{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.911 visninger | Oprettet:

alm hest 4 gangarter.? {{forumTopicSubject}}

Hej Hgér
Jeg har et lille vædde mål med min chef. Han er 120% sikker på at en almindelig hest Har 4 gangarter og at en islænder er den eneste hest med 5.

jeg giver ham ikke ret. En alm hest har 3 gangarter og der er mange racer der er mere end 5 gang arter.

vil i lige hjælpe mig. Gerne beviser på jeres påstande. Da han faktisk mener det helt seriøst.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  alm hest 4 gangarter.?
  • #1   7. apr 2012 Hmmm.. Tjaeh må jo give manden lidt ret .. smiley
    For teknisk set, vis man virkelig leger videnskabsmænd, har normale heste 4 gangarter; Skridt, Trav, 3-taktet galop & 4-taktet galop.. For den 3 og 4 taktede galop er ikke en og samme gangart .. smiley

• #2   7. apr 2012 Og nej, der er mange flere med 5 gangarter, tennesee walker med foxtrot osv.. Mener faktisk de har 7 gangarter.

• #3   7. apr 2012 "der er mange racer der er mere end 5 gang arter. " - Uenig! Hvilke skulle der mere være?

Normalt har en hest 3 gangarter. Skridt - Trav - Galop.
    Islænderen har så 2 mere - Pas og Tølt
    Standardbred har 4 - Skridt - Trav - galop - pas

• #4   7. apr 2012 Guud har aldrig hørt om andre en de 5 nævnte.. smiley Jamen så lærte jeg da noget nyt smiley

• #6   7. apr 2012 Hestens naturlige gangarter er skridt, trav og galop. Indenfor disse skelnes der desuden mellem forskellige tempi. Derudover har enkelte racer flere gangarter, end de tre almindelige. Disse racer er bla. Islænderen, der, udover skridt, trav og galop, også går pas og tölt; Tennessee Walking Horse, der går Walk, Trot, Cnater, Slow gait og Rack; og Pasofino, der går Paso fino, Paso corto og Paso largo.

• #7   7. apr 2012 Louise og Sjarni: Hvis en hest galoperer 4-taktet takter den jo ikke rent. Det er en ret skidt ting..

• #8   7. apr 2012 Ida; 4 taktet galop er hurtig galop. Eks i galopløb. Når hesten løber stærkt på folden, løber den også 4-takt.

• #9   7. apr 2012 En meget samlet dressurhest bliver 4-taktet i galop-piruetter + vædeløbsheste løber 4-taktet galop.
    Så det kan både være godt og skidt.

En hest der ikke er taktfast i skridt kan jo også på sin vis blive pas-agtig i takten.
    Så det kommer an på hvad man tæller som gangarter og hvad man tæller som helbredsmæssige/fysiologiske udfordringer

• #10   7. apr 2012 uhh gangarter er altid spændende.
    At folk ikke mener der findes heste med mere end 5 gangarter de må lige åbne øjne, Twh har 16 mener jeg der er og der fandes racer med helt op til 22 gangarter under deres race beskrivelse.
    De fleste heste er på papiret kun 3 gænger ud fra racebeksrivelsen, men tølt ligger faktisk naturligt i alle heste og kan faktisk godt trænes frem.

• #11   7. apr 2012 Så mener jeg også at 3- og 4-taktet galop er samme gangart.

• #12   7. apr 2012 Min samson jeg har der hjemme tager nogle gange nogle tølt trin efter vi har galoperet.
    Men vil ikke kalde en ekstra gangart smiley

• #13   7. apr 2012 Min traver tölter os i ny og næ og vis jeg kunne ( han kan ikk rides mere) vil det sikkert godt kunne trænes ordenlig ind og det ligger faktis tit til traveren at den kan finde på det så jo en alm hest kan os ha 4

• #15   7. apr 2012 Tjaa jeg er jo så en af dem der mener at man på en måde godt kan mene at en almindelig hest er 3 gænger og på en anden måde mene at den er fire gænger grundt. hvis man går langt nok tilbage vil man se at der kun fandtes
    Skridt
    3 takted galop
    4 takted galop

og at traven er en kunstig fremstillet gang der er avlet frem af rytterer for flere tusinde år siden da man fandt frem til at "jogge" var en meget god at arbejde med når der skulle indfanges kvæg og eller der var krig da det er en gang der skåner hesten mere end galop men hvor de samtidig ikke ville miste for meget afstand.

Når vi taler om der findes heste med mere end 5 gangarter så er jeg enig

• #16   7. apr 2012 Tølt er en gangart der også kan trænes frem i de fleste heste en gang der stammer fra dengang man fremavlede hestene til at jogge. En gangart der faktisk blev et standpunkt i en periode. men man fandt frem til at dette også var for anstrengende for hesten og heraf kom den trav vi i dag kender
    (undskyld jeg havde glemt at få den med)

• #17   8. apr 2012 3 og 4 taktet med samme navn efter er ski da det samme. Det hedder galop, så det er EN gangart.... Andre gangarter har andre navne... En alm hest har 3 bum bum

Kommentér på:
alm hest 4 gangarter.?

Annonce