Spiser kun havre/hø - hvad sker der? {{forumTopicSubject}}
Min hoppe på 7 år, er for 14 dage siden blevet flyttet til et nyt sted hvor hun skal være i træning de næste 2-3 måneder.
Det er en stille og rolig stald med massere af luft. Hun får stadig det normale foder hjemmefra, kommer på fold som normalt og trænes som hun plejer herhjemme.
Tirsdag købte jeg nyt foder (vel og mærke det samme som hun plejer af få, men to nye sække), onsdag morgen spiser hun som normalt.
Onsdag aften spiser hun ikke op, men spiser dog. Torsdag morgen rører hun ikke sit foder og ej heller igen torsdag aften. Vi er naturligvis alle opmærksomme på dette og forsøger og straks frem med at dele foderet op, give det hver for sig osv, men det ENESTE hun spiser er havren ..
Hun spiser hø, virker glad og normal som hun plejer, løber på folden. Jeg red hende kun i lørdags, hvor hun dog virkede lidt mat for energi (formentlig fordi hun jo ikke får det foder hun plejer) men ellers som hun plejer at være under træning.
Hun har nu fået diarre, men er stadig som hun plejer.
Vi har prøvet alle mulige mærkelige typer foder og udfodret det på alverdens måder men intet virker.
Jeg har talt med dyrlægen, men som ikke mener at kunne gøre noget som sådan når hun jo stadig spiser sin havre (mistanken om mavesår forsvinder), og hun spiser sit hø, virker trivelig som hun plejer (mistanken om forskellige typer kolik forsvinder), tænderne (hun spiser havren normalt, det er kun 3 mdrs siden hun fik dem ordnet)
Vi har snakket om at få taget blodprøver, ormeprøver osv. Men som dyrlægen sagde ville vi vente et par dage, for at sikre os at det ikke bare lige er ...
For det er mystisk at hun vælger at spise havre (= massere af stivelse) og hø ..
Jeg skal op omkring foderstoffen senere i dag med begge nye sække for at sikre at der ikke er noget galt med dem. Andre heste spiser godt nok foderet i sækkene, men de er heller ikke vant til at få musli, majs osv, kun vitaminer og havre..
Hvad tænker I andre?
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Stress over flytningen/stress i stalden? Som kommer ud via. at gå fra fodret, have diarre?
Og det at spise hø er så en ting der er "beroligende" at stå og tygge på?
aug 2006
Følger: 130 Følgere: 132 Heste: 9 Emner: 251 Svar: 2.059
Hun er en hest som pga. konkurrence er vant til at være meget ''ude'', flere gange om måneden og tager ALTID alt med ophøjet ro som hun også har gjort denne gang.
aug 2006
apr 2008
Følger: 55 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 14 Svar: 3.182
Jeg kender flere heste med mavesår, der elsker deres havre. Jeg tvivler meget på, at man kan udelukke mavesår bare fordi hesten spiser havre.
Men min tanke er, at hesten har fået nok! Rigelig med vitamin/mineraler og derfor siger fra. Jeg har flere gange oplevet heste, der vælger og vrager i forhold til, hva de har brug for. Det er ikke sikkert, det er tilfældet med din - det var bare den første tank, der strejfede mig.
Men ellers kan der jo være mange faktorer...stress over flytning som Krikken nævner, ændret sammensætning eller "ny lugt" af foderet fra de nye sække...eller noget helt tredje.
aug 2006
Hun har tidligere fået lucerne fra dangrønt (model Gold), TM musli Champ, havre og majs og har fungeret fortrineligt på dette det sidste års tid.
Hun har ALDRIG gået fra foderet i hendes liv. Min dyrlæge har avlet hende og haft hende til hun blev 4, hvor jeg så købte hende.
apr 2008
apr 2008
apr 2007
Følger: 80 Følgere: 83 Heste: 18 Emner: 166 Svar: 1.729
aug 2006
Men nej, hun er ikke fornylig tjekket for bændelorm.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
I følge denne undersøgelse:
(link fjernet)
Havde de forskellige "cases" heller ikke rigtigt nogle ens kendetegn på at de have mavesår :o), trods de havde det.
apr 2008
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
Hun har travheste i træning og en del af dem overlever fint og vinder løb selvom de ikke altid gider krybbefoder, men rent mentalt kan de "lokkes" hvis maden bliver væk og alle andre får og de ikke gør, så der ville jeg nok starte, lad være med at tilbyde noget som helst i erstatning den dør ikke af sult fordi den ikke får krybbefoder i nogen dage.
Er din foderplan blevet testet i forhold til om den får for meget af nogen ting og for lidt af noget andet, hun har så mange spændende oplevelser med sine kunder og havde faktisk en som fodrede med noget foder til avlsdyr på alm. rideheste og derved fik overdoseret A-vitaminer hvilket giver hesten kvalme og madlede, da de fjernede krybbefoderet blomsterede hesten op og efter 14 dage fik den at foder beregnet til ridehest og nu er den på toppen igen, grunden til at den ikke fik noget i 14 dage var at den skulle afgiftes for den overdosering af A vit. der havde stået på igennem længere tid.
aug 2006
Men selvfølgelig, det er taget i mente, det samme er mavesår
Vi skifter det ellers tørre wrap ud med hø og jeg for analyseret fodersækkene i eftermiddag.
Dyrlæge vil gerne se tiden lidt mere an før der gøres noget drastisk.
apr 2008
aug 2006
Tager gerne imod flere!
Spiser kun havre/hø - hvad sker der?