Behandling af mug {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Jeg har lidt af et problem. Min hest har mug i begge bag koder, og oven i det, så er hun kommet meget slemt til skade på indersiden af sine bagben med meget store sår. Når jeg prøver at behandle hendes mug, sparker hun som en gal, og det er ærligtalt ved at være pænt farligt. Hun formår også at sparke hul på de sår hun allerede har, hvilket jo ikke er godt.
Vi prøver på at behandle det med atamon, men som I kan hører er det næsten umuligt at komme til hendes ben. Vi har opgivet at komme til at vaske det, og vi har prøvet at løfte et forben, men det virker ikke. Hun går ude det meste af dagen sammen med alle de andre heste på gården. Hun kan IKKE blive inde da hun går fuldstændig amok hvis hun bliver efterladt, og det ender bare med flere skader så.
Er der nogen der har nogle gode triks eller idéer til hvordan jeg skal komme muggen til livs. Jeg er både intra i metoder til at få det på benet og forskellige midler mod det.
nov 2008
Følger: 122 Følgere: 138 Heste: 9 Emner: 206 Svar: 2.311
Men selvfølgelig et problem når du ikke kan komme til dens ben : (
dec 2007
Følger: 224 Følgere: 213 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 33
dec 2007
jul 2004
Følger: 168 Følgere: 171 Heste: 9 Emner: 449 Svar: 9.001
Jeg fik dyrlægen ud. Han sprøjtede hende med antibiotika og gav hende noget beroligende, så jeg kunne vaske det i noget klorhexidin shampoo som jeg fik udleveret og derefter smurt med noget salve. Dagen efter var det allerede meget bedre. Og jeg kunne pille mange af skorperne af. Og så fik hun samme omgang igen, heldigvis stod hun sød da det ikke var særlig ømt længere.
Og så skulle hun stå inde og tørt hele tiden og benene skulle tørres.
De efterfølgende dage har jeg bare vasket det i klorhexidinshampoo og sørget for at holde det tørt. Og det er stortset væk. Det tog en lille uge.
dec 2007
maj 2010
Følger: 42 Følgere: 65 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 930
Zink hjælper ihvertfal rigtig meget på ham så det kan du jo prøve:-)
jan 2007
Følger: 87 Følgere: 82 Heste: 5 Emner: 139 Svar: 1.445
Men ja, måske ville det være en god start at få den bedøvet og givet noget antibiotika, og så få det renset helt i bund
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 67 Heste: 3 Emner: 82 Svar: 453
Behandling af mug