{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.175 visninger | Oprettet:

Salg af heste uden chip og pas {{forumTopicSubject}}

Kan det efterhånden komme bag på nogen at der er indført en lov om at ALLE heste skal være chippet og have pas?
Og at det derfor er ulovligt at sælge en hest uden, og dermed også ulovligt at transportere heste uden pas.
Er i den situation, at jeg gerne vil købe en hest, men har fundet ud af at der er rigtig mange som tager alt for let på loven og sælger deres heste uden chip og pas!!! Det kan blive en MEGET dyr affære at få besøg af myndighederne i sin stald, eller blive stoppet af politiet under transport, hvis tingene ikke er iorden, så hvorfor er der så mange heste ejere der ikke lever op til deres ansvar???
Synes virkelig det er irreterende at læse den ene annonce efter den anden, hvor heste ikke har pas, da disse annoncer spilder min tid - jeg ville nemlig aldrig turde at bryde denne lov, og risikere en bøde på minimum 7000 kr.
Så kære alle heste ejere, få nu bragt tingene iorden!!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Salg af heste uden chip og pas
  • #1   30. mar 2012 Måske mener mange det kan være nok med de mange love og regler , der i bund og grund er indtægt til staten og dyrlægerne.
    Man kan vel køre med ny indkøbt hest, bare med bevis for den lige er købt, tror da ikke der vil ske noget.
    mvh merete


  • #2   30. mar 2012 hvis hesten lige er købt så har man automatisk passet med for det skal følge hesten. så det er ingen undskyldning hvis man bliver stoppet.

  • #3   30. mar 2012 Merete, har snakket med både politi og Landscentret - det er dybt ulovligt at transportere en hest uden pas.. Man skal faktisk medbringe hestens pas under alt transport, også selvom du kun skal køre nogen få km for evt at komme til træning i et ridehus. Bøden er på 7000 - 10.000 kr for at køre uden!!!

  • #4   30. mar 2012 det giver jo ikke mange chancer for heste uden pas. Hvad gør hestehandlerne?

  • #5   30. mar 2012
    Jeg må indrømme, at når jeg ser de annoncer, så tænker jeg : Der må være ugler i mosen: siden de ikke har fået lovpligtige papirer?, det må ikke være bare sådan lige ud af landevejen at få dem, siden de ikke har gjort det?

    Derfor ville jeg aldrig købe en hest hvor de lovpligtige papirer som pas og ejercertifikat ikke er der !!

    Ofte står der i ann at det bare lige er at sende papirer ind? eller sælger synes det skal være ny ejer som kommer til at stå der?? ja i mine øjne lugter det?
    Hvis det er så nemt hvorfor ER det så ikke allerede i orden?

    Men jeg synes da at dem som vælger alligevel at købe en hest hvor de lovpligtige papirer IKKE er i orden, skal få sælger til at levere hesten så?. Så må de jo tage risikoen for at få den bøde på de 7000 kr, hvis de bliver stoppet!!
    Og der hvor sælger siger at papirerne ER sendt HUSK at tjekke det?.

    I dag hvor der er SÅ mange heste som bliver importeret fra udlandet og mange heste er IKKE ejerskiftet i maaange år, der kan det altså blive meget besværligt og bekostligt at få orden i de papirer sælger som en naturlig ting burde have styr og tjek på inden salg...



  • #6   30. mar 2012 Hvor er det dog fedt at høre, det ikke kun er mig der er frustreret over dette emne.. Og at der sidder nogen derude, som har det på samme måde som mig!!!
    Min dyrlæge tager 450 kr for at chippe og lave papirene, så skal man selv ofre et frimærke på 8 kr og sende det ind til Landscenret. De tager så 320 kr for at lave passet. Altså 778 kr ialt. Efter min mening, så burde man slet ikke have hest hvis man ikke har råd til det..


  • #7   30. mar 2012 Jeg vil lige blande mig! (:

    Jeg købte for 1½ måned siden min ungpony - uden chip og pas. Det er en dejlig blanding uden papire, som sælger havde helt fra føl. Hvis han gik gennem handelsundersøgelsen, havde jeg arrangeret, at han skulle direkte på dyrehospital fra sælger, for at få han kastreret, vaccineret, chippet og lavet pas.
    Da han gik gennem handelsundesøgelsen, spurgte jeg dyrlægen ang det manglende pas, da han skulle transporteres i 3-4 timer til dyrehospitalet. Hun sagde, at hvis jeg havde belæg for, at jeg var på vej for at få ordnet pas, var det lovligt.
    Så jeg kontaktede dyrehospitalet, og fik dem til at sende en 'regning' (altså et papir, hvor der stod bestilling af pas osv.), printede den ud og så hentede vi ham. Dyrehospitalet gav den tidligere dyrlæge ret i, at det måtte man godt.

    Vi blev dog ikke stoppet og passet er på vej! (:


  • #8   30. mar 2012 Ej nu holder vi. Man får IKKE 7000 i bøde som minimum.

  • #9   30. mar 2012 Camilla Munksgaard - Rosmear Aram 2012 . : smiley Prøv selv at ringe til landscentret og spørg dem smiley

    Det gjorde jeg nemlig og den øverste leder derinde fortalte bøden ligger på 7000 kr hvis man kører med hest i trailer UDEN pas...


  • #10   30. mar 2012 Ej nu holder I.. Dem der kører for hurtigt eller lignende får omkring de 2000 kr i bøde - nogle får også klip. Det er noget FARLIGT noget.

    Så kommer der en hest uden et PAS og det koster 7000 kr? Nu holder vi liiiige smiley


  • #11   30. mar 2012

    :-)) Ring og spørg...

    Men forstår godt din undren... men det er det danske retssystem når det er bedst:-(



  • #12   30. mar 2012 Landcenteret udtalte sig for ikke særlige mange uger siger(et par maks 3) om at de endnu ikke vidste hvad bøden præcis skulle ligge på når man kører uden pas, og de skulle snart til flere møder for at snakke om det.

  • #13   30. mar 2012
    Prøv at ringe til ham her :

    Heste, Ledelse

    Jørgen Kold Chef 87405460 +4526839069 jrk@vfl.dk


    Han sagde direkte til mig at bøden lå på 7000 kr hvis man kører med en hest hvor papirene ikke er i orden..



  • #14   30. mar 2012 Camilla Munksgaard : Dette indlæg var ikke for at diskutere størrelsen på bøder, men et håb om at flere mennesker ville tage loven alvorligt.. Nu er det jo en gang sådan at denne lov omkring hestepas er vedtaget, og så bliver man som heste ejer nødt til at følge den, hvad enten man synes denne lov er tåbelig eller ej!!!

    Før denne lov blev vedtaget, prøvede jeg at stå med 2 fremmede heste som havde fundet vej til min mark, de var på ingen måde mærket, og endte med at stå i min stald i 3 dage inden ejeren blev fundet. Havde de været chippet og haft pas, og dermed reg. ved Landscentret, så havde ejeren været fundet samme dag. Så måske nogen flere skulle se denne lov som en fordel, frem for at det kun er en ekstra udgift for heste ejere og at staten tjener kassen på det.


  • #15   31. mar 2012 Har også haft snakket med landscenteret og det med bøden er indnu ikke indført, det er det de vil ha at bøden skal lyde på, men indnu får mn den ikke, og da landcenteret selv er meget langt bag ud med at lave pas, kan man stadig køre uden. Det fik jeg afvide.

  • #16   31. mar 2012 Jeg spørger så bare om hvordan man får sine skxde pas, jeg har ventet i 5 mdr, andre får deres lavet på 8 dage, jeg synes der er for lang og for for stor forskel på hvor lang tid det kan tage...

    Jeg sendte ind efter 4 pas, et har jeg fået og resten, ja jeg tror faktisk aldrig jeg ser dem igen, trods det at de er sendt i samme brev og mine nyre er så krumme af raseri over den måde man kan blive behandlet på og forstår derfor godt at folk bliver nødtil at sælge uden pas, det behøver der jo ikke være noget galt med hesten for...

    Priserne er ikke fastsat endnu, men de antyder at de bliver store, men en antydning er langt fra lov.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #17   31. mar 2012 Som oplægget til bødeforlæg er lige nu er det rigtig nok kr. 7000 for manglende pas ved transport, og ved manglende pas ved kontrol fra fødevarestyrelsen, det er muligt det ændrer sig på et tidspunkt men det er også det der er meldt ud til dyrlægerne de får så 10.000 kr. i bøde hvis de behandler en hest trods manglende gyldigt pas der skal være tilstede ved besøget så nej jeg ville også bede sælger bringe papirerne iorden og derefter købe dyret.

  • #18   31. mar 2012 Nu er et oplæg jo ikke lov ogderfor kan politiet ikke udskrive en bøde på et oplæg....

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #19   31. mar 2012 Det tror jeg ikke du skal hænge din hat på, nu er det ikke lovgivningen der udmåler bødestr. så mon ikke de retter sig efter disse tal indtil noget andet bliver meldt ud smiley

    Lovgivning og strafudmåling er ikke samme sted.


  • #20   31. mar 2012 Det tror jeg nu nok du tager fejl, men det skal jeg ikke afgøre...

    En betjænt kan ikke bare skrive en bøde uden der ligger et bødeforlæg for den bøde og det er langt fra det samme som et oplæg, den holder ikke i nogen ret i det danske samfund, næ nej den skal du vist lige se lidt mere på...


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #21   31. mar 2012 Jeg har det fra min dyrlæge og de er nok dem får tingene af vide først og siden chefen for Videnscenter for Landbrug også fortæller at det er det beløb hvorfor så ikke antage at det nok er ¨sådan det forholder sig istedet for at nægte fordi man ikke kan se det på skrift.

    Jeg synes også bøderne er gigantiske men så må folk jo få bragt deres ting i orden så¨behøver de jo slet ikke spekulere på bødernes størrelser.


  • #22   31. mar 2012 Team Tryk. : Ikke alle heste skal registres hos Videncentret Hest.
    Det var i hvert fald det jeg fik ud af have snakket med dem!
    Jeg ringede ind, med nogle spørgsmål. Jeg fik så af vide at den hest som jeg have overtaget, ikke skulle registres hos dem.
    Hesten har engelsk pas, og medicinsider og ejerskift skal fortages derovre. Hesten havde heller ikke chips, og dyrlægen kom og fik det ordnet. Den label som høre til chipsen, skulle bare sættes i passet.
    Ja efter havde jeg fik ud af det, så gad de ikke have noget med hesten at gøre, men de kunne da godt lave en ejercertifikat til mig på hesten smiley hvis det jeg ville have det.


Kommentér på:
Salg af heste uden chip og pas

Annonce