En rolig hest. {{forumTopicSubject}}
Mange kategoriserer heste som er de rolige eller ej. Jeg får tit at vide; ''din hest er også så rolig''. Kommer det ikke mere an på tilliden mellem hest og rytter? Om begge kan beherske deres temperament? Dermed ikke sagt at man kan alt sammen, man skal også vide hvor grænsen for hvad man kan sammen er, og holde sig indenfor den grænse, eller prøve at rykke den.
Jeg ved godt at nogle heste er ''rolige'' i forhold til andre der er mere ''tændte''.
Jeg tror på at det perfekte makkerpar er ''rolige''. Og at der ligger en masse træning bag en rolig hest. Nogle gange bliver jeg pisse sur på min hest når hun ikke gør som jeg vil og der bliver vores horrisont mindsket, og det tager tre gange så lang tid at udvide horrisonten igen, men heldigvis tilgiver dyrene os altid.
Man bliver nødt til at harmonerer med hesten. De ting som du kan med din hest, kan jeg garanteret ikke hvis jeg satte mig op på den, for jeg kender ikke grænsen. Jeg tror mange laver den fejl, at de ligger hårdt ud med at ride en hest i skridt, trav, galop, spring og tur, første gang de prøver en ny hest, men hvis du skal købe en ny hest kommer du jo ikke og prøver den 10 gange.
Undskyld hvis jeg ikke har formuleret mig ordentlgt, havde jeg bare lige på hjerte (-;
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Nej, tillid spiller ikke ind vil jeg sige
Maja var dybt ligeglad med hvem der sad på hende, om de var nybegynder eller pisse nervøse - hun forholdt sig altid helt roligt.
Og gjorde altid hvad der blev bedt om.
Derfor var hun den perfekte hest for min meget heste bange kæreste at prøve, han var virkelig panikken og nervøs og det kunne ses - men Maja reagerede på ingen måde.
Hestes personligheder er forskellige og derfor er nogle også født mere vågne end andre. Maja var absolut ikke den vågne slags, en hest der ikke var følsom på nogen måde ( hverken for omgivelser eller pres ) og meget uenergisk, mens andre er født opmærksomme og energiske samt følsomme.
Ja, det kan drolses ned med træning hvis man vil - men en hest der er født energisk og følsom, vil altid være det. Selvom man træner den til at blive mindre.
sep 2007
Sagt på en anden måde:
Jo, hesten bliver også roligere des bedre man lære den og kende og lære at tackle dem og diverse situationen samt vænner den til ting. Men nogle heste er det bare ganske automatisk og har været lige siden de blev født.
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 58 Heste: 3 Emner: 57 Svar: 497
Man kan også se hvis det er en meget rolig selvsikker rytter der kommer på. Så går det også anderledes. Men jeg mener nu tilliden gør noget for ridningen (:
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 128 Svar: 1.549
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 58 Heste: 3 Emner: 57 Svar: 497
sep 2007
Natasha Hutchings . - Tror ikke på tillid mellem hest og rytter - altså at hesten har tillid til rytteren. For mig handler det om at hesten kender de signaler vi giver til den og at vi kender dem, samt hestens reaktioner.
Det er for mig, hvad andre kalder tillid. Også slf. rytterens udstråling.
Men hvis det handler om tillid - hvorfor kan nogle heste så være dybt ligeglade med hvem der håndtere dem, men stadig opfører sig som hvis de blev håndteret af den de har kendt de sidste 10år?
Jeg kan sagtens se at nogle heste ville blive meget roligere hvis ejeren også var det og gad bruge tid på at træne hesten rolig, men nogle er bare født rolige og er heste hvor de er uenerigske og ting rager den meget langsomt.
maj 2005
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 3 Emner: 103 Svar: 3.692
Hestene bliver jo født med vidt forskellig temperament, og dermed også forskelligt sind. En hest der er født rolig, vil slet ikke lade sig påvirke af en nervøs rytter, frem for en hest der er "vågen og tændt"
Det er derimod godt at have tillid og er rolig i omgangen med en hest der er vågen, ens temperament kan gøre rigtig meget ved en hest der er tændt, og kan få denne hest til at være rolig også. Men den vil stadig være modtagelig overfor de siganler rytteren kan give hesten.
sep 2007
På Maja ville det heller ikke smitte af at hendes rytter var energisk, vågen, forvirret, flyvsk, hurtigt osv. - rytteren ville nok være den der blev mest påvirket af Majas dybt ligeglade attitude.
Altså, rytterens opførsel var ligemeget. Man blev nød til at indrette sig efter hendes temperament.
Man kunne være SÅ energisk man ville, hesten kunne ikke være mere ligeglad.
jan 2009
Følger: 51 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 201 Svar: 1.945
Men han er virkelig kold i røven og lader sig ikke skræmme af ting. Selvfølgelig kigger han, og så bukker han jo som alle andre ung heste der lige skal prøve deres ryttere af og være lidt teenager.
Men alle siger han er en af de roligste ung heste de nogensinde har mødt.
Min spring lærer som har tilredet ham, sagde at samme dag han havde sadel på, da hun på ham og han var kold i røven!(-:
jul 2010
Følger: 78 Følgere: 155 Heste: 3 Emner: 172 Svar: 1.036
maj 2005
jan 2009
Følger: 51 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 201 Svar: 1.945
Andre kunne ikke lægge hovedtøj på ham og havde problemer med at ligge sadlen på.
Desuden var jeg den eneste han gik hen til på folden når vi skulle hente ham.
Men det er jo nok mest tillid, for dygtige rytter kunne også ride ham, men uerfarne IKKE kunne.
maj 2005
sep 2007
STINNE * JORK * - Så har det jo ikke handlet om tilid, men om signalgivniing og udstårling - hvilket er forskelligt afhængigt af om man er erfaren eller ej
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.496
og det har også betydning hvordan den er vokset op.
men rytterens temperament har i den grad også noget at sige.
og nej natasha din hest er ikke staldens roligeste, hun er faktisk den mest hysteriske, forskel på cha-cha go den hest du tænker på er at du forstår din hest meget bedre.
du kan jo selv se forskellen på din hest når du har med hende at gøre og når jeg har.
uden tvivl har menneskets temperament en stor del at sige
En rolig hest.