{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  prøver de en af??
  • #1   10. apr 2012 altså forstå mig ret lavede de unoder for at se hvem der bestemte??

• #2   10. apr 2012 jeg tror at det er forskelligt fra hest til hest. fritz han prøvede mig af i starten, også stoppede det pludselig (:

• #4   10. apr 2012 Det er i hestens natur, at prøve grænser af. Det sikre flokkens overlevelse.
    Problemerne opstår kun, hvis man har en mangelfuld kontakt/respekt mellem hest og ejer/bruger.

• #5   10. apr 2012 Dacapo har aldrig prøvet mig af smiley

• #6   10. apr 2012 Synes næsten altid nye heste lige skal tjekke hvor grænsen går. Det gælder dog bare om at være bestemt, så ved de godt hvem der bestemmer smiley

• #7   10. apr 2012 Ida: det lyder meget hårdt.
    Jeg foretrækker nu respekt frem for at være "bestemt" og "hvem der bestemmer". Det er nemlig rigtig rart, når hesten gør det af fri vilje og søger en positiv oplevelse i stedet for et problem/konfrontation.

• #8   10. apr 2012 jeg har selv fået fortalt af den tidligere ejer at man skal være meget bestemt over for ham ellers går det helt galt så vil give ida og line ret

• #9   10. apr 2012 Jeg har det lige omvendt smiley

Købte en 15 åri hoppe som jeg stadigvæk har.
    Jeg havde part på hende først så vidste godt hvordan hun var. Hun passer altid på mig, men er begyndt det senest år at bukke og stejle og være stædig :D. Det er kun fordi at hun kender mig og at hun ved at jeg syntes det er okay at hun driller lidt :).

Nej det er INTET galt med hendes ryg eller noget!, hun hygger sig bare og lever sine år som en unghest smiley

• #10   10. apr 2012
    Heste prøver ikke af :o)

Men derimod så er hesten lige blevet flyttet og derfor nok lidt rundtforvirret, hesten er måske en der har et flokinstinkt med stort F og derfor knytter sig meget til flokken og derfor gerne vil hen til dem.

Ligeledes så rider du nok en del anderledes end forrige rytter - vi rider jo alle forskelligt. Så derfor så kan det være hesten er lidt forvirret over de ne signaler.

Og i det hele taget et nyt sted osv. - det gør mange heste lidt rund forvirret :o)

• #11   10. apr 2012 (V)engel: En hest kan ikke drille, da det kræver planlægning. Det lyder som om, at I er blevet lidt for gode venner, så respekten ikke længere bliver gengældt af hesten.

Vores hingste har lidt af det samme om foråret. Der skal grænserne prøves af og som modtræk laver vil lidt jordarbejde og problemet er fuldstændig væk resten af året. Med lidt jordarbejder menes ca. 2-3 gange 5 minutter - mere skal der ikke til.

• #12   10. apr 2012 jeg har aldrig haft problemer :O)

• #13   10. apr 2012 Henrik H: At drille har da ikke noget med planlægning at gøre smiley
    at hun er respektløs vil jeg ikke sige, da hun altid lytter efter når hun ikke får et lille "flip".

Men vil dog sige at hun bliver 18 i år så jeg syntes at det er okay at hun har det lidt sjovt og laver numre med mig smiley
    Hun tror virkelig at hun er 8 år i hoved så det er fint nok at hun har det sjovt smiley

Hvis det var en anden hest ville jeg selvfølelig ikke have det, men da det er hende og jeg kender hende, jeg ved at hun ikke vil gøre nogle fortræd så får hun lov til at drille og lave numre smiley

• #14   10. apr 2012 Det var nu ikke hårdt ment. Mener bare, at hvis man er sløv og ligeglad, kan man ikke få hesten til at stole på en og den kan derfor gøre, hvad den har lyst til, hvilket senere kan blive et stort problem, hvis der ikke er nogle grænser. Mener selvfølgelig, at hesten skal være tryg ved en og se på en som sin leder, ikke som sin undersort - i hvert fald ikke, hvis man vil bestemme over den smiley

• #16   10. apr 2012
    Når vi mennesker driller, så planlægger vi :o)

Hvis jeg vil irritere min lillesøster så hopper jeg rundt oven på hende imens hun sover, siger til hunden at der er mus, der hvor hun sover så den graver og bider løs for at finde musen.
    Det gør jeg fordi jeg ved det vil irritere hende, jeg ved hun vil vågne.

Dvs. jeg har planlagt hvad jeg skal gøre, hvordan, hvorfor, hvornår osv.
    Og det er det heste mangler. Det med at planlægge "okay, nu bukker jeg fordi så ved jeg at hun falder af også får jeg fri og mad ".

• #17   10. apr 2012
    Og ja, så er der den anden del der hedder at hesten er motiveret for noget fx. at komme ned til hestene og den vej går ud af lågen på banen.
    Får hesten lov til det, så lære den naturligvis at det kan den gøre også gir rytteren evt. op.

Ligesom den kan lære sig andre ting hvor den er motiveret for et eller andet - måske at strække halsen ned og spise græs, men rytteren intet gør, så lære hesten sig at det kan den.

:o)

• #18   10. apr 2012 Ja, det kender jeg godt :0)

Lige pt. har jeg trykket mine ribben, og så duer det ikke med at f.eks lorengere Golani(som i kan se i videoen hvor nem han er).
    Har haft ham i en uge og nu prøver han mig altså af .. og med mine ribbem så er det altså ham der vinder.. smiley

• #19   10. apr 2012 når jeg siger driller mener jeg at det er på en måde noget som kommer ud af den blå luft.
    Ligesom vi mennesker kan også drille ved at sige et eller andet/ komme med en drillende kommentar. Men det er jo ikke fordi at vi planlægger hjemme fra: ej hvis hun nu siger det og det så svare jeg bla bla bla" smiley

Men alle heste er forskellige, og vi behandler dem forskelligt. Jeg syntes at det er okay at min drille da hun er gammel og nok en af verdens roligste heste!, så hun skal også have lov og frihed til at slå sig løs og have det lidt sjovt ( dog er der grænser) i mens hun kan og vil!.
    Hun har altid gået stævner så derfor syntes jeg at hun gerne må have det lidt sjovt og drille smiley

• #20   10. apr 2012 Selvfølgelig prøver heste af (her ikke forstået alle heste, men nogle heste), fordi det ligger i deres natur. Ikke at prøve af som det bevidste begreb, som når vi mennesker gør det. Men er hesten i tvivl om, hvem der er leder eller er den utryg ved lederen, bliver den nødt til at prøve nogle ting af, for at finde ud af, hvor den befinder sig i hierarkiet. For hvis lederen pludselig ikke lever op til sin lederposition, er der andre der må overtage den position.
    Men mener dog ikke at alle udfald en hest gør, er en
    , da de jo trods alt er dyr, der nogen gange bare bliver forskrækkede, legesyge, rastløse osv.
    Jeg havde en pony, der fungerede noget så fint for mig, indtil jeg blev bedre og begyndte at forlange lidt mere af hende. Så bukkede hun pludselig hver gang jeg red skråt igennem og i anspringene.
    Men det gik over, da jeg begyndte at lære, hvordan jeg skulle forberede det, så hun ikke havde så nemt ved det. Fx at løfte hende lidt i nakken i stedet for at lade hende være dyb, når vi red skråt igennem. Og efter en lille periode, så holdt hun op med det igen, og blev den mest arbejdsvillige hest, jeg nogensinde har haft smiley .

• #21   10. apr 2012 Og så kan man diskutere respekt, bestemt, hvem der bestemmer i en uendelighed. Det vigtigste er, at man håndterer sin hest på en måde, så den anerkender, hvem der er leder og har tillid til denne. Hvordan man opnår dette, og hvad der kræves i hvilke situationer med hvilke heste, er vidt forskelligt fra person til person og fra hest til hest. Så længe hesten ikke lider skade !

• #22   10. apr 2012 Min Kiki er en utrolig nem pony at håndtere. Både fra jorden og under ridning

Meen

Jeg er da slet ikke i tvivl om at hvis hun blev solgt til en eftergivende rytter, så ville hun efter ret kort tid begynde at "prøve af". Giv hende en lillefinger og hun tager begge arme.
    Men det vil nok bare være irriterende ting som at hun konstant vil æde, ikke står stile ved opsidning og lign.

• #23   11. apr 2012 En hest kan ikke 'prøve af', være fræk osv.
    Ikke på den måde som vi forstår det.

• #24   11. apr 2012 Enig med Gitte J smiley

Og så må jeg må nok erklære mig lidt uenig med mange her, og det kan sagtens være at jeg bliver høvlet ned for det, men det er nu engang sådan jeg har det, og vi er sikkert forskellige mht. til hvordan vi ønsker omgangen med de kære dyr skal være smiley

Jeg ønsker at min hest opføre sig pænt og er lydig når jeg sidder på/håndtere den, så må den stejle, bukke, lave voldsomme lege osv. på folden hvor jeg ikke er i nærheden.

Jeg har ikke noget imod lidt uskyldig leg og fjollet nusseri på staldgangen, så mener bestemt ikke at jeg "holder hende i stramme tøjler", jeg ønsker bare at hun opføre sig pænt smiley

• #25   11. apr 2012
    Der er vist ingen der har sagt at de acceptere en hest der stejler, bukker osv. smiley

• #26   11. apr 2012 Nå jeg har bare forstået det som om i betegner "at drille" f.eks. er at småbukke(fx. hvis det blæser) og have unoder i den retning smiley

Men det kan da være at jeg har misforstået hvad i mente med "at drille" ? smiley

• #27   11. apr 2012 Marianne
    Du har ret i at der er ÉN her som har sagt hun synes det er i orden hendes gamle hest "driller" ved at stejle og bukke. Men det er undtagelsen.

Selv ville jeg ALDRIG acceptere det. Det er det alt for farligt til.

Min egen får kun lov til at "drille" ned lidt for ivrig søgen efter guffer, eller at hun går sin vej hvis jeg ikke lige er opmærksom. Næsten alt andet bliver stille og roligt stoppet HVER gang.

• #28   11. apr 2012 ja langt de fleste og det ligger i hestens natur, der hvor problemerne opstår er ved manglende kontakt og misforståelser. Hertil er det bedste redskab klart at sætte hesten i respekt hvilket IKKE gøres ved brug af pisk osv. men ved kommunikation og observitioner alle heste er forskællige og det er vigtig at vi lærer at aflæse den enkelte hest frem for at sammenligne. Derfor kan det også være en rigtig god ide at observere hvordan hesten opfører sig på folden inden man selv giver sig i kast med dem (:

• #29   11. apr 2012 Highness havde sin "trodsalder" da han var 5. Aah hvor jeg husker den tydeligt!

Ikke at han ikke kan vaere strid i dag, men han skulle proeve mig af konstant dengang. Saa bukkede han, saa loeb han, saa vendte han om paa en femoere osv. Stort set hver eneste dag, han var virkelig strid smiley

Kommentér på:
prøver de en af??

Annonce