{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.896 visninger | Oprettet:

Hjææælp ! Hest bukker {{forumTopicSubject}}

Hejsa.
Jeg har en dejlig dreng på snart 5 år.
Han blev tilredet sidste år, og holdt så voksepause.
Har så været oppe og ride ham selv uden problemer, men en dag gik han fuldstændig i "Panik" , vi havde ikke andet end taget et par skridt hvor efter han så starter i "vild Rodeo" med mig på, ryger selv a, men han fortsætter med at bukke voldsomt og hoppe op i luften og bukke, han stopper først da han selv træder på tøjlen, hvor efter han løber lidt og stopper så min mor kunne få fat på ham (kunne ikke selv, landede på siden, hvor det sagde knæk, og jeg derefter ikke kunne rejse mig i ca 5 min, da min venstre side a kroppen ikke rigtige "fungerede" der) Da min mor fik fat på ham, og kom hen for a hjælpe mig op, (havde bare råbt "fang" ham og se om han er kommet til skade, da jeg var mere nervøs for ham end mig selv) lignede han en der sagde undskyld, flere dage efter var han sådan rigtig nusse glad. Som om han bare ville sige undskyld. (Har dog ikke været på ryggen a ham siden, da jeg blev en del bange, JEG VED DET, jeg SKAL simpelthen op igen, og det kommer os når jeg lige finder ud a hvad der er galt med ham, for er bange for a ryge a igen, grundet en personlig grim ulykke førhen)
Havde så en bekendt der satte sig op på ryggen a ham senere ca 1 måned efter (havde trænet i longen med ham, og løs og alt sådan noget så vi ikke mistede "båndet"), hvor han lavede et meget lille buk, nærmere lille hop med bagbenene og så lige bagud med det ene, og så var der ikke mere i dette.
Han prøvede a springe, ride ture osv. De to red så et par gange.
så havde jeg en veninde der har været oppe på ham også, der var heller ingen ting, de fik redet alm, næste gang red de tur.
Men så var hun oppe på ham igen her i dag, og han tog ikke mere end 5 skridt så hoppede han ud i "vild rodeo" igen, og selvom hun røg a, bukkede han stadig, og hoppede op i luften, det var først da han igen trådte på tøjlen at han stoppede og løb lidt hvor efter han stod stille så jeg kunne få fat på ham.
Min veninde var derefter oppe og sidde på ham igen, dog gik jeg ved siden a og havde fat i tøjlerne, og der var simpelthen ingenting, han var dog opmærksom.

Hvorfor gør han det?
Fejler han noget?
Er det bare ren "ungheste nykker"?
Gjord krampe? (hvilket jeg tvivler, for det er kun sket 2 gange)
Eller hvad kan der være galt?

- Det skal lige siges a det er samme sadel han er redet med lige siden jeg fik ham hjem fra tilridning. (hvor han blev redet 1 måned og efter sat i pause) Samt samme hovedtøj.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjææælp ! Hest bukker
  • #1   2. maj 2012 Det kan jo være hundrede vis af ting.
    Nu ved jeg ikke hvordan I rider ham, men det kan være forvirring af signaler i sender ham.
    Det kan også være smerter. Få en dygtig kiropraktor til at tjekke ham igennem. Kan anbefale Rikke. www.ryet.dk
    Det kan også være fordi, han har fundet ud af det virker. At når han bukker, så fjernes presset fra rytteren, fordi i falder af. Og sådan noget husker heste ret godt, så de vil bruge det igen, fordi det har virket førhen.
    Hvornår gør han det præcis? Gør han det bare, eller er det når i lægger schenkler til, tager i tøjlen eller lign.?

    Det kan også være sadlen ligger dårligt på ham. Det kan Rikke også kigge på.


  • #2   2. maj 2012 Og nå ja - tænder kan det også være... tandspidser eller ubehag ved bidet.

  • #3   2. maj 2012 jeg ville umiddelbart tænke, gjordkrampe, netop fordi det er nogle gange den gør det.

    eller også vil jeg tænke tandspidser

    tjek sadlen

    tror ikke på det på nogen måde er unghestenykker, der er noget galt!


  • #4   2. maj 2012 Han gør det bare lige pludselig.
    SChenklerne BLIT brugt til at få ham frem, og der blir redet med løse tøjler indtil han skal " i gang" men stadig brugt til a styre.

    Gjord kramper er jeg ikke så sikker på det er - men skal selvf. Ikke kunne sige det. Men jeg ville mene a hvis det ér det, burde han så ikke gøre det hver gang? Og ikke kun en gang imellem?

    Nu blot jeg helt nervøs, hvis der nu skulle være noget galt.
    Men igen er jeg meget i tvivl. For den ene dag kan han riddes uden problemer, ride tur. Den næste laver han rodeo.
    Og så kan man ride normalt og endda springe, og bagefter skridte en lang tur. Og de næste par gange alm, dressur. Og så kan han lave rodeo igen.
    Og jeg må sige a jeg blir ret utryg ved a skulle op selv igen, da jeg har været opereret i hovedet og er meget påpasselig med a jeg ikke slår det for meget (os fordi a jeg skal opereres igen - dog er mine knogler groet ordenligt sammen, men frygten for der går et eller andet galt er rimelig stor)

    Skulle det være sadlen der ligger forkert, burde han så ikke reagere hver gang?

    Hvis det er pga tandspidser burde han så ikke reagere når jeg går ture med ham iført trensen?

    Ved godt jeg stiller mange spørgsmål, men vil bare gerne sådan være dikker på hvad jeg skal ha undersøgt, i stedet for bare a starte fra en ende og så gå det hele igennem indtil jeg rammer rigtigt ;p

    Er super glad for respons. Og ALT blir gået igennem inde i hovedet.
    Og jeg "afprøver" bestemt tingene i morgen (dem jeg selv kan, feks prøve a tjekke tænderne, give trense på og afprøve drejning, og stop, smække sadel på og "drille med stigbøjler + lidt tryk. Samt a jeg prøver a ligge mig op over hans ryg og får en til a trække mig.)
    ^ Men hvad hvis han ikke reagere? Og går så pænt/opføre sig super omkring det hele?

    Hvad kan det så evt være?
    Syns bare alt er tjekket. Men dobbelt tjekker gerne tusind a gange hvis det kommer dertil ;p

    Gør alt for der ingen smerter er!! smiley


  • #5   2. maj 2012 jeg havde en frieser, der som din var rimelig ung, han var tilredet, go dne første gang jeg skulle ride tur på ham, der gik han i starten ig spændte lidt op, og vi skridtede derud af, da han faldt til ro, og "pustede" ud, så eksploderede han, uden nogle former for forvarsel, han hoppede rundt som en skoldet skid i et glas vand, og bukkede som en sindsyg, vilde buk, hop og spring. det var en gjordkrampe.jeg oplevede det med ham et par gange, men det var langt fra hver gang vi red, og det var altid under rytter.

    en anden vallak jeg havde reagerede under opsadling, og han rejste sig i krampe og røg rundt, fuldstændig lige som den film vi har set med galop hesten der rejser sig og ryger bagover oven på jockeyen.
    han reagerede dog lidt oftere end min frieser, og var næsten uridelig, med sadel på, uden var der ikke noget.
    samtidig havde han tandspidser så når han flippede og man tog i tøjlerne så blev det bare endnu værre..... i flere måneder efter at tænderne blev opdaget og han selvfølgelig fik det ordnet, kunne han kun rides i grime og træk tov, for han havde fået frygt for smerten fra bidet.

    så ja få din hest tjekket for smerter


  • #6   2. maj 2012 De unge kan gøre det nogle gange, hvis du ikke har haft sadle på i lidt tid. Så går de og spænder lidt, bukker så pludseligt eller går det med det samme. Hvis man holder øje med lænd og bagben kan det oftest ses at de er spændte, også er det bare en vejrtrækning eller en bevæggelse fra dem selv der udløser det. Ved jo ikke helt hvad han sender jer af tegn. Men nogle er mere fint følsomme end andre.
    Spænder han ved gjorden når i strammer den, eller fører en hånd under den?
    Bliver han longeret inden, det kan nemlig afhjælpe det.


  • #7   2. maj 2012 har prøvet det samme med en unghest engang, pludselig ud af ingenting tændte hun helt af i vilde buk, engang røg jeg af hende og røg ind i siden på en parkeret bil- av. Hun gjorde det også kun 2 gange i alle de år jeg kendte hende ellers var hun en dejlig og nem hest. den gang med bilen hoppede jeg op igen og red videre hvor hun var englesød bagefter, så tvivler stærkt på at det er sadlen, for så ville ubehaget være der oftere.
    men kan godt forstå du bliver nervøs, det er ikke rart når de flipper sådan.


  • #8   2. maj 2012 det kan sagtens være smerter fra sadel eller andet selvom den ikke reagere hver gang.. prøv f eks at gå med en sten i skoen..nogen gang kan man godt gå et stykke tid fordi man er for doven til at tage skoen af..andre gange skal den bare af med det samme.. sådan kan hesten også have det... være mere sensitiv den ene dag og mere cool den næste.. så jeg vil helt klart få den tjekket og kan også anbefale Rikke Andersen www.ryet.dk som Sofie også anbefaler..

  • #9   2. maj 2012 Jeg tror det er gjordkrampe.. også selvom det kun er ind i mellem.. det kan være fordi han måske har spændt lidt i maven da i spændte gjorden og så har han gået i krampe da i er kommet på ham.. netop også fordi han bliver ved med at bukke bagefter..

  • #10   2. maj 2012 Jamen da de fleste er inde over gjordkrampe, har jeg lige et par spørgsmål indtil det emne, ;p
    - Hvis det var gjorde krampe, burde han så alligevel ikke gøre det hver gang?
    - Har hørt a hvis man går stille og roligt og spænder et hu a gangen og så går videre rundt lidt, så skulle det afhjælpe gjord krampe. - Dette har jeg stortset gjort hver gang. - Sket en gang a jeg ikke gjorde det, og der var det intet.

    - Hvordan afhjælper man bedst på gjordkrampe?
    - Hvordan ser jeg om han spænder, ved godt a så ser det lidt stift ud, men ud over det?

    - Vil lige tjekke hende damen ud som i har anbefalet ;p


  • #11   2. maj 2012 Rikke Andersen køre ikke på fyn ! smiley

  • #12   2. maj 2012 Det kan sagtens være gjordkrampe selvom han kun gør det en gang i mellem. Min har gjordkrampe og det er langt fra hver gang jeg sætter mig op, at han reagerer. Heldigvis reagerer min knap så voldsomt, som det lyder til, at din gør. Sorte "nøjes" med at skyde ryg og spænde i hele kroppen, men hvis jeg ikke tager hensyn til det og lader ham få tid til at slappe af, så reagerer han ligesom din ved at springe rundt og bukke.

    Selvfølgelige skal jeg ikke kunne sige, om din har ondt nogle steder, men det er værd at undersøge, så du kan udelukke det. smiley


  • #13   2. maj 2012 Ang. om det med at spænde et hul af gangen burde afhjælpe, så er det ikke altid kun gjorden hesten reagerer på,men ligeså meget rytterens vægt i den ene eller begge stigbøjler, en smule skævhed i vægtfordelingen, eller at sadlen flytter sig blot en smule, når man sætter sig op. Det er alle disse små ting, min kan reagerer på, og det kunne godt lyde som det samme med din. smiley

  • #14   2. maj 2012 Min ellers altid søde hoppe gjorde det og med mig. Hun gik amok ud af ingenting, det endte med en brækket albue første gang og meget kraftig hjerne rystelse anden gang. Jeg fik hende tjekket derefter da jeg syntes det var meget unormalt adfærd. Dommen var låst korsben, trængte til tandlæge og virkelig brug for at blive rettet op pga. skævhed fra bag parten .. Hun har haft 9 mdr pause nu, og skal i morgen til dyrlægen og tjekkes igen igen igen da de ikke helt kan finde ud af hvad det er der sidder i klemme.. Men jeg syntes virkelig ikke du skal begynde på nogen før du har fået den tjekket igennem af enten dyrlæge, kiopraktor eller massør ..

  • #15   2. maj 2012 Så må jeg ud og finde en der kan tjekke ham, vil ikke gøre noget der kan skade ham med vilje!
    så det er vidst bedst bare a få ham tjekket med det samme ;p
    og så krydse fingre for det "bare" kun er gjord krampe.
    - Lyder bare mærkeligt a han først får det 3 måneder efter han fik rytter på for første gang ;p


  • #16   2. maj 2012 Det syntes jeg bestemt du skulle smiley
    Der gik næsten 1 år med min ;b


  • #17   2. maj 2012 Ej håber jeg godt nok ikke der gør med min hvis det kommer dertil o:
    Det ville være helt synd for ham ;p


  • #18   2. maj 2012 Jeg rider udendørs. Er desværre ikke så heldig a ha et ridehus herhjemme endnu ;p
    Rider ikke med spore ;p
    - Han slår ikke med hovedet, det er mere som a han holder det "stift".
    Altså det som når han hopper op i luften, "hænger" hans hoved nedad.
    Det er sket 2 gange, hvor han samlet er redet 4½ måned. (4 måneder, og så pause på 6 måneder ca, og så redet ca 14 dage) hvor det var først efter 4 måneder han lavede nummeret første gang. Og så havde jeg en oppe et par gange uden der var det store, der var lige et meget LILLE buk. og det var det, og så fik han pause på 6 måneder, og redet et par gange igen, og så lavede han nummeret igen. Men når faktisk dårligt a sidde i sadlen førend så er man kastet a, når han laver det nummer.
    Og det gør mig lidt panikken.
    - Har overhovedet ikke noget imod a hesten lavet et lille glædes hop, en gang imellem, eller er meget fremadgående, så længe den selvf, er styrbar,. Men bryder mig ikke om en hest der lige pludselig uden nogen form for advarelser hopper ud i rodeo.

    - Men skal se om jeg kan nå a opdage det med ørene hvis han gør det igen.


  • #19   2. maj 2012 Jamen han har været i longe hver eneste dag, eller løs på ridebanen, eller så det løs spring. Så han har ikke bare stået og kigget og været fold bums.
    Men jeg må bare se om jeg kan få en til a filme hver gang der skal en på ryggen a ham, så er jeg næsten 100% på a jeg får det optaget.

    Men jeg skal ha dyrlægen ud og vacc dem alle sammen, og lige tjekke om han måske ikke er kastereret ordenligt, og så kan han lige tjekke ryggen og tænderne en gang, for en safety ;p


  • #20   2. maj 2012 Måske bliver jeg stemplet på og trådt på nu....... smiley
    Men af personlige erfaringer - synes jeg ikke at dyrlæger er særlig gode til at opdage rygsmerter. Det er kiropraktorer tilgengæld.


  • #21   2. maj 2012 Har nu aldrig haft problemer med min dyrlæge, og eftersom jeg bruger Højgaard tror jeg heller ikke jeg har nogen grund til at være nervøs.
    De siger jo hvis de mener a han skal ind og scannes/røntgen, hvis de har bare en smule tvivl om der er noget eller ej, ;p Såå.


  • #22   2. maj 2012 Enig med Sofie S. Han ser desuden stresset ud under rytter. Han smider ryggen hele tiden, og det resulterer i rytter sidder meget ustabilt.

  • #23   2. maj 2012 Nu ved jeg ikke helt præcist hvad det er du hentyder til i filmen.
    Men de gange jeg har været på ryggen a ham, har det været for løse tøjler, har aldrig "hevet" eller holdt dem stramt, han har fået lov a søge ned selv hvis han vil, ellers bare gå med hovedet oppe.
    Det er ikke noget jeg går op i, ihvertfald ikke allerede. senere han må han godt lære lige a gå ordenligt med hovedet ;p hehe.

    - Men han går automatisk ned med hovedet så snart han blir redet frem.


    er ligger en film herinde a hvordan jeg selv har rider ham : http://hestegalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=258353
    - Og så kan du/i selv bedømme om i mener jeg rider på samme måde (rider ihvertfald med løse tøjler, og en masse ros hver gang han gør hvad jeg ber om)


  • #24   2. maj 2012 For mig at høre, lyder det som smerter. Jeg ville få tjekket hesten godt igennem (især ryggen).

  • #25   3. maj 2012 Jeanne N : Burde han så ikke lave dette nummer hver eneste gang man er på ryggen a ham?

    - Ved godt a jeg spørg meget indtil det, og lyder som om jeg ikke vil høre på hvad folk siger.
    Men det vil jeg gerne, vil bare gerne kunne forstå det ordenligt ;p


  • #26   3. maj 2012 Min egen hest har haft meget ondt i ryggen, hvilket viste sig ved han stak af under ridning. Det var også ''kun'' nogle dage, andre dage var han meget slem til det.
    Det viste sig ved ømhed i ryggen, og nu hvor det er behandlet + pause + genoptræning er der absolut INTET stikken af mere smiley


  • #27   3. maj 2012 Har en veninde der har god forstand på heste der kommer her en a dagene og kigger.
    Plus jeg ringer til dyrlægen i morgen også.

    så burde jeg være dækket ind, griner :d


  • #28   3. maj 2012 En dyrlæge kan bare ikke gøre ret meget ved muskelsmerter/spasmer eller forskydninger af led. Det skal der en kiropraktor til smiley De manipulerer jo med hestens krop så smerter og spasmer helbredes.

  • #29   3. maj 2012 Dyrlæger er tilgengæld gode til andre skader INDENI skelettet såsom gigtlidelser. smiley Men alle andre former for smerter er bedre at få et syn på under kiropraktorens øjne, synes jeg.

  • #30   3. maj 2012 Jaa, men jeg høre lige hvad de har a sige, hvis de ikke mener de kan gøre noget, andet end a spilde deres tid ved a komme og kigge, så høre jeg dem a om det kunne være en god ide med en kiropraktor, og ringer derefter til en.
    findes der nogen super gode her på Fyn?
    - Prisen er jeg ret ligeglad med når det kommer dertil!
    Så er personen dyr, så håber jeg bare a det han/hun gør hjælper. ;p haha.

    - Skader jo ikke lige a kontakte dem og høre a med det samme også jo.


  • #31   3. maj 2012 Selvfølgelig vil dyrlægen gerne komme. Også selvom han måske ikke kan gøre en pind, han tjener jo penge på det smiley
    Tove Due fra Fyn er vidst temmelig dygtig. Her er et link, så kan du jo kontakte hende;

    http://www.tovedue.dk/


  • #32   3. maj 2012 Kan se hun også er uddannet dyrlæge oveni, så får du jo det hele på en gang smiley

  • #33   3. maj 2012 Natasja: Nej hesten reagerer ikke nødvendigvis hver gang, selvom den har ondt i ryggen. Det kommer helt an på, hvad det er, og hvor slemt det er.
    Jeg har selv haft en hest med kissing spines, og hun reagerede ikke hver gang, hun blev redet.


  • #34   3. maj 2012 Han burde ikke ha kissing spine, han var i røntgen da jeg købte ham, så håber ikke ha har fået det nu ;p
    Ringer til Tove i morgen, min mobil er på mærkeligvis gået død. så kan ikke tænde den.
    så jeg kømper med a fixe den -.-''


Kommentér på:
Hjææælp ! Hest bukker

Annonce