{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.069 visninger | Oprettet:

Hesten er svær at holde i foderstand? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen!

Jeg har for nyligt købt mig en dejlig DV, der havde stået stille et års tid pga en byld i sadellejet. Vi er i gang med genoptræning, og skridter 20-30 minutter om dagen og 15-20 minutters trav. Jeg er forsigtig med ikke at bede for meget af ham, så han kommer i form igen stille og roligt efter den lange pause.

Mit problem er, at han desværre har tabt sig - og jeg kan dårligt give ham mere i foder!
Han får Besterly Olympic, et pillefoder til der er lavet til at holde sportsheste i kondition osv, sammen med noget müsli, hvidløg, gulerødder og biotin (for hans svage hove, der dog har set en markant bedring efter jeg har fået ham), samt olie og E-Amino.
I boksen får han 6 kg wrap og 2 kg hø, fordelt udover døgnet. Jeg kan ikke give ham mere, da han så ikke spiser det. Så kan jeg grave det op af bunden og vandkoppen dagen efter!
På folden har de adgang til masser af halm, så han sulter ikke.

Dyrlægen gav ham hele turen ved handelsundersøgelsen for 4 måneder siden, så han her heller ikke orm.

Mit spørgsmål til jer er, om i har et tip eller et råd til hvordan jeg kan få nogle kg på ham? Giver jeg ham mere i grovfoder spise han det ikke, og jeg kan dårligt give ham mere i krybbefoder smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hesten er svær at holde i foderstand?
  • #1   26. jan 2012 Med så meget den allerede får i foder og stadig taber sig, er svaret enkelt smiley
    Den skal have en ormekur ! Vil næsten æde min hat på, at hesten har bændelorm


  • #2   26. jan 2012 Er de foderplan tjekket for ubalancer i din fodertildeling, som gør at hesten ikke kan optage foderet ???

  • #3   26. jan 2012 tjek for orm igen.
    Evt. tjek for mavesår også.
    Lad ham have hø el wrap på folden i stedet for halm.
    Få tjekket tænder.


  • #4   26. jan 2012 min ko9ldblod havde samme problem det løst vi med et let dækken som bare lige tog vinden så han ikke brugte krudt på holde varmen - det hjalp utroligt godt smiley

  • #6   26. jan 2012 min meckenburger, som er samme bygning som DV osv. har osse problemer med at holde vægten og har faktisk slet ikke været til at holde sul på! men så faldt jeg over en islænderblanding, isi star, en blandning der giver en smule energi men masser af lækkert fedt på kroppen, altså den gode slags fedt! smiley håber det hjælper!

  • #7   26. jan 2012 Min DV hoppe folede i sommersog har efter fravænningen været rigtig svært at få huld på igen. Men endelig ser det ud til at gå frem ad. Løsningen var Equi-jewel og et tykkere dækken. Hvis din hest bliver dækket fuldt ind med mineraler og vitaminer, er equi-jewel den perfekte løsning smiley

    http://brogaarden.eu/Alle-varer.137/Equi-Jewel-20kg.36940.aspx


  • #8   27. jan 2012 Hvis den får store mængder foder kan de også tabe sig, da de så skal bruge ekstra energi på at fordøje det. Så det er også et stort problem for dem der skal holde huld. Og det er en ond cirkel. Kender det alt for godt da jeg har fuldblod.

    Mit råd er:

    Få tjekket for orm igen igen. Han kan sagtens have fået igen siden sidst. 4 måneder er lang tid. Og heller være på den sikre sidde end at stå og evt. skal aflive en hest der er ædt op indefra.

    Få tjekket for mavesår. Han vil aldrig kunne tage på lige meget hvad du gør, hvis han har mavesår. Og rigtig rigtig mange heste har mavesår.

    Skær ned på krybbefoddert og giv ham mere hø/wrap. Lige nu kan han ikke spise mere af det, fordi han får så meget krybbefodder. (Måtte også selv gøre det, selvom jeg syntes min skulle have så meget krybbefodder hun kunne spise) Men så kan/kunne hun bare ikke rumme særlig meget hø/wrap som nu en gang er aller bedst for alle heste/ponyere og især til at blive fedet op på.

    Der ud over så brug Olie, linamix og fiberpiller. Jo mindre stivelse jo bedre. Så er der også størst chance for at han ikke får mavesår. (Hvis han altså ikke har det i forvejen.)


  • #9   29. jan 2012 Min frieserhoppe har også været meget tynd ( har føl fra i år )men for en måned siden begyndte vi at give hende kalvepiller og jeg skal da lige love for det virker. Hun er nu næsten som hun skal være igen. Det virker bare

Kommentér på:
Hesten er svær at holde i foderstand?

Annonce