{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.442 visninger | Oprettet:

Tung pige - Fjordhest? {{forumTopicSubject}}

Nu er jeg en rimelig stor pige (lige lidt på den forkerte side af 100 kg) men kunne godt tænke mig og ride, og der er flere på rideskolen som forsøger at lokke mig med på et hold.

Mit spørgsmål går på hvilken hest jeg kan ride?

Dem jeg har snakket med vil sætte mig op på en Fjordhest eller lignende (vi har en hvid fjordhesteblanding). Personligt føler jeg selv at jeg er for tung til en fjordhest, men hvad mener I?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tung pige - Fjordhest?
  • #1   6. maj 2012 Altså vi har en sporty, mindre fjordhest ude hos os. Aldrig i livet om en tung pige eller dame skulle op på den. Det er hun for slank og lille til. Finder du en af de højere, og mere kraftige fjordheste, så vil jeg mene at det ikke vil kunne skade. Men mon ikke de har nogle store kraftigere heste ude på rideskolen, som du passer bedre til?

  • #2   6. maj 2012
    Ja du er efter min mening for stor :o)
    Især fordi at man med den vægt ( og uden at være nedladende, blot en konstatering ) så ofte har en numse der passer til. Dvs. at man sjældent vil kunne være i en sadel som en fjordhest kan passe = vægten fordeles forkert.

    Også vil jeg mene du skal op i en noget højere hest også - men her kan du stadig møde problem med at passe ned i sadelen.


  • #3   6. maj 2012 hvad med en kraftig oldenborg eller noget i den stil istedet for en fjordhest som jo oftest ikke er højere end 150.

  • #4   6. maj 2012 det kommer altså også lidt an på din balance for en mindre rytter med en dårlig balance er næsten lige så slemt som en alt for tung rytter

  • #5   6. maj 2012 Det du faktisk skal tænke på det er hvad størrelse sadel du kan være i...for hvis du skal have en 18 tommers sadel så nytter det ikke at købe en fjordhest/haflinger/Islænder som er kort i ryggen...de fleste af disse kan ikke gå med en 18 tommers sadel (min kan eks. kun passe en 16 tommers kort model sadel). Hvis man vælger sådan en pony alligevel og så sætter en for lang sadel på så får den et forkert tryk og står med en smadret ryg ret hurtigt...
    Jeg har selv været stor engang 104 kg. for 1½ år siden og da tænkte jeg ligesom dig at jeg da skulle have en stærk pony i stedet for hest fordi den måtte kunne bære vægten...det kan den også sagtens....men ikke i en sadel den ikke passer ;O(


  • #6   6. maj 2012 Kræver hesten har en rigtig god ryg, og er veltrænet i ryggen. Vi havde en fjorhest som pga af tunge bumpende ryttere tabte hele den smule ryg den have, og begyndte at snuble og smide folk af smiley før de fandt ud af hvad problemet var.

    Syntes man skal kigge på hesten, og tage vurderingn derfra også sammen med underviseren. Som nybegynder vil jeg sige det bedre med en større hest. Pga der vil blive bumpet en del rundt. Men en veltrænet hest med masser ryg kan godt bære 100kg hov ikke hest men stor pony. Og så igen vigtigt at der en god saddel til. Og at ponyen ikke har gået og er træt inden den skal bære.

    Men få en snak med underviseren.


  • #7   6. maj 2012 Man har en tommelfinger som siger max. 15% af hestens egen vægt, må rytteren veje.. Så jeg ville nok finde en tungere hest smiley

  • #8   6. maj 2012 Jeg mener du bør tabe dig før du sætter dig op, ligegyldig hvilken hest det er... det er en stor vægt og belastning for hestens ryg, så det vil jeg ikke udsætte nogle heste for... ´( hvis endelig, så en stor kraftig hest, der er i god træning)

  • #9   6. maj 2012 Vil IKKE anbefale dig, at ride irish cobs/tinkere eller friesere, da deres rygge ikke er ret stærke, selvom mange tror det smiley

  • #10   6. maj 2012 En ting er hvorvidt du er for tung for hesten -det afhænger jo tildels osse af hvor trænet hesten er.

    Noget andet er at tung pige oftest = stor bagdel = stor sadel. Og det kan altså være et problem for en fjordhest der ofte ikke har så lang en ryg.

    Så jeg synes du skal kigge dig om efter en mere passende hest -eller alternativ vente til du har tabt dig tilstrækkeligt til at passe på fjordhesten.


  • #11   6. maj 2012 nu er jeg selv en rund pige med for mange kg på bagen. Jeg har en god stor frieser som ikke har problemer med at bære rundt på mig. Har også en oldenborger blanding på 150 i stang som jeg red før han blev pensionist. Mindre hest sætter jeg mig ikke op på.
    men kig på hvordan hesten ser ud, du skal selvfølgelig ikke vælge en spinkel pony.


  • #12   6. maj 2012 Tak smiley Jeg er på ingen måde fornærmet på nogen - tvært imod! I siger faktisk de ting jeg selv har tænk -.-'

    Det er faktisk underviserne som vil sætte mig op på Fjordhesten. Jeg selv synes også en stor hest ville være bedre, for synes de er så små i forhold til mig de der fjordheste. Den vi har ude ved os er en rigtig godt trønet og flot fjordhest, men synes alligevel det er lille smiley

    Samtidig har jeg problemer med ballancen. En anden grund til at jeg ville vælge ridning er at jeg har rygproblemer og min læge mener ridning vil være godt for ryggen. Og mange andre typer sportsgrene er svære for mig at lave så jeg kan tabe mig pga ryggen. Men ønsker bestemt ikke at skade nogen heste! Derfor jeg skrev herinde for at spørge, for synes det er gak i låget det andet -.-'
    Desværre har vi kun små heste på vores rideskole, og ikke rigtigt noget for de store damer som jeg hører under smiley


  • #13   6. maj 2012 og tommelfingerreglen siger nu 20% -men den undersøgelse tager ikke højde for hestens træningsniveau (og dermed hvorvidt den er foldbums uden muskler eller har en god og stærk ryg)

  • #14   6. maj 2012 Nå ja vil så lige tilføje jeg ikke skal købe hest, for har rigeligt i de to vi har, men ville have undervisning smiley men tror jeg venter til jeg *forhåbentlig* har tabt mig noget mere smiley Tak for svarerne!

  • #15   6. maj 2012 Tina L...må indrømme at jeg tror altså det er de færreste heste/ponyer der tager skade af at du rider dem 1 time engang om ugen ;O) det var noget andet hvis det var seriøs dressur flere gange i ugen i en sadel der ikke passer ;O)

  • #16   6. maj 2012 Tak Mette K :o)

  • #17   6. maj 2012 vil sige at du skal vælge en hest som er kraftigt bygget og en typer som er bygget til at bære/trække tung last.

  • #18   6. maj 2012 Mette -nu nævner TS jo bl.a. at hun ikke har så god balance. Det ville eg altså ikke låne (lille) hest/pony ud til, heller ikke selvom det bare er en time om ugen.

    Men finder man en hest med passende størrelse og en ryg der kan bærer en sadel i rette størrelse finder jeg det helt ok.
    Og med passende størrelse mener jeg altså ikke nødvendigvis shire eller anden kæmpe koldblodshest;o)

    Problemet med de små er jo at en ting er at det "kun" er en gang om ugen den udsættes for en tung rytter -men når den tunge rytter så sandsynligvis enten må ride i en sadel der ikke passer hesten, eller i en sadel der ikke passer bagdelen, så er det ikke kun at sammenligne med en lidt for tung rygsæk du skal slæbe på, men osse en rygsæk der trykker og trækker alle de forkerte steder;o)

    DET synes jeg ikke er ok, selvom det kun er en gang om ugen


  • #19   6. maj 2012 Hvis du har 2 i forvejen, har du så ikke mulighed for at ride undervisning på dem? Evt. få en underviser ud hvis de står hjemme?

  • #20   6. maj 2012 lålålålålålålålålå køb en cykel først smiley du vejer AL for meget til at ride, ligegyldig hvilken race det er du søger . ( og nu bliver jeg haglet ned sikkert smiley )

  • #21   6. maj 2012 Synes umiddelbart også det var klogest at vente, men set fra den anden side vejer min kæreste fx. også omkring de 100kg.. Det er ikke fordi han er tyk - overhovedet, blot høj og meget muskuløs pga. kampsport..
    http://hestegalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=185328
    Men jeg har trods vægten ingen problemer med at smide ham op på den store af mine fjordheste - hans balance er dog ganske fin og han har et roligt sæde og hånd.. Han rider ellers frieser på 165cm..


  • #22   6. maj 2012 Line P - det er ok jeg bliver ikke stødt, ved godt jeg er stor smiley

    Cawani - det er en 3'er pony på 117 i stang og en araber. Ingen af dem kan bære min vægt, men de er også købt til mine børn og ikke mig smiley


  • #23   6. maj 2012 Fleur - har faktisk lige fået ny sadel på min cykel så jeg kan bryge den igen :oP så nej hagler dig ikke ned, men begynder at cykle i stedet for - så kan jeg cykle efter dig i stedet for :oD

  • #25   6. maj 2012 Jeg vil bare lære grundtingene inden for ridning, da en ting jo er at jeg kan alt det teoretiske om det, men det praktiske kan jeg ikke. Det vil være nemmere for mig at hjælpe mine piger på den måde smiley

    Og så vil jeg bruge det til genoptræning af min ryg, for at slippe for rygsmerter og hovedpine, da ridning skulle være den bedste kur mod det (ifl. min læge)


  • #26   6. maj 2012 det du gør det er du regnet ud hvor meget hesten må bærer, en hest må bærer mellem 15 og 25% af sin egen kropsvægt, alt efter hvor god form den er og hvor overvægtig den selv er


  • #27   6. maj 2012
    Folk er ikke blevet sartere - de er blevet klogere, mere oplyste og tænker mere over tingene.
    Vi slår heller ikke børn mere, mener at sorte skal have deres egne indgange, syntes havre er godt foder i rå mængder - alt det sker fordi vi bliver klogere på tingene.


  • #28   6. maj 2012 Folk er måske blevet mere sarte, men hesteavlen, går jo heller ikke ud på mere at avle gode arbejdsheste der kan trække og slæbe på en masse vægt, nu skal det være små fine sportsheste ....

  • #29   6. maj 2012 Godt valg, og smuk livskvalitet tina smiley ! I LIKE smiley

  • #30   6. maj 2012
    Forskning kan man stole på - også må man også gerne tænke videre selv.

    Ja, en fjordhest kan da muligt være en på 100kg + i alle gangarter. Men med en fjordhest's lille ryg, der giver lidt plads til en sadel, så gør det at vægten fordeles forkert, ryggen har ikke super stor flade at bære med også er fjordheste stærke når det kommer til at trække ikke til at bære.

    Syntes tydeligt man kan se på fx. fjordheste når de får for meget vægt på. Ryggen hænger ned ad, de træder ikke ind under sig, hovedet kigger i sky, de tager små skridt.
    Og når der så kommer en lettere rytter på - så ser det pludselig også lettere ud.

    Udover det så har mange overvægtige ryttere herinde gentagene gange fortalt at det bliver SÅ meget lettere at ride når man smider nogle kg. Ens balance bliver bedre, man sidder bedre fast, man indvirker bedre - ridning bliver bare lettere.

    Ridning er den eneste sportsgren hvor folk holder fast på at det at være fysisk ude af form at ok. Okay, med undtagning af brydning - men det handler det også om at veje godt til.
    Vi forlanger hesten skal være i topform, imens vi holder på det er en menneskeret at ride når vi er ude af form.


  • #31   6. maj 2012 Krikken:

    Må sige jeg er enig med dig.. Ser desværre også bare tildensen herinde til at sætte sin egen ridelyst over hestens helbred, og her stor tumbs up til Tina, for at være erkendende..


  • #32   6. maj 2012 Jeg synes det er vildt fedt at trådstarter er så realistisk omkring sig selv og valg af hest, også selvom hesten kun skal rides en enkelt gang om ugen. At trådstarter ikke bliver stødt af kommentarerne herinde, det er fedt at se! Så jeg vil bare lige sige at TS har al min respekt :D!

  • #33   7. maj 2012 Mange tak, nu bliver jeg helt flov :o) Men I siger jo det som jeg et sted selv synes, så jeg fortsætter bare med jernhesten noget tid, og så må ungerne finde sig i den teoretiske viden jeg har ;o)

  • #34   7. maj 2012 Jo det bliver så meget nemmere når man taber sig ingen tvivl om det...jeg har ligesom Tina vejet over 100 kg. red ikke det store for kunne slet ikke holde balancen og lavede hesten et spring til siden så faldt jeg med sikkerhed af...dengang tænkte jeg ikke over at det var vægten der gjorde det...jeg troede bare at jeg med årene var blevet en usandsynlig dårlig rytter ;O) Idag vejer jeg 61 kg. og hold op en forskel det har gjort for min ridning...nu rider jeg en unghest (pony) som jo sagtens kan finde på at hoppe....hun er også ret frisk og fremadgående men balancen....den kan hun simpelthen ikke vælte for mig ;O) jeg sidder betydelig bedre fast og sidder betydelig roligere med hele kroppen...den eneste udfordring jeg har idag hvor jeg mangler vægten...er når jeg skal trække en hest der er vågen eller jeg skal bruge vægten til ligesom at stå imod med...der har jeg jo været vant til ikke at kunne væltes fra jorden af ;O)

  • #35   7. maj 2012 Nu er jeg selv en stor pige, og jeg har redet min CONNEMARA pony i 14 år nu. Jeg har jo ikek altid være lige stor, da jeg kun var 8 da jeg fik hende. Men generelt, har jeg ALTID vejet for meget, mere end jeg burde.

    Men ved I hvad? Min pony fylder 19 i denne måned, var i Sverige og ride Baltic Cup(ikke med mig, men med min rytter) og det gik jo super. Hun er hverken ødelagt, trist, eller mangler muskler i ryggen. Hun har det fantastisk! Det eneste er, at hun er 19 år, og har fået lidt bronkitis. Dog er det på vej retur igen.

    Min point. Det er selvfølgelig IKKE godt, at veje for meget, osv osv osv. Det ved vi jo alle. Men hestene dør helt ærligt ikke af det. Min gjorde i hvert fald ikke. I kan se hende på hendes profil. hun fejler intet! Nu har jeg så ikke redet hende fast siden jeg var de der, 17-18 år, men inden da, gjorde jeg da. Og hun fejler intet. Ellers ville hun helt ærligt ikke kunne holde til at springe 130 til træning, vil i vel mene det? smiley Og dyrlægen er ude ved hende jævnligt, især nu her grundet bronkitis.


    Ps. Min fede røv passer fint i min Stübben Juventus.


  • #36   7. maj 2012
    Roll kur har aldrig været ih så åh så smart - det er kun de der udøvede det bla. Anky og Edward Gal der har ment det, forskere har aldrig været begejstret.

    " Bekvemt nej, men udelægende er det heller ej. Så skal vi op i regelmæssig ridning i alle gangarter. "
    Så hesten må gerne lade være med at have det bekvemt fordi vi part out skal op på den?

    Bare fordi en hest ikke dør af ting behøves det ikke være sundt eller noget den har det godt med. En hest dør ikke af at blive savet i munden eller redet med forkert sadel - men det gør det ikke fair.


  • #37   7. maj 2012 Krikken: Jeg tror at ordet "dør" bruges i forbindelse med overdrivelse fremmer forståelsen. Og igen, min hest har aldrig lidt nogen nød. Det har dyrelæger bl.a. andet kunne forsikre mig om. Ellers havde jeg ved Gud heller ikke fortsat med at ride hende. Og fair - hmm. Altså. Hvis min hest direkte viste ubehag ved at have mig på ryggen, igen, så havde jeg ikke været der. Og der er så meget der ikke er fair efterhånden. Men så længe hesten har det godt, og ikke viser tegn på ubehag, tristhed, osv, men tværtimod er glad og frisk, så er der vel ingen grund til at lade være?

  • #38   7. maj 2012 hvad er Roll Kur?

  • #40   8. maj 2012 Det kan da på ingen som helst måde være sundt for hesten Ö Det ser dybt unaturligt ud og er bestemt ikke en harmonisk hest at se på! Mishandling synes jeg -.-' stakkels hest...

  • #41   8. maj 2012 måske nok Day Dreamer, men at tvinge en hest ned så den ikke kan synke og et sted så vel dårligt få vejret, samtidig med man vil have den skal gå frem og yde, det betragter jeg som midhandling. Lige så vel som at tæske sin hest med pisk eller sporer fordi den ikke gør som man siger er mishandling, eller grov meget save den i munden.

    Ved det er et stærkt ord, men tvang af en stil som giver smerter og stort ubehag for hesten er efter min mening mishandling...


Kommentér på:
Tung pige - Fjordhest?

Annonce