{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  rytters vægt- islænder?
  • #1   10. jun 2012 Det er fuldstændig forskelligt fra hest til hest. Jpvist er den islandske hest kraftigt bygget, men ligeså vel som andre racer, kommer det an på den konkrete hest.

Jeg har set ryttere på 120 kg ride på 1.38 uden den så lidende ud, men hesten fortæller jo sjældent hvornår den har det svært.

Min vurdering er ikke et tal, men simpelthen at man som menneske skal bruge sin sunde fornuft.

• #2   10. jun 2012 Max 20 % af hestens vægt - uanset hvilken race..

• #3   10. jun 2012 Min mors islænder vejer cirka 350 kg mens min fars vejer cirka 400
    Passer ganske godt da begge mine forældre ligger på små 70 kg .

• #4   10. jun 2012 Jeg synes 20% af hestens IDEALvægt, er en god tommelfingerregel. Inkluderet vægten af udstyr vel og mærke. Men hestens form, rytterens evner mm. spiller også ind. 15% er endnu bedre, det har undersøgelser også vist.

Men jeg ville med mine 60 kg og 174 cm ikke føle mig tilpas og have god samvittighed på en 2'er pony, ligemeget om det hedder islænder eller sportspony.

• #5   10. jun 2012 Den tommelfinger regel er lige til at smide i havet.

• #7   11. jun 2012 Jeg ser folk på 90 + ride deres islænder hver dag, hvor hesten 7913 ikke har haft skade osv smiley

• #8   11. jun 2012 Jeg red engang sammen med en anden på Blida uden sadel.
    Jeg vejer selv omkring de 45 kg og det gjorde den anden pige også
    Vi nåede kun lige omkring 3-400 meter før jeg kunne mærke på Blida at det var for meget for hende så jeg hoppede af smiley
    Blida er 140 cm i stg. og 18 år gammel.

Så det er meget forskelligt fra hest til hest smiley

• #9   11. jun 2012 Jeg mener også at I godt kan pakke jeres små regler væk...
    Det er absolut kun den sunde fornuft som virker i dette tilfælde.

• #10   11. jun 2012 Holdda k.. Så burde jeg ikke ha redet min islænder ?! Jeg vejer omkring 85 kg, og min hest 339 kg. Herre Gud så er der jo ingen voksne mennesker der kan ride islændere ?! Min har aldrig lidt under min vægt, tværtimod...
    Kig på hestens kondi og muskelmasse.. Og hvordan hesten reagere med vægten på ryggen smiley

• #11   11. jun 2012 jeg har set flere af de steder, der tilbyder rideture på islandske heste, skriver ryttervægt max 100 kg.
    det er jo i forhold til hestens vægt temmeligt meget, men jeg tror også de små heste er stærkere end de ser ud.

Mine egene heste bliver bestemt ikke redet af nogen over 80 kg. slut prut.

• #12   11. jun 2012 Altså hvis i bruger jeres beregning på max 20 % så vil det sige at en person på 100 kg (efter beregningen) skulle ride min smalle traver !! Må tilstå jeg vil aldrig lade nogen over 65 kg ride !!

Har hørt engang at en ismule kan bære op til 100 kg men om det er sandt ja det ved jeg ikke ; ))

• #14   11. jun 2012 Den der tommelfingerregel er helt fin synes jeg, men selvfølgelig skal man se på den enkelte hests bygning ;o)
    Zambrano (araber på 154 ca) ville nok (uden sin overvægt) veje omkring 350+. 15% af 350 = 52,5 kg. Jeg vejer lige 5 kg ekstra, men til gengæld har han meget let udstyr og jeg tror sagtens, at han kan bære mig: (link fjernet)

Jeg ville dog aldrig ride ham 1 time om dagen seks gange om ugen. Jeg ville heller aldrig sætte nogle over 65 kg op på ham, da han har ret lav og svag ryg.

• #15   11. jun 2012 med de islænder man ser i dag... ville jeg have betænklighedder med at sætte en alm voksen på ryggen af dem!! - forstår på ingen måde at man avler mindre alting i de små robuste ponny racer... eller egentligt i dem alle sammen! - vi har lige været på roskilde dyreskue og måtte tit stoppe op og tænke " hvor er benene henne... ?"

så 20% reglen er lige præcist en tommelfinger regl... resten skal man selv tænke sig til... smiley

• #16   11. jun 2012 Som de andre siger - islænderne er avlet til at være mere sportsagtige end de var før i tiden, hvilket også gør at de nok ikke ville kunne bære en på 100 kg...

• #17   11. jun 2012 det kommer meget an på hvordan hesten er bygget smiley men der hvor jeg er har vi en vægtgrænse på 85 kg. Men det er også fordi vi har turridning så..

100 kg. er nok lige i overkanten xD

• #18   11. jun 2012 Min Freyja har tynde ben, men ellers en rigtig god, muskelfyldt ryg, når hun bliver redet. Jeg ville ikke sætte nogen på over 70 op på hende, da hun simpelthen ikke er bygget til det.
    Derimod har jeg ofte redet på store, kraftige islændere, der - med rette muskelopbygning - ville kunne bære en på 90 kg smiley

Så ja, sund fornuft - hvis heste pruster og stønner og er ved at kollapse ved hvert skridt, vejer man nok for meget. (;

• #19   11. jun 2012 Jeg tror man skal passe på med at hænge sig for meget i at hesten siger så stærkt fra hvis det er for meget for den. Det gør de nemlig meget sjældent. Vores kære dyr finder sig i så meget. Når de endelig siger fra, har mange ryttere også tendens til at se det som frækhed/uopdragenhed og forstår derfor ikke at hesten siger fra. Jeg tror grunden til heste ikke siger tydeligt fra, er at der kun kommer mere ubehag ud af det. Gør hesten ikke som ønsket, for eksempel fordi rytter er for tung, vil de fleste forsøge at korrigere den, med schenklerne, med tøjlerne eller noget helt tredje = endnu mere pres/ubehag. Den vil opleve og lære at det kun bliver værre når den siger fra.

Når jeg ser de store mænd på islænderne til islænder-stævner ser de også tit hjerteskærende utilpasse ud. Men de præsterer og "så er alt jo godt".

Kommentér på:
rytters vægt- islænder?

Annonce