{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.422 visninger | Oprettet:

Når man sender en hest i tilridning! {{forumTopicSubject}}

Hej piger! (og drenge, hvis der skulle være nogle!)

Min hest skal sendes i tilridning efter nytår, og måske først lidt senere, da jeg tror hun vokser lidt! Jeg har lige lidt spørgsmål omkring dette. Det er følgende spørgsmål:
- Har du/I de bedste erfaringer med at have hesten tæt på jer, altså indenfor en hvis radius, så man kan se hesten hverdag?
- Hvad skal der med, når man sender den afsted, udover sadel og hovedtøj (og selvfølgelig soigneringsting)? - gamacher, bandager eller?
- Er det ligemeget om det er en berider, beriderelev eller bare en dygtig rytter?
- Aldersgrænse? - en under 18, får selvfølgelig IKKE lov ;-).
Er der andet jeg skal vide? smiley

Mvh mariA.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når man sender en hest i tilridning!
  • #1   4. dec 2011 Min hyp står i tilriding hos Jim Rasmussen, og det er ca 15 minutter å køre, så jeg kan se ham hver dag om jeg vil. Jeg ville aldrig sende den længre væk end at jeg kunne se den hver dag.. Så kan jeg os ride og følge med til stævner osv.

    Hvad der skal med er det tilrideren der bestemmer. Jeg har kun min trænse der oppe, for alt andet har de der selv.

    Så længe det er en dygtig rytter så gør det intet hvad for en uddannelse rytteren har.. Men pris stiger self i tagt med uddannelse/erfaring..

    Men om du vurderer en berider burde du altså finde en NU, om du vil ha den over nytår. De fleste dygtige har fullbooket stald nu frem til over sommeren, for folk begynder å booke til championater etc.


  • #2   4. dec 2011 Kender en der har arbejdet ved et tilrider sted, kan ikke huske hvad det hed, men hun sagde op pga de slog hestene hvis ikke de stod stille og de brugte meget hårde metoder. Men man skal jo ikke tro alle steder er sådan.
    Når min Duné skal tilrides gør jeg det selv, sammen med en ridelærer/tilridder der kan guide mig. Tror man får det bedste bånd til hesten på den måde smiley


  • #3   4. dec 2011 Har haft en del heste i ridning, og de har intet haft med, men sadel og hovedtøj ville jeg da fortrække og strigler smiley
    Sørg for at finde et godt sted hvor den oz kommer meget på fold om dagen hvis den gør det nu smiley
    Tror det er ligemeget om det er en berider eller bare en dygtig rytter, bare det forgår på hestens primisser og dens tempo smiley


  • #4   4. dec 2011 Hun arbejdede med at muge ud osv**

  • #5   4. dec 2011 Skrev altså også at man ikke skal tro alle steder er sådan.. Læs hele teksten før du skriver sådan -.-

  • #6   4. dec 2011 Jeg har ikke muligheden for at få hjælp der hvor jeg står, så derfor gør jeg det ikke selv :-). Og vil også hellere have en der er rutineret til det!
    Hvorfor tager man ikke sin egen sadel med?


  • #7   4. dec 2011 jeg har mest redet for en hestehandler, så han havde ikke sadler til dem alle smiley

  • #8   4. dec 2011 Vi har faktisk beriderskolen, eller hvad det hedder, meget tæt på, hvor jeg bor... Kan man spørge sådan et sted, om de er interesseret? de får vel undervisning af en udd. berider?

  • #9   4. dec 2011 Det var en idé hun kunne gøre hvis hun havde mulighed for det..
    Men det er jo forskelligt hvad man vil, men hvis det var mig ville jeg hvertfald derhen hver dag og tjekke op om hesten.
    Og læse nøje om stederne evt. Spørger herinde om
    Nogle erfaringer med de steder.


  • #10   4. dec 2011 Hvis i kender nogle omkring Århus/Skanderborg, så bare sig til. smiley
    Prisen er ikke altafgørende!
    - Når i har sendt jeres heste afsted, hvad har de så kunnet?


  • #11   4. dec 2011 Ja, det er selvfølgelig rigtigt nok. Ja, man kan jo spørge.

  • #12   4. dec 2011 det kommer an på hvor længe den skal være afsted og hvad du gerne vil have den lære smiley

  • #13   4. dec 2011 Pernille A: hvad mener du så med den kommentar??

    "og beridern rider uden spore pisk og for åbne døre"

    Hvorfor skal berideren ride uden spore eller pisk? Det er altså nogen der kan å ride med pisk og sporer uden at det er mishandling......


    MariA: Tja, du kan da godt spørge der, men tvivler på at de har nogen interæsse, for de går der kun i nogen måneder før de skal ud i praksis i 6 år. Den tid de er på skolen er det kun normal "dyreplejer" uddannelse, for det er opptagskrav til berideruddannelsen.
    Findes det ingen stalder med beridere, hvor de tager ind praktikanter, hvor du bor?


  • #14   4. dec 2011 Jeg bor i Århus. Der må være noget på Vilhelmsborg, der er ham der Søren Valentin jo, han skulle vidst være god??? :-)... jeg ved det faktisk ikke.
    Altså, min hest skal bare kunne rides i alle gangarter.
    Hun er sadel og trensevant når hun kommer afsted, så de ikke skal bøvle med det!


  • #15   4. dec 2011 Alt efter prisen, så det ikke en beridder elev der skulle rører min hest. jeg vil sige der kæmpe fordele ved at få beridder ud. frem for at flytte hesten. rykkes hesten, bliver den stresset af nyt miljø og omgivelser, og sættes derfor fysisk langt tilbage. + det en fordel for dig at følge hesten. og se fremskridtene. Så jeg vil klart anbefale få dygtig beridder ud. det giver klart bedste resultat af hvad jeg har set og hørt.

  • #16   4. dec 2011 Ja, men skal jeg have en berider ud, så bliver det vel også endnu dyre, og vi har ingen ridehal, så skal jeg minimum vente til april/maj, og det gider jeg ikke smiley

  • #17   4. dec 2011 Desuden så er min hest ret ligeglad med nye steder, af hvad jeg ved af, og har set, så tror ikke det er noget problem at flytte hende.

  • #18   5. dec 2011 Jeg har gode oplevelser med Aistis Vitkauskas. mener det er silkeborg han holder til . Han er utrolig dygtig .

  • karina k
    karina k Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 67 Følgere: 66 Svar: 271
    #20   5. dec 2011 Ja jeg er jo så af dem i den anden ende !!!

    Når jeg tager heste/ponyer ind i tilridning, så siger jeg gerne til folk, at de bare kan komme OGSÅ uanmeldt, og det MENER jeg .
    Hvis folk gerne vil overvære træningen , så bliver det jo selvfølgelig efter aftale og ikke altid , når folk lige kan .Men er da så fleksibel at man kan rykke træningstidspunkt/dag .
    At folk kommer og kigger til deres hest dagligt har jeg intet problem med , men jeg ville nu nok betakke mig for at ejeren skulle overvære træningen hver eneste dag ( arbejder med hesten 5 dage om ugen) .
    Hvordan det går, og hvor langt den når ( hvad den kan ved hjemsendelse), kommer jo helt an på, hvor meget den kan i forvejen, hvor den er af sind( temperament) og ikke mindst ridelighed ,
    Men de fleste kan efter 2 mdrs træning stiges op og af på , sættes igang,stoppe, dreje og gå i alle 3 gangarter , Hvis den er sød , og har nemt ved det, så kan den ofte også gå til biddet , gå over bomme på jorden, løsspringes, måske en kort tur i terrænet osv.
    Mht udstyr med så foretrækker jeg at folk har en trense, 2 grimer, diverse dækkener og evt klokker med .
    Sadel , der vil jeg, som andre, foretrække mine egne .


  • #21   5. dec 2011 Jeg, som mange af de forrige indlæg, tilrider også heste, og har også heste inde i ridning. Det gør jeg uden uddannelse, hvilket alle ejere indtil videre har været fuldstændig indforstået med.
    Normalt bestemmer ejer selv hvad de sender med. Hvis de gerne vil sende en sadel med er det helt ok, egentlig synes jeg det er ret fornuftigt, da jeg jo så kan gå ud fra at den er rimelig tilpasset. Men eftersom at hesten ændrer form i løbet af hele tilridningsperioden er det ikke nødvendigvis den der bliver ved med at passe.

    Hvor du kan sende den hen, kommer jo meget an på hvor langt du er villig til at din hest er væk fra dig. Jeg bor i Randers og har haft heste inde fra både Herning og Ålborg. smiley

    Under alle omstændigheder er det altid en spændene periode når vores "kære små" skal rides til, så held og lykke med det! smiley


  • #22   5. dec 2011 Hvis det var mig.. smiley så ville jeg tage rundt på besøg de steder du overvejer at sende din hest hen... så efter min mening må du søge oplysniger på nettet efter de steder der tiltaler dig..udvælg et par stykker eller 3 og så rundt og se på forholdene...mærk efter i din mave og dit hjerte når du er på besøg...er der kemi eller "bare" et flot navn/uddannelse...
    mht sadel, så synes jeg det er svært....netop en dårlig tilpasset sadel kan være med til at give hesten en dårlig oplevelse med tilridningen..men samtidig så ændre hesten sig jo også undertilridningen, så en tilpasset sadel passer sikkert ikke hele forløbet og som de andre også er ind på, så sidder man som beridder/tilrider bedst i sin egen.. synes du må gøre det op med dig selv, når du har valgt sted, hør hvad de mener og så træf din beslutning derud fra.. husk det er dig der bestemmer om du vil bruge din egen sadel..du er kunde... og vil stedet ikke være med til det så er der andre steder...


  • #23   5. dec 2011 Er to mdr. passende så?
    Altså, hesten vil kunne tingene hjemmefra. Sadel - trense - rense hove og sådan smiley


  • #24   5. dec 2011 Det kommer meget an på hestens sind. Men ja, jeg vil sige at når hesten kan de ting du siger hjemme fra, så er to måneder nok.
    Så er den i hvert fald ryttervant i alle tre gangarter. Så kan man jo se om man er nået længere end det hvis hesten har været medgørlig. smiley


  • karina k
    karina k Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 67 Følgere: 66 Svar: 271
    #25   5. dec 2011 Jeg er helt enig med Josephine H .

  • #26   5. dec 2011 Ja, så regner jeg med det bliver to mdr. så kan de også lærer hende noget mere.
    Så er spørgsmålet hvor det skal være smiley


  • karina k
    karina k Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 67 Følgere: 66 Svar: 271
    #27   5. dec 2011 Ja det er jo helt op til dig selv , din mavefornemmelse og din pengepung.
    Det er jo vidt forskelligt hvilke metoder folk bruger og hvad deres priser er.
    Men et sted og starte er vel at sætte en søge annonce ind og så se hvad du får af svar !
    Men husk at spørge , hvad deres principper er osv.
    Måske også noget om foldtider, foder osv .


  • #28   5. dec 2011 Ja, altså i må gerne komme med nogle steder. Penge har ikke noget at sige her, da min hest skal have den bedste oplevelse.
    Jeg sætter foldtimer højt, renlig miljø indenfor i boksen - og så en træner der ikke pisker løs på min hest, eller råber af hende smiley
    Hun skal være en fremtidig dressur hest, så... men det har vel ikke meget at sige, når hun alligevel ikke skal lærer øvelserne der, eller indspringes, for det er ikke nødvendigt. Men hvis de har tid i de to mdr. til at lærer hende nogle øvelser, så skal de selvfølgelig det.


  • #29   5. dec 2011 Skal det være en 'professionel', altså besider, eller skal det bare være en der har de samme principper som dig? smiley

  • karina k
    karina k Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 67 Følgere: 66 Svar: 271
    #30   5. dec 2011 Ja Josephine og jeg tilrider jo begge to , så derfor er det vel svært for os at foreslå andre end os selv , med mindre det skal være en proff berider , for dem findes der jo mange af .


  • #31   5. dec 2011 Altså, det skal bare være en som har styr på tingene, og så skal personen opfylde mine krav om meget foldtid, renlig boks og bare en venlig person, både overfor mig, men også overfor min hest smiley

  • #32   5. dec 2011 Så kan du finde rigtig mange her igennem hestegalleri og hestenettet osv. Der er mange der gør et godt stykke arbejde. smiley

  • #33   5. dec 2011 hvor kommer i fra josephine og karina?
    hvad tilbyder i? smiley


  • #34   5. dec 2011 Hvis du skal bruge/søger en prof her på sjælland, vil jeg anbefale Joel shytt han har gjort min ryttervandt. Han er rolig og grundig. går op sit arbejde og lever og ånder for heste.
    Men ja han koster jo så også som en beridder. Han har nogle skønne kæmpe bokse, både til egne og de heste han har i ridning. de får alt den foldtid som vejret overhoved tillader.
    Virkeligt et skønt idyllisk sted han er lejet ind og har fået op og køre.

    Skriv hvis du vil have hans nummer så kan du altid ringe og få en snak med ham.
    Eller tage ud og kigge, når han træner sine egne eller dem han har i træning.
    Han har intet imod man kigger forbi, men han kører meget ud og underviser, har begrænset plads til heste i tilredning og genoptræning efter skader. Så man kan ikke forvente der altid lige er plads.
    Men har du ikke ridehus, vil sidst på vinteren jo være optimalt for dig, så du får den hjem i starten af foråret smiley


  • #35   5. dec 2011 Søger desværre ikke på Sjælland smiley
    Bor i Århus... Så der ville jeg ikke kunne besøge min hest ofte smiley


  • #36   5. dec 2011 Www.denheleekvipage.dk.

  • #37   5. dec 2011 Hmmm, de tilrider da ikke Gitte F? smiley

  • #38   5. dec 2011 Maria:
    Jeg har hestene til at stå i Langå i en privat stald. Det ligger ved Randers.

    Lige pt har jeg kun en enkelt hest . Men jeg prioriterer meget foldtid. Her i vinterperioden er det selvfølgelig svært, men de står ude fra omkring klokken 8 til mellem 16 og 17.
    Der er ridehal med helt ny lækker bund, og selvfølgelig udendørs bane.

    For mere information kan du lige smide en PB. smiley


  • #39   12. dec 2011 Halløj smiley
    Jeg tilrider heste, og har gjort det i mange år! Alting foregår på hestens præmisser - en del arbejde fra jorden og forskellige tillidsøvelser. brug af natural horsemanship og klikkertræning, så det foregår altså lidt på alternativ vis.. jeg er dog dressurrytter, og har fået professionel dressurundervisning i en årrække - jeg er dog ikke konkurrence-rytter (måske lidt på hygge-plan) men udvikler mig kun i dressuren for mig og min hests skyld - stadig på hestens præmisser!! For mig er det vigtigste i tilridningen, at hesten er "med" hele vejen, og vælger at følge mig! Min erfaring er, at det rent faktisk går hurtigere på den måde OG at man på sigt får en tillidsfuld og glad hest smiley
    Hvis du leder efter at få tilredet din hest så den er klar til championater er det dog ikke mig.. efter min mening presses alt for mange ungheste alt for hårdt smiley Men du kan få en tillidsfuld og afbalanceret ridehest, som samarbejder når du rider den smiley


  • #40   12. dec 2011 Hmmm, de tilrider da ikke Gitte F? smiley
    nej men de har en del gode links til folk der gør..udfra deres filosofi


Kommentér på:
Når man sender en hest i tilridning!

Annonce