{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.345 visninger | Oprettet:

Erfaringer med lammeskindssadel {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Min pony der fylder 3 til sommer, skal tilrides inden ret længe.
Jeg har prøvet diverse sadler på ham, og ingen vil ligge rigtigt. Jeg kunne selvfølgelig godt få en sadelmager ud og tilpasse en, men det syntes jeg et eller andet sted er pengespild, da han også vil ændre sig meget med hensyn til muskler under tilridningen.

Derfor har jeg besluttet at skal have fat i en lammeskindssadel... Jeg ved godt at man ikke må ride letridning osv i sadlen, men nu bruger jeg meget lår i forbindelse med letridning, så det vil ikke blive noget problem.

Jeg vil hører hvad i har af erfaringer med jeres lammeskindssadler? Hvor har i købt jeres? Hvad købte i af gjord, og stigeremme til? smiley

I må meget gerne linke til hjemmesider.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Erfaringer med lammeskindssadel
  • #1   3. apr 2012 INGEN stigebøjler.
    og husk trykfordelende underlag

• #2   3. apr 2012 ^Eventuelt noget trykfordelene underlag, eller lign. smiley

• #3   3. apr 2012 Man kan GODT ride med stigeremme og bøjler!.
    Jeg har købt et trykfordelt underlag og har stigebøjler på, det virker helt fint, og hun har på ingen måde ondt i ryggen eller noget smiley

• #4   3. apr 2012 ingen bøjler
    og jeg syntes Skito og Grandeur er de bedste.... Skito helt klart nummer 1 men jeg har også været glad for mit grandeur,... smiley og

• #5   3. apr 2012
    Jeg finder den fin til at hygge i uden stigbøjler. Støtten der er i puderne er værdiløs for mig - det giver ingenting i dressurøjme eller en hest der panikker fx.

Men hyggelig, blød for måsen det er den smiley

• #6   3. apr 2012 (V) engel, det er rigtigt, man KAN GODT ride med bøjler, det betyder ikke at det er en god ide. Man kan også godt ride bagvendt, det gør det ikke til en god ide at det kan lade sig gøre.-.... Hvis man vil ride bomløs, så må man også indstille sig på enten at bruge en masse penge på noget der er optimalt eller ofre nogle ting, som f.eks bøjler.

• #7   3. apr 2012 Jeg rider med bøjler og den har på ingen måde ondt nogle steder.
    Så syntes det er noget pjat det med at man ikke må ride med bøjler når der er et trykfordelt underlag på!.
    Men sådan er vi alle så forskellige smiley

• #8   3. apr 2012 Jeg vil bestemt fraråde at tilride i en lammeskindssadel. Du skal ikke anvende stigebøjler og slet ikke til letridning. Det fungerer meget dårligt. Jeg bruger min lammeskindssadel, når jeg skridter lange ture...aldrig til andre formål.

• #9   3. apr 2012 Min pony har ikke taget skade af jeg har redet "almindeligt" i et par måneder. Jeg havde bare almindeligt underlag under ikke noget fancy trykfordelene. Almindelig gjord (dog kortere end den normale) og almindelige stigremme og bøjler. Red ikke meget letridning men red da hurtigt en times tid i den.

Dog ville jeg ikke springe i en sådan sadel. Men kender nogen der gør og deres fejler heller intet i ryggen smiley

Brugte den også da min hoppe var ifol og hun fik heller ingen skader. smiley

• #10   3. apr 2012 Nu kan mange sadler tilpasses smiley jeg fik sadelbus ud fra heri, de fandt mærke og sadel der både passede hest og mig. Så købte jeg denne brugt. Og den kan løbene tilpasses. Jeg har selv en lam, og ja fin hygge sadel, men det altså ikke det samme som en rigtig sadel, med rigtig støtte.

smiley men ja hellere ingen sadel, end en forkert sadel.

• #11   4. apr 2012 Min vallak er tilredet med en lammeskindssadel og han har aldrig vist tegn på problemer af den grund. Jeg købte sadeln i en lokal rideudstyrsbutik og bruger en alm dressurgjord, wintec stigremme og bøjler. Og så har jeg et trykfordelende underlag under. Jeg har som sagt tilredet min vallak (Speedy) med den da intet andet kunne ligge på ham og jeg har startet distance (15 km) i den også. Jeg er super glad for den, men er man vant til at ride dressursadel kræver den lige lidt tilvænning smiley

• #12   4. apr 2012 Ja folk skriver jo "min har ikke taget skade af at jeg har redet med stigebøjler på den"

Du styre jo selv om du vil ødelægge din hest fordi du ikke vil følge råddet, MEN det skader altså når man bruger bøjler på den og ridder ledridning! Selv med trykfordelende underlag.
    Vil man dette må man ofre penge på en god bomløs eller bomsadle.

Held og lykke.

• #13   4. apr 2012 Folk har ikke forstand på hesterygge og vægtfordeling hvis de bruger bøjler i en lammefætter.. Det må de selv om, men det er ærgeligt for deres heste som nok ville gå temmelig anderledes hvis de fik ryggen fri.

Synes fint du kan starte tilridningen i en lammefætter men kun i skridt smiley

• #15   4. apr 2012 Tak for jeres svar smiley jeg vil tænke lidt videre.
    Men uanset om der er bøjler eller ej, så bruger jeg alligevel mest mine lår til at rejse mig og ikke stigebøjlerne, så jeg tvivler på at han vil tage skade af det. jeg har også en massør ind over, som så kan fortælle mig hvis det sker.

jeg takker for jeres svar smiley

• #16   4. apr 2012
    Det er en fin "en-gang-imellem-sadel", men IKKE som tilridningssadel.

• #17   4. apr 2012 det der med at man rider med eller uden stigbøjler.. Jeg vil ikke med at man skulle ride med stigbøjler og personligt ville jeg nok heller ikke anbefale tilridning med lammesadel da hestens ryg jo ikke er helt færdig udviklet osv. hvilket kan føre til rygskader. Men de er superdejlige hvis man er lidt ømnumset og til en dejlig tur i skoven smiley bare ikke nårdet regner! smiley håber du finder noget godt smiley

• #19   4. apr 2012 <b>L&B * Østergårdens Rideklub *</b>
    Om du bruger bøjler eller ej er underordnet. Den fordeler ikke din vægt væk fra rygraden og det er hårdt for en utrænet ryg at skulle klare det store pres.

Kommentér på:
Erfaringer med lammeskindssadel

Annonce