{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.980 visninger | Oprettet:

Beskære hove.. Gør det selv? {{forumTopicSubject}}

Heej alle.

Faldt over en hest, hvor de selv beskære hovene.......

Det høre bare ikke til i min verden... Jeg kunne aldrig nogensinde drømme om at gøre det selv. Mener der er en grund til at smede er uddannet til det. Men er det for hysterisk et syn på tingene?

Jeg ved det ikke, jeg mener bare ikke man burde gøre det selv, hvad mener i? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Beskære hove.. Gør det selv?
  • #1   19. dec 2011
    Har ikke noget imod det, hvis folk har fået kyndig vejledning og det kun er trimning :o)

• #2   19. dec 2011 Man kan jo tage en række kurser så du kan gøre det selv på din egen. Gawains tidligere ejer gjorde det selv. Og det var ok. kender flere der gør de selv, og de har fantastiske hove.

• #3   19. dec 2011 Sys det helt iorden, kan man finde ud af det, og er det kun for at beskære, så hvorfor ikke?

• #4   19. dec 2011 jeg beskærer strålen på min hest selv, hvis jeg ikke gjorde det så ville han have konstant sur stråle

• #5   19. dec 2011 NEJ NEJ NEJ hestens hov er meget speciel, der er INGEN andre end en meget dygtig beslag smed der skal røre mine hestes hove!! Der kan gå så meget galt, det er så vigtigt en hest står og går korrekt på sine hove, hvis ikke så kan det virkelig gå galt og ud over deres ben.

Så nej det burde man virkelig ikke gøre! smiley
    Går heller ikke til en læge der ikke er uddannet, men som har fået kurser smiley

• #6   19. dec 2011 Line P: Hvorfor? Hvis personen har taget en del kurser og har tilpas viden omkring det, men ikke ønsker at have det som arbejde.. Hvorfor må personen så ikke beskære sine egne hestes hove??

• #7   19. dec 2011 Jeg skulle ikke have nogen som ikke er autoriseret smed til at røre ved min hests hove.
    Better safe than sorry..

• #8   19. dec 2011 En her ude hvor vi bor hjælper tit en smed med at beskære hove på rideskolen og hun tager også Pinno's hove:-)
    Såå hvis man kan finde ud af det syntes eg da det er fint nok?;-)

• #9   19. dec 2011 hvad s hvis dem der selv beskærer er smed ?

jeg må indrømme at jeg selv har filet mine hests hove nogle gange, men kun efter de ting jeg har fået kursus og undervisning i, men har stadig smed til at ordne dem

• #10   19. dec 2011 Hvorfor vil i ikke det??
    Hvis personen er dygtig?

• #11   19. dec 2011 Fordi kurser ikke er nok. Hoven er ikke bare en hov!! Tror ikke der er særlig mange der har samme viden som en smed, selv med kurser..
    Igen du går heller ikke til uautoriserede læger smiley

Personligt for Inge andre end en smed lov at røre mine hestes hove!
    Men kommer nok an på hvordan man er "opdraget" med heste.

• #12   19. dec 2011 Nu bruger jeg selv en som ikke arbejder som smed, og klager ikke.. hun har fine hove og bliver behandlet bedre end den smed jeg havde før! For ham jeg har nu har tiden til at få min hest til at slappe af og stå stille end den anden smed som slog hende når hun ikke stod stille! (Læs: min er 4 ½ og skiftede smed da hun var 2!)

Og du kan ikke sammenligne læger med smede, for er det så også galt dem der kan vaccinere selv?
    Jeg har intet problem hvis personen kan finde ud af det og behandler min hest godt (:

• #13   19. dec 2011 NEJ! Jeg syntes det er så uansvarligt! Virkelig hvor dumt, at begynde at gøre det selv.

Der er så mange andre steder, man kan spare, man behøver ikke vælge det dummeste.

• #14   19. dec 2011 Vores sidste smed var en autoriseret smed og min hest har aldrig haft så flotte hove. Han var virkelig dygtig og gav sig utrolig god tid. Nu måtte desværre skifte smed, nu har vi så en autoriseret smed, han er dygtig, men han tager sig slet ikke så god tid til det som vores forige smed. Men det er jo sforskelligt fra smed til smed(:

• #15   19. dec 2011 Hørte den anden dag om en dame, der brugte en uautoriseret smed. Hendes dyrlæge ikke bare anbefalede, at hun skulle finde en anden smed, men forlangte at hun fandt en smed.

Da hun får ringet efter en anden smed, og han kommer, er hovene så lange, at denne reg. beslagsmed, tage beskære uden, at pille skoene af, så lange var hovene! Derudover så havde den ene af hestene, som havde sko på forhovene, en forsko på den ene og en bagsko på den anden! smiley

Dertil kommer at skoene var alt, alt, alt for små.

Denne "smed" har flere kunder rundt omkring.

Denne historie har jeg fra den reg. smed der kom ud. Sp aldrig om jeg skal have andre til min hest end ham jeg har nu.

• #16   19. dec 2011 Det skal lige siges at ikke alle smede ved alt, for nu har jeg en frieser, og de skal beskæres anderledes.... og det er ikke alle smede der ved det!!!!!

Nå men jeg vil godt selv kunne finde på lige at file min hest hove, for nogen gange kan der jo komme en lille flis, og den kan jeg godt selv lige klare. Det er jo ikke altid at smeden lige kan komme med det samme, også er det da bedre at man selv lige kan rette til, end at det bliver værre, men ellers vil jeg lade smeden om det.

• #17   19. dec 2011 Karina Back: Jeg har hørt om nogle racer der skal beskæres anderledes, hvortil jeg kun kan grine, for hestens anatomi er den samme uanset race.

• #18   19. dec 2011 Jeg betaler nu hellere de 700 kr hver 8 uge, også er jeg sikker på at alt er okay. Jeg kunne aldrig drømme om at gøre det selv. aldrig. Der er jo en grund til at det er en uddannelse ikke? smiley

• #19   19. dec 2011 Hvis personen har nok erfaring, så selvfølgelig.. Men det er jo ulovligt, hvis ikke man har uddannelsen som beslagsmed, at ordne ANDRES heste, mener jeg... Kender folk der selv gør det uden probæemer! Kunne også selv finde på det, hvis jeg havde udstyret til det og det KUN var beskæring. Ville selvfølgelig få smeden til at kigge en gang imellem, men ellers ser jeg ikke noget problem i det smiley

• #20   19. dec 2011 ALDRIG! Jeg har kun reg. beslagsmede til det løber aldrig en risiko med hovene fordi - ingen hove = igen hest.

• #21   19. dec 2011 Vil lige nævne at der i hesteloven står, at heste og ponyer skal tilses af en reg. smed mindst 2 gange årligt og ellers efter behov.

• #22   19. dec 2011 Team tagesen, er enig, hvis de ikke står korrekt på hovene, så kan man ødelægge hele deres holdning, og deres ben..

Altså at file en flis af der er løs, mener jeg ikke er slemt. Men ligefrem at beskære hovene, uden videre erfaring, for at spare lidt penge... Fandme nej, hvis hesten så pludselig får en skade eller det er forkert, står man uden hest. I hvilken ende er det så dyrest? Tjae :o)

• #23   19. dec 2011 min hest bliver både beskåret og skoet af en ikke uddannet. Men jeg er helt tryg ved det. Har sjældent set bedre arbejde fra autoriserede smede, så jeg bestemt ikke bange for det. Jeg kan skam også godt selv tage en løs sko af, så jeg ikke behøver at vente på smeden. Jeg har oplevet indtil flere uddannede smede lave dårligt arbejde, så jeg vælger den mand jeg stoler på.

• #24   19. dec 2011 Tja... nu ber de jo ikke dig om at vælge dem som din smed, men har bare sagt at de selv gør det, er det en hest til salg så må du jo bare undgå lige netop den... jeg har kun haft negative oplevelser med reg smede så derfor er jeg glad for min nuværende smed... (:

• #25   19. dec 2011 Pernille K. Grin du bare, men der er forskel.....

• #27   19. dec 2011 I mine øjne er en god smed lige så vigtig dom en god læge, begge ting kræver en uddannelse.!!

Det med at stikke selv er ikke så svært, der kommer du på kurset og får bevis på du må stikke din hest selv. Det ikke lige så svært som at beskærer en hov.
    Men igen min personlige mening, betaler hellere penge for det end får en uautoriseret til det. De sku for vigtigt for mig mine heste. Og gå korrekt på deres ben skal de sku.

• #28   19. dec 2011 Dacapo: det ved jeg da godt? Og hvad mener du helt præcist med det? Det var jo ikke for at nedgøre nogen at jeg lavede det her indlæg, det var for at få forskellige meninger om det, og jeg var faktisk ikke klar over at der var så mange mennesker der gør det selv, hvilket aldrig kunne falde mig ind, jeg vil da heller ikke selv lege dyrlæge hvis hesten er syg? eller selv ordne tænder på min hest????? JEG mener bare at der er en grund til at smede tager en uddannelse til at blive smed, og jeg mener at autoriserede mennesker til lige netop hesten ben/hove, som er det vigtigste på hesten, også skal ordnes af mennesker som har forstand på det, der spare jeg ikke EN øre! Smed og dyrlæge, der kunne jeg aldrig drømme om at spare penge! Eller lege " gør det selv "

• #29   19. dec 2011 Rose: er enig.

• #30   19. dec 2011 Nemlig Anna H smiley

• #31   19. dec 2011 Selvfølgelig går racerne forskelligt og slider dermed ikke ens på hovene.

Men mange islænder ryttere vil have deres ordnet anderledes, da det ser pænere ud, når de går. Blandt andet ved at ligge tungere sko på forhovene end på baghovene, derved strækker de forbenene mere ud, for at følge takten, dette giver et piskesmæld i alle led op igennem benet, men det ser åbenbart pænt ud...

Sådan er det med mange gangarts racer.

• #32   19. dec 2011 Pernille K: Det med at lægge tungere sko på, har da ikke noget med beskæringen at gøre smiley

• #33   19. dec 2011 Pernille: Øhm hvad? nogen racer skal beskæres anderledes, feks trav heste. Har hidtil ikke fundet nogen der kan trimme min hest uden at han begynder at sparke sig selv et par dage bagefter.

• #34   19. dec 2011 Laura, der er også noget med beskæringen, men det vil jeg ikke ind på, da jeg jo er uddannet og kan derved ikke forsvare det ordentligt.

Louise: Der er stor forskel på trimning og beskæring.

• #35   19. dec 2011 Man kan jo godt tage de værste kanter selv og nu melder den historie, du skriver om, jo ikke om hvilken baggrund ejerne havde smiley

• #36   19. dec 2011 Har intet imod, at folk piller sko af, filer et flig af eller lign. Men selv at beskære osv. mener jeg er dybt godnat, men det er jo i sidste ende folks egen hest, og dermed deres eget vag.

• #37   19. dec 2011 Jeg vil da gerne påpege at ham jeg bruger, som ikke er uddannet, har skoet i rigtig mange år.
    Udover min så skoer han deres egne heste, også deres køre pony som bruges til internationale stævner og dens hove og/eller benstilling er i tiptop stand.

Jeg forstår dog godt jer som synes det er hul i hovedet, at sko selv, hvis man intet ved eller ingen erfaring har.
    Sådan en ville jeg heller ikke lade røre min hest.
    Ville heller aldrig selv give mig til at file eller sko!!

• #38   19. dec 2011 Tror at det er op til folk selv hvad de selv følger for smiley
    Jeg filer selv lidt på mine heste hvis de får en lille flis, efter grundig vejledning fra min smed igennem de sidste 15 år, men alt andet beskærning lader jeg ham om smiley

• #39   19. dec 2011 Det er jeg enig i Pernille. Og selvfølgelig er det deres egen hest, og fred være med dem. smiley

Jeg blev bare lidt overrasket over hvor mange der enlig gør det, for har ærlig talt aldrig hørt om det før, hos os er det en selvfølge at man skriver sig på smed sedlen hver 8 uge, andet kender vi nærmest ikke til. Men der blev jeg da klogere smiley

• #40   19. dec 2011 Pernille - ved jeg godt, jeg mente også beskæring smiley

• #41   19. dec 2011 jeg ordner også mine selv,og har haft en meget dygtig prof. smed til at vise mig det flere gange,og han har også stået og set på,de første gange jeg selv ordnede,og når han siger jeg sagtens selv kan,så stoler jeg på det,har dog stadig en "rigtig"smed ude nogen gange,for at sikre mig,at hestene stadig står som de skal på deres ben,har fået mit udstyr af min smed,så har også det rigtige udstyr til det,og ser intet forkert i selv at gøre det,men ville aldrig begynde at beskære for andre for at tjene lidt ekstra,for som skrevet tidligere,så er der jo ingen forsikring på,når jeg beskære,som der er ved en prof. smed,men synes det er op til hver enkelt heste ejer,at vælge om man selv vil sætte sig grundigt ind i det,eller om man udelukkende vil bruge prof. smede

• #42   19. dec 2011 Anna: Nu lå du jo bare lidt op til det ved at skrive:

Heej alle.

Faldt over en hest, hvor de selv beskære hovene.......

Så skulle du ha ændret det ved at spørge ala: "Kan det virkelig være rigtigt at nogen leger selv smede?!"

Nu er jeg selv en af dem og gør det IKKE for at spare penge men fordi de andre reg smede jeg har haft har ikke gjort et ret godt arbejde! Ja jeg ville vove at påstå jeg kunne gøre det bedre selv end dem jeg havde ude!
    De slog hende og skar hende for dybt ned, og tog ikke tiden nu hvor hun var ung.. men ham jeg har nu tager tiden til at sige "dav hest" og så rose hende...
    Men vi er nu så forskellige... og fred være med det..

• #43   19. dec 2011 Selvfølgelig op til ejeren selv. Men synes det er ret sjovt, der er så mange smede der viser det kunder hvordan de selv skal gøre det, er de slet ikke interresseret i at tjene penge midt i krisen, oder was?? :o)

• #44   19. dec 2011 Anna: Mange drukner i arbejde, så det er nok rart hvis de kan komme lidt af med det ved at vise de få de mener kan, hvordan det skal gøres, og så de så kan få dem tjekket en gang i mellem...
    + køber de udstyret af smedene så tjener de også der..

• #45   19. dec 2011 de fleste smede kan ikke tage flere kunder ind,i hvert fald ikke her på fyn,så synes da det er smart nogle vælger at vise folk hvordan man skal gøre,så ens hest ikke skal venter alt for længe på smed,fordi ingen smede har tid,men igen det er bare min mening,alle har ret til at have deres egen mening om det jo =)

• #46   19. dec 2011 Jeg har også oplevet en smed der slog hestene, og selvom man skrev " ? " ved sko, så skyndte han sig bare at skoe hesten. Men den smed jeg har nu, er bare den BEDSTE, han ringede til mig første gang min pølle skulle have sko på, og spurgte om jeg ikke selv kunne komme, eller kunne sende en hun kender, som kunne holde hende lidt i ro mens hun fik sko på, da kom jeg selv, og smeden fik givet hende sko på. Han fortæller mig altid en masse ting, og tager sig rigtig god tid til hende, klapper hende, osv. Alt i alt en rigtig dejlig mand smiley

Der er bestemt smede som er lede ved hestene, dette ville jeg da heller ikke udelukke smiley

Og den hest jeg så hvor de gjorde det selv, fejler bestemt ingenting og er sund og rask, det var bare mine røde alarm lamper der begyndte at blinke over alt, fordi jeg ganske enkelt aldrig havde hørt om at man gør det selv smiley Jeg har haft hest det samme sted i 13 år, og det kunne vi aldri drømme om at gøre det selv, så det var nok en slags " uvidenhed ".

Det her indlæg er på ingen måde ondt ment, smiley Undskyld hvis det gør!

• #47   19. dec 2011 Det er rigtig nok smiley Min smed tager heller ikke flere kunder ind pt. Men det var nu mere pga. hans sure kone. thihi :o)

• #48   19. dec 2011 min smed ( han har rettet op p min ponys hove og han halter ikke så meget og har ikke feber efter beskæring længere osv.. ) Han har sagt jeg godt kan file hvis de flækker smiley

• #49   19. dec 2011 Han har så også vist mig hvordan det skulle gøres og forklaret mig det - og vil også gerne hjælpe mig de første par gange.. Har lært hvordan man kan se om hesten står lige og det er beskåret rigtigt.. Der skal ikke være luft smiley

• #50   19. dec 2011 Kan godt være jeg total misforstod dit indlæg så, og det beklager jeg, men sys bare det er at gå i små sko hvis man skærer alle over med en kam, for nogen er altså gode nok, og som sagt er der altså smede der kan gøre alt værre selvom de er reg. Jeg har selv mødt 2 og det var et helvede! min stakkels 2 års blev ræd for at løfte ben fordi han slog hende i maven smiley
    Derfor jeg er kræsen med min smed, men kræver aller mest at han ved hun er følsom, derfor skal han ikke råbe og skrige af hende og slå hende, men tale beroligende hvis hun er nervøs og så tage det stille og roligt - noget travle smede ikke har tiden til for tid = penge..
    Men nu ved du det (: og er du tilfreds med din smed, så skal du bare være glad for det og håbe du ikke har behov for at skifte (:

• #51   19. dec 2011 Som jeg skrev øverst havde jeg også oplevet smede der slog hestene. det gjorde min gamle smed.

Jeg mener ikke selv jeg skære alle over en kam. Med hensyns til hvad? Har aldrig sagt ar folk der gør det selv er dårlige, jeg mener bare at for mig er sikkerheden i at bruge en reg. smed sikrest. Og det er sikrest, det kan ikke diskuteres. Der er ingen forsikring der dækker hvis man selv laver en fejl, men så kan man til gengæld sparke sig selv i røven smiley Jeg har heller aldrig sagt at reg. smede skulle være bedre end dem der gør det selv, jeg har bare sagt at det vil JEG ikke gøre, og der vil jeg hellere betale de 700 kr. hver 8 uge også være på den sikre side.

Jeg synes det er fint folk gør det selv, fred være med det, jeg gør det bare ikke, og kommer heller aldrig til det smiley

• #52   19. dec 2011 Altså jeg bruger min veninde som er "uddannet" barfods trimmer mener jeg det hedder..
    Hun gør alt så længe der ikk skal ske på, og hun skærer super fint, og har fået Antons hove til at se fornuftige ud..
    Jeg kigger selv efter samt min far gør og sker det nogen sinde at det ikk ser ordenligt ud jamen så finder jeg en registreret smed..

men ind til nu har hun rent faktisk skåret mine heste bedre end de forskellige smede jeg har haft ude smiley Og hun er ærlig hvis der er noget hun mener jeg skal bede en reg. smed om i stedet, hun forsøger sig ikk bar frem..

• #53   19. dec 2011 Maria c, det er da dejligt smiley

• #54   19. dec 2011 Anna H meget, men er os den eneste jeg kunne drømme om at bruge havde hun ikk været på den "uddannelse" havde jeg stadig brugt reg. smede

• #55   19. dec 2011 Det er forståeligt smiley

• #56   19. dec 2011 Ja, det er jo en længere debat..
    Indenfor islandshesteverdenen er der rigtig mange, der beskærer og skoer for andre, selvom de ikke er uddannet beslagsmed.. dette hænger oftest sammen med, at de selv er islændinge eller har boet på Ísland, hvor de har lært at beskære og sko.. smiley
    Min smed er islænding og ikke uddannet til det, men jeg er skam helt tryg! Han skoer også for mange andre, og er stabil og god hver gang... En kontrast til min gamle smed, der sjuskede og var ustabil mht. aftaler. smiley

• #57   19. dec 2011 se, det vidste jeg ikke smiley Men det er da dejligt, når man kan hjælpe hinanden smiley

Kommentér på:
Beskære hove.. Gør det selv?

Annonce