{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.032 visninger | Oprettet:

Er heste tiltrukket af ild? {{forumTopicSubject}}

Vi sidder lige et par stykker og taler lidt om heste. En af mine venner spørger mig om det er rigtigt at heste bliver tiltrukket af ild.
Der må jeg melde pas. Hvad vil en hest gøre hvis stalden brænder men både boks og stalddør står åben?
Vil hesten søge mod udgangen eller søger de ilden???

Håber nogen kloge hoveder kan svare smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er heste tiltrukket af ild?
  • #1   14. sep 2006 tror bestemt ikke de er tiltrukket. men tit er de så panikkede at de helst vil blive i boksen end at gå ud - de føler sig "sikre" i boksen, og tør ikke forlade den.

• #2   14. sep 2006 Tror nu nok at den ville gå sin vej?

• #3   14. sep 2006 Nej! Det er netop det de ikke er! smiley
    - Bare de kan lugte ild, er de på vagt..

• #4   14. sep 2006 tror jeg ikk de er

• #5   14. sep 2006 Hvis der er ild i stalden, og du ska ha hestene ud, går de helt klart i panik.. Derfor tager man noget (en trøje osv) over øjnene på dem, og fører dem stille ud..
    Hvis man bare lukker boks døren op, bliver hesten der inde..

• #7   14. sep 2006 Ahem, ja... På Hesteplejehjemmet, som jeg er tilknyttet laver vi ret ofte bål på foldene, og her er det ikke et par små kviste, men temmelig store grene og stammer, vi futter af, og langt de fleste af hestene skal da hen og se, hvad det er, vi går og piller med..
    Et par af de unge islændere pillede endda brændende grene ud af bålet forrige gang, LOL.. Det brændte selvfølgelig ikke lige der hvor de tog dem, men de brændte. smiley

Men direkte tiltrukket af ild, tror jeg nu ikke de er.. Står de i en boks, er jeg nu ret sikker på at de bare vil gå i panik, og på ingne måde tænke over, hvordan de skulle slippe ud.

Mvh. Michael

• #8   14. sep 2006 Michael B
    Det har jeg lige godt aldrig hørt om.. hehe.. smiley
    Bare Bette lugter et bål, så vil hun bare ikk der hen!

• #9   14. sep 2006 Hmmmm-
    Altså. jeg har også altid fået at vide, at heste er bange for ild, og at de ikke er nemme at få ud af boksen, hvis stalden brænder, og at de bestemt ikke går ud af sig selv, selv om boksdøren står åben.
    Modsat har jeg også oplevet flere gange, at hestene ikke er blevet bange, når de ofte har brændt noget af på marken, der hvor jeg havde hest stående før. Jeg har fint kunne ride på banen, selv om flammerne har været høje på marken lige ved siden af.
    Så hvad hestene er i forhold til ild, ved jeg faktisk ikke. Men mon ikke det også kommer lidt an på omstændighederne??
    Altså, hvis stalden brænder, panikker man jo også selv lidt, og er mere oppe på dupperne, fordi man bare må og skal have hestene ud! Når man brænder af på en mark, er man måske noget mere afslappet, hvilket jo også smitter af på hesten, så den måske ikke opfatter det som noget farligt lige i den situation??
    Jeg ved det ikke, men det kunne vel egentlig godt tænkes, at det er vores egne reaktioner, der er med til at afgøre, hvordan hestene reagerer på ild. Desuden kunne jeg da også godt forestille mig, at hestene ville være mere rolige, når ilden er udenfor, og de selv er udenfor, end hvis de står spærret inde i stalden, og ikke kan løbe væk fra faren. Når så boksdøren bli´r åbnet, bliver de i boksen, for da er de længe gået i panik???
    Kunne det måske være en mulighed???

• #10   14. sep 2006 Cathrine> Jeg er sikker på at det, du siger der er helt rigtigt, nemlig at hestene afventer "lederens", i dette tilfælde, menneskets, reaktion, og så derefter reagerer.. Feks, hvis en, som hesten kender, bare står og laver bål, og går rundt ved siden af det, signalerer det til hesten, at det ikke er farligt..

Er hesten derimod alene, når ilden opstår, (feks i en staldbrand), tror jeg at den manglende "leder" gør at de går i panik, da de ikke har en at "kigge efter", og kommer man først når de ER gået i panik, er de svære at få rolige igen hurtigt..

Det samme gør sig jo ofte gældende hvis man feks. rider tur..
    Hører man selv en lastbil, traktor, eller hvad det nu måtte være, og med det samme spænder op, og klemmer lidt ekstra med benene, bliver hesten jo også fluks meget mere opmærksom, og nogle gange nervøs..
    Lader man derimod som ingenting, har det, (ihvertfald ifølge min egne erfaring, hehe), den betydning at hesten heller ikke bider voldsomt meget mærke i "det farlige"..

Mvh. Michael

• #11   14. sep 2006 Michael B

Det var dog skræmmende at i brænder det af på folden mens heste af der.!!!!!!!

• #12   14. sep 2006 Næh, hvorfor er det skræmmende?. de kan jo lade være med at komme derhen, hvis de syntes det er farligt. smiley

Det skal lige siges at foldene dernede er næsten "overnaturligt" store i forhold til "normal" størrelserne af folde man oftest ser, så de kan faktisk gå op til ca. 250 meter væk, og stadig være på folden, hvis de ikke kan lide bålet.

Mvh. Michael

• #13   14. sep 2006 Michael> Det var netop det med turridningen, der fik mig på tanken *ggg*. Eller for eksempel hvis man er til stævne, og er nervøs, så mærker hesten det jo også med det samme, derfra min "udredning" *ss*.
    Jeg tror på, at der er en sammenhæng.

• #14   14. sep 2006 Hmm når vi brænder af i haven kan jeg ride ved bålet Amigo er ligeglad.. Altså tror dog ikke jeg kan få ham ind i bålet ;P He he men han er ikke bange for det..

• #15   15. sep 2006 Grunden til at hesten ikke vil gå ud af boksen når det brænder, er jo såre simpel... Det er jo der den føler sig sikker smiley

Hesten vil reagere med flugt til sikre steder, hvis den føler at den selv er udsat...

vi skal dog huske på at det er begrænset hvor stærke hestens tre grundlæggende instinkter er idag efter tusinder af års fangenskab...

• #16   15. sep 2006 hestene søger altid tilbage til sin box også selv om der er ild..

• #17   15. sep 2006 fordi heste ikk løber ud af en brandene stald når de står i deres boks, er fordi de er tryg i boksen, og bange for det udenfor, og vant til at i boksen sker der ikk noget med dem.

engang på en ridelejr havde vi bål på marken, så pludselig kommer en af hestene hen, og er lige ved at stikke mulen ind i ilden.

men egentlig, så nej, tror jeg ikk heste er tiltrukket af ild..

Kommentér på:
Er heste tiltrukket af ild?

Annonce