{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
579 visninger | Oprettet:

Stoppet med at spise sine roepiller {{forumTopicSubject}}

Da jeg har haft lidt bøvl tidligere med at fodrer rigtig på Charlie, han blev ikke ordentlig mæt. Nu har jeg så fundet noget godt foder til ham han får morgen og aften, samt sit wrap ved siden af. OG .. så får han ca ½kg opløste roepiller hver aften. Gårdejerne giver ham det ved en 20 tiden om aftenen. (hans natmad)
Han har kørt på over en lille uge. Men så her i weekenden stoppede han med at spise det. Men han spiser sit morgen og aftensmad.

Synes han roepillerne er for kedelige?
Skal jeg blande det op med noget af hans andet foder?
Er det fordi det er for koldt? Blandet der én dag, og så får han det dagen efter.

Håber lige en gider hjælpe mig, da jeg ikke har prøvet at kører med roepiller før smiley

Mvh Louise & Charlie.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stoppet med at spise sine roepiller
  • #1   28. nov 2011 Han synes sikkert de er for kedelige.. smiley Min pony gider heller ikke spise roepiller smiley

• #3   28. nov 2011 jeg blander 1 del grønpiller og 2 dele roepiller til mine og så får de et "drys" valset/musli hen over, ellers rør de det ikke smiley

• #4   28. nov 2011 kunne prøve det med olien og ser om det virker. Super gode råd, håber jeg duer smiley

• #5   28. nov 2011 Kan man godt "bare" fodre med roepiller?? Altså jeg mener at man giver dem muslie om morgenen og roepiller middag og så muslie igen aften??

Den tror jeg dælme ikke mine heste ville falde for :O))

Her Blander jeg roepillerne i fodret alle 3 gange :O)

• #6   28. nov 2011 Altså fik af vide af handleren jeg skulle gøre sådan, for at han skulle blive ekstra mæt om aftenen.
    Men skal jeg prøve og blande roepillerne og hans aftensmad så? og så stadig give ham til aftensmad, og så til 'natmad' ?

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #7   28. nov 2011 Bliver de ikke spist ved mogenmaden så ?

Hesten er ikke sulten nok hvis den lade dem være men de fleste har fået snavet sig igennem næste morgen og det er fint nok.

• #8   28. nov 2011 Nej selvom der bliver hældt morgenmad oveni så spiser han ikke roepillerne smiley Så ved ikke om sulten spiller ind?

• #9   28. nov 2011 du skal passe på med at blande muslien i, hvis det kommer til at stå en tid inden han får det. Muslien kan gære hvis den bliver våd nemlig. Men det er nok værst om sommeren.

Jeg har fodret meget med roepiller, og jeg blandede altid musli, eller andet i for at gøre det lækkert. Brug evt. lucerne i, det giver også længere tyggetid. Roepiller giver ikke så meget tyggetid fordi det er så blødt.

• #10   28. nov 2011 ja lucerne var da en godt ide og blande i. Skal det i inden jeg hælder vand i? eller efter? Det ikke mig der foder der sent om aftenen, såh der skal ikke blandes for meget om aftenen når der skal fodres nemlig. smiley

• #11   28. nov 2011
    Efter de ikke kommer melasse i roepillerne mere, har mine heller ikke ville spise dem, men blander en god håndfuld lucerne i lige inden de får det, så nu spiser de det igen:-))

• #12   28. nov 2011 Blander først foder og roepiller umidbart før jeg fodre, så det ikke står og bliver surt ;O)

• #13   28. nov 2011 prøver det med lucerne, det lyder fint. og så har jeg lige hørt man kan komme lidt pebermynte dråber i. det må jeg lige prøve smiley

• #14   28. nov 2011 vores ekstremt madglade og tendens til at være for rund ponydreng gad på ingen måde de sure, kolde og våde roepiller. Selvom han var sulten blev de valgt fra.
    drop noget af krybbefoderet inkl. roepillerne og sæt den op i godt grovfoder i stedet for. Masser af ekstra tyggetid og mæthedsfornemmelse når den kan stå og æde det i lang tid.

• #15   28. nov 2011 hmm hvorfor giver du roepiller i første omgang?? hvis du hæler olie eller lucerne i, så forsvinder ideen i roepiller da, hvis det er ment som noget ikke fedene fodre, han skulle have for at du synes han skal være mæt! du kunne istedet for give han et kg mere wrap (samme fodre værdi næsten som den mængte roepillerne, men giver tyggetid og aktivering) eller hvis du vil have det endnu mere kalorilet kan du give ham op til 4 kg frøgræshalm til samme foderværdi som et halv kg roepiller, hvis han ikke gidder spise de roepiller så vælg dog noget andet mere heste venligt

• #16   28. nov 2011 vil ikke droppe hans foder. han får lige nu mellem 7-10 wrap om dagen samt en masse halm. Så mener ikke han skal sættes mere op i det lige nu.
    Fik anbefalet roepillerne, så han også fik mere væske da han åbenbart har en tendens til kolik. smiley

Gider ikke smide hans foder væk lige med det sammen bare forbi andre mener det, og han måske synes det kedeligt. Vil hellere tilsætte noget i roepillerne han finder interessant. (ligesom vi gør med vores mad) smiley

• #17   28. nov 2011 personligt ville jeg aldrig spise noget jeg ikke kan lide, så ville aldrig tilsætte noget for det skulle glide ned - og det tror jeg nu ikke mange mennesker gør, for vi er jo ikke tvunget til at spise

• #18   28. nov 2011 hvis det er for vandets skyld skulle du heller give ham elektrolytter i vandet det giver mere drikke lyst. Hvis han har tendens til kolik ville jeg bestemt droppe så meget krybbefodre som muligt da det er det der giver koliken. Kolik er dårlig balance i mave og stortamen. Og jo mere "rigtig " mad han får jo bedre miljø for mikroganismerne, og 8-10 kg er ikke meget. min får næsten 20 kg wrap når hun er i arbejde, netop fordi hesten er bygget til grovfodre og ikke vores lette løsninger.
    men fodring er en religion, og vi diskutere det rigtig meget på mit studie, for og bagdele i det hele.

• #19   28. nov 2011 Han kan godt li det siden han førhen har spist det, er sikker på han er blevet træt af det. Derfor vil jeg friske det op med noget. Ganske enkelt smiley

• #20   28. nov 2011

Grunden til at han ikke spiser det mere? er sikkert at de ikke kommer melasse i det mere:-))
    Mange incl mine egne stoppede også med at spise det :-)) dengang melassen forsvandt smiley

Der er ingen tivivl om det bedste man kan byde sin hest er masser masser af grovfoder, men hvis den er meget trivelig? kan de jo desværre ikke tåle alt det wrap/hø :-)) og frøgræs er svært at finde i en god kvalitet desværre.. Så der kan roepiller være et godt alternativ, så hesten føler sig mæt,,

• #21   29. nov 2011 Jeg kender en hvis hest ikke ville drikke når den stod på stald, kun på folden... så hun hældte en lille smule saftevand i vandspanden i boksen, så ville den pludselig gerne drikke alligevel. Måske er det bare smagen der er kedelig?

Og ang. lucerne, så er det ikke så slemt fedende, man kan vælge noget "light" der ikke har så meget olie i. Og det er jo ikke meget, bare 2 håndfulde til en portion roepiller. Du skal først putte det i til fodringstid. Stil evt. en gammel grydeske som ham der fodrer kan bruge til lige at vende det i.

Jeg forstår godt du vil fortsætte med roepiller, men som en anden siger er det jo noget vi aldrig bliver enige om :o)

• #22   29. nov 2011 Han har spist meget, han kan ikke rigtig styre stråfoder, så dyrlægen selv og min foderhandler forslog rodepillerne. Så dem holder jeg mig helst til, ser gerne han bliver lidt mere mæt, især natten over.
    Lucerne synes jeg lyder godt, da det jo også forlænger tyggetiden, så bruger han jo også lidt mere på at spise smiley

Har idag smidt en masse godt i roepillerne, som en håndful melasse, 1 æble skåret ud og gulerødder. Håber han finder det mere interessant nu smiley

Det med saftevanden lyder dælme smart! Den havde jeg ikke lige selv tænkt på smiley
    Så nu har jeg følgende råd og gå efter ;
    Saftevand,
    Lucerne,
    Pebermynte dråber
    og mad olie

Tak for hjælpen, nu har jeg noget at arbejde med smiley

Kommentér på:
Stoppet med at spise sine roepiller

Annonce