{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.309 visninger | Oprettet:

forskellen på at få rap af hegnet eller hånden? {{forumTopicSubject}}

Jeg læser mange herinde med forargelse proklamere at det er den rene dyremishandling at give hesten et rap med hånden eller andet, når den gør noget den ikke må, fx, bide, sparke, stejle eller klemme mennesket op mod væg, og at man ikke kan lære hesten noget med vold...

Fair nok, jeg synes heller ikke vold er løsning nr. 1, men hvad så med hegnet om folden? Hvis hesten rører hegnet, får den jo stød, og det lærer de fleste ret hurtigt at holde sig fra, selvom det jo der kun kan være smerte der er virkemidlet...

hvad ville der ske hvis man klikkede et forsøgsdyr inden det fik stød, så det lærte klik=av, og så herefter forsynede forsøgsdyret ded et apparat der gav kliklyd, når det befandt sig i nærheden af hegnet, ville man så kunne nøjes med fx. en lysstribe 50 cm fra det rigtige hegn som fik apparatet til at klikke, når lysstrålen blev afbrudt, men uden forsøgsdyret fik stød?
Vville dyret ret hurtigt overhøre de advarende klik, og alligevel gå helt hen til det rigtige hegn?

kunne det udnyttes til at "klikke negativt" når hesten fx. løfter benet truende, lægger an til at stejle eller lignende?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  forskellen på at få rap af hegnet eller hånden?
  • #1   3. jan 2012 Tror måske godt en sådan stribe kunne bruges, men det er vel ret unødvendigt, for hesten går jo netop kun til hegnet og ikke længere, da den ved at hegn=smerte. Derfor ville det også være lidt dumt, at straffe hesten bare for at komme i nærheden at hegnet og på den måde lave folden mindre :s

    Lyder i mine øre meget bevsærligt. Så kan man ligeså godt bare sige "ARH!"


  • #2   3. jan 2012
    Hesten kan formes som du vil - også til den negative side :o)
    Derfor findes tillært adfærd, heste der er og opfører sig som de gør, fordi vi mennesker har lært dem det. Måske ikke bevist, men via at slippe pres, give opmærksomhed osv.

    Mht til det du beskriver, så forstår jeg ikke rigtigt?
    Hvordan ved hesten klik er = av hvis den aldrig har oplevet et av?


  • #4   3. jan 2012 Pointen er vel god nok, men tror ikke man kan lære den det på den måde.
    Hesten går jo ikke helt hen til hegnet, så den vil nok aldrig finde ud af, at klikket er en 'straf' for den. Den vil ikke lære at klik = av, ligesom den har lært at hegn = av.


  • #5   3. jan 2012 det her er rent hyppotetisk,... sådan nogle lysdimser er sikkert alt for dyre at sætte op, men det ville være nemt, hvis man på lang sigt kunne nøjes med 4 pæle med lys imellem og et halsbånd der sagde klik...

    jeg siger også bare en sur lyd hvis mine dyr gør noget de ikke må, men jeg klikker heller ikke, siger bare jaa

    hvordan hesten lærer at klik= av ...det ville den jo fx. lære hvis den blev sat ind på en fold med stødhegn, og kliklyds-system, specielt hvis den ikke i forvejen kendte til et stødhegn...- og klik selfølgelig, nu det er hyppotetisk snak, kunne man jo også bare zappe kræet med en stød-dims og så klikke...


    stødhalsbånd til hunde og nedgravet ledning om haven er opfundet-og forbudt, men gav det halsbånd en advarsel først?


  • #6   4. jan 2012 I teorien kan du godt, men det fungerer jo kun så længe hesten er bevidst om koblingen. Den dag den panikker, eller ved et uheld rører ved barrieren og den ikke oplever et rap, så skal man starte forfra med træningen.

  • #7   4. jan 2012 Interessant emne! smiley

  • #8   4. jan 2012 http://www.globaltools.dk/sikkerhedsudstyr-559/dressurst-128/indhegning-innotek-hf25-w-mbatteri-2682

    det halsbånd hyler 1 m. før det giver stød... synes ellers at have hørt det var forbudt at bruge den slags, men det er måske hvis kun det er uden advarselslyd... jeg har i al fald hørt at det er meget effektivt.


  • #9   4. jan 2012 men er det system mere fair?

  • #10   4. jan 2012 Synes det er voldsomt med et sådan halsbånd, især fordi hunde er så nemme at træne .

  • #11   4. jan 2012 i teorien er det bedre at den får et klask med hånden. Metoden du beskriver kan sikkert godt virke, men kig dog på hvad hestene gør i en flok. hvis der er en der ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt, så får de altså enten et spark eller et bid. det er ganske naturligt. Det er dog vigtigt ikke at slå bare for at straffe. Det skal falde på stedet, og ikke 1½ dag efter.... og husk en hest har meget følsom hud, så det er altså IKKE et lag prygl jeg anbefaler(!) men et klask, Ikke for hårdt og ikke for blødt. Mener bestemt ikke at jeg mishandler min hest, bare fordi jeg siger fra over for den vha et enkelt klask med hånden

  • #12   4. jan 2012 Mht. det halsbånd med stød, troede jeg også det var ulovligt, og som AM siger synes jeg det er nytteløst, når en hund i forvejen er så nem at træne, og også ret nem at holde på grunden vha. hegn o.lign.

    Din idé vil nok godt kunne virke ret teoretisk, men i praksis tror jeg desværre ikke den dur. smiley


  • #13   4. jan 2012 Det halsbånd der linkes til giver ikke stød, men vibrerer - stødhalsbånd er ulovlige i DK:

Kommentér på:
forskellen på at få rap af hegnet eller hånden?

Annonce