Bange for væg/halv væg - What to do??? {{forumTopicSubject}}
Som overskriften lidt siger, har jeg en hest der er bange for at stå med hovedet mod væggen på strigle- og vaske pladser.
Hun startede med at stå på Jelling ridecenter, som har vaske plads, hvor hesten skal stå med hovedet mod væggen, og det var her jeg første gang blev klar over at det ville hun bare ikke. Hun stressede op, og nægtede simpelthen at gå der hen, uanset hvad man prøvede.
Derefter kom hun ud på Stutteri Søndervang, som har en super lækker stor strigle- og vaskeplads, men stadig ville hun ikke der ind, så her måtte jeg stå på en 3 meter bred staldgang, med hende bundet fast i et træktov og et longetov, og vaskning måtte foregå udenfor, MEN her skulle hun også stå med hovedet mon væggen, dog ca 1 meter fra den, og der var intet problem, andet end at hun ind imellem drejede så hun stod med siden til væggen.
Nu står hun så på Stald Kisny, hvor hun trives SUPER godt, og der er mulighed for at strigle på staldgangen.
Men deres vaskeplads vil hun igen ikke ind på, selvom det er en halv væg, hvor der vel er ca 3-4 meter hen til selve væggen, og der er desværre ikke alverden af mulighed for at vaske hende udenfor.
Og nu er det virkelig ved at irretere mig, især nu hvor det bare er en halv væg der er farlig.
Jeg har prøvet alle tricks og kunster jeg kender, men intet af det virker.
SÅ, kære HG, PLEASE HELP!!!
Har i nogle gode råd? Eller evt selv haft en hest med samme "forbi"?
Måske skal det lige siges at hun tidligere har stået i spieltov, et sted hvor hun ikke kunne finde sig til rette, kan dette evt have noget med det at gøre???
jan 2007
Følger: 439 Følgere: 412 Heste: 6 Emner: 551 Svar: 5.257
- tror ikke en hest sådan kan være "bange" for en væg
sep 2008
Følger: 50 Følgere: 55 Heste: 3 Emner: 21 Svar: 446
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.188
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.788
Hingste basser: At bakke hende ind er også forsøgt, men det var ikke ligefrem nogen succes.
Laura: Jeg kan SLET ikke få hende ind, det lykkes måske at få en hov ind, og så bakker hun 3 skridt. Har også forsøgt hvor min opstalder stod bag ved, og forsøgte at få hende ind, men det hjalp heller ikke.
nov 2008
Følger: 83 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 218 Svar: 3.188
sep 2009
sep 2009
Og som skrevet tidligere, er det forsøgt at bakke hende ind, men det var nær gået galt.
sep 2009
Har du selv erfaringer med hende, eller?
sep 2009
Har altid været meget skeptisk overfor sådan noget, ikke fordi jeg ikke tror på det, for det gør jeg skam, er meget spirituel, men pga alle de svindlere.
Men dejligt at høre at det ikke er alle der er fupmagere.
Ved du noget om, om hun kan få hesten til at fortælle hende sit navn, f.eks?
Blanca's stamtavle er nemlig bortkommet på et tidspunkt i spanien, og Blanca er ikke hendes stamnavn, så vi er igang med at opdrive hendes papir, så hun kan få det korrekte pas, men det er desværre ikke helt nemt.
okt 2011
Følger: 15 Følgere: 12 Heste: 2 Emner: 26 Svar: 214
Vi havde et problem med vores, den var begyndt at sparke ud med forbenene når vi gik med hende, hun sparkede 'bevist' efter os og så snart hun havde ramt så satte hun i galop og væk fra os. (det startede fra den ene dag til den anden.)
Så fik vi en anden til at gå med den, så var der intet og nu gør hun det heller ikke mere.
Den anden der gik med hende mente det var fordi vi var begyndt at regne med at hun lavede ulykker når vi gik med hende (ikke bevist men tanken har ligget der : nu sparker hun snart efter os også er hun væk)
Kan det være fordi du tænker : at omlidt så vil hun ikke længere for nu er vi snart på vaskepladsen?
sep 2009
Men jeg havde faktisk ikke regnet med at der ville være noget problem med hende, da det jo bare er en halv væg, så jeg gik bare, og så stoppede hun, og ja, det gjorde jeg jo så også.
Bange for væg/halv væg - What to do???