8.110 visninger
|
Oprettet:
Hævet ben {{forumTopicSubject}}
Jeg opdagede i dag at min hest har hævet ben.
Det er indersiden af højre forben - altså ind med venstre forben. Ca. fra koden og halvvejs op til knæet.
Det er kun en smule hævet og lidt varmt, men virker ikke ømt. Jeg havde hende i longe, men hun virkede ikke halt.
Hvad ville I gøre? Ringe til dyrlægen med det samme, eller bare se om det falder til ro af sig selv? og hvad kan det være? Har hun bare slået sig under leg på folden, eller hvad kan det være?
okt 2009
Følger: 28 Følgere: 26 Heste: 1 Emner: 28 Svar: 253
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.100
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
Men hun må vel godt komme på fold stadig, ikke? Hun er jo ikke øm eller halt.
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.100
okt 2004
Synes bare ikke hun reagerede på det, som hun plejer når hun er øm.
jan 2006
Følger: 87 Følgere: 124 Heste: 4 Emner: 144 Svar: 1.615
tjek hende imorgen, og hvis ikke hævelsen er faldet en smule, ring da efter dyrlæge.
okt 2009
Følger: 71 Følgere: 53 Heste: 7 Emner: 197 Svar: 2.404
så jeg tog hans temperatur som tit høre sammen med fx betændelse, og den lå å 37 som er normalt, torsdag morgen kom jeg ud til ham igen, tog hans temperatur og der lå den på 38 først der ringede jeg.
så tjek efter et sår måske det behøved ikke være stort.
ellers kan det være muk.
ellers tænker jeg lidt at hvis den går på mudderfold, så kan det måske godt være en anelse hårdt at gå i jo.
okt 2004
Hvordan tjekker man temperaturen, har ikke termometer. Man kan vel ikke bruge et alm. til mennesker?
Det undrer mig bare at det så kun er på indersiden? Burde det ikke være længere nede mod koden, og 'hele vejen rundt'?
Altså det føles mest som en blodansamling, som hvis hesten fx er blevet sparket på låret o.lign. og får et hævet, væskende område. Det minder lidt om det.
okt 2009
okt 2004
okt 2009
bare så det begynder at tælle.det er lidt besværligt at skrive, men er der ikke nogle der ved det derude hvor du har hesten
okt 2004
okt 2009
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.842
den er jo ikke ved at dø
kig på det imorgen, jeg tør næsten lægge hovedet på blokken og sige, at det er væsentligt bedre imorgen.
Georg havde for ikke så lang tid siden nøjagtig det som du beskriver. Han var overhovedet ikke det mindste urent gående. kun hævet og varm.
vi skridtede lidt, og travede lidt den ene vej og lidt den anden vej, så skridtede vi af, og gik i skabet. dagen efter kom han på fold med de andre som vanligt, og da jeg kiggede på det om aftenen, var hævelsen helt væk, kun en antydning af en bule på selve siden af skinnebensknoglen. og så red vi helt normalt igen
lad være med at give den boksro, ofte er det bedre ved hævelser at de får rørt sig lidt. især når den ikke engang er halt.
okt 2004
jeg ser hvordan det er i morgen så.
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.842
1) er den halt:
JA: Ring dyrlæge, overvej hvor akut det virker, årsagen ti lhaltheden, om dyrlægen kan vente til dagen efter eller komme med det samme. Ved halthedsgrader 2+ overvej at lade hesten få boksro hvis dyrlægen ikke kommer samme dag.
NEJ: hvis ikke der er sår der kræver behandling, lad hesten komme på fold og tjeck dagen efter.
2) Hesten er ikke halt, men benet hævet og varmt. Falder hævelsen ved let motion:
JA: tag den med ro med let motion, giv evt staldbandage på. lad hesten gå på fold med andre.
NEJ: Hvor hævet er benet? tag temperatur og tjeck får små sår/mug/infektion.
overvej at få dyrlæge ud hvis det ikke er bedre dagen efter. Lad hesten gå på fold.
3) hesten har sår, virker ømtået, har puls i benet. ... køl, stop evt blødning, ring til dyrlæge straks.
Generelt gæller jo sund fornuft. Vi andre går jo heller ikke til lægen hvis vi får et ordentlig slag over skindebenet med blå mærker, ødem mm...
men vi går til lægen hvis et slag gør at vi ikke kan gå ordentligt på benet, laver en forvridning eller det der er værre.
er hesten ikke halt, forsvinder de fleste hævelser af sig selv indenfor 48 timer. Blir det ikke bedre, er det klart at doktoren må konsulteres.
Georg havde lymferongitis (staves????) i sommers, hvilket betød et stolpetykt varmt ben, men hverken sår, halthed eller feber. Valgte dog at få doktoren ud dagen efter, der ordinerede 1,5 uges behandling med fenadyne og antibiotika.
men han var ikke ved at dø, og jeg skulle ride ham og motionere ham på fold som vanligt.
Hævet ben