{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.339 visninger | Oprettet:

Hvor meget stråfoder på fold {{forumTopicSubject}}

Nu er jeg her igen med mit stråfoder. Kan i komme med et bud på hvor lang tid det tager 4 heste at spise en minibig halm på fold, vi ved nemlig ikk hvor meget vi skal bestille hjem af gangen. Og kan man bygge en form for tag over, så de kan få hele ballen ud eller spiser de så "for meget " . Der hvor vi står nu deles 5 heste om to alm små baller og der er tit noget tilbage.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor meget stråfoder på fold
  • #1   17. feb 2012 halm er ik heste man det er kun til at skide i køb noget hø eller wrap altså mine heste får tinker plag ca 20 kg hø niriker ca 35 i alt to store baller hø hver dag

  • #2   17. feb 2012 De får også wrap på stald, jeg har talt med dyrlægen om det så sent som i morges og så længe de er dækket ind med "rigtigt" stråfoder så må de gerne få halm, bare man ikke tæller det med som fe. Det er ganske fint på fold til at holde maven i gang og til tidsfordriv. Desværre har jeg en meget trivelig pony som kommer trillende efter en uge hvis den har ubegrænset adgang til hø eller wrap. Er det 35 heste du har som får to store baller om dagen??

  • #3   17. feb 2012 nej to heste den ene er tinker plag den anden noriker de får til sammen 55 kg hø om dagen jeg vil heller sætte mine heste ned i kraft foder og gi mere hø

  • #4   17. feb 2012 Ja det er også klart bedst og mest naturligt, men de er fire stk og min må ikk få ubegrænset adgang da hun ville æde sig ihjel, så wrap er hun nød til at få i boks. Og som dyrlægen sagde så har heste fået halm i alt den tid de har været tamme dyr,vi er bare blevet helt hysteriske med vores heste, dog må man ikke regne halm med som foderenheder derfor er det rigtig fint til at holde maven i gang og til at hygge med i de timer de står på folden. Står dine ude hele døgnet. Den sidste race du nævner kender jeg ikk,, må lige ind og kigge på den:0)

  • #5   17. feb 2012 Med fare for at blive dræbt thi hi
    Heste har godt af halm, da det indeholder træstof
    Så længe de er dækket ind med grov- og krybbefoder, så er halm kun et +
    Vil tro en minibig vil holde 8-10 måske 14, men da jeg ikke foder på fold, så ved jeg det ikke


  • #6   17. feb 2012 Min har pt en balle frøgræs stående. Der er intet energi i frøgræs, det er kun for at holde hestene (og maven) beskæftiget, så de skal self. have hø som normalt.

    I starten vil du nok opleve, at de spiser ret meget og står der heletiden, da de jo ikker er vant til at have stråfoder ad libitum. Men det skal nok gå over smiley
    Min har lige fået frøgræs, og han er i hvert fald IKKE sulten når han kommer fra fold!
    Men synes det er en rigtig fin idé med halm (eller evt. frøgræs) på folden. Hø er også fint, det er bare en dyr løsning, og måske heller ikke optimal for trivelige heste. Min får 11-12 kg. hø dagligt, og han behøves ikke mere. Så synes jeg det er dejligt, at han har et alternativ, så han ikke står og bliver sulten. Desuden mindskes risikoen for mavesår markant, hvis hestens mave altid har noget at arbejde med.


  • #7   17. feb 2012 helt sikker hvis man har en hest der bliver nemt tyk skal man ik gi wrap på fold men halm indeholde desværre stoffer der ik er super godt for heste så heller frøgræs du kigger bare de findes i mange farve min er plettet

  • #8   17. feb 2012 Vi ville i hvert fald sætte den op på paller, og der hvor de står nu ligger det også bare, og heste er generelt dygtige til at lade være med at spise noget de ikk kan tåle. Har bare ikk prøvet med minibig før men Els må vi jo prøve os lidt frem.

  • #9   17. feb 2012 Jeg vil både give halm og wrap/hø, da der er en slags vitaminer i halmen som alle heste behøver (De får det KUN fra halmen). De kan få dårlig mave, hvis de mangler det.

  • #10   17. feb 2012 jeg ville nu aldrig give frøgræs . det er afalds græs der har stået så længe på marken at det er et svampe angreb der gør at græsset bliver gult og ser tørt ud . det er fyldt med svampespore , så hellere frisk vråbyghalm, det er meget sundere end frøgræs .

  • #11   17. feb 2012 sikke da noget pis og lukke ud det er sq da ik alle heste der spiser halm og der faktisk flere engelske undersøgelser der viser at hvis de spiser for meget halm kan det gi mavesår da hesten skal produksere mere mavesure da det er svære at fordøje og det kan dermed gi sår indvendigt i mave sækken.

    nåh så til det ts spørg om hvis du vil stille en balle ud vill jeg gøre det at jeg ville sætte paller under så hvis det regner kan vandet komme væk og så suger det heller ik vand nede fra men ville vælkge frøgræs


  • #12   17. feb 2012 der er stor forskel på hvad folk kalder frøgræs her hos os er frøgræs græs der får lov at vokse et år og så bliver slået og så får lov at lægge så lægge at det fuldstændingt tørt og det må os gerne få lidt regn

  • #13   17. feb 2012 Jeg har faktisk læst det der med hø og frøgræs og wrap det kan slet ikk tåle at blive vådt da det hurtigt danner svampesporer, det var et eller andet kemisk jeg ikk forstod, men halm har ikk den egenskab(det kaldte de det) det blir ikk så hurtigt dårligt da det åbenbart ikk danner de samme svampesporer, jeg syns bare det er svært med stråfoder da der er så mange meninger, men jeg holder mig til byghalmen på fold og wrap når de kommer ind.

  • #14   17. feb 2012 det lyder fornuftigt , jeg bruger så timotehø på foldene . der opmåler jeg hverdag så det ikke står og bliver dårligt på folden ,pg når jeg ikke har mere så er det bare halm som hestene får i boksen

  • #15   19. feb 2012 Frøgræs er ikke affaldsgræs !!!

    Det er græs som får lov til at sætte, og modne frø som så bliver høstet, og solgt til udlæg bla.
    Grunden til frøgræs har ringere næringsværdi end hø er fordi alle frø er fjernet, og strået er "ældre".
    Derudover indeholder frøgræs altid kun 1 græssort(engsvingel,rødsvingel rajgræs,timotei,osv), og ikke flere forskellige som i hø.
    Det skal betragtes som en mellem ting mellem halm og hø, hvad angår næringsværdi.

    Det er gult og tørt fordi det har stået længere,(frøet skal være modent før det kan høstes)) og IKKE fordi det er angrebet af svamp.

    Hvis dit frøgræs er fyldt med svampespore, så er det blevet høstet,sprøjtet, bjærget, eller opbevaret forkert, er de ting ikke 100% iorden så danner hø, og halm også svampespore.
    Det der sprøjtes i frøgræs er netop for at undgå div. svampe sygdomme, vi ville aldrig kunne sælge inficerede frø kontrollen er heldigvis meget skarp på det område.

    Har man trivelige hobby heste, så er frøgræs det bedste efter min menning, netop fordi de kan tåle større mængder uden at blive for fede.
    Skulle mine kun have hø/wrap så ville de komme til at stå alt for mange timer uden noget stråfoder, så de får 70 % frøgræs og 30% wrap.


  • #16   19. feb 2012 det er fortalt af en af landets førende inden for området .. det er det som man kalder det i fagsproget . og det er svamprsporer der gør at græsset bliver gult.

    og læs lige at jeg bruger timothehø og ikke frøgræs


  • #17   19. feb 2012 jeg har været til foredrag hos Lars andersen

    Lars Andersen, DLF-Trifolium, Dansk Planteforædling, St. Heddinge, www.dlf.dk, tlf. 56 50 30 23, LHA@dlf.dk

    ydermere har han rådet og vejledt mig da han kun bor 5 km fra mig ,


  • #18   19. feb 2012 Enten er du fejlinformeret, har misforstået forklaringen, måske misforstår vi hinanden, eller også gør i tingene anderledes på sjælland ; )
    Vi bor på en gård med et planteavlsareal på 198 hektar, og vi dyrker adskillige tons frø/frøgræs hvert år, og der er ikke svampeangreb af nogen slags, i noget af det, netop fordi der sprøjtes imod det.
    Men lad nu det ligge, det kom vist lidt væk fra trådstarters spørsmål(sorry;)


  • #19   20. feb 2012 ok så kald et rest produkt ,

  • #20   20. feb 2012 Hmm syns nu stadig det er svært hvad er prisen så på frøgræs i forhold til halm,

  • #21   21. feb 2012 Rikke
    Se, det kan vi blive enige om, et rest produkt er nemlig præcis hvad det er ; )

    Christina L
    Priserne er meget forskellige alt efter hvor i landet du bor, hos os koster en bigballe frøgræs på ca. 600 kg, mellem 400 og 500 kroner.


Kommentér på:
Hvor meget stråfoder på fold

Annonce