Rift i hovballen (hvad gør jeg) {{forumTopicSubject}}
Bohemo har fået en rift i hovballen (lige der i "kløften"), og jeg er lidt nervøs for at det skal udvikle sig til noget slemt.
Jeg opdagede riften i eftermiddags, da jeg skyllede hans hove, så jeg vaskede hoven ekstra grundigt, både for at jeg bedre kunne se hvor slemt det er, men også for at være sikker på at det var helt rent.
Jeg håber på at det at jeg har opdaget riften så forholdsvis hurtigt ( den var der ikke i går) kan forhindre at det udvikler sig.
Jeg overvejede at sprøjte ham med den der blå sårspray fra Bluehorse, men jeg lod være da det jo virker udtørrende, og jeg var/er ikke sikker på at det er smart at udtørre riften/revnen - tror I at det havde været smart at bruge sårsprayen alligevel?
Han virker overhovedet ikke om, og er hverken hævet eller varm.
Er der nogen af jer, der ved hvordan jeg skal behandle hans hov, så jeg undgår at det udvikler sig til noget træls?
jun 2006
Følger: 13 Følgere: 12 Heste: 2 Emner: 82 Svar: 881
jun 2006
feb 2004
Følger: 25 Følgere: 23 Emner: 79 Svar: 990
jul 2004
Følger: 27 Følgere: 28 Heste: 4 Emner: 24 Svar: 304
jul 2004
Følger: 108 Følgere: 102 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 395
Min havde en revne i hoven i starten af året også tæt ved kløften, da fik vi afvide at vi skulle bruge blå biotex og vaske hver dag, hun måtte dog ikke komme ud på fold da jordren var frossen og der kunne komme skidt og møg i, men gerne i ridehus hvor bunden var blød, så hun stod inde i ca. 1 måned.
Hvis du syntes det bliver være så ring til dyrlægen evy får ham til at tjekke, det kan være, værre end det ser ud til.
Vi ventede 1 uge og der var hornsålen (mener jeg dyrlægen kaldte det.) på vej ud af revnen.
jun 2006
mar 2005
Følger: 43 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 1.984 Svar: 10.044
Selv dyrlægerne anbefaler det. Jeg oplevede engang en hoppe der næsten hele vejen rundt i et kodeled blev skåret helt ind til knoglen, og der var det eneste der måtte bruges til vask Blå Biotex...
Og så er det godt til at tage mug rigtig hurtigt...
Jeg ville dog nok se tiden lidt an, og så holde øje med såret hvis foldene bliver mudret(ved ikke hvordan de ser ud derovre i mørket
jeg kan desværre ikke svare på om det er en ide med sårsprayen. jeg bruger ikke selv sådan noget
Rift i hovballen (hvad gør jeg)