{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.237 visninger | Oprettet:

Laura
Laura
Tilmeldt:
31. aug 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Hvilken hest/for tung? {{forumTopicSubject}}

Hej (-:

Jeg er en kraftig pige, der er 175 cm høj, og vejer "små" 110 kilo. Jeg har reddet før, men har de sidste år udelukkende lavet jordarbejde.
Nu har jeg virkelig fået lyst til at ride igen, men min vægt er lidt et problem. Det skal lige siges at jeg er under et vægttabsforløb, og det går langsomt frem ad.
Mit spørgsmål er, hvilke heste kan jeg ride? Jeg tænker i forhold til min vægt, da jeg jo ikke vil kunne risikere at skade hesten, hvis jeg er for tung. Det har selvfølgelig også noget at gøre med hvor stærk hesten er, men det står jo ret klart at jeg ikke skal vælge en spinkel pony...
Nogen der har forslag? Evt. store piger derude med erfaringer?
Eller er jeg egentlig for tung til at ride?

Håber i kan hjælpe mig - i en god tone smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken hest/for tung?
  • #1   18. dec 2014 Hm.. Måske finde en "stærk race" som en nordbakker? Hvis altså du ikke vil op på en stor DV el.l. smiley

  • #2   18. dec 2014 En Fjordhest er ikke stærkere end alle andre heste. Det er en oldgammel skrøne.

  • #3   18. dec 2014 Det var sjovt nok derfor jeg skrev det i "" men fair nok smiley


  • #4   18. dec 2014 Blot ikke smart at foreslå dem 'en stærk hest' når hun jo leder efter en smiley

  • Laura
    Laura Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #5   18. dec 2014 Tak smiley

    Regner egentlig også med at det skal være en af de lidt større heste, men nogen ideer/erfaringer?


  • #6   18. dec 2014 Nejnejnej ingen norbakke for pokker da... man kan ikke forvente at en pony skal slæbe rundt på 110 kilo overhoved. Jeg ville nok overveje at smide de første 20 kilo, inden jeg ville sætte min bagdel i sadlen igen. Så vejer du trods alt det samme som mange mænd der. Ville ikke sætte mig i sadlen med din vægt i hvert fald, sorry men siger blot min ærlige mening smiley

  • #7   18. dec 2014 hvis det skal være i følge 20% reglen ville du have en idealvægt til en hest mellem 750 og 800 kg (det er 15%)
    eller
    550 - 600 kr hest. (20%)

    men hvis du er igennem et vægttab (respekt for det og held og lykker med det, krydser fingre for det lykkes at nå dine mål smiley ) en stor dv - (evt. kraftig bygget) dem kan man godt finde som vejer omkring 500 - 600 kg. Og ellers kan du altid slå din kærlighed på den fantastisk koldbold - Shiren. en rigtig dejlig bamse efter min egen mening.

    og endnu en gang held og lykke smiley


  • #8   18. dec 2014 Hvis du er til koldblods så er en tinker måske et godt bud. De er så dejlige smiley

  • Laura
    Laura Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #9   18. dec 2014 Tak, det er nu helt i orden! Er meget interesseret i at tage en velovervejet beslutning. Vil helst ikke gøre mere skidt end godt smiley

  • Laura
    Laura Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #10   18. dec 2014 Tusinde tak, hvor er i søde! Var engang i en stald med en del tinkere, de var godt nok skønne! Vil lige undersøge nærmere, også på shirere smiley

  • #11   18. dec 2014 Åh ja, tinkere er så skønherligvidundersomme! smiley

  • #12   18. dec 2014 Du skal huske at mange store tunge racer har et lille sadelleje, så der kan ikke være så stor en sadel, bar husk det for røven skal os kunne være i sadlen jo smiley

    Jeg er selv en pige på lige nu 90kg, jeg har en stor dv på 176cm og ca 700kg (nok nærmere 650 lige pt.).. ham rider jeg og han har ingen problemer med at bære mig, svæver rundt i gangarterne lige så nemt som med en på 50kg..

    Og så har jeg en blanding vides ikke hvad men måske noget oldenborg på 160cm og ca 600kg som heller ikke har problemer med at bære mig..

    de bruger begge en 17" sadel som jeg kan være i men må bestemt ikke tage flere kg. på for så kan jeg ikke passe sadlen mere..

    så en god idé er find ud af hva str. sadel du skal bruge og kig lidt efter det samtidig med os, for som sagt, mange af de store racer har et virkelig lille sadelleje og har simpelthen ikke plads til den str. sadel vi store piger har brug for og så nytter det jo intet at den kan bære os, medmindre vi vil ride uden sadel hele tiden smiley


  • #13   18. dec 2014 Min tanke er: hvor stor er din bagdel?

    Det er måske flabet at spørge om, men det er altså ganske seriøst ment smiley

    Mange af os tøser, har jo tendens til at sætte vægten på røven... og det kan være et problem når det kommer til ridning, for selvom jeg er helt sikker på at du kan finde en hest der kan bære dine 110kg (herregud, det behøver ikke engang være en eller anden kæmpe koldblod, en fornuftigt bygget oldenborg, DV e.l. kan såmænd gøre det), så kan det være et problem at finde en sadel som du kan være i og som kan ligge på hesten, såfrem du, ligesom nogen af os andre, har tendens til at bære en god del af din vægt på bagen.
    -hesten har nu engang kun den ryglængde den har, så det sætter en grænse for hvor stor en sadel man kan vælge. Og lad os sige du finder en hest der kan bære en 18" sadel, så skal du stadig kunne være i den -UDEN at fylde den ud opover bagsvidslen.
    -der skal kunne være ca en håndsbredde mellem din bagdel og kanten af sadlen, når du sidder rigtigt i den. Ellers risikerer du at selv en veltilpasset sadel vil lave trykninger.

    Så det store spørgsmål er altså for mig ikke hvorvidt du kan finde en hest der kan bære 110kg, for det kan du helt sikkert. Det er derimod: hvordan er vægten fordelt (= hvor stor er din bagdel) smiley



  • #14   18. dec 2014 Først og fremmest syntes jeg det er super godt at du har taget initiativet og er begyndt på et vægttab- rigtig godt gået!
    jeg vil dog råde dig til at tabe dig lidt mere inden du svinger dig i sadlen.
    jeg læste denne artikel i ridehesten for noget tid siden og jeg syntes den skal tages alvorligt.
    http://www.ridehesten.com/dk/Heste-nyheder/SeNyhed/?ID=16452


  • #15   19. dec 2014 Først vil jeg sige stor respekt fra mig af smiley syntes det er sejt gjort at du kæmper smiley (jeg valgte selv den dumme vej og spiste ikke noget og spiser stadig sjældent smiley ) sp stort skulder klap her fra, med al respekt smiley
    Jeg vil mene du skulle have en koldblods race som jyde, belgier, shire, irish cob, norskkoldblodtraver, tinker osv smiley dem vil du godt kunne ride, så længe de bare ikke bliver reden for hårdt smiley men det kommer jo også an på om du træner hestens midler til at bære dig eller om du bare laller rundt på hesten smiley

    God jul og godt nytår smiley smiley


  • #16   19. dec 2014 altså 110kg er jo ikke andet end et høj, bredskuldret mand -det behøver man altså ikke have en svær koldblod for... ved ikke helt hvad folk forestille sig, men det kræver altså hverken jyde eller belgier. En almindelig, ikke for ædel varmblodshest kan altså godt være med her -såfrem bagdelen kan være i salden smiley

  • #17   19. dec 2014 Jeg hører selv til de tunge ryttere og min tinkervallak klarer snildt at bære rundt på mig smiley Jeg holder mig til 15-20% reglen, og jeg føler på ingen måde at jeg belaster min hest, så tror endda han kunne klare en del mere. Det skal jo så også nævnes, i disse diskussioner, at en let rytter som rider forkert, kan gøre mere skade end en tung rytter der rider korrekt.
    Held og lykke med det hele smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #18   19. dec 2014 En almindelig, godt muskuløs dv'er kan sagtens bære dig.. Intet problem.

  • #20   19. dec 2014 En god, gammeldags oldenborg smiley altså ikke den nye lette type, men de gamle robuste. Min veninde har en på 165 cm og 800 kg. En rigtig bøf, bred og stærk. En som ham ville godt kunne bære dig uden problemer. Han er fra Ålborgdal http://www.stutteri-aalborgdal.dk. Dem med de danskklingende navne er ofte de gammeldags. Min venindes hedder Storm og hans far hedder Orkan.

  • #21   19. dec 2014 Shire fordi der ofte også er lidt længde i sadellejet.
    Ellers ville jeg kontakte en sadelmager, de bør vide hvilke heste der har et forholdsvis langt sadelleje, og som samtidig er kraftige.
    Se evt. mine to shire.
    Held og lykke med det, og stor respekt for at du tænker det hele igennem smiley


  • #22   19. dec 2014
    Som Michelle W så klogt bemærker, så handler det her meget om hvilken str bukser du bruger..
    Som fingerregel siger man at
    str 38-40 er 17" sadel
    40-42 er str 17,5"
    42-44 er en str 18"

    Der er muligvis en masse der vil huje og skrige op om at deres str 46 altså sagtens kan være i en 18" sadel og det kan de jo muligvis have ret i, men det afhænger jo så igen en hel del af den sadeltype de har valgt.
    Dybt sæde tager jo fx næsten en hel tomme fra røvpladsen i sadlen..

    Jeg har en STOR DV med plads til et sofabord på ryggen( sadelmagerens udtryk smiley ) men uagtet det, så ville jeg stadigvæk ikke byde ham at skulle bære på noget der er over en str 42 i buks og slet ikke 110 kg. Der er en vægtgrænse på 85 kg MAX hvis man skal ha en tur på ham..
    De heste vi har i dag er ikke bygget/avlet til den slags og derfor kræver de GRUNDIG og LANGVARIG muskelopbyggende træning før de kan klare det uden at ende med overbelastningsskader..

    Det er flot at du er gået i gang med et vægttab og jeg ønsker dig alt muligt held og lykke med den fortsatte process, men jeg må nu alligevel opfordre dig til at kæmpe dig ned på de 90 kg før du kravler til hest smiley
    Kan du bruge det som en motivationsfaktor til at nå dit mål med vægten? Så at sige en gulerod for enden af din kamp mod kiloerne??

    Hep hep med vægttabet smiley


  • #23   19. dec 2014 Mja er både enig og uenig mht sadelstørrelse. Man kan ikke generalisere med buksestørrelse på den måde. Dog er det vigtigt at der er plads til en flad hånd bag din røv, når du sidder korrekt i sadlen.

  • #24   19. dec 2014 Sig -og derfor skrives der jo netop osse at det er en tommelfingerregel og at sædets udformning osse har betydning...
    -så den vejledning synes jeg nu er ganske god.



  • #25   19. dec 2014 Jeg ville foreslå en hest med kort ryg, da de er mere kompakte og så vidt jeg ved, mindre modtagelige overfor eventuelle rygskader.
    Forestil dig et træ-bræt, et langt og et kort, som ligges mellem to flader - du placerer en vægt på midten af hver af dem, samme vægt - det lange bræt svajer mere og har lettere ved at knække midt over - i teorien samme effekt med hestens ryg smiley
    Jeg vil foreslå en araber (no hate tak), en belgier, morgan, anglo araber - evt. frieser eller hafinger.
    Mht araberne vil jeg lige sige, at selvom de spinkle, er de ikke skrøbeligere end andre heste smiley


  • #26   19. dec 2014 Team CoX -en kort ryg giver bare MEGET mindre plads til en lang sadel. Og det må vel formodes at TS skal have en sadel af en vis størrelse

  • #27   19. dec 2014 Det kommer helt an på hvilken bygning man har. Jeg har fået fortalt jeg skal have en 17-17,5" men kan sagtens være i en 16,5" og 'til nøds' i en 16"
    Desuden var det bare forslag


Kommentér på:
Hvilken hest/for tung?

Annonce