{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.063 visninger | Oprettet:

At aflive sund og rask hest!?!?!?! :( {{forumTopicSubject}}

Hej HG. Her er lige lidt at tænke over. Jeg er tit faldet over annocer her på siden, hvor folk skriver, at hvis de ikke får deres hest solgt inden den og den dato, så bliver den slagtet eller solgt til hetehandler.
Jeg så så denne status på facebook og tænkte at jeg lige ville sprede budskabet.

SØGER GODT HJEM: 2 år gammelt barn, den ærlige grund, jeg har fået ny hundehvalp og syntes ikke længere jeg har tid til barnet, jeg frygter også barnet bider min hvalp. Barnet er renligt og up to date med alle vaccinationer. Mangler nyt hjem imorgen da det ellers vil blive aflivet. Tak. DETTE VILLE DU ALDRIG GØRE MOD ET BARN! HVORFOR SER DU DET SÅ SOM ACCEPTABELT MOD EN HUND ELLER EN KAT? Hvis du ikke kan investere 15 år i din hund eller kat, så lad helt være med at anskaffe den. Del venligst hvis du er enig.

Dette gælder også heste, ja alle dyr faktisk! Jeg synes ikke, at man nødvendigvis SKAL have sit dyr hele dets liv, men hvis man anskaffer sig et dyr, så har man altså et ansvar! Dvs., at hvis man en dag ikke længere har mulighed for at beholde det, så skylder man altså at finde et andet godt hjem til det!

Jeg bliver så ked, vred og frustreret når folk vil aflive sunde og raske dyr (eller dyr med små skavanker), som har mange gode år tilbage!

STRAM OP MENNESKER! smiley

Er jeg den eneste der har det sådan?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At aflive sund og rask hest!?!?!?! :(
  • #1   29. feb 2012 Hellere aflive end at aflevere til en måske dårlig fremtid.
    En død lider ikke.


  • #3   29. feb 2012 Jeg har det i hvert fald ikke sådan. Med det marked der er, er der stor sandsynlighed for, at dyret ender op med en rigtig krank skæbne. Og jeg ville ikke turde sælge min hest, hvis jeg ikke havde kontrakt på, at 1. hjemmet var blivende i x-antal år og 2. jeg havde tilbagekøbsret ved salg, 3. at hesten ikke blev solgt til hestehandler/rideskole/dårligt hjem osv. osv.

    Faktum er desværre bare at mange heste lider en forfærdelig skæbne som kastebold. Det er samtidig også desværre også de heste, som har adfærdsproblemer og slet ikke burde skifte ejer/stald nogensinde.

    Så nej, hvis jeg ikke var garanteret en god skæbne for min billige problemhest, ville jeg langt hellere aflive den.
    Liv har jo ikke samme filosofiske betydning for dyr, som for os mennesker. Et hesteliv har kun kvalitet, hvis den har det godt, hvor et menneskeliv har kvalitet ved bare at overleve.


  • #5   29. feb 2012 tja nu har jeg blandt meget andet også arbejdet hos en hestehandler, og der var nogle heste som bare kom igen og igen, det var søde rar ukompliceret heste, som alle kunne ride, og de var bare kasteboldte, fordi de lod sig ride af hvem som helst, så det var gerne ukyndige menneker som købte dem, og inten gad de ikke mere eller kunne så ikke alligevel og så kom den tilbage igen. Og sådan en hest ville måske have haft bedre af at ejeren havde taget ansvaret og aflivet den.. men det er svært at sige for disse heste læret det jo også og tog det fuldstændig cool at blive flyttede rundt at komme nye steder hen, har redet en del stævner på nogen af dem i håb om de ville blive opdraget af nogen der ville beholde dem, og ja at tage dem ud af traileren og ind i stalden ja det var lige som derhjemme, de var totalt rolige. men hvis man ikke har råd til at have dem og ingen vil købe dem og det er jo heller ikke til at forære heste væk i øjeblikket så vil jeg altså mene det er bedre at aflive

  • #6   29. feb 2012 Jeg er bestemt ikke enig. Dyret har bedre af at blive aflivet end at ende et sted hvor Det bliver dårligt behandlet.
    Selvfølgelig skal man ikke anskaffe sin en hundehvalp for at 2 måneder senere skille sig af med det.


  • #7   29. feb 2012 Ja selvfølgelig. Men det KAN jo faktisk lade sig gøre at finde et godt hjem! Så det synes jeg da helt sikkert, at man skylder sit dyr! Det kræver jo nok lidt mere arbejde at sikre sig, at et hjem er godt. Men hvis man ikke kan ofre det "ekstra" arbejde på at sikre sit dyr det bedste, så mener jeg ikke, at man overhovedet burde anskaffe sig et dyr!

  • #8   29. feb 2012 Hejsa

    jeg kan godt forstå du bliver ked når du læser sådanne annncer, og jeg syntes da heller ikke lige det er de fedeste annoncer, men når det er sagt så er der tit og ofte en grund til at det er sådan.

    Tit og ofte så handler det om økonomi. og sådan som samfundet er i dag, er der ikke noget at sige til at nogle kommer så langt ud at de ikke ser anden udvej end at aflive. tit og ofte så er det jo fordi folk er blevet arbejdsløse og så er økonomien til en hest der somregel ikke. og når de først skriver sådan i annoncen er det somregel fordi at de allerede HAR prøvet alt muligt andet såsom at udlåne, finde et billigere sted osv osv.

    Jeg ser hellere at folk afliver deres heste end at de ender hos en hestehandler og bliver hoppebolde, udsat for misrøgt, mangel på pleje osv som der kan forekomme hos hestehandler.

    Jeg ville aldrig kunne sende min sådan et sted hen og røg jeg så langt ud ja så ville jeg se om jeg ikke kunne finde nogle som bare ville have den, men som sagt så er samfundets økonomi ikke lige til at folk har masser af heste. så hvis der ikke var nogen som helst anden udvej ja så ville jeg også aflive, men jeg ville selvfølgelig gøre alt for at det ikke skulle komme så vidt.

    jeg tror ikke der er nogen der syntes det er fedt at skulle aflive deres kære hest. men som sagt, nogle gange er der bare ikke andre udveje.


  • #10   29. feb 2012 Jeg gør mange ting ved mine dyr som ikke ville være i orden at gøre over for mennesker. Jeg spærrer dem inde, jeg giver dem snor/grime på og trækker dem rundt. Jeg rider på dem, køber, sælger, bestemmer hvem de må få unger med, hvem de skal bo sammen med, hvornår de kan komme ud.. osv osv...

    Vi afliver hellere ikke mennesker når de er syge, men jeg har altså valgt at mine dyr går den vej hvis der er tale om noget der vil gå ud over deres livskvalitet.


    Det er nok også bedre for de dyr at komme i hænder der har tid/råd/lyst til dem, end at tvinge folk der ikke magter opgaven til at varetage dem. Og hvis ikke et andet hjem kan findes, jamen, så er en human aflivning vel ikke det værste der kan ske.


  • #11   29. feb 2012 Hvis en ejer pludselig ikke har råd til at fodre sin hest, og derfor ikke kan passe den ordenligt, vil jeg da hellere at man prøver salg og hvis det ikke lykkes så afliver den så den ikke bare står for lutter kold vand og bliver tyndere og misrøgt.. det handler jo nettop om at tage ansvar som hesteejer kan man ikke passe hesten og ikke har råd til foder fra næste mdr, og ikke får solgt den inden er det da det bedste og aflive eller slagte den..

    Og nej, det ville man aldrig gøre med det barn, men der er også steder man kan gå hen og få hjælp til det hvis det er...


  • #12   29. feb 2012 Anna og Latimer 2

    Kunne ikke være mere enig, godt skrevet!!


  • #14   29. feb 2012 det er stor forskel på dyr og mennesker. og i sær ens børn. jeg ville med næb og klør forsøge at finde et hjem til min ene heste hvis det var men den anden vil ikke rides af andre og stoler ikke på andre så hende ville jeg aflive..
    men hvis det kom der til, så ville jeg slagte og spise hestene frem for at lade mine børn sulte.. jeg ville ikke gøre det omvent (hvis heste altså spiste kød) så jo der er altså forskel på børn, mennekser og dyr, om man vil det eller ej..


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #15   29. feb 2012 Det man skylder sit kæledyr er at den ikke risiskere en uvis fremtid så kan man ikke omplacere, så er det ens forenemmeste opgave at få den aflivet så er man sørger for at den kommer godt herfra, at sende sin kæledyr over regnbuen kan også ses som den ultimative gestus, for kender man sit dyr godt nok så ved man også om det er OK at sige farvel permanent eller om der findes en anden løsning, den lette løsning i min verden er at sende den videre til andre mennesker den svære er at tage afsked for good and ever men det kan være ligeså rigtigt som omplacering.

    Jeg har selv 2 omplaceringshunde og det er gået godt og de bliver her til de skal i himlen, min hest ligeså - den dag når det er tid så er det den vej de skal om vi kan lide det eller ej, det er alligevel de færreste heste der dør en naturlig død af alderdom.


  • #16   29. feb 2012 jeg kunne på ingen måde drømme om at blande mig i hvad andre mennesker gør ved deres dyr.
    hvis man ønsker at aflivet et sundt og rask dyr, ja så er det ejeres eget valg. bare det foregår, dyreetisk korrekt, hurtigt og smertefrit.

    for mig er og bliver dyr laverestående og deres liv ligger i vores hænder.

    en status som den du her har set på facebook, ville jeg ryste på hovedet over, og så ikke gøre mere ved det. måske ville jeg tænke at den der har den status burde vågne op, og være lidt realistisk og se på verden som den er

    så ja jeg afliver mine dyr hvis det er det jeg vil


  • #17   29. feb 2012
    En død hest lider ikke og nu er heste jo væsentligt dyrere i drift end en hund eller kat.


  • #19   29. feb 2012 nej den status er jo skrevet med omvendte fortegn

  • #21   29. feb 2012 Enig med trådstarter.

  • #22   29. feb 2012 Jeg har det lidt som TS men alligvel.
    Jeg vil til hver en tid aflive min hest, hvis jeg vidste den ville blive "dårligere" stillet ved at blive solgt end ved at blive aflivet.
    Jeg tænker ikke at jeg vil aflive en rask hest, men jeg har stået i problemet med to "lidt" syge heste, hvor der skulle noget med dem.
    De blev begge aflivet.

    Og så til det andet.
    Jeg kan ikke lide børn, og jeg bliver så harm over dem der vil af med deres hund/kat etc. på grund af at de skal have børn.

    De skal lade være med at anskaffe sig dyr .. ellers kan de skaffe sig af med deres barn og se om de slipper afsted med det...
    Hvorfor skal det altid gå ud over dyrene ...


  • #23   29. feb 2012 Først så syntes jeg det er forkert at skrive, hvad andre mennesker skal gøre med deres dyr. Vi er inde i en tid, hvor folk ikke kan få arbejde og som går arbejdsløse rundt.. De findes jo altså også iblandt hestefolkene.. Jeg kan godt forstå at hvis man virkelig står i en krise og ikke kan komme af med hesten, så er man jo nødt til at aflive den selvom det ikke er det man ønsker.. Der er SÅ mange heste til salg.. Og det ER svært at sælge dem. Også selvom de er meget billige. Bare se alle de små shetter og andre små pony racer, markedet er fyldt med dem.. Og har man ikke råd til at have dem længere, så er man jo tvunget til at aflive.. Selvom man kan få dem gratis, køber folk dem jo ikke..

    En død hest lider jo ikke nød.. Det vil dem derimod gøre hvis ejeren ikke har råd til den, eller hesten kommer til en skæben, hvor folk ikke behandler dem ordenligt eller ender som kastebolde.. Selvfølgelig findes der gode hjem.. Men gode hjem er også svære at finde... Og især når man som køber kan vælge og vrage imellem alle de heste der er til salg..

    Selvfølgelig er det trist det er sådan en tid vi er i. Men det er så der man skal vende den rundt som hobbyavler, og lade være med at lave søde små føl, som kunne være sjove at have.. Man kan ikke komme af med dem. Flere stalde/stutterier lukker ned for avlen, fordi der ikke er salg i det.. Det er noget man bør tænke over..


  • #24   29. feb 2012 stelmach har et på samme måde jeg bryder mig endelig ikke spicelt meget om børn, de er fedet, snotten løber, de lamer de roder, men jeg ELSKER mine egene børn, og tror man skal have børn selv for at forstå det til fulde... og hvorfor det altid skal gå ud over dyrene, tja sådan er det jo, når man er et laverne stående individ.. vi fik altså hjernen. Og du kan bare se hvordan vi behandler vores egne når de begynder at miste forstanden...

    om det er rigtig eller forkert kan og skal diskuteres..

    men at tage ansvar for sine dyr er vejen frem, om det så betyder man finder et nyt sted til dem eller afliver, hvor om alting er må det være bedre for et hvert dyr at være et andet stedet hvis det ikke længer er ønskede der hvor det er


  • #25   29. feb 2012 Rimelig enig med tråd starter.

  • #26   29. feb 2012 Jeg vil også aflive min hest hvis jeg ikke er sikker på den vil få det godt et nyt sted lige meget alder.

    jeg har det sådan, vil folk ikke betale et symbolsk beløb for en hest, hund ovs, har de heller ikke i at betale for at passe dyret, så hellere aflive.

    jeg respektere folk afliver sunde dyr, da de ellers vil stå med en misrøgt dyr i sidste ende, hvis de ikke har råd til at passe dem.

    dog mener jeg også der bør være flere regler før folk bare kan anskaffe sig et dyr.


  • #27   29. feb 2012 ENIG med Just dream... Vil 10 gange hellere aflive/Slagte end sælge til uvis fremtid...

    Dog ville jeg aldrig skrive om det i en salgsannonce!


  • #28   29. feb 2012 Jeg ville hellere aflive min hyp, end at sælge til en jeg ikke havde den rigtige mavefornemmelse med. Skulle jeg af med hende ville jeg naturligvis forsøge mig med et salg, men hvis ikke den rigtige køber dukker op, så ville jeg hellere aflive end at risikere at hun skulle kastes rundt fra køber til køber, eller have et liv der ikke kunne opfylde hendes behov. Og som markedet er i dag, så ville jeg hellere aflive end at sælge til hvem som helst, hvis jeg kom i en desperat situation.

  • #29   29. feb 2012 Jeg var i praktik som dyrelæge dog ikke lige med heste men altså, Jeg spurgte så lidt ind til det med at aflive sunde dyr. Det er bedre at give dem fred end at de måske bare står, ikke laver noget eller at de måske ikke får vand og foder nok og så giver man sig heller ikke tid til Dyrelæge når man ikke har lysten til dyret mere. og ved katte og hunde afliver man tit når bestanden er for stor, så den ikke bliver større end den må.

  • #30   29. feb 2012 Jeg ville med al respekt for mit dyr hellere aflive det end at sende det til et nyt hjem.. Har hørt så meget om at folk ikke er til at stole på og selvom der er en kontrakt indblandet ja så har man ikke så meget at skulle gøre... Ville have så dårlig samvittighed over at sidde her og vide min hest blev sendt til rigtig mange hjem..


  • #31   29. feb 2012 Omkring den der facebook opdatering, så kan man under INGEN omstændigheder sammenligne dyr med mennesker, ALDRIG.

    Men at aflive et rask dyr, kommer an på situationen.
    Hvis hesten har haft 5 forskellige hjem i løbet af 3 år, Så sys jeg det er mere synd at sælge den videre, end det er at aflive/slagte den.
    En hest bliver også forvirret/stresset af at blive flyttet rundt hele tiden.
    og kan ende som en sindsyg krikke.
    Nu har vi en hest hjemme, på 15 år, og ellers frisk.
    Han er blevet kastet rundt med, til diverse hestehandlere, campingpladser og privatsteder, han har været mishandlet osv. og vi har besluttet at næste gang han skal væk, så er det til slagteren, han skal ikke have flere hjem, da det ville være mere synd.
    Så hellere behandle ham som guld og sørge for han har det godt.



  • #32   29. feb 2012 Vi havde en i vores stald, som lige pludselig ikke gad sine to heste mere, så min sagde til hende at vi gerne ville overtage dem for hende og hun kunne komme og se til dem hvis hun ville, men fandme nej fordi hendes mor siger nej, får hun sin ene hest aflivet da den får en lille bitte hovbyld!!!!! Det er satme noget svineri!!!! ( den anden fik vi for at hun ikke skulle betale den sidste boksleje)

    Det skal lige siges at hun heller ikke havde penge . Det sagde hun. Men betale 3500 for en aflivning..... Og vi ville tage den gratis


  • #33   29. feb 2012 Kan gi dig ret i at man skal tænke sig om en ekstra gang, inden man tager et dyr til sig.
    Og personligt syntes jeg også de annoncer, hvor der står "skal sælges nu, ellers bliver hesten slagtet" er dumme. Jeg tror mange folk tænker, guuuud hvor er det synd den skal slagtes, den må vi hellere redde. Og så ta´r man en hest til sig som man egentlig ikke skulle ha, og man så måske ikke har råd til. Og hesten bliver kastet videre.
    At man vil slagte sin hest syntes jeg er ok, hvis man mener den ikke vil kunne få et ordentligt liv. Så heller gi den fred, end den skal kastes rundt.
    Jeg syntes også folk skal tænke sig om en ekstra gang, inden de får deres hest ifol. Der er rigtig mange -især shetlænder hingste, som ingen vil eje eller ha Og hvorfor sætte et føl i verden, hvis man ikke selv kan ha det (medmindre man er prof avler)


  • #34   29. feb 2012 du kan jo ikk sammenligne et barn med et dyr ??

    Det er da ok man vil aflive sine dyr hvis man ikke kan have dem mere.. så undgår du de får en frygtelig fremtid og kastebold osv..

    Jeg vil selv aflive hvis jeg ikke kunne have mine ponyer mere.. For vil ikke kunne klare hvis de skulle få det dårlig og i mine øjne er der IKKE andre der vil kunne passe ordentlig på mine dyr så derfor sælger jeg ALDRIG mine ponyer..


  • #35   29. feb 2012 Jeg er ikke enig. Jeg vil til hver en tid beholde mine dyr, men hvis jeg en dag skal sælge en så vil jeg være sikker på at den ikke bliver kastebold.
    En hest kan leve i lang lang tid, og man kan ikke være sikker på hvad der ville ske 5 år efter man købte den :).


  • #36   29. feb 2012 Nu ændre livet sig hele tiden. Og nej vi må ikke sælge og aflive børn. Men vi har et system der tager sig af vores børn hvis vi som forældre fejler. Det et system vi her i dk betaler skat for virker. Skulle vi nu til at redde dyrene også ville verden jo slet ikke hænge sammen. Hvis du tænker over det, og tænker lidt fremad har vi jo fuldstændig forpurret naturen. Vi avler dyr til spisning og til kæledyr! Alle kan avle deres dyr, ingen regler ingen krav osv. altså vælter vi os i flere dyr end der reelt er plads til.
    så jeg kunne forstå hvis du ville stramme op på folk der avler dyr! Det giver langt bedre mening i min verden end at beklage at de blir aflivet og kommer herfra.
    Var der færre dyr, ville folk passe bedre på dem.

    Og den anden vej rundt, vi er på mange måder klogere end dyr, men ser os nu stadig i fødekæden, og ja jeg går ind for både dødsstraf og aktiv dødshjælp. Vi faktisk på dette punkt dårligere stillede end dyr, for vi kan ikke få fred. Og blive aflivet selv om vi en dag syntes vi har levet livet og ikke har mere at give.

    Jeg kan sagtens følge din tanke som trådstarter, men syntes du skal tænkere lidt dybere. Det alt for nemt at hoppe på den vogn du med nu, efter min mening.


  • #37   29. feb 2012 Nu står jeg og skal af med min fjordhest(Han er sat til salg ) (Herkules)og han har ingen papir og vil ikke ret gerne gå i heste trailer eller ride tur alene.. det er meget svært at sælge sådan en hest selv om der følger udstyr med.. han er verdens sødeste kælepot og dejlig ridehest på bane eller sammen med andre... jeg vil da hellere aflive ham hvis ikke jeg får ham solgt end give ham til et hjem hvor de måske ikke magter ham.. og tro mig kommer jeg der til at han skal aflives fordi der ingen køber kommer så bliver det med en KÆMPE stor sorg...

  • #38   29. feb 2012 Hmm jeg er faktisk lidt splittet nu..
    På sin hvis kan man ikke sammenligne dyr og mennesker, og alligevel kan man.. Og man bør på et eller andet plan også.. Selvom jeg ikke har haft min hest så længe, er han da mit lille barn..

    Tror bare samfundets problem ligger et helt andet sted, som der også bliver skrevet.. I avlen og det at folk simpelthen ikke kan, og aldrig har lært at <i>tage ansvar</i>!!
    Hvorfor blive ved og ved med at avle, når mange dyrs fremtid alligevel ender i unødvendig afsked med livet eller mishandling?
    Man skal hverken anskaffe sig børn eller dyr, hvis man ikke har penge, tid eller lyst til dem..
    Det er da også synd for et barn at skulle flytte fra sted til sted, fra hjem til hjem.. fra instutition til instutition.. Er det ok at sætte børn til verden hvis man ikke magter opgaven? Nej! Det er heller ikke ok at anskaffe sig et dyr, hvis man ikke magter opgaven..

    Det er hårde tider, det ved vi vidst alle efterhånden, man kan ikke bare sælge sit barn fordi økonomien ikke lige hænger sammen i en periode.. Er det så ok at gøre det med en hest? Det er en nem løsning i hvert fald.. Selvfølgelig findes der tilfælde hvor der bare ikke er anden udvej, men tror også der er ret mange imellem, hvor det "bare" hander om prioritering af sine penge og tid..
    Man burde indføre et form for et "kørekort" både til det at få børn, men også til at have dyr..

    Men når alt kommer til alt, ville jeg også vælge at aflive, end at sælge til uvis fremtid.. Der er desværre alt alt for mange derude i samfundet, som ikke magter opgaven at have ansvar for sit dyr (og børn).. Desværre!

    Og nu er der nok nogen der tænker; man kan jo heller ikke bare beholde sin hest for alt i verden, hvis man virkelig ikke har lyst eller tid længere.. Dyret får det jo ikk bedre af bare at stå og sulte osv..
    Og nej, det mener jeg bestemt heller ikke.. Har man haft sin hest længe, haft mange gode stunder, givet den en chance osv., synes jeg det er ok at man har anskaffet sig et dyr for at "skille" sig af med det igen, finde et godt og blivende hjem (i værste og absolutte nødstilfælde aflivning).. Men man mister ikke bare lysten fra dag til dag..
    Og det at søge efter den rette nye ejer og rette hjem er svært, og kan sagtens tage mere end en måned.. Så prioritering af tiden, er vel også en del af samfundets problem..


  • #39   29. feb 2012 Det er som om vi snakker forbi hinanden.

    1. Det er ikke sammenligningen med børn der er pointen! Det er moralen om ansvar der er pointen! smiley

    2. Nej jeg er ikke veganer. Men jeg er dyreven af højeste kaliber! Vi som mennesker er øverst i fødekæden, så jeg har ikke noget i mod at spise dyr. Men jeg har i aller højeste grad et problem med at de dyr vi spiser ikke bliver behandlet ordentligt. Derfor undgår jeg helt at spise æg fra burhøns, spise dyr der ikke har haft et godt liv og/eller har lidt en uværdig død samt købe mærker som fx. coca cola der støtter rodeo.
    Jeg synes det er i orden at vi opdrætter dyr til slagtning, men bare ikke på den måde vi gør det på i dag!

    3. Jeg er enig i at det er bedre at aflive end at dyret end at overlade det til en dårlig skæbne. Men pointen med mit indlæg er jo netop at det må være ejers ansvar at undgå at det sker! For det KAN jo lade sig gøre at finde et godt hjem. Der er masser af muligheder for at sikre sig at dyret får det godt - også for dem der har "problemheste".
    Jeg synes at "jeg vil hellere aflive end at overlade den til en uvis skæbne" er en dårlig undskyldning for at vælge den nemmeste løsning.
    Dyr bringer så meget godt til vores liv! Og vi gengælder med at behandle dem som legetøj der bare kan skrottes når man er færdig med at bruge det.


  • #40   29. feb 2012 Elsi:
    Jeg er kunne ikke være mere enig smiley


  • #42   29. feb 2012 Jeg synes at "jeg vil hellere aflive end at overlade den til en uvis skæbne" er en dårlig undskyldning for at vælge den nemmeste løsning.

    Jeg syntes det er den ansvarlige løsning. markedet drukner i heste. og langt fra alle egner sig til at tage disse dyr ind, og give dem et værdigt liv.

    En hest på en lille fold, der får mad men aldrig bruges er ikke altid et godt liv. Nogle heste lider hvis de ikke bruges andre vil gerne bare have fred.
    Det altså ikke nemt at finde gode hjem. Jeg giver omkring 4000 kr om måneden for at have hest, ikke mange har de penge.

    Og ja nogle har dem billigere, men i min verden skal den have det godt stråfoder biotin godt foder, tør boks ridehus så jeg kan få ham ud og røres vinter og tæt på mig.

    Lige min har kæmpe behov for kiropraktor, jeg tror ikke jeg ville kunne få noget for ham hvis han skulle vider. Og hvis jeg ikke kunne finde et hjem der mindst kunne give ham hvad jeg kan, så vil jeg da sige aflivning er på sin plads. den plads han ville optage ved at gå ned i pasning kan en anden stakkel få, der så mange heste.

    Vi har før forsøgt at give ponyer væk, til gode hjem! det ikke nemt folk har simpelthen ikke råd for tiden. Smed dyrlæge foder osv det er dyrt. Og der for mange heste i omløb.


  • #43   29. feb 2012 Hmm... Jeg kan altså ikke helt forstå, hvordan man kan have et problem med at aflive en sund og rask hest, men ikke med at slagte en sund og rask ko (eller daggammel kalv)/gris/kylling etc.

    Det ene dyr er vel lige så vigtigt som det andet? Det ene liv er vel lige så meget værd som det andet?


  • #44   29. feb 2012 Tina C: Læs teksten igen?
    ES: Det har du noget der minder om en pointe i. Men du slagter jo kvæg med det formål at spise det. Hvis du afliver din hest/hund/kat/andet så har du jo ikke tænkt dig at spise den. Du gør det udelukkende for at komme af med den. Derfor synes jeg der er en stor forskel.


  • #45   29. feb 2012 ES
    Syntes syntes at forskellen er at du afliver de dyr vi spiser med et formål... Hvor dem vi taler om her bliver aflivet uden en (efter min mening) god grund... Hvis de aflivede dem hvor hovedformålet med det var at spise dem - så ville jeg ikke have det store problem med det...


  • #46   29. feb 2012 - eller fordi at dyret fx. havde ondt...

  • #47   29. feb 2012 Hvis du vælger at sælge et dyr, uanset grunden, skal du være klar over at dne kan stå på hjallerup marked få måneder efter, blive brugt/redet til ting den ikke kan holde til, blive behandlet på helt andre måder end hvad du finder god pleje osv osv osv...

    det øjeblik den er solgt, og har forladt din matrikel, er dens skæbne ude af dine hænder!

    kan du leve med det til enhver tid??

    jeg ville nok overveje at aflive, hvis jeg er det mindste i tvivl om køberen, og ikke har mulighed for at finde den rette, eller råd/mulighed til at vente længe nok!

    det er trods alt, den eneste måde hvorpå jeg kan sikre mig hans skæbne.

    det ville blive en beslutning ud af kærlighed og respekt for det dyr jeg har påtaget mig det fulde ansvar for.


  • #48   29. feb 2012 Du skriver i dit punkt 3 "Der er masser af muligheder for at sikre sig at dyret får det godt - også for dem der har "problemheste"

    Kan jeg skrive under på ikke passer. for har selv stået og søgt efter disse mennesker. Og jeg kunne ikke finde dem.

    Vil dog også sige, man skal ikke avle på dyr, som går en uvis skæbne i møde. ligesom fattige lande ikke burde avle så mange børn i fattigdom. Overproduktion er rigtig skidt.
    Selv om man ikke må sammenligne med mennesker. er det jo det samme.

    Der faktisk ingen mulighed for at løse dette, for folk syntes føl er så kære,
    og derfor avler de løs. Selv dyr der skadet sælges som avlsemner!!! For de kan jo altid lige gå og få et føl. Jeg kan som sagt godt følge hvad du siger Tag ansvar. Men det er ikke nemt. Og nej mener ikke aflivning er et problem. Kan måske være spild af gode dyr, men op til folk/ejer selv.


  • #49   1. mar 2012 Elsi og Trioen: Jah, det kan da godt være at der er et formål med at slagte køer, grise etc., men dels er det jo ikke et særlig værdigt formål (vi kan sagtens leve uden at spise kød, kød er usundt for os, kødproduktion forurener og bruger en masse ressourcer) og dels kan det individuelle dyr da ikke bruge vores formål til noget.

    I min optik er et liv et liv, og hvis det er synd at aflive sunde og raske dyr, må det gælde alle dyr - uanset vores formål. Ellers kan man jo retfærdiggøre alle mulige grimme ting mod dyr, hvis bare det har et formål (fx dyreforsøg i forbindelse med make-up, det har jo også et formål, men er det ok? Eller pels? Eller mælk? Æg? Etc.).


  • #50   1. mar 2012 Hvis jeg slagter mine heste spiser jeg dem sandsynligvis ikke selv pga det emotionelle bånd, men der er sat kryds i "til konsum" på begge stamtavler.

Kommentér på:
At aflive sund og rask hest!?!?!?! :(

Annonce