{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.388 visninger | Oprettet:

Undgå mudder? {{forumTopicSubject}}

Hej, håber I kan hjælpe..

Jeg står i en nyopstartet stald, hvor vi pt er 6 heste fordelt på 2 folde.

Stalden startede først i november og foldene har været super fine indtil det våde vejr her indtraf.

Problemet er at det bliver rigtig hurtigt mudret - pga meget fugtig og blød jord.

Vores plan er/var at lave mange folde, så man kan skifte for at undgå de trælse mudder, men fordi jorden er så blød er den faktisk også halvmudret de steder hvor der hverken er heste eller folde.

Mit spørgsmål er så:

Kan vi gøre noget?

Jeg ved vi kan lægge dræn, men det kommer ikke på tale pt, da økonomien desværre ikke er til det endnu.
Men er der andet man kan gøre, så vi ikke pludselig står med mug og mudder til knæene :s

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Undgå mudder?
  • #2   3. dec 2011 Det tror jeg desværre ikke i kan.

Jeg ved at nogen ligger grus ud lige ved ledet, eller ligger sådan nogle gummimåtter, så man ikke sidder fast lige ved ledet, men ellers så tror jeg ikke der er andet at gøre end at hoppe i et par gummistøvler smiley

• #3   3. dec 2011 Og som Camilla S siger, så behøver der ikke komme mug bare fordi de står på en mudret fold. Jeg har haft Gossip i 4 år, og hun har været ude i alt slags vejr, og jeg har faktisk ikke rigtig gjort noget for at undgå mug, og hun har heller ikke haft hende i mens jeg har haft hende.

Bare sørg for at hestene kommer ind, så skyld evt benene, men ellers så er det vigtig at deres ben er tørre.

• #4   3. dec 2011 Hvis foldene bliver mudret til så er det vel fordi at de er for små? har ingen problemer med mudder her smiley

• #5   3. dec 2011 Camilla: Er godt klar over at man ikke nødvendigvis får mug af at have mudder. Min egen har jeg haft i 4 år i alt slags vejr og underlag, uden problemer. Men det behøver ikke være sådan for alle heste. Ej heller for min altid.

• #6   3. dec 2011 Angelika: Tjaeh. Altså når der er mudret der hvor hestene ikke færdes er det jo ikke tilfældet smiley

• #7   3. dec 2011 De står ude så mange timer som muligt, og det vil de blive ved med. Mudder eller ej.

Men derfor gider ingen af os og have mug (selvom det ikke er sikkert de får det, men de KAN). Ud over det gider jeg ikke have mudder til knæene. Det er ikke særlig rart for hverken mig eller hesten (og jeg er nu ellers ikke sart med hvad han kommer ud i, men jeg kan se at han ikke bryder sig om det, for han sidder jo også fast)

• #8   3. dec 2011 Ej.. Sikke i pylrer alligevel..

Som Jeanette siger er små folde ikke problemet når der er mudret der hvor hestene også går. Og små folde.. Altså min vinterfold er den største fold jeg har og den er mudret. Og når vi siger den største så ville den jo kunne rumme 5 shire året rundt, hvis ikke lige det var for mudderet. Den er stor.

Men som de andre så også siger er der ikke meget man kan gøre. Skub mudderet væk og lig grus på. Det er det, tror jeg.

• #9   3. dec 2011 I kan ligge dræn som leder vandet væk smiley

• #10   3. dec 2011 Elisabeth: Mange tak for at læse hvad jeg skriver smiley Og tak for rådet, det vil vi overveje smiley

• #11   3. dec 2011 Vi har også mudder, og vores eng er da også våd og mudret, selvom der kun er fugle og ræve. Det kommer meget an på hvilken type jord man har. Vi har taget det værste med frontlæsseren og lagt grus på, men det er smadret igen en måned efter. Nu er hestene også stoppet med at gå op på græsset. Vi har løsdrift og skuret+hø er nede ved staldbygningen, så det hår ikke kun noget med strørrelsen af folden at gøre men også om hestene udnutter det. De hænger meget mere dernede end de gør om sommeren, hvor de kun lige går forbi når vi hentet dem ind, og er der et par dage om sommeren der er våde, så ligger der vand og er mudret, og helt tørt og "pænt" oppe på den anden del af folden.

Vi døjer ikke med mug, for vi gør ikke noget ved benene, de har heldigvis så meget hår de selv holder fugten ude.

• #12   3. dec 2011 Det kan jeg ikke få til at passe. Græsset bliver jo ikke til mudder bare fordi det regner smiley

• #13   3. dec 2011 Angelika: Det er aldrig græs som bliver til mudder. Det er jorden som græsset vokser i.

Og der er forskellig kvalitet og "blandinger" af jord. Der er sandet jord, som er utrolig "godt" jord i forhold til at undgå mudder. Men så er der også blødt lerjord tror jeg det er, som bare skal tænke på vand og så bliver det til mudder.

• #14   3. dec 2011 Til mit?
    Altså vi har ikke problemer hvor der er græs, men nede ved vores staldbygning hvor der kun er jord. Kan godt se det lyder lidt mærkelligt. Men jeg omtaler altid vores fold i dele, fordi folden den er ret stor og kringlet (: Men vi har kun problemer nede ved stalden hvor der umiddelbart der meget mere ler i jorden, for den er aldrig knas tør tør, ej heller om sommeren, hvor der ikke er mere vand at suge på resten af folden.

• #15   3. dec 2011 haha vi har mest sandjord så det skal virkelig regne enormt før der kommer vandpytter.

nå. men... min venninde havde engang opstaldet sin hest et løsdriftsted, hvor der var lagt fliser nærmest stalden, for det var der hestene ville stå og hænge meget af tiden, og så blev det hurtigt meget pladret.

kig dba for annoncer med gratis fliser til selvoptagning...

ellers kunne I måske plante pil , de suger store mængder vand, og vil give lidt læ og skygge når de vokser til... men det er jo en langsigtet løsning

• #16   4. dec 2011 Vi har selv to heste gående herhjemme og deres fold begyndte også at blive lidt mudrede da regnen kom. Vi valgte så at ligge dræn på det område hvor der var mest vand, men det tager ikke alt mudret i denne periode, den kan simpelthen ikke følge med. Vores løsning på problemet er noget så simpelt som gummimåtter. Det område der er mest mudret ved os er lige ude foran stalden, da hestene tit går frem og tilbage efter hø og vand i løbet af dagen. Vi har derfor lagt nogle gummimåtter på deres ”stier” foran stalden. Det gør at deres hove ikke pløjer jorden yderligere op, og de kan ikke synke ned i mudderet og dermed få mudder til knæene. Nu ved jeg ikke lige hvordan det ser ud hjemme ved jer, for i kan selvfølgelig ikke ligge måtter på hele marken, men i kunne måske ligge et par stykke der hvor det er værst? Det fungerer rigtig godt hjemme ved os, og hestene vælger glædeligt at benytte måtterne frem for at gå i mudderet. Selv da der ikke var mudder brugte de dem som stier smiley

• #17   4. dec 2011 En anden løsning er fliis... Men der skal en del til, 20-40 cm.. Og der kan opstå en problemstilling omkring svampesporer. Men det er en her og nu løsning, som fungere rimelig godt

Kommentér på:
Undgå mudder?

Annonce