{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
973 visninger | Oprettet:

Ny hest -- manglende selvtillid {{forumTopicSubject}}

Jeg vil gerne høre jer hg´ers mening om en ting som er ved at blive et ret stort problem for mig.

Jeg har haft en suiper dejlig vallak på prøve, vi fungere rigtig godt sammen fra jorden, og jeg har det egentlig også ret fra ryggen af ham, men han mangler al uddannelse og trodser mig kraftigt under ridning, da han jo naturligvis ikke er 100 % på hvad ejg beder ham om.

Når han trodser mig, så stopper han op, forsøger at vende hjem. Vil ikke gå frem i trav på ridebanen, bukker småt med mig, og forsøger at vende rundt og komme mod åbningen.

Jeg havde et uheld med en hest for 1½ år siden hvor jeg brækkede benet, og det har sat sig i mig. Jeg tør ikke sætte mig igennem af frygt for at komme til skade igen.
Jeg har og er stadig en ret stabil rytter, bortset fra at jeg nu får nerver på ved det mindste.

Hesten her er jeg faktisk blevet ret glad for, og vil meget gerne beholde ham. Så jeg overvejer nu at sende ham i ridning, og få hans grundridning på plads af en anden.

Men kan jeg vide mig sikker på at når han så kommer tilbage at han så ikke spiller med musklerne igen? Og gør de samme ting med mig?
Sadel er tjekket efter og ligger som den skal.
Han er ude af form, så har ikke for langt ret meget af ham endnu under rytter andet end lidt trav og ellers skridt. Men hvergang vi kommer til at trave så begynder trodsmønstret.

Hvad siger i? Jeg ved godt at heste ikke med vilje prøver en af, og jeg er ret sikker på at det han mnaglende uddannelse og usikkerhed der kommer frem her.

Vil det være løsningen at sende ham i ridning?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny hest -- manglende selvtillid
  • #1   28. apr 2012 Hvis hesten er sund og rask, ikke har ondt nogle steder og bare ikke forstår hvad den skal - så tror jeg det hjælper ja.
    Den ska kunne stole 100 % på at du viser den vejen og det gør man desværre ikke hvis man tøver...
    Så ville da prøve det hvis det var mig. Og ellers ville jeg finde en hest der er stabil og kan alt grundlæggende.

    Det andet bliver en rigtig træls glidebane af uhensigtsmæssig tillært adfærd på sigt. Og meget sværere at rette op på.

    Har du fået nogle til at stå på jorden og se når du rider, om du ubevidst kommer ti at give forkerte/modstidende signaler?


  • #2   28. apr 2012 Jeg ville sætte ham i ridning med dig selv ind over smiley

    Jeg satte min unghest i ridning hvor jeg selv red meget af tiden for selv at lære det. Hun var i ridning i to måneder, og jeg fik rigtig meget ud af selv at være med ind over smiley


  • #3   28. apr 2012 Jeg ville også sende ham i ridning med dig indover. Arbejdede selv på tæt hold af en der tilrider heste , og hold da op, nogen af dem var slet ikke til at kende da de var færdige der.. Så hvis hesten er sund og rask så send ham i ridning. smiley

  • #4   28. apr 2012 Tak, Det er netop det med den utilsigtede adfærd vi gerne skulle undgå, for han er dælme en god hest.

    Jeg ville klart selv være med. Så vi finder vejen sammen, Jeg er træt af at give op, og træt af jeg er blevet så usikker på mig selv. Jeg har ellers førhen været en ret modig rytter som ikke havde noget i mod at pille narrestreger af div heste. Lige indtil jeg kom til skade.

    Jeg har for søgt at kigge marked og der er mange gode heste som måske var mere stabile. Men jeg har jo allerede fået følelser for ham her. Han er super skøn, og jeg ville helst at han bliver i min stald. smiley

    Jeg har allerede snakket med en som vil komme og ride ham hjemme ved mig selv, så jeg kan være med, så jeg vil prøve at få hendes hjælp. og så se hvordan tingene udvikler sig bagefter.

    Tak for jeres svar.


  • #5   28. apr 2012 Tror ikke kun det er hesten der skal arbejdes med, men også dig selv. Du skal arbejde med din frygt, så den ikke tager overhånd og er den der styre dig, når du er ude at ride.
    Dit tilfælde ligner meget det jeg selv har prøvet, dog fik jeg "kun" hjernerystelse da jeg faldt af, men angsten sad i mig siden og den blev faktisk være og være.
    Jeg tog til en hypnotisør og jeg synes faktisk, at det har hjulpet mig en hel del. Det kunne også være en mulighed for dig.


  • #6   28. apr 2012 Tror faktisk noget jord arbejde vil gøre dig godt, ved godt ikke alle er til det. Men jeg mener fungere tingene fra jorden er du bedre stillet på ryggen, og det langt mere sikkert. Så jeg vil sige. Træn fra. Jorden, og tag kampene der, og få evt. En god underviser ud lige og tage toppen, og give dig redskaber. Når det fungere fra jorden, og han lystre din stemme, vil din selvtillid også være mere med. Og i vil få nemmere ved at finde hinanden. Super hvis du. Får en ud og hjælpe jer

  • #7   28. apr 2012 Problemet er så bare at fra jorden har jeg ingen problemer med ham. Der lytter han til mig, og er super nem. både på stald, bane og gåture, Så der er ingen kampe at tage. Så det er under rytter jeg har problemerne.

    Jeg har ingen problemer i skridt. Der går det fint, der kan jeg vinde, men så snart vi kommer til trav, så sætter han sig i mod, og han er virkelig stærk når han gør det. Og jeg har endnu ikke formået at sætte mig ordentligt igennem. Som sagt forlanger jeg ikke det store af ham endnu indtil han er kommet i form, men jeg ønsker bare at han går i trav uden at træde på bremsen.

    Hesten er tjekket igennem og er helt i orden, plus som sagt sadel er passet til. Så det burde ikke være det der er problemet.

    Han har gået som kørehest ved gamle ejer, og er kun ryttervant, så han skal omskoles, og jeg er ret sikker på det er hans uvidenhed der sætter ind. Og hvis jeg ikke blev nervøs vidste jeg reelt godt lige hvad der skal til, men jeg er jo så for spændt til at sætte mig igennem.

    Så ja jeg skal klart arbejde på min egen selvtillid. Og jeg tænker jeg måske skal finde den på ryggen af min venindes gamle hoppe som ikke vipper et øre, i mellem tiden så arbejde videre fra jorden med min dreng plus få hjælp udefra til at komme over de største forhindringer i hans grundridning.


Kommentér på:
Ny hest -- manglende selvtillid

Annonce