{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.546 visninger | Oprettet:

stresset hest! Hvad gør jeg?! :( {{forumTopicSubject}}

Hej HG.
Jeg har en tinker der nemt bliver stresset under ridning, og dette medføre bla. tynd mave smiley
Han er blevet undersøgt for smerter på kroppen, samt udstyr osv. så det er ikke det!
Han bliver udelukkende kun stresset hvis jeg beder ham om noget han har svært ved, og jeg vil gerne undstrege at jeg ALDRIG skælder ham ud, eller straffer ham på nogen måde hvis han ikke kan finde ud af det. Derudover stresser han også op, hvis han kan mærke nogle af de andre heste har det på samme måde.
Men hvad gør jeg? Jeg har nu arbejdet med det enooormt længe, og jeg synes personligt ikke jeg kan stoppe både min og hans udvikling pga. han bliver stresset over det han har svært ved.
Håber I kan hjælpe.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  stresset hest! Hvad gør jeg?! :(
  • #1   13. dec 2011 er det når der kommer lyde eller når de ride forbi?

• #2   13. dec 2011 Hans nervøsitet kan du afhjælpe ved at fodre ham med noget sort havre.
    Det virker beroligende på nevøse / varme heste. Det er desuden godt for pelsen da den er lidt olieholdig. Den har heller ikke det sukker indhold som alm havre.

Stressen kan være et udslag fra hans fortid. Han er måske blevet pæset frem i sin uddanelese med skældud hvis han gjore noget forkert.

En anden ting kan være hvis der er for meget uro omkring ham til daglig. Et sted har han brug for at der er ro. Hvis der er uro i stalden hvor han står, mangler han ro. Det vil så stresse ham yderligere når han så skal rides i øvelser han er usikker på om han kan.

Er det en mulighed at i bare rider en tur? Måske du skal give ham en pause i dressuren til han er faldet til ro og du har vundet hans tillid og at du ikke forlanger noget af ham. Når han så er faldet til ro kan du forsigtigt starte op igen.

Held og lykke med ham

• #3   13. dec 2011 Hvordan træner du og hvilket foder får han?
    Han skal umiddelbart have noget med lidt havre og sukkerindhold.
    Og når du træner ting der er svære for ham, så gør det i ganske kort tid af gangen og sørg for at rose ham rigeligt. Giv ham evt en kort skridtpause for lange tøjler og lav så noget han er tryg ved igen før du påbegynder de svære" ting igen.
    Har du prøvet magnesium? Ellers kan www.askhim.dk
    måske hjælpe dig med en urtesammenblanding der kan hjælpe stressede heste.

• #4   13. dec 2011 "Jeg har nu arbejdet med det enooormt længe, og jeg synes personligt ikke jeg kan stoppe både min og hans udvikling pga. han bliver stresset over det han har svært ved."
    Du bliver nødt til at vente på din hest, ellers udvikler den sig slet ikke. Øv noget tillid, evt. fra jorden til at starte med, når han stoler på dig, kan han også være mere tryg og tro på det du vil have ham til.

Hvad fodre du med?

• #5   14. dec 2011 Ju Bee's rigtige ejer <3: Ingen af delene, han er ikke bange for de andre heste eller lyde.

Ulla N: Mht. stald, så er der ingen problemer der. Det er et roligt staldmiljø, og han virker meget glad for at stå der. Jeg har nu haft ham i 2 år, og på tur er der INGEN problemer, heller ikke hvis jeg beder ham og noget han har svært ved - så der er der ingen stress. Han har haft en hård fortid. Han er redet professionelt og kan de fleste øvelser i dressur. Da vi købte ham var han dopet, så den hest vi fik tilbage var skræmt og bange og du kunne hverken klappe ham eller røre ham i hovedet. Og siden da har jeg arbejdet meget ihærdigt med at han skal stole på mig, så nu kan han både klappes og er ikke hovedsky. Desuden tvivler jeg på at det er tilliden der mangler, da jeg kan få ham til ALT uden at jeg presser ham, da jeg har den holdning at hesten selv skal ville det.

Pernille A: Jeg ser ikke mig selv som stresset, og hvis jeg har haft en dårlig eller travl dag rider jeg ham ikke, da jeg ikke synes det er fair overfor ham.

Janni H: Han får fuldfoder uden nogen form for havre eller andet foder der giver hurtig energi. Og ja, han får altid ros også med de ting han har gjort mange gange før. Jeg træner kun de svære ting højst 2 gange, og det bliver kun gjort max 3 gange om ugen, da jeg helst vil ha' at han får noget positivt ud af det.

McLoughlin: Mht. tillid så er det ikke dét der mangler. Det første halve år jeg havde ham var det udelukkende jord arbejde, og han følger mig overalt, også når jeg sidder på ryggen af ham. Personligt syntes jeg selv at jeg venter utrolig meget på ham, jeg smider ham ikke ud i noget han ikke kan klare, og mht. til de øvelser vi er igang med det, så er det altså kun at lave gode galopanspring. Og som skrevet ovenfor, så har han ingen problemer på tur, selvom jeg fx kan bede ham lave en schenkelvigning.
    Mht. til foder bliver han fodret med fuldfoder uden havre eller nogen anden slags der kan give hurtig energi.

• #6   14. dec 2011 Fededyrets mor .: Tak for dit indlæg. Måske har du ret i at jeg skal føre ham mere ud i tingene, end jeg ellers har gjort. Jeg har altid været bange for at stresse ham endnu mere, og derfor har jeg altid været meget forsigtig og har altid sørget for at han har fået postiv respons på ALT de gode han har gjort, også selvom det bare er at få lagt sadel, hovedtøj, tæppe på, som er nogle basale ting. Ang. det korte og løse tov, har du fuldkommen ret smiley Jeg ser den samme ændring hos Maverick. Men under ridning holdes han aldrig stramt, da han bliver redet for sæde, vægt og ben.

• #7   14. dec 2011 Jeg har selv en 4 års som lider a lidt stress grundet noget fortid. Siden jeg købte hende har jeg taget alting fra starten, og udover jeg træner hende i ridning, så træner jeg flere gange om ugen horsemanship, altså jordtræning. Og der er self delte meninger om hvorvidt horsemanship er godt eller ej, men jeg synes personligt og ud fra erfaringer at det hjælper rigtig godt. For på den måde kan man afhjælpe hesten i situationer hvor den normalt ville stresse op, og det vil hjælpe den når man så fx også rider. Så hesten generelt får en mere afslappet holdning til ting.
    Det har ihvertfald hjulpet på min hest, så vi kan koncetrere os om ridningen og ikke om at stresse ned hver gang smiley

Kommentér på:
stresset hest! Hvad gør jeg?! :(

Annonce