{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.485 visninger | Oprettet:

Hvad tror I? Kan hesten være jaloux? {{forumTopicSubject}}

Jeg kom til at tænke på dette, da min ellers meget milde og søde vallak kan blive lidt strid imod de andre, når jeg kommer på folden for at snakke med dem.

Idag stod jeg og snakkede med ham og nussede ham, så kom Mia også og ville snakke, og det første han gjorde var at lægge ører og jage hende væk, og så ellers tilbage til mig smiley Haha...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvad tror I? Kan hesten være jaloux?
  • #1   8. jun 2012 Min hest kan helt sikkert blive jaloux! Det er der ingen tvivl om smiley ..så kan de kloge forskere sige hvad de vil smiley

• #2   8. jun 2012 Ja det tror jeg de kan...

Da jeg havde Rico og fik Winner blev Rico meget sur på ham, hvis jeg havde Rico stående på staldgangen og forbi med Winner bed han efter ham og var rigtig hård,,

men hvis de var andre gjorde han ikke noget...

og når man lukket man sammen med de andre fik han bank, man da de kom i samme stald var der ingen ting og de blev bedste venner

• #3   8. jun 2012 Det kan de helt bestemt vil jeg påstå!
    Har nemlig selv 2 heste på samme fold, og hvis jeg ikke siger goddag til min gamle først, bliver han aggressiv overfor den unge. I starten gav det mange problemer men nu går de sammen, uden de helt store problemer.

I starten kunne jeg heller ikke have dem stående bundet ved siden af hinanden

• #5   8. jun 2012 Nej, det er et faktum og ikke noget jeg tror - det kan de ikke, den del af hjernen den skal bruge til at føle ting som jalousi (være fræk, stædig osv.) er ikke udviklet i så høj grad som mennesker har.

• #6   8. jun 2012 Men jeg synes da også det er hyggeligt at personificere min hest, så jeg siger da også at de godt kan blive jaloux selvom jeg godt er klar over det er umuligt. Det er hyggeligere på den måde smiley

• #7   8. jun 2012 Da jeg var teenager og havde kærester med ude ved apollo blev han irriteret.. smiley
    Hver gang jeg vente opmærksomheden fra ham og over på mine kærester, lagde han ørene tilbage og kastede med hovedet - så jo det tror jeg godt de kan (;

• #8   8. jun 2012 Det kan de godt, jeg har en som meget nemt bliver jealoux! smiley

• #9   8. jun 2012 Tror ikke det handler om jalousi, men om kampen om "ressourcer". Mennesket er en ressource for hestene, fordi vi er dem der kommer med foder, vand og alskens snask og behageligheder. Og det ved hestene jo godt, så lige så vel som hestene vil "slås" for en bunke hø på folden, vil de "slås" for retten til menneskets behageligheder smiley

• #10   8. jun 2012 ^ præcis. det handler ikke om jalousi men magtforhold og det er derfor folk ser reaktioner. smiley

• #11   8. jun 2012 Tror sabina har ret :-).
    Min figaro jager også altid hans foldkammerat væk, når jeg er der. Men det er da bare fordi han VED at han får foder/ godbidder, når han kommer ind smiley hihi

• #12   8. jun 2012 Jeg ved ikke om man kan kalde det jaloux, men hvis jeg står ved Lacrosse's boks, og der kommer andre og står og f.eks. snakker med mig, lægger han øre og "truer" de andre væk fra mig smiley

• #13   8. jun 2012 Det er ligesom brumbassen der ikke ved den ikke kan flyve.... Hestene bliver ikke jaloux, men de er det alligevel.
    Der skrives ovenover om resourcer mm. Alt efter hvordan man vender og drejer den, så er mennesker jo også bare jaloux fordi nogen har resourrer andre også vil have....

• #15   8. jun 2012 Kia: Hvis vi følges wiki's definition af ordet Jalousi, indeholder det følgende:
    "Jalousi er en følelse, der refererer til de negative tanker og følelser af usikkerhed, frygt og ængtelse for et forventet tab af noget, personen værdsætter, såsom et forhold, venskab eller kærlighed. Jalousi består ofte af en kombination af følelser som vrede, sørgmodighed og afsky."

Jalousi er altså ikke en følelse i sig selv, men en kombination af negative følelser, som man skal have et udpræget og højt udviklet følelsesregister, for at kunne udtrykke, og det har heste slet ikke hjernekapacitet til smiley

• #16   8. jun 2012 det tror jeg helt bestemt de kan!!

Min maddi er MEGET morsyg og bliver ekstremt jaloux hvis jeg snakker med andre heste, både på folden og i stalden... hun ligger øre og jager dem væk hvis hun kan komme til det...

Så uden tvivl de kan være jaloux!

• #17   8. jun 2012 Vil nok ikke kalde det jalouxi som sådan, da det ikke er noget heste kan føle..

Men jo har os oplevet situationer hvor det har været som jalouxi..

Første gang var med anton havde min nye kæreste med ude og hilse på ham og han gjorde ikke anton noget overhovedet, men anton lagde ørerne tilbage og smækkede hovedet efter ham.

En anden gang var hvor vi lige havde fået vores vallak robin hjem og stod og kiggede og snakkede med hestene hvor Payback pludselig bed ud efter mig og rent faktisk fik fat i maveskinden på mig..

• #18   8. jun 2012 Viva bliver fornærmet hvis jeg står og snakker med rebella så begynder hun at kryppebide indtil jeg kommer over til hende. HUn gør det ikke normalt meget atypisk. Så jeg mener helt sikkert de kan blive irriteret over at de bliver tilsidesat.

• #19   8. jun 2012
    Vil ikke kalde det jalousi :o)

Mere at en hest er motiveret for at snakke med dig. Den hest der kommer og jager væk er den dominerende, den anden viger ( måske også i andre tilfælde fx. mad ).
    Måske den tror du har mad - så er den ihvertfald motiveret for at få dig væk. Måske det er en snaksalige og nysgerrig hest - så vil den da gerne se hvad det er du laver!

Så nej, ingen jalousi smiley

• #20   8. jun 2012 det er sikkert rigtigt at jalousi dækker over flere følelser, men hvad hedder det så, når ægte jalousi er for kompliceret til dyr, er det misundelse der får dem til at opføre sig som de gør, når de prøver at få del i 'kagen'

• #21   8. jun 2012 Kia: Det er instinktivt smiley

• #22   8. jun 2012 Min gamle hoppe Stella, jagede alt og alle væk, når jeg kom. Fra da jeg var 2 år helt indtil jeg var 15, "beskyttede" hun mig på marken. Det var helt vildt sødt, men det kostede desværre livet på vores islænderhoppe Lokka, da Stella gik amok på hende, selvom jeg stod ved Stella, og min mor og søster i den anden ende af marken med Lokka. smiley

Kommentér på:
Hvad tror I? Kan hesten være jaloux?

Annonce