{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
841 visninger | Oprettet:

Rift i hovballen (hvad gør jeg) {{forumTopicSubject}}

Bohemo har fået en rift i hovballen (lige der i "kløften"), og jeg er lidt nervøs for at det skal udvikle sig til noget slemt.

Jeg opdagede riften i eftermiddags, da jeg skyllede hans hove, så jeg vaskede hoven ekstra grundigt, både for at jeg bedre kunne se hvor slemt det er, men også for at være sikker på at det var helt rent.

Jeg håber på at det at jeg har opdaget riften så forholdsvis hurtigt ( den var der ikke i går) kan forhindre at det udvikler sig.

Jeg overvejede at sprøjte ham med den der blå sårspray fra Bluehorse, men jeg lod være da det jo virker udtørrende, og jeg var/er ikke sikker på at det er smart at udtørre riften/revnen - tror I at det havde været smart at bruge sårsprayen alligevel?

Han virker overhovedet ikke om, og er hverken hævet eller varm.

Er der nogen af jer, der ved hvordan jeg skal behandle hans hov, så jeg undgår at det udvikler sig til noget træls?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rift i hovballen (hvad gør jeg)
  • #2   19. aug 2006 Takker smiley

• #3   19. aug 2006 Tror I at jeg skal sprøjte sårspray på?

• #4   19. aug 2006 Hvis det bliver vasket hver dag går der LANG tid inden det heler. Det er meget bedre at vaske det én gang hvis det er beskidt. Hvis der er skorpe på så skal du bare lade det være, så heler det i løbet af et par dage. Du kan evt spraye lidt tjæreplaster på hvis du er bange for der skal gå fluer i. Det er også godt at spraye på efter såret er vasket (hvis det er nødvendigt at vaske det).

• #5   19. aug 2006 Hej.. Ja, jeg ville nok også rense det med rindende vand og så bagefter bruge noget jodopløsning, som plejer at hjælpe på mange ting. Husk at tørre benene efter vask, da sår kan virke indbydende på muk/svamp.

• #6   19. aug 2006 Har den blødt fra hoven af???

Min havde en revne i hoven i starten af året også tæt ved kløften, da fik vi afvide at vi skulle bruge blå biotex og vaske hver dag, hun måtte dog ikke komme ud på fold da jordren var frossen og der kunne komme skidt og møg i, men gerne i ridehus hvor bunden var blød, så hun stod inde i ca. 1 måned.

Hvis du syntes det bliver være så ring til dyrlægen evy får ham til at tjekke, det kan være, værre end det ser ud til.
    Vi ventede 1 uge og der var hornsålen (mener jeg dyrlægen kaldte det.) på vej ud af revnen.

• #7   19. aug 2006 Nej - han har ikke blødt fra hoven, og virker heller ikke somom det plager ham, men revnen sidder et lidt træls sted, da den sidder lige i den naturlige kløft midt på hovballen.

• #8   19. aug 2006 Det bedste man kan vaske sår i er Blå Biotex, og jeg har altid en pakke ekstra stående i stalden. Det er godt mod alt...

Selv dyrlægerne anbefaler det. Jeg oplevede engang en hoppe der næsten hele vejen rundt i et kodeled blev skåret helt ind til knoglen, og der var det eneste der måtte bruges til vask Blå Biotex...

Og så er det godt til at tage mug rigtig hurtigt...

Jeg ville dog nok se tiden lidt an, og så holde øje med såret hvis foldene bliver mudret(ved ikke hvordan de ser ud derovre i mørket smiley ). Så længe det er tørt og man tjekker det med jævne mellemrum, mener jeg ikke der sker noget.

jeg kan desværre ikke svare på om det er en ide med sårsprayen. jeg bruger ikke selv sådan noget smiley

Kommentér på:
Rift i hovballen (hvad gør jeg)

Annonce