{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.808 visninger | Oprettet:

Alternativ til spåner.. {{forumTopicSubject}}

Hej HG'ere!
Jeg har en hest, som for at være ærlig er jordens største gris hvad angår at holde boksen ren.
Han har støvallergi og har derfor en udendørs boks og står IKKE på halm!

Lige nu står han på Spåner, men det er jeg ærlig talt ved at være rigtig træt af. Han sviner uden lige og de ser alt for hurtigt rigtig grimme ud - trods jeg ellers muger dagligt og har erfaring med spånebokse.

Jeg står i en stald, hvor jeg selv skal betale for min strøelse og da min boksleje er en smule høj må det derfor heller ikke være for dyrt. Men jeg ville lige høre, om nogen af jer har nogen gode alternativer til spånerne? Skriv gerne jeres erfaringer og metoder med de forskellige strøelser, og hellere end gerne evt. forhandlere der leverer! smiley

Håber at høre fra jer!
(PS. Det er ikke fordi han keder sig, da han får rigeligt med hø til natten, samt har div. slikekten og legetøj i boksen)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Alternativ til spåner..
  • #1   16. dec 2011 jeg elsker træpiller......!

ultra nemme at muge i... især i forhold til spåner i mine øjne..

synes når man muger i spåner, at der nemt ryger en del rent med ud... det problem har jeg slet ikke i træpiller...

og tror også træpiller er nooooget billigere end spåner, især hvis du gider søge efter de rigtige steder at købe

• #2   16. dec 2011 Træpiller skulle være godt.

Ellers så anbefaler jeg en tørv-bund med en top af træpiller. Det fungerer også bare SÅ godt.

Jeg har smidt 3 sække tørv ind, for at danne bunden, og den skulle kunne holde sæsonen. Herudover bruger jeg ca en pose træpiller omo ugen. Og det fungerer. Bunden er altid tør, nem og muge og fantastisk fjedrende.

Grunden til at lægge en bund af tørv er for at binde ammoniaklugten bedre end træpiller, samt tørven bliver en smule fastere end træpiller.

• #3   16. dec 2011 Jeg har hørt en del om, at træpiller kan støve en del? Det er ikke lige det bedste for ham! smiley

• #4   16. dec 2011 Jeg har også fået anbefalet træpiller af folkene i den western-klub, hvor jeg er medlem smiley

• #5   16. dec 2011 Så I har altså ikke erfaring med, at træpillerne kan være rigtig støvede?

• #6   16. dec 2011 entertainer står på træpiller, og er allergisk overfor alt støv og 6 typer græs..

de kan godt støve jo, men det er jo ikke STØV, det er træ partikler...

men i de perioder hvor de støver (primært sommer) der plejer jeg at tage en vandkande med vand med sådan en spreder på tutten, og tømme sådan en ud over hver 2 dag

• #7   16. dec 2011 Savsmuld fra et savværk, det er billigt ofte gratis men kræver lidt arbejde når det skal hentes.
    Det er efter min menning langt bedre en træpiller som jeg syntes støver en del når de er "trådt ud".

Man skal selvfølgelig være sikker på, at der ikke er savet skadelige træsorter som taks,tuja, og eg.
    Det må ikke være for fint, men skal minimun have en størrelse som sandkorn for at være støvfrit.

• #8   16. dec 2011 Du skal da have træpiller.

Min har astma og støvallergi, ret slemt, hun får astma spray. Men med træpiller og wrap, så går det rimeligt.

I starten, mens det er nyt og løst støver det mere, end når det har "sat" sig.

Og så gjorde jeg den fejl, at jeg vandede den nye pose træpiller, når jeg fik den ind.. Dumt, så støver det helt vildt. Så er det bedre at blande det med det andet (jeg "graver dem lidt ned", altså dækker dem lidt til med det gamle.). Og så går det meget, meget bedre.

Men man lærer jo hele tiden.. Men glæd dig til, når de har sat sig, så tror jeg, din hest får det bedre.

Har før stået på raps, snittet raps, spåner, og det støver helt sygt. Træpiller kan jeg også selv bedre klare - jeg har selv støvallergi, og hvis JEG kan klare det, ved jeg, min hest også kan.

• #9   16. dec 2011 Mine heste kommer på sommergræs så det er mere til vintersæsonen. smiley Hmm, vil da se om jeg kan finde en billig leverandør af Træpiller. Evt nogle forslag? Levering er et must.

• #10   16. dec 2011 jeg har prøvet at have et ordentligt lag tørv i bunden af min boks også lage jeg min almindelige bunke spåner oven på og det skal være så meget at tørven ikke blander sig i spånerne. det sugede rigtig godt, havde tørvbunden i ca. 14 dage uden at skifte den, skiftede kun lidt af spånerne og støede spåner ud. ved ikke hvorden det vil virke på andre heste, min er ikke det største svin. det er også blevet afprøvet at en som var et rigtig svin, men hun havde ikk bund nok i sin så det hjalp ikke ordentligt, men tror det kunne have fungeret hos den også.

• #11   16. dec 2011 Maria:
    Jeg vil helst gerne væk fra spåner. smiley

• #12   16. dec 2011 har du ikke bil eller kender en der har, som kan hente nogle sække...?

for det bliver hurtig dyrt hvis man skal have leveret en enkelt palle træpiller

• #13   16. dec 2011 Okay tak - det vil jeg da lige få kigget på. smiley

Det gør jeg muligvis Sandie L, men det er nemmere at få hele paller af gangen. smiley Også for dem der henter for mig.

• #14   16. dec 2011 Min står på træpiller. Det fungerer fint, og har givet et bedre klima i stalden.

• #15   16. dec 2011 jeg bruger tørv i bunden og spåner øverst det fungere ved begge mine heste og skal lige sige at de også er gode til at grise det hele til, kan så godt læse du helst vil væk fra spåner, man kan jo også bruge tørv uden spåner

• #16   16. dec 2011 Hvis du vil undgå støv, så prøv Hør, det støver overhovedet ikke, er lyst og luftigt, samt suger bedre end spåner, og så er det bare nemt at arbejde med : )

• #17   17. dec 2011 Mine står på tørv, er super glad for jeg skiftede til det, puttede 5 baller i hver boks og kun den ene boks har fået en ny balle ind, den anden er stadig fin ren, de har stået inde i lidt over 2 mdr. så det er billigt i drift, gav 31ookr. for 2 paller ialt 36 stk. leveret fra land og fritid.
    De 3 andre i stalden bruger træpiller, synes bare det lugter mere af tis i de bokse + det støver lidt mere når man ordner

Kommentér på:
Alternativ til spåner..

Annonce