Alternativ til spåner.. {{forumTopicSubject}}
Hej HG'ere!
Jeg har en hest, som for at være ærlig er jordens største gris hvad angår at holde boksen ren.
Han har støvallergi og har derfor en udendørs boks og står IKKE på halm!
Lige nu står han på Spåner, men det er jeg ærlig talt ved at være rigtig træt af. Han sviner uden lige og de ser alt for hurtigt rigtig grimme ud - trods jeg ellers muger dagligt og har erfaring med spånebokse.
Jeg står i en stald, hvor jeg selv skal betale for min strøelse og da min boksleje er en smule høj må det derfor heller ikke være for dyrt. Men jeg ville lige høre, om nogen af jer har nogen gode alternativer til spånerne? Skriv gerne jeres erfaringer og metoder med de forskellige strøelser, og hellere end gerne evt. forhandlere der leverer!
Håber at høre fra jer!
(PS. Det er ikke fordi han keder sig, da han får rigeligt med hø til natten, samt har div. slikekten og legetøj i boksen)
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.053
ultra nemme at muge i... især i forhold til spåner i mine øjne..
synes når man muger i spåner, at der nemt ryger en del rent med ud... det problem har jeg slet ikke i træpiller...
og tror også træpiller er nooooget billigere end spåner, især hvis du gider søge efter de rigtige steder at købe
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 61 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.839
Ellers så anbefaler jeg en tørv-bund med en top af træpiller. Det fungerer også bare SÅ godt.
Jeg har smidt 3 sække tørv ind, for at danne bunden, og den skulle kunne holde sæsonen. Herudover bruger jeg ca en pose træpiller omo ugen. Og det fungerer. Bunden er altid tør, nem og muge og fantastisk fjedrende.
Grunden til at lægge en bund af tørv er for at binde ammoniaklugten bedre end træpiller, samt tørven bliver en smule fastere end træpiller.
jun 2011
Følger: 72 Følgere: 63 Heste: 7 Emner: 64 Svar: 308
feb 2006
Følger: 47 Følgere: 221 Heste: 7 Emner: 6 Svar: 3.191
jun 2011
sep 2006
de kan godt støve jo, men det er jo ikke STØV, det er træ partikler...
men i de perioder hvor de støver (primært sommer) der plejer jeg at tage en vandkande med vand med sådan en spreder på tutten, og tømme sådan en ud over hver 2 dag
apr 2009
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 52
Det er efter min menning langt bedre en træpiller som jeg syntes støver en del når de er "trådt ud".
Man skal selvfølgelig være sikker på, at der ikke er savet skadelige træsorter som taks,tuja, og eg.
Det må ikke være for fint, men skal minimun have en størrelse som sandkorn for at være støvfrit.
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.972
Min har astma og støvallergi, ret slemt, hun får astma spray. Men med træpiller og wrap, så går det rimeligt.
I starten, mens det er nyt og løst støver det mere, end når det har "sat" sig.
Og så gjorde jeg den fejl, at jeg vandede den nye pose træpiller, når jeg fik den ind.. Dumt, så støver det helt vildt. Så er det bedre at blande det med det andet (jeg "graver dem lidt ned", altså dækker dem lidt til med det gamle.). Og så går det meget, meget bedre.
Men man lærer jo hele tiden.. Men glæd dig til, når de har sat sig, så tror jeg, din hest får det bedre.
Har før stået på raps, snittet raps, spåner, og det støver helt sygt. Træpiller kan jeg også selv bedre klare - jeg har selv støvallergi, og hvis JEG kan klare det, ved jeg, min hest også kan.
jun 2011
dec 2006
Følger: 114 Følgere: 111 Heste: 4 Emner: 78 Svar: 462
jun 2011
Jeg vil helst gerne væk fra spåner.
sep 2006
for det bliver hurtig dyrt hvis man skal have leveret en enkelt palle træpiller
jun 2011
Det gør jeg muligvis Sandie L, men det er nemmere at få hele paller af gangen.
apr 2010
Følger: 100 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 80 Svar: 2.000
mar 2008
Følger: 29 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 97
nov 2008
Følger: 122 Følgere: 138 Heste: 9 Emner: 206 Svar: 2.311
dec 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 206
De 3 andre i stalden bruger træpiller, synes bare det lugter mere af tis i de bokse + det støver lidt mere når man ordner
Alternativ til spåner..