{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.221 visninger | Oprettet:

Er det forkert? {{forumTopicSubject}}

Hej alle jer på HG.
Jeg har en vallak på 14 år, som i løbet af sit liv har været rigtig mange steder og haft en hel del ejere. Af hvad jeg ved af, så er jeg den 10 ejer han har.
Jeg elsker ham rigtig meget, da han er en fantastisk hest. MEN! Selvom jeg selvfølgelig satser på, at han skal være hos mig til hans tid er kommet og turen går til de Evige Græsmarker, så må jeg jo være forberedt på der kan ske noget der gør, at jeg ikke kan beholde ham.

Jeg har snakket med min kæreste og ham og jeg er enige om, at hvis det nogensinde skulle ske, så ville vi sende ham til slagteren. (Kunne også med dyrlægen, men vi kan bedre lide den metode slagteren afliver dyrene på). Jeg ville aldrig drømme om at sende ham videre til endnu et menneske og risikiere de også bare sender ham videre.
Men så tænker jeg : Synes I det er forkert? Synes I at det er en "ond" beslutning?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det forkert?
  • #1   20. jan 2012 undskyld, men hvorfor bryder du dig ikke om den metode dyrelægerne bruger?

  • #2   20. jan 2012 jeg synes egentlig ikke at det er en ond beslutning, hvis den har haft 10 ejere kan ingen af dem have haft ham i særlig lang tid smiley
    og som du selv skriver ved man jo ikke om de ville sende ham videre, jeg ville nok gøre det samme smiley



  • #3   20. jan 2012
    Tjae, afhængigt af hvor gammel han er - så ja, forkert :o)
    Er han gammel, 25år og har måske fået en skade - så nej ikke forkert.
    Men er han 16år, fejler intet fysisk eller psykissk og er i fin form - så ja forkert.

    Folk har ingen tillid til andre mennesker, ingen kan behandle deres lille musseskat lige så godt som de ville, ingen ville kunne håndtere dem som man kan, ingen ville kunne forstå deres særheder osv. osv...



  • #4   20. jan 2012 Det er måske dumt allerede at bestemme det nu. I en evt. fremtid kan han måske have en fantastisk part som gerne vil overtage ham, eller noget i den retning smiley

  • #5   20. jan 2012 dyrelæger kan også aflive med boltpistol og så slipper han for lugten af død pg blod som det sidste. ellers kan du henvende dig til en landmand med medicinhåndterings bevis de må også aflive.

    synes det er fin hvis han er blevet gammel, hvis han er sund og rask kan du jo overveje at give ham væk til en veninde som også elsker ham


  • #6   20. jan 2012 det er en god beslutning, men lad os håbe det ikke kommer dertil smiley

  • #7   20. jan 2012 sanne E: hej, undskyld men forstår ikke det der med "lugten af død pga. blod"
    hvad er det da der sker når de får sprøjten? nogle siger at der kommer blod ud af munden men synes at det lyder lidt underligt smiley


  • #8   20. jan 2012 Hvorfor jeg ikke bryder mig om dyrlægernes metode:
    Jeg synes ikke det er fair det skal gå så langsomt! Så hellere en kugle for panden og væk med det samme. smiley

    Krikken:
    Det har intet med, at jeg tvivler på om de ville behandle ham godt at gøre. Men derimod at heste jo er flokdyr, som fra naturens side sjældent skifter flok. De lever for det meste med deres flok hele deres liv (primært hopperne, hingstene finder deres egne og lever med dem). Derfor må det jo stresse hesten, når den pludselig skal knytte sig til nye mennesker! Især når det drejer sig om så mange gange.

    Selmis:
    Det er self. rigtig nok. I så fald ville jeg også gøre det. Men jeg er jo nødt til også at se på andre muligheder.


  • #9   20. jan 2012 Sanne :
    Jeg vidste ikke, at dyrlæger måtte aflive på den måde! I så fald ville det jo klart være den ting jeg valgte. Ønsker han engang skal herfra hurtigt og smertefrit. smiley Når han engang skal.


  • #11   20. jan 2012 Hvis hesten kan klare det psykisk at få en ny ejer, synes jeg der er forkert, selvfølgelig afhænger det af hestens alder, hvis den tid kommer smiley

    Hvis han er gammel og ikke kan mere, synes jeg ikke det er forkert.
    Men jeg synes ikke man skal aflive heste som er velfungerende, så må man sørger for at finde hesten et godt hjem. Der findes mange hestemennesker som passer godt på deres heste smiley


  • #12   20. jan 2012 nanna jeg snakker om de vil sende ham til slagter, de afliver med boldtpistol og jeg går ud fra det er de hun synes er bedre end at aflive med spøjte. jeg synes begge ting er udemærkede jeg ville bare ikke sende min hest ind til en slagter da der, der lugter af døde dyr meget narturligt da der er mange dyr der dør der.
    det kommer ikke blod ud af næsen når de får spøjten, de lægger sig som i fuldnakose og så giver man dem bare for meget så stopper hjertede med at slå og efter nogle minutter uden ildt dør hesten, ligesom der kan ske for os i fuldnarkose


  • #13   20. jan 2012
    Louise J - Jeg tror ikke på at heste ser os som en flok smiley For mig og se ved de udemærket godt at vi er mennesker.
    Så nej, det vil jeg ikke mene stresser hesten.

    Det der skulle stresse den ville istedet være nye håndterings metoder, nye mennesker der gør tingene anderledes, en mere eller mindre stresset stald, mere eller mindre foldtid os.v

    Men ikke skift i mennesker.


  • #14   20. jan 2012 Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være en ond beslutning.

    Men jeg kan nu heller ikke se der er noget galt med at aflive med aflivningsvæsken dyrlægerne plejer at bruge. Hvis væsken ellers ikke er for gammel, så går det stærkt, og de mærker ingenting - og indtil nu har jeg ikke set blod komme udad munden på en eneste af de heste jeg har overværet aflivningen af. Der er i øvrigt en del hestedyrlæger der ikke særlig gerne vil aflive med boltpistol, vist noget med at skulle tømme blod ud og sådan noget.


  • #15   20. jan 2012 Sanne E: nåå havde vist ikke fået læst det ordentlig smiley tror heller ikke på at der kommer blod ud af hverken næse eller mund, det er bare en der har sagt det til meíg, ville ikke sige hende imod da hun lige havde mistet sin pony og jeg selv har prøvet det og ved hvordan det er smiley

    min hest kan heller ikke slagtes da hun er chippet, ville heller ikke lade hende blive det,


  • #16   20. jan 2012 Krikken:
    Jeg kan godt se hvad du mener, og det er jo også en del af det. Men jeg er også en af de mennesker, som arbejder ud for at blive "flok" med din hest. smiley Og jeg får da af vide, at min hest tydeligt savner mig, når jeg ikke er ved ham.


  • #17   20. jan 2012 louise du skal vide at hvis man får ramt luft kamret på hesten så dør den ikke hurtigt og smertefrit med boltpistol, hvis der sker et eller andet så den løfter eller ryster hovede kan man ramme forkert, det er sjælent det sker, men det forkommer, jeg har været med til at indkredse en hest der var blevet skudt, og der måtte en jæger til at skyde den, fordi den naturligvis ikke var til at komme inærheden af, det sker ikke med dyrelægen, der kan den højest vågne igen, men så kan man jo bare sikre sig når den er erklæret død med at skære halsen over og lade den afbløde. så vågner den i hver fald ikke. og det går ikke langsomt den bliver lagt til at sove og får så en overdosis

  • #18   20. jan 2012 Stutteri Aurikel: de kan jo komme ud hos folk smiley

  • #19   20. jan 2012 Hvis en hest hviler i sig selv, og ikke blive streesset over nye forhold. Så syntes jeg faktisk ikke det er forkert at sende en hest videre. Men når hesten skal pensioneres syntes jeg det er synd, hvis den ikke kan leve sine sidste år det samme sted.

  • #20   20. jan 2012
    Louise J - din hest savner nok nærmere vanerne :o)
    Heste er vanedyr, men nogle er meget store vanedyr og følsomme overfor ændringerne i vanerne - fx. hvis de ikke bliver lukket ind på det tidspunkt de plejer, redet og får aktiveret hjernen osv.

    Men ved du hvad? Jeg tror skam han vil få det på samme måde, med en ny ejer når han falder til og kommer ind i de nye vaner smiley


  • #21   20. jan 2012 louise altså mine har jeg haft i 13 og 16 år, og de er flyttede rigtig meget rundt, da jeg er flyttede fra den ene del af landet til den andet og havft dem med på de forskellige rideskoler og træner jeg har arbejdet, hos hvis det skulle stresse hesten så meget over at skifte flok ville begge mine være skudt i hovede, men de er velafbalanceret og rolige piger, så det skal du ikke være bange for. men se nu tiden an måske kommer det aldrig på tale, eller også står den helt rigtig person måske klar til at overtage ham

  • #22   20. jan 2012 katja fordi hesten bliver slagtede betyder det jo ikke den nødvendigvis skal blive til mad. slagtes betyder bare skudt med boltpistol og afblødt. så er den slagtede, man behøver ikke skære den op til bøffer

  • #23   20. jan 2012 Sanne E:
    Jeg har skam også tænkt mig at se tiden an. Som det ser ud nu så sker der intet med ham de næste mange år. (Er sikret mit arbejde, medmindre det går konkurs self.) smiley
    Skulle jeg komme derud hvor jeg ikke har mulighed for at have ham, ville jeg self. gerne se ham hos min halvpart eller lign. Men jeg vil helst ikke sælge ham videre til fremmede mennesker.
    Han er ved at komme op i årene, og jeg ville ikke risikere at han bliver udsat for de ting, som han var udsat for da jeg købte ham. smiley Havde set anderledes på det, hvis jeg havde købt en hest der var blevet plejet og passet godt-


  • #24   20. jan 2012 louise har det på samme måde, mine kommer heller ikke til fremmede men ville gerne give dem væk til en veninde om at hvis de ikke kunne have dem mere skulle jeg have den igen eller aflive

  • #25   20. jan 2012 Lige præcis Sanne E.
    Jeg ville ikke have tænkt så meget over det, hvis jeg havde købt en sund og rask hest. Men Felix var virkelig i dårlig stand da jeg købte ham! Næsten kun skind og ben og tidligere ejer ville ham virkelig ikke, så han stod bare og kiggede på folden hvor de andre heste mobbede ham. smiley


  • #26   20. jan 2012 jeg har altså hørt at de ikke kan slagtes når de er chippede, for chippen kan bevæge sig rundt under huden så man ved ikke om der er nogle som får et stykke hestekød med en chip i smiley
    men kan godt se at det ikke giver så meget mening når de jo skal chippes smiley


  • #27   20. jan 2012 så kan jeg jo komme med en skræk historie smiley

    Min elskede traver Mike er 7 år gammel og jeg var hans 6 ejer. Jeg kunne desværre ikke beholde ham pga mangel på tid og penge. Jeg overvejede at slagte ham, men en hvad jeg troede var en super sød pige henvendte sig til mig og sagde at hun og en veninde kunne give ham et super godt hjem resten af hans dage. Mike Havde i forvejen svært ved at stole på folk og bliver hurtigt utryg ved nye folk. Jeg var meget urolig for det og havde mange gange overvejet at slagte ham.

    Jeg snakkede med mine forældre som syntes at han skulle have en chance til, og hun lød om som den perfekte ejer. Så han blev sendt af sted, og hans 2 nye ejere tog imod ham. Alt var bare super...

    Men nu små 3 måneder senere er de igang med at sælge ham IGEN. På trods af at de havde lovet mig at når de ikke længere kunne have ham skulle han slagtes. Det vidste sig så her for nyligt at hende der skulle passe ham osv havde mistet interessen efter 4 dage.......

    Og min elskede hest ender nok igen som kastebold. Så kan kun sige tænk nu en ekstra gang over det, før du vælger at sende din hest videre i systemet.


  • #28   20. jan 2012 nanna man kan jo bare se om chippen sidder hvor den skal, der er også sådan en finder ting man kan bevæge over hesten, og finde den så det ville nok ikke ske at en sad og spiste en chip. Der imod er der meget af det medicin vi behandler hesten med som aldrig kommer ud af kroppen igen og derfor skal der være medicin sider i, og derfor er der nogen som ikke kan slagtes til kød, men man kan altså godt slagte dem som en døds måde, hvis vi skal skære det ud sådan hehe

  • #29   20. jan 2012 Katia: smuk tanke smiley
    ville gerne gøre det samme, men har bare et eller andet med "døde" dyr, selv pels, KAN bare ikke få mig selv til at røre ved det, altså hvis det er min egen elskede pony kan jeg måske godt, men ikke pels eller andre dyr, kan bare ikke


  • #30   20. jan 2012 katja ja man skal jo lige have lov at tude færdig, jeg står også med dem, og sætter mig hos dem når de lægger sig, det kan godt være de sover på det tidspunkt, men det er mest for min ejen skyld

  • #31   20. jan 2012 Det er jo svært at sige nu? Der er jo mange ting der vil spille ind, når i endelig skal afgøre det, så hold jer til at sætte et standpunkt, et udgangspunkt. Men det ville være forkert at bestemme hans skæbne nu, hvor det ikke er aktuelt.
    Det er også nemmere at finde ud af hvad der er bedst, når man står i situationen. Måske i har en ven eller veninde der kan overtage hesten? Måske bliver han hos jer til han bliver så gammel, at han ikke kan mere?
    Der kan ske mange ting..


  • #32   20. jan 2012 Anna M:
    Det er heller ikke en endelig beslutning. Vil jo for alt i verden gerne have ham i live. smiley Men jeg sælger ham simpelthen ikke til fremmede.


  • #33   20. jan 2012 Louise J - nej, det forstår jeg også godt smiley Men det er da synd at afsige hans dom nu, hvor det slet ikke er aktuelt smiley


  • #34   20. jan 2012 Anna M:
    Som der står i indlægget, så er det jo også bare en snak om en mulighed, så vi er forberedt. smiley Jeg vil jo som udgangspunkt selv beholde ham til han er gammel.


  • #35   20. jan 2012 Louise J - det er altid fint med et udgangspunkt, især når den stakkels hest har været så meget rundt hos forskellige ejere..
    Det er ihvertfald godt at i tager det med i jeres overvejelser! smiley


  • #38   20. jan 2012 Nanna: Jeg forstår ikke helt det du har skrevet henvendt til mig, hvem kan komme ud til dem? Dyrlægen? Slagteren?


    Nu snakken går på om det er ok at aflive et sundt og raskt dyr og lege Gud på den måde... Sådan som tiderne er nu, så er der sikkert mange heste for hvem det ville en mindre egoistisk beslutning at bestemme sig for aflivning frem for salg. Med alle de heste der bliver kastebolde pga folks svingende økonomi, så er det den mest sikre måde at garantere at hesten ikke får det dårligt fremover. Jeg synes nu også det er synd at aflive raske, friske dyr, men i disse tider er det mindre synd end det er i fremgangstider.


  • #39   20. jan 2012 okay smiley
    ville gerne have sagt rigtig farvel til min gamle pony inden han blev aflivet men jeg var på klasserejse da det var, jeg vidste godt at han skulle aflives, men på trods af hvad jeg havde sagt valge min mor at få det gjord imens jeg var væk smiley
    tror også at man skal lade være med at stå og tude når det er, så ved de bare at der skal til at ske noget og kan mærke at man er trist
    var self glad for at han ikke skulle lide mere, og jeg ved at han døde på et godt tidpunkt (ham om min far tog en lille "omvej" på vej ud til folden)


  • #40   20. jan 2012 hehe sorry smiley mener at dyrlægen jo kan komme ud hvis han/hun skal aflive med boltpistol smiley undskyld hvis jeg ikke udtrykte mig klart smiley

  • #41   20. jan 2012 katia hvad har det med du vil være der for din hest med at gøre du er vegetar at gøre ??? så er du et bedre menneske eller hvad???

  • #42   20. jan 2012 sanne: tror at det var det jeg skev med at røre ved døde dyr

  • #43   20. jan 2012 Forstår stadig ikke hvad de to ting har med hinanden at gøre. men det behøver jeg jo heller ikke, hvis i forstår hinanden smiley

  • #46   20. jan 2012 jeg bliver nok også vegetar når jeg engang selv skal til at lave mad xD men mindre jeg får en kærste som kan og vil, vil godt hjælpe med grønsager og salat, men kød er ikke lige min afdeling :S

  • #47   20. jan 2012 Nanna: Det ved jeg godt at de kan, men derfor er der nu stadig en del hestedyrlæger der gerne vil undgå at skulle bruge boldpistolen hvis de kan - og taget i betragtning de skal tømme dem for blod vil jeg nu heller ikke have det gjort på min matrikel. Tænk at skulle have sin hest aflivet og bagefter vaske dens blod væk. Brrr...

Kommentér på:
Er det forkert?

Annonce