{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
690 visninger | Oprettet:

Ingen fokus på personen?! {{forumTopicSubject}}

Jeg passer den her hest for en veninde, en 4-års trakehner.
Der er bare det problem, at han ikke har fokus på personen, der går med ham. Han har øjnene på alt mulig andet! Han går i sin egen verden, han forstår ikke stopsignal FRA JORDEN og han er fuldstændig ligeglad med os mennesker.
Jeg har prøvet, når jeg stopper ham (tager ham et par meter om at stoppe -.- ) at bakke ham, det hjalp også lidt i går, men i dag var der ingen forskel :s. Har også prøvet at tage tovet om mulen på ham, for, at jeg måske havde en chance for at kunne holde ham, men han blev bare endnu mere skør af det.
Han hopper og springer rundt, når man trækker ham til og fra fold, og når han så er næsten 170 i stang og ikke til at stoppe, så er det sQ egentlig ikke særlig fedt :s.
Folk tør ikke gå med ham, fordi han ikke er til at stole på.
Ved godt, at det ikke er mit problem og jeg har kun to dage tilbage at passe ham i, men føler alligevel, at jeg skal gøre noget..
Nogen idéer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ingen fokus på personen?!
  • #1   30. dec 2011 Gør i opmærksom på at i er der?

  • #2   30. dec 2011
    Lær ham hvad stopsignal er for noget :o)
    Hesten kan jo ikke stoppe, hvis den ikke ved hvad i beder den om.


  • #3   30. dec 2011 Jamen han reager jo ikke på det? Jeg er ret sikker på, at han godt ved, hvad det er, men tror bare, at han er pisse ligeglad.

  • #4   30. dec 2011
    Hesten kan ikke bare ville være pisse ligeglad, hvis hesten kendte signalet, så ville den bestemt også reagere!

    Heste er ret så "dumme" dyr der vil gøre aaaaalt for at komme af med pres, så hvis han vidste hvad han skulle gøre for at få presset i grimen, du giver for at stoppe ham, til at forsvinde, så ville han gøre det.

    Vil forslå at lægge en trense eller andet stærkere på ham, træne stopsignalet, når det sidder fuldstændigt der, så gå til noget blidere.


  • #5   30. dec 2011 Der er jeg nu ikke enig - tror godt, at de kan være ligeglad smiley .
    For nogle gange, så stopper han med det samme, hvor andre gange (de fleste gange) går han bare.


  • #6   30. dec 2011
    Hvis hesten er mere motiveret af andre ting ( fx. mad, at holde øje med flokken osv. ) så vælger den at overhøre dit signal, fordi det endnu ikke er trænet godt nok og sidder godt nok.

    Ligesom de heste, der hvis man slipper dem, går hen til græs. Det er muligt at hesten kan komandoen "stå" inde på staldgangen og stå stille i 10 minutter, men uden for, er græsset mere motiverende, noget der trækker mere, end komandoen kan gemme væk.

    Der udover, så kan hesten også være i forskellige slags humør og derfra ændre sig. Er hesten rolig, vejret er fint, det blæser ikke så meget osv. - så er hesten mere fokuseret på dig, fordi den ikke har travlt med at være kørt op fordi det blæser og den derfor ikke kan høre de andre heste osv. og dens instinkt siger den at den skal være på vagt.


  • #7   30. dec 2011 har du evt en tynd rebgrime?

    Jeg ville måske købe sådan en da den lægger et hårdere tryk - og udnytte det evt også et tov med læderende og så bede ham bakke.

    Det vigtige er at du kun bruger den mængde tryk der er nødvendig og slipper lige med det samme han reagere for trykket og stopper:)

    Men kender skam godt det med heste der er fuldstendig alle andre steder - og det kan være frustrerende smiley har ikke prøvet med sådan en type i længden, men det ville være mit gæt smiley

    Evt en pisk du kan bare holde foran bringen de første par gange hvis han reagerer på sådan en? Bare til at han har fundet ud af hvad det går ud på smiley


  • #8   30. dec 2011 Det har du ret i, og jeg tror heller ikke, at han er trænet nok i det, men jeg er overbevist om, at han godt ved, hvad det betyder, når der kommer pres på næseryggen.

  • #9   30. dec 2011 Det er nu rigtig nok at heste ikke kan gøre noget bevist - heller ikke være ''pisse ligeglad'', så er det jo ligemeget om du TROR at de kan de godt, for det kan de altså ikke.

    Jeg vil som nogen af de andre mene, at hesten har brug for at lære stopsignalet rigtig. Du skriver selv at den nogen gange reagere, prøv at læg mærke til hvad du gør lige netop dér, for du gør sikkert et eller andet, hvorvidt det så er bevist eller ubevidst det skal jeg ikke kunne sige. En øvelse man kan lave, hvis man ikke er bange for at te sig åndsvagt, er at tage et langt tov i heste, gå foran den (hvis det er forsvarligt, hvis ikke så foran men uden at være direkte foran) og pludselig stoppe op. Gerne lav et hop, vifte med armene og virkelig virke overrasket. Det vil få hesten til at vende opmærksomheden mod dig, fordi du giver signaler til, at nu skal der ske noget! Sådan aflæser heste hinanden i naturen - de andre heste skal være opmærksomme på førehesten, hvis den reagere på noget, skal de også reagere.

    Stopsignalet regner jeg med siger lidt sig selv. Mundtlig kommando, hvis det ikke virker, let træk i tov, hvis det ikke virker, øg pres, hvis det ikke virker øg pres osvosv. Ikke noget med at hakke i den som man ofte ser, et konstant pres der bare bliver øget hvis ønskede reaktion ikke opnåes.


  • #10   30. dec 2011 Det tror jeg bestemt også han ved hvad er - og derfor må man i mit hoved også være en smule konsekvent engang i mellem smiley

    Jeg havde en hoppe der heller ikke var nogen der turde trække med - men efter jeg løbende fik hende i træning dagligt og dagligt omgang så gik det først og fremmest meget bedre.

    Der ud over mener jeg at man altid skal starte med en let tryk og så øge det - hvis det ikke virker tager man et ryk så den hører efter. I mit hoved er det bedre lige at tage fat engang og så slippe end bare stå og hiiiiive - det gavner begge parter - og jeg ville da også have nemmere ved at ignorere dig hvis du hiver og jeg egentlig bare hiver ingen end hvis du lige tager et hurtigt tag i tovet - så ville jeg vågne lidt op.

    Men det er bare min ide smiley Man skal jo ikke være ond ved hesten - men når du ser hestene på foldene så har nogle ting altså konsekvenser og de sætter også hinanden på plads ind i mellem når deres grænse er nået smiley


  • #11   30. dec 2011 Hestegalleris mirakel - der er jeg til dels enig, men sådan er det smiley

    Jeg mener godt man kan tage et hurtigt lille hak hvis det øgede præs ikke virker - men det er vigtigt at man bevarer sindsroen og ikke bare flipper ud på dyret.

    Jeg synes ikke der findes noget værre end små piger der hiver og hiver i de små stakkels ponyer - men jeg vil helt klart prøve med øget præs først!!!


  • #12   30. dec 2011 Du kunne self osse bare banke hesten sønder og sammen med en pisk.. eller brække næseryggen med en jernkæde... så lære den det sikkert.. Baargh!

    Mit bedste råd er... lærs hvad krikken har at sige.. det faktisk ikk helt dumt!
    Med videre så synes jeg det er en dårlig ide at bringe en pisk indi det hesten kunne hurtigt opfatte den som noget farligt hvis du kommer til at bruge den forkert.. Jeg bruger aldrig pisk til min hoppe. kun stemmen og kropssprog. for mig lyder det mere til i to (dig og hesten) ikke forstå hinanden ordenligt..

    ud over det vil jeg lige tilføje at en hest ikke kan være ligeglad.. det er en menneskelig følse som hesten ikke besider! Dog kan den virke ligeglad fordi du ikke forstår hesten sinaler rigtigt.. det udspringer kun fra hestens natur.


  • #13   30. dec 2011 hvem har sagt noget om at tæve hesten?...

  • #14   30. dec 2011
    Hvis han ikke er trænet nok, så er det jo også klart at han ikke reagere smiley
    Samt hvis du ikke er konsekvent og de gange han ikke reagere, bare lader ham gå videre. Så lære du ham egentligt at pres på næseryggen, det er da dybt ligemeget!

    Er man ikke konsekvent, så lære hesten intet.


  • #15   30. dec 2011 Og alle der mener at det hjælper med et svip af en pisk osv burte tage et laaangt kursus i heste adfærd og sælge hesten hvis man har sådan en.. hvis man har den opfattelse at det okay at slå hesten i større eller mindre skulle man i mkne øjne slet inne have hest. en ansvars bevidst person ville aldrig slå en hest.

    ** vælg - vil du have en tillidsfuld og stabil hest så lad være med slå


  • #16   30. dec 2011 Jeg har på ingen måde slået ham, "hakket" i ham med tovet eller lappet ham en med tovet. Jeg har lagt presset på grimen og forsøgt at få ham til at stoppe ham.

    Nu er det jo ikke MIN hest, og jeg har kun to dage tilbage, hvor jeg skal passe ham. Ejeren tror jeg ikke er interesseret i at lave øvelser fra jorden, og jeg har ikke tid til at træne to heste, når jeg begynder i skole igen efter ferien :s.

    Krikken
    - jeg mener bestemt, at jeg er konsekvent uden at være voldig, for jeg finder mig sQ ikke i noget. Jeg bliver ved indtil hesten gør det, og når den så gør det, så slipper jeg presset, roser og derefter går jeg videre.


  • #17   30. dec 2011
    Så er det så men nok bare at blive ved :o)
    Hvis hesten ind imellem ikke lytter, så er der som sagt nok noget den "hellere" vil, noget der er mere motiverende for det, eller at den simpelthen er gejlet mere op pga. vind og vejr, heste der løber på folde, din udstråling osv.


  • #18   30. dec 2011 Tror også bare du skal blive ved - og at hun ikke vil træne lidt fra jorden synes jeg er synd.. det er jo også en rigtig vigtig del af at have hest.

    Og nu må i altså ikke midforstå når jeg skriver hak - det er jo ikke fordi jeg hakker den sådan en over mulen - jeg tager bare et hurtigere ryk men ikke med mere præs end normalt.. Sådan fik jeg det til at virke og sådan er man jo så forskellige - og mener bestemt ikke det er dyreplageri


  • #19   30. dec 2011
    Her er en artikel der måske kan hjælpe:
    (link fjernet)


  • #20   30. dec 2011 Det er rigtig synd - især fordi andre ikke rigtig tør gå med ham :s.

  • #21   31. dec 2011 Som krikken siger, træn stopsignalet ordenligt med ham, så det sidder der.

    Når du siger ''den er pisse ligeglad'' er det fordi den ikke kan koncentrere sig om dine signaler, den er altså fanget af andre ting, og her er det din opgave at sige ''Jeg står altså lige her'''.
    Vær HELE tiden opmærksom på din hest, lav nogle små øvelser med den, og hvis den bare drøner afsted, når du lægger et pres i grimen, svinger du resten af træktovet ind foran hovedet på den, så den stopper op.
    Nogle heste skal lære det ved at ''toget kommer''. Hvis de er super motiverede af alt andet omkring dem, er der nogle heste der overhører alle signaler, og der må man signalerer at man er til stede.

    Mvh Sofie


Kommentér på:
Ingen fokus på personen?!

Annonce