{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.038 visninger | Oprettet:

Poniiiii
Poniiiii
Tilmeldt:
13. sep 2012
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 12

Svær ridning {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Har fået som opgave at ride denne pony i nogle måneder, 7-årig gammel new forest hoppe. Ejeren har selv haft hesten i næsten fem år men har ikke oplevet det samme.

Hun er ret svær at få i trav og går med hovedet i sky, forsøger at bide i biddet og er utilfreds med arbejdet. Det kan selv 'jeg' se hendes øjne. Når hun så endelig er i trav skal hun drives rigtig meget for at hun ikke falder tilbage i skridt.

Altså bliver resultatet så en utrolig sparkende rytter og det er selv ikke tilfreds med da jeg mener at forholdet fra hest til rytter og omvendt skal være baseret på tillid og ikke frygt og tvang.

Når man så har pisken med (bemærk 'med' og ikke bruge eller så meget som røre) går hun utrolig meget frem og er stortset ikke til at stoppe medmindre man smider pisken.

Hun har næsten lige haft smed, og har en total tilpasset sadel. Har selv haft sadelmager ude at kigge på hende.

Hun er sådanset meget nem at trække, mærkeligt nok fremadgående når man trækker men kan let stoppes. Har førhen skummet meget pga. biddet med det er løst nu med et andet bid.


- Hvad skal jeg gøre?

MVH Mathilde

Tak for svar på forhånd


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Svær ridning
  • #1   21. maj 2014
    Få hesten tjekket af en fys, osteopat e.l :o) Og ang. at den bider i biddet, så ville jeg tjekke www.hestemund.dk om tre delte bid og for lange bid :o)


  • #2   21. maj 2014 Er enig med "krikken":) har haft vivian Lock ud til min unge hoppe, og der var hun spændt i nærmest hele kroppen, og låst kæbe, selvom hun ikke gjorde oprør, eller prøvede på at fortælle det. Tandlæge besøg kunne måske også være en ide.

  • #3   21. maj 2014 jeg vil prøve at ride den bidløs en periode smiley

  • #4   21. maj 2014 Josefine: det er også en god ide, så hun kan se om det er bidet, men vil lige tilføje, at det ej heller er alle heste, som kan rides uden bid, uden at få vist signalerne fra jorden af først.
    Jeg har omvendt en del heste fra bid til bidløs i alle aldre, så ville klart lige gøre dig opmærksom på dette:)


  • #5   21. maj 2014 Enig med krikken og Josefine. Ofte tyder de mange små stress tegn så som når de stresser med bidet osv på at den måske har lidt ondt smiley jeg har også rigtig gode erfaringer med Vivian Lock.

  • #6   21. maj 2014 Hvordan er din kontakt på tøjlen? Arbejder du med den fortil? Pas på med at du ikke selv har for meget kontakt og hele tiden holder håndbremsen. Det hjælper i hvert fald ikke at prøve at få hesten til at gå til bidet samtidig med at du prøver at sætte i trav.
    Prøv evt. at sætte i trav med heeeelt løse tøjler - går hesten frem eller gør den det samme?

    Derudover så overvej din opstilling. Læner du dig frem? Spænder du selv op?


  • Poniiiii
    Poniiiii Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 12
    #7   21. maj 2014 Sandie: Jeg er normalt meget afslappet når jeg rider, trækker ikke i tøjlen men lader den heller ikke 'slaske'.

    Har prøvet virker dsv. ikke -.-

    - Hun 'pakker' sig bl.a. sammen ved at bøje hovedet ind i mod bringen


  • #8   21. maj 2014 Jeg ville eventuelt gå tilbage til noget longe arbejde.
    Som du selv siger, så er det ikke optimalt når hesten ikke reagere bedre på din kommandoer om et højere/lavere tempo.
    Dette kunne meget vel afhjælpes med noget longearbejde i en måneds tid, hvor hesten lærere at reagere på dine (frem for sin forrige rytters) verbale/mundtlige kommandoer.
    Her er det også muligt med longepisken at vænne den til piskens fremaddrivende funktion (ved eksempelvis blot at hæve pisken) uden at hesten behøver at blive panisk eller bange for pisken (som hjælp kan pisken lægges på jorden igen når hesten er gået raskere frem, så hesten ikke længere kan se den. På den måde bliver det mere håndterbart for begge parter).
    En af fordelene her er også at du kan se hele hesten og observere om der er noget der synes at genere den ved eventuelt udstyr eller fysiske gener i kroppen. Er der bestemte tidspunkter hvor hesten eventuelt viser fysisk ubehag ved at udføre din kommando, så kan det give dig en ide om hvad der eventuelt er problemet, såfremt det skulle være noget fysisk.

    Uanset hvad giver det et godt udgangspunkt for jeres videre samarbejde at få etableret dine mundtlige kommandoer, som du så kan supplere med, når du sætter dig op igen. Bare vær opmærksom på, at hesten virkelig også har lært/forstået dine kommandoer i longen og tydeligt og hurtigt gør som du beder den om, så du kan benytte dig af det den har lært i longen, når du sidder i sadlen smiley

    Håber det gav lidt idéer.
    Mvh. Betina.


  • #9   21. maj 2014 Jeg ville sætte ejer op på hesten først inden du får alle mulige folk ud. Så kan du se om det er hesten der fejler noget eller dig som rytter der gør noget anderledes end ejer smiley
    Alt efter hvad der så er problemet, ville jeg gå ud fra det. Er det hesten, så få folk ud, er det dig, så få nogle tips af ejer og tag det stille og roligt med hesten indtil I har lært at snakke sammen.


  • #10   21. maj 2014 Start fra bunden uden rytter på.
    Og få undervisning . Dette er ikke normalt for en tilredet hest!!! smiley


  • Poniiiii
    Poniiiii Tilmeldt:
    sep 2012

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 12
    #11   22. maj 2014 Julie: Jeg får allerede undervisning men jeg ville lige se om nogen andre på HG havde en idé smiley

Kommentér på:
Svær ridning

Annonce