{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.063 visninger | Oprettet:

" Den " type hest {{forumTopicSubject}}

Kender du den type heste - måske ejer du den, den type hest/pony der svinger meget i humør og "lyst" til tingene.

Du kan komme ud til den også er den den ene dag ret så energisk, tager gerne en fuld galop i meget højt tempo og er med på det hele. Hesten er i det her humør også selvgående og derfor glimerende på en dressurbane. Signalerne sidder bare, hesten lytter til det mindste vink og der hele kører.

Så er der dage hesten nærmest ikke er til at drive ud af stedet, alting foregår i slovmotion og INTET kan motiveret den - ikke andre heste i godt humør, ikke godbidder, ikke dit og ikke dat.
Signalerne virker ikke rigtigt, der skal "markeres" før der er reaktion og hesten er på ingen måde selvgående ej heller på en tur, ej heller fra jorden eller spring.
Hesten virker mest af alt som en man lige har vækket i en middagslur som bare ikke gider op.

Denne her type kan man heller ikke regne noget ud fra når man trækker ind fra folden. Den kan være lige så rolig, men når man sætter sig op så være opmærksom og energisk og modsat.
Måske den virker energisk når man trækker den ind fra folden - men så får man en komplet anden reaktion når man hopper op.

Der er intet mønster i hvordan hesten er. Dvs. du kan ikke regne med en frisk hest fordi den har haft fridag, men du kan heller ikke regne med en træt, fordi den har været redet på en god lang tur i godt tempo eller dressur dagen før.
Absolut intet mønster. Heller ikke med årstiderne.

Har du sådan en hest - part på en måske?

Hvordan træner du din hest? Tilrettelægger du din træning efter hestens "humør" - dvs "trætte" dage så er det tur, energiske dage spring og dressur? Hvad bruger du hesten til dressur, tur osv. ? Har hesten en knap hvor der kan tændes for "energien" ?

Fortæl fortæl :o)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  " Den " type hest
  • #1   11. feb 2012 Plet er meget sådan, dog kender jeg hende efterhånden så godt at jeg kan mærke på hende når vi trækker ind og strigler hvordan hun er den pågældende dag.
    Noget som for mig er vigtigt er at det er mig som bestemmer om det er seriøs ridning eller ej - ikke hesten. Men kan jeg mærke hun ikke er så på, jamen så er den seriøse ridning fokuseret på nogle lidt lettere ting (reaktioner, dybe ridning osv) og i ikke så lang tid som elelrs. Lige så hvis den er energisk og bare klar, så træner jeg de lidt sværre ting, men hele tiden vigtigt at hun lytter på mig, og ikke selv kører gamet.

Hun blev brugt som dressur pony på LA-plan inden hun fik en skade, nu tuller vi bare smiley

• #2   11. feb 2012 Åh, det lyder fuldstændig som Milano... smiley
    altså når jeg rider, s¨rider jeg efter hvad, jeg og hesten virker til at være i humør til. jeg rider kun dressur, og træner fra jorden. men når, Milano har en træt dag, eller dovne dag. plejer jeg enten at træne lidt fra jorden, eller sætte noget musik, på så plejer han at speede lidt op. på energiske dage, plejer jeg at tage en mellemting mellem seriøs og afslappet, jeg plejer at lade ham galopere igennem, når han er frisk smiley ikke så han er fuldstændig død bagefter men bare så han, får brændt lidt krudt af. smiley

Milano har faktisk en "knap" til energi "tænding" kan man sige, hvis jeg klør ham lidt på numsen, kvikker han også ofte op ;D
    ellers lægger jeg benet lidt tilbage, og så er han kvik VIRKELIG KVIK! ;D hæhæ

• #3   11. feb 2012 Den store kan godt være uoplagt, men det er nu sjældent... hvis han skal hentes nede på folden tegner det ikke godt...hvis han heller ikke vil stå stille på gangen, så skal man huske ørevattet, hvis man har tænkt sig at ride... allerede her kan jeg godt finde på en andring i planerne, men nogen gange kommer humøret igen, når vi får begyndt på træningen, men hvis ikke kan man godt gennemtrumfe, men han er træg og død i sværen eller overtænder og som regl gider jeg ikke ride på ham for... det skal jo helst være en fornøjelse, så hvis jeg er nået så langt som at kravle op på ryggen af min hest når han er uopagt, plejer jeg at træne meget lette ting i meget kort tid. Så hans humør har helt sikkert indflydelse på hvad jeg forlanger af ham.

• #5   11. feb 2012 Sådan var min gamle pony Dusty. smiley

Det var rigtig svært at deltage i stævner på hende, fordi det var meget forskelligt hvad hun lige havde lyst til at springe nogle dage var max højden 80 cm andre gange 110. smiley Så det var lidt svært at finde ud af hvilke klasser man skulle stille op i.

Men jeg gjorde det at havde jeg planlagt f.eks at træne schenkelvigninger, og hun bare ikke lige kunne den dag, så tog jeg 10 minutter og trænede schenkelvigninger spredt ud over den samlede træning og den resterede tid, lavede vi lige det hun havde lyst til.

Hvis du presser hesten til noget den ikke lige havde energi til, eller lyst til, det får man intet ud af. smiley

• #6   11. feb 2012
    Malle - Nej lige netop :o)

Det der med man bare skal være konsekvent og stædig. Det er min oplevelse at det får man INTET ud af med den her type hest overhovedet. Er energien der ikke til dressur, så er den der ikke.
    Så kommer den heller ikke af at man træner overgange kun, hesten kommer ikke til at reagere bedre.

Fordi idag er bare ikke dagen til dressur.

• #7   11. feb 2012 Kender det ALLLT For godt !!
    Tilde er nemlig lige som du beskriver det.

Før at jeg får en ridetur, bliver jeg NØD til at tilrettelægge det efter hendes humør. Ellers bliver det simpelthen bare en rigtig træls ridetur, hvor det bare ikke passer sammen og diskutioner mellem os.
    Derfor bliver jeg nød til, at lytte hvordan hun er.

• #8   11. feb 2012 Min hoppe er sådan, men tager det ikke så alvorligt mere.
    Men det er ret træls når man er til stævne, og lørdag er det gået super godt, men så søndag stopper den på ALT nærmest, og intet virker, rider jeg frem går den i baglås, prøver jeg at samle den hopper den bare rundt..

Men tror bare ikke rigtig der er så meget at gøre, andet end at prøve at få noget til at fungere smiley

• #9   11. feb 2012 Om jeg kender det... når man arbejder med de unge er det tit sådan, men oplever det da også med Vivaldi til tider.(:

Hvis jeg kan mærke på hesten at den er ugidelig, allerede under klargøring så sørger jeg for at vi laver noget sjovt. Man behøves jo ikke ride seriøs dressur hver dag. Og hvis hesten bare ikke synes noget er sjovt, så træner jeg små-ting, der ikke kræver noget af den og giver den så fri.(:
    Men hvis jeg først kan mærke at hesten ikke gidder når jeg sidder i sadlen og er begyndt med dressuren, så lader jeg den lave lette øvelser. Så øver vi volter, slangegange, skrå-igennem og andre "hygge" ting, og så rider vi ikke lige så længe. Jeg mener ikke jeg får noget ud af at tæske hesten rundt på ridebanen, og det gør hesten heller ikke.(:
    Så vi tager det ret stille og roligt, men de er nu også gode til at lade sig overtale, synes jeg (:

Dog vil jeg ikke havde at de tér sig, især de unge. fx. er Dascha fuldstændig umulig når vi træner bomme. Så vi bruger megen tid og mange godbidder samt ros for at få hende over. Så når hun er gået over en 4-5 gange, stopper vi og afslutter med noget sjovt (:

• #10   11. feb 2012 jeg rider min nogen gange selvom han virker uoplagt... det skulle jo nødigt blive en vane at får han tillært sig at han slipper for at lave noget som helst, hvis bare han er knotten...

• #11   11. feb 2012 Kender det virkelig alt for godt. Sortes humør svinger rigtig meget, men ofte kan han alligevel overtales til at arbejde. Når Sorte indimellem har nogle rigtig trælse dage, forsøger jeg så vidt muligt at lytte til ham og evt nøjes med at skridte en god lang tur eller blot ride let dressur hvor han ikke bliver presset. smiley

• #12   11. feb 2012 Jo det lyder bekendt. Jeg kan dog ikke sætte navn på det og lige nu har jeg en hest..
    Hun bliver ikke redet pt. og du kan se i hendes øjne, hvor sørgmodig hun er, og hvor meget hun keder sig. Hver gang du sidder på hende og du hopper af, er du høj smiley

• #13   11. feb 2012 Jeg kan sagtens komme ud til Hero en dag, med store ambitioner om at idag skal vi være seriøse! ..men hvis jeg kan mærke på ham at han er uoplagt, og langt hellere bare vil hygge, måske gå en tur og lede efter græs - så er det da det vi gør smiley ..selvfølgelig duer det ikke hver dag, men synes man skal respektere at hesten kan have lige så meget brug for "en dag på sofaen" som vi andre kan smiley

Jeg har hest på hestens præmisser. En hest skal være en hest, og hesten er min partner, ikke mit redskab! smiley

• #14   12. feb 2012 jeg rider bare.. Og gider han ikke arbejder, så tøffer vi bare rundt smiley Han skal ikke tvinges til at arbejde sygt hårdt, hvis det ikke er noget han orker den dag - jeg skal heller ikke tvinges til at løbe et marton hvis jeg ikke orker det smiley

• #15   12. feb 2012 Åh ja det lyder præsis som Pinocchio!:b
    Han er ikke tilredet og han står skadet lige nu, men når vi træner fra jorden så bliver det sådan efter hvordan han er den dag. Man kan aldrig planlægge hvad man skal lave med ham!:b
    Hvis han er temmelig meget oppe og køre og ret vild, bukker og stejler osv. så longere vi bare lidt og går ind igen lige så snart han falder til ro så han lære det er sådan vi helst vil have ham;)
    Hvis han bare er super rolig og rigtig god til at arbejde sammen med så kan vi godt træne nogle tricks og hygge rigtig meget:)

Kommentér på:
" Den " type hest

Annonce