{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp hesten bider
  • #1   30. jan 2012 jeg gir hende et dask p¨å mulen og jeg har haft en prof for at hjælpe hende af med det jeg har haft hende i 7 år

  • #2   30. jan 2012 med fare for at blive slagtet smiley
    Jeg havde givet hende en lige højre, en gang for alle, samtidig med et rigtig bjørne knurren ( IKKE råb)


  • #3   30. jan 2012 "Harmoni i fokus" - Josefine og Lille Star<3
    En masse små dask er en dårlig ide, ja
    for der er der chance for at blive sky
    Et slag EN GANG gør altså ikke skade
    Må indrømme at hvis en af mine bider, for at bide, ja så falder hammeren, og derefter har de aldrig bidt ud efter mig igen


  • #5   30. jan 2012
    Ville nok overveje hvorfor hesten gør det...
    Noget tidligere ejer måske har indlært? Vil den have godbidder? Får den opmærksomhed på den måde? Er den bokssur? Stresset? Irriteret sted sted i kroppen?


  • #6   30. jan 2012 Jeg har ikke selv prøvet at have hest de bidder, men har fået at vide at man skal nappe den igen i øret, hvilket virker logisk nok, siden at de fleste dyr ikke er så glade for at blive rørt i og på øret smiley
    Man skal godt nok have en lidt hurtig refleks, men i det mindste bliver de ikke sky af det smiley

    håber det hjalp dig smiley


  • #7   30. jan 2012 vil også sige hvorfor gør den det? Tigger den er den sur måske der tidspunkter den gør det mere end andre...? Min kan du tydeligt mærke på, hvis han ikke har fået noget at spise inden du bruger ham. og han har lært at tigge ved al slikke frem for at bide! smiley
    Men du skal vide grunden inden du kan afhjælpe det.


  • #8   30. jan 2012 Hvor er det frustrerende at se at folk råder dig til at slå din hest....det eneste konsekvenser det har er at den bider endnu mere eller ihvertfald at problemet ikke bliver bedre......

    Du må finde ind til kernen af problemet. Finde ud af HVORFOR din hest gør det. Måske den har haft dårlige oplevelser tidligere der gør at den fx ikke stoler på mennesker eller forbinder mennesker med ubehag og derfor bider ud af ren og skær frygt.....
    Når du har fundet frem til roden af problemet SÅ kan du begynde at finde ud af hvordan du kommer det til livs...men COME ON...AT SLÅ EN HEST DER HAR SÅDAN EN ADFÆRD?!!! Nu må i sq stoppe. Bliver simpelthen så harm når folk giver SÅ EXTREM DÅRLIGE RÅD!

    Har selv haft en hest der bed og sparkede alt og alle den kom i nærheden af fordi folk op gennem hele dens opvækst havde slået den i hovedet når den bed/ når de gik forbi dens boks......den blev på et tidspunkt flyttet til vores egen gård, hvor den ændrede total adfærd...efter jeg vandt dens tillid....den havde stadig en "snært af bideri" og kunne godt ligge ørerne ned når man gik forbi dens boks, men den bed eller sparkede aldrig mig, om så jeg stod og "hoppede sprællemand" bag den........


  • #9   30. jan 2012 har selv en hest der har haft meget tendens til at nappe og i værste fald også bide. Kan IKKE anbefale dig at slå hesten, hvis det er nogen den har tendens til - det vil simpelthen ikke virke. Folk der siger "du skal bare slå hårdt nok, én gang for alle" er folk med heste, hvor hesten bare lige har gjort det en enkelt gang. Måske havde hesten en meget ligitim grund til det, fx. gjordkramper. Men såsnart det bliver en unode, hjælper det IKKE at slå hesten!!

    Jeg har postet et opslag i en gruppe der handler om "anerkendende pædagogik" i forhold til heste. Jeg ved det lyder sygt i hovedet, og der er mange der har grint af mig - men det har virket på min hest. Det er simpelthen blevet en ren fryd at stå med ham på staldgangen og strigle, hvor han tidligere kunne være en værre hugorm! Finder det lige, og så poster jeg det her. Måske er det også løsningen for dig smiley


  • #10   30. jan 2012 Hej alle,

    jeg har en unghest jeg har haft nogle problemer med mht. noget napperi og i værste fald også bid. Og jeg ved - åh - hvor mange der også har de samme problemer med deres (ung)heste, og emnet har været oppe at vende maaaange gange. For hvad skal man gøre!? ... og hvad virker!?

    Jeg har kæmpet med det længe, og har prøvet alle de logiske metoder: At ignorere adfæren, at bakke hesten, at vifte ud efter den med armen og trampe hårdt i jorden. Jeg har endda slået den. Og hårdt. Og jeg er ikke stolt af det. Det er desværre det der sker i en hesteejers desperate forsøg på at løse problemerne. Men det virker jo ikke at slå hesten smiley Det har jeg heldigvis erfaret. At slå hesten, er ikke mere effektivt end nogle af de andre ting jeg har gjort. Og i mit tilfælde, har der ikke været nogle af disse opdragelsesmetoder der har virket.

    Men nu er det somom jeg har fundet ud af noget der virker. Jeg synes selv det er ret unikt (også lidt langt ude måske) men jeg vil lige dele det med alle jer med unghest. Måske er det også det, der virker for jer.

    Min metode hedder "Anerkendende pædagogik." Det har I nok hørt før. Og det er meget inspireret af nogle utilpassede 2. og 3.klasses drenge der går i den SFO jeg arbejder i. Disse drenge var endt med slet ikke at være til at tale med. De fandt på så mange dumme ting, og fik skæld ud hver eneste dag. Det endte med, at selvom man bare ville stille dem et spørgsmål, eller høre om de ville deltage i en aktivitet; ja, så troede de, at de skulle have skæld ud og gik strakt i angrebsmode og kom med spydige og ubehagelige kommentarer. Her bliver ens pædagogiske evner virkelig sat på prøve. Det var på tide, at der virkelig blev lagt kræfter i, at skabe en POSITIV RELATION til disse drenge.

    ... så, inspireret af det tænkte jeg: Hvad nu hvis min hest slet ikke ved, hvordan man tager kontakt til et menneske på en positiv måde? Tænk nu, hvis hesten tror, at den eneste måde han kan få opmærksomhed på, er ved at bide efter mig? Kan jeg virkelig have kommet til, at lære ham det!?
    ... og jeg gik straks i gang med at afprøve min teori. Det jeg konkret begyndte at gøre, var et begynde at skabe en masse positiv kontakt til min hest hver gang han bad om den. Og det er en hårdfin grænse. For hvis hesten vender hovedet imod dig og bider dig skal den selvfølgelig ikke have ros. Tricket er, at begynde at nusse for hesten og rose den INDEN den bider. Så når min hest drejede hovedet imod mig for at bide, skyndte jeg mig, at begynde at nusse for ham istedet. Og overrasket, det blev han da! Den hest der lige havde lagt øre og gjort klar til at nappe efter min arm, så nu med store øjne på mig og vendte ørerne fremad. Og han vendte ikke hovedet bort fra mig. Han nød bare kontakten. Og jeg fortsatte på denne måde: Når hesten forsøger at tage kontakt, så imødekom denne kontakt POSITIVT!
    ... det er sket, at han har nappet mig. Og så har han også fået skæld ud. Men med denne metode jeg har forsøgt at beskrive, er napperiet blevet MARKANT mindre på staldgangen! Jeg fortsætter med den positive kontakt, og jeg er så glad over at kunne fortælle, at staldgangen er blevet et fantastisk hyggeligt sted at være for os begge! Han gider selvfølgelig ikke altid at blive nusset i hovedet, men så drejer han bare væk fra mig igen. Men nogle gange, er det altså lige den omsorg han har brug for.

    Han lærer ligeså stille at kende forskel og positiv og negativ kontakt. Noget, jeg ikke tror, han kunne før.

    og jaja, heste er ikke mennesker, og måske tilægger jeg hesten en masse egenskaber den ikke har. Men jeg kan sige jer, det har virket smiley
    ... har dog endnu ikke fundet en metode at overføre det på når man går tur med hesten hvor dette også til tider er et problem for os. Det er jo lidt sværere altid at holde øje med hestens signaler når den går ved siden af eller bagved én. Men håber at jeg med lidt øvelse vil kunne gøre det samme på gåture.

    Så succeshistorie herfra, måske nogle af jer andre kunne have glæde af denne metode smiley


  • #11   30. jan 2012 Selvfølgelig skal en hest have respekt for dens ejer, men der er langt bedre måder at gøre det på.....tror ofte at problemet er at folk ikke gider bruge den TID det tager, man springer simpelthen over hvor gærdet er lavest, og giver den en flad........

  • #12   30. jan 2012 Magister, syns du har helt ret...Børn og dyr der er altså en ret stor lighed, selvom mange ikke mener at en hest har en fløjtende fis med mennesker at gøre......min gamle hest bed og sparkede som sagt også alt og alle, og det værste jeg ville kunne have gjort ved han var da at begynde at tæske endnu mere løs på ham når han bed og sparkede....jeg brugte også ros og kælen, hvilket man også tydeligt kunne se på ham at han ikke heelt forstod...fordi han var så vant til at alle slog ham. Han blev simpelthen så overrsaket over bid og spark blev "gengældt" med klap og kælen, at han stod sådan helt "hvad søren sker der lige her"-agtigt :)og til sidst helt glemte at bide og sparke.

    Mine nuværende heste gør yderst sjældent noget jeg ikke vil have....og de ved også godt hvornår de gør noget forkert, så behøver jeg sådanset kun at kigge på dem eller sige ah-ah...at slå det vil ALDRIG være nødvendigt...og det ødelægger jo mere end det gavner.



  • #13   30. jan 2012
    Heste og mennesker kan ikke sammenlignes :o)
    Heste kan sende signaler til hinanden dvs. de kan piske med halen, tampe i jorden, lægge øre, hvine osv. alle sammen signaler vi ikke kan lave og signaler der går ud for at de bider hinanden e.l sparker fx.
    Så vi skal slet ikke begynde at lege hest, for vi kan ikke sende de samme signaler.

    Samt at bid ved heste, ofte intet har og gøre med hvad følle bølle har gang i når den for 117 gang vil drikke ved mor som bare ikke gider det mere.
    Men at hesten nærmere har lært det af os mennesker.
    En ting er hvad der foregår på folden, en anden ting er i vores hænder.


  • #14   30. jan 2012
    Så er der vist en verden til forskel på os to - for jeg mener slet ikke heste kan være frække overhovedet, ej heller har behov for at blive sat på plads - men derimod kan de mangle opdragelse og mangle at have signaler indlært, så de ikke aner hvad de skal gøre.. Eller have tillært adfærd...

    Vifte lidt med et tov er der vist ingen der snakker om men istedet at finde ud af hvorfor kræet gør som det gør :o)


Kommentér på:
hjælp hesten bider

Annonce