jo flygtet fra flokken, men i fange skab kan man ikke.. Og er folden ikke stor nok, kan de arme heste ikke stille noget op. Så må man flytte den der er problemet...

    Og jo den kunne godt gå alene hvis den gik op og ned af de andre heste med et hegn imellem, eller lade 1/2 gode fold venner gå med den. Så ville der være ro i flokken..


  • #46   26. nov 2011 Jamen, jeg tror der er noget du har misforstået. Han gør det kun en gang. Det er ikke fordi at han konstant jager rundt hende. De andre han har gjort det med er det ikke sket siden, og de går stadig helt fint sammen.

  • #47   26. nov 2011 Oprettede emnet for at se om der var nogle mennesker som måske kunne gennemskue den adfærd han har, oprettede ikke emnet for at få at vide hvad I synes at jeg skal gøre med ham, det er jeg selv bedst til at vurdere da jeg kender hesten.
    Og så vil jeg igen pointere at han ikke angriber umotiveret og ud i den blå luft, det er noget der sker et par gange om året og det er kun hvis en hest med forkert farve får dækken på eller en hest med forkert farve kommer ind i flokken. Og det problem er jo ligesom løst nu, eftersom vi ikke tager heste ind med forkerte farver mere og der ikke er andre end mine egne der går med dækken.


Kommentér på:
MEGET aggressiv adfærd

Annonce