{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.025 visninger | Oprettet:

Hvorfor klipper man haler af heste? {{forumTopicSubject}}

Ja overskriften siger næsten sig selv.
Jeg er blevet spurgt om det mange gange og har måtte sige at jeg ikke ved det. F.eks. af Shire heste? Jyderne får dem også flettet op? er det for sjov eller er der en mening med det?
Håber nogen kan hjælpe:)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor klipper man haler af heste?
  • #1   14. jun 2012 tror meget af det har med at et er køre racer der typisk får bundet/klippet halen op for at den ikke skal sidde fast i seletøj og remme..

• #2   14. jun 2012 I gamle dage var det moderigtigt at klippe hestens hale af helt oppe ved roden. Dvs. halen voksede aldrig længere end den var klippet til. Dette var meget smertefuldt for hesten.
    Hvorfor man gør det i dag? Tja.. der ville jeg nok give samme bud som Laila N smiley

• #3   14. jun 2012 Tusind tak for svar;)

• #5   14. jun 2012 Af det passer ikke at den ikke vokser længere end den er klippet til, jeg har hvertfald flere gange klippet spidserne af halen på heste, og de er vokset fint ud igen..

• #6   14. jun 2012 Kim P: Gør man det på grund af "moden" ?:)

• #9   14. jun 2012 Forskel på hopper og hingste? den var ny.. Fletter man dem så på to forskellige måder? Eller?

• #11   14. jun 2012 eller bare fordi man så kan se "hvad de har mellem benene" bagfra?

• #14   14. jun 2012 man må ikke længere klippe haleroden af mere smiley

• #15   14. jun 2012 Jamen tak for svar!:) Så lærte jeg da også noget nyt:)

• #17   14. jun 2012 JEG VED DET IKKE!!! Ja undskyld jeg blir lidt hys men jeg havde byttet in hoppe for en anden. Og i den prøve periode vi havde aftalt har trunten klippet 50cm af min hoppes hale, med den undskyldning "den var slidt"- JAMEN hallo, det var i bytteperioden dvs at det var MIN hest. JEg er sur og gal over det og fatter ikke en hatfis af hvordan man kan være SÅ dum!!!

• #18   14. jun 2012 lindhovedgården- Hvad?

• #19   14. jun 2012 Lindehovedgården: Det forstår jeg heller ikke hvorfor hun har gjort, Det er da træls!!

• #21   14. jun 2012 Jo halen skal nok vokse ud igen men NØJ jeg var sur. 50cm det er helt op til haserne. Jeg fatter ikke hvordan hun kunne gøre det NU hvor det er fluetid

• #22   14. jun 2012 meld hende? altså kun måske? det er jo en form for dyremishandling!

• #23   14. jun 2012 Ja det er det. Og der står i kontrakten at hesten skal leveres tilbage i samme stand som den kom MEN det vil blive et helvede og mange mdr tovtrækkeri og jeg er temmelig gravid pt og skal snart føde så har ikke overskuddet til det

• #24   14. jun 2012 ok

• #25   14. jun 2012 Synes det er lidt noget svineri at klippe halerne så korte, da hesten bruger dem til at fivte insekter osv væk med.

Er halerne i vejen under kørsel, må man flette dem og binde dem op!! Bare min mening.

• #26   14. jun 2012 NEMLIG

• #27   14. jun 2012 Jeg har også før klippet en hest op til roden, en fjordhest, halen voksede ud igen, jeg blev nød til det da den hos tidligere ejer ikke var blevet børstet, så var et stort filter selv efter gentagende vaske med og uden sæbe

• #28   14. jun 2012 I gamle dage var det både af praktiske hensyn (halen kom ikke i problemer med de redskaber hesten trak) og af hensyn til gældende mode.

i dag er det mere traditions-bundet. Visse racer kuperes (der er ikke tale om klipning af halen -det er haleroden der "klippes" og der er derfor tale om kupering).

Selve proceduren er sådan set ikke slem -hesten bedøves og den får self ikke lov at rende rundt og have ondt.
    MEN i hvert fald ved en del racer, kuperes halen så kort at den intet er bevendt mod fluer mm, og heller ikke altid dækker kønsåbningen hvorfor man får en øget risiko for infektioner osv.

I de fleste europæiske lande er kupering forbudt i dag. Desværre er det fortsat tilladt i nogen lande hvis der er tale om haleskader osv og man derfor har dyrlægen-attest på at det er gjort af medicinske årsager -JEG har til dato ikke oplevet en hest skade halen så vldsomt at kupering var nødvendigt, men i de lande hvor det er tilladt med dyrlægeattest, ja der kommer stort set alle belgiere åbenbart til skade med halen (mangler smiley der ruller med øjnene)

I USA kuperer man stadig rutinemæssigt en række racer, bl.a. clydesdale, percheron m.fl.
    I nogen stater er det ikke længere tilladt, men for show-folk er det usædvanligt ikke at få hesten kuperet.
    Kigger man på billeder fra show,s. kan man da osse se lange rækker af kuperede heste

Har og fået fortalt ad en (amerikansk) avler af clydesdales at mange ikke længere kuperer alle føllene, men kun dem de tager fra til show-brug, da mange købere vil have dem med hale.

• #29   14. jun 2012 Min kæreste's clydesdale får klippet halen ved hasen hvert efterår. Så vikler den sig ikke ind i vognen, seletøj og andet, når der bliver kørt med ham. Billeder ses på hans profil.

http://www.hestegalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=203456&ipc=622713

Det er forbudt at kupere haler i Danmark, dog kan man af helbredsmæssige årsager få den kuperet alligevel.

• #30   14. jun 2012 Pernille -men hvilke helbredsmæssige årsager skulle det lige være? Det er trods alt ikke ligefrem hverdag at en hest skader halen voldsomt;o)

Og så kan man her i landet ikke udstille en danskfødt kuperet hest

Ang klipning af halen (altså ikke kupering) som du beskriver, så gøres det vidst mere for syns skyld. Vi har belgier med hale, kører meget med den (og den vi havde tidligere) og har til dato ikke oplevet at halen sidder fast eller på anden vis generer selen.

Faktisk er der væsentligt større problemer ved heste der bruges til marathon-kørsel, idet vognene der er ret lave og hesten meget tæt spændt for, så der har vi oplevet at en løs hale kan komme op og ligge på vognen og ligge i vejen for bremserne. Men det klares nemt ved at flette og evt binde op de par timer de går marathon.

• #31   15. jun 2012 Michelle W - Lige præcis!! Det kunne ikke være sagt bedre.

Man kan simpelthen ikke forsvare at klippe halerne af! Det er kun pga. mode, og gavner ikke hesten på nogen måder!

• #32   16. jun 2012 hvorfor i al verden skulle halen ikke vokse ud igen? det er da nok det sjoveste jeg længe har hørt...
    og humm mishandling? .. så må i hellere melde mig med det samme... ej undskyld... ved godt jeg får tæv for den her... men det er lidt hys er det ik?

• #33   16. jun 2012 Når der skrives vokser ikke ud igen, så tænkes der jo nok på kupering og ikke bare klipning. Og kupering ER mishandling i mine øjne.

At klippe halen ultrakort (men altså ikke kupere -bare klippe hårene) er måske ikke ligefrem mishandling, men det KAN være til stor ulempe for hesten der jo mister et vigtigt redskab til at holde insekter væk.

• #34   16. jun 2012 hov i øvrigt -halehårene på en kuperet hale vokser som alle andre halehår. Typisk bliver de ikke helt så lange som en almindelig hale (det er ikke ret mange heste hvor de øverste hår vokser med ud i fuld længde, og det er jo kun disse hår en kuperet hest har). Problemet er så at med så kort en halerod, kan der ikke viftes rigtigt med halen, selv hvis man lader hårene gro ud så meget de nu kan (dem jeg har set, har i hvert fald kunnet få hale-længde ca til hasen, men jo altså stadig kun med en meget kort halerod, for den har man jo cuttet)

• #35   17. jun 2012 Ifølge dyreværns loven kan halen kuperes af helbredsmæssige årsager. Med det menes der, hvis hesten brækker haleroden, i en sådan grad, at det vil være større mishandling at lade den leve med den brækkede hale. Eller hvis hesten får halen i klemme i noget.

Clydesdales trækker ofte mange ton, så hvis kommer i klemme i vognen med så mange ton bag sig, så ryger hele halen af, for slet ikke at tænke på de skader hesten får op igennem ryggen og psykisk.

Vores har trukket op til 5 ton. Uden at være det indste overbelastet. Jeg skal ikke il at have nogen hale til at sidde fast der. Så hellere at den bliver klippet af ved hasen 1 gang om året.
    En Clydesdale har trukket et lokomotiv. Lig lidt reklame. smiley

De er jo heller ikke kun køreheste, der får klippet halerne af ved hasen. Mange springheste har stadig korte haler. Dog var det mere populært for 10 år siden, men mange gør det stadig.

• #36   17. jun 2012 Pernille men hvor skulle halen sidde fast? Vi kører som sagt med vores og jg har meget svært ved at få øje på hvor halen kunne sidde fast henne når hesten er korrekt forspændt.

• #37   17. jun 2012 Det kommer an på hvilken vogn man har. smiley

Til det vores bliver brugt til ang. kørsel, der ville halen kunne komme i klemme i vognen, seletøjet til den anden hest.

• #38   17. jun 2012 syns nu heller ikke om at man kupere noget somhelst, på nogen dyr!! det virker lidt afstumpet at klippe kropsdele af i min verden i hvert fald...

• #40   17. jun 2012 Så enig omkring direkte kupering, men syntes ikke det er nogen skam, at klippe halehårene af ved hasen. Hellere en kortere hale, end hele halen rykket af+ div. skader i ryg psyke.

• #41   17. jun 2012 Og så skidt med at hesten ikke kan vifte fluer eller...?

Kan ikke se problemet i at flette halen eller binde den op de trods alt få timer ud af en uge hvor hesten laver noget der (med ikke ret stor sandsynlighed) kunne skade halen.

Jeg har da efterhånden set rigtigt mange to/4-spand, men til dato ikke en hvor halen er kommet i klemme/har sat sig fast ieget eller andres seler.
    Har højst set halen komme til at ligge på vognen -det kan self være generende, men så kan den bindes op, det tager kun ganske få minutter.

• #42   17. jun 2012 men når nu man gerne vil lege med de store drenge i belgier foreningen så klipper man halen af så man kan flette bast i den smiley og så fletter man halmbånd i når man er hjemme igen, så hesten kan vifte fluer og andre kryb væk... smiley

• #43   18. jun 2012 Øøøh -nu flettes der skam bast i halerne helt uden at kupere dem først;o)

Og halmsnore flettet i en halestump gør det bare ikke ud for en hale -ja, det er bedre end ingenting, men på ingen måde så effektivt som en rigtig hale.

• #44   18. jun 2012 øøøh ja - var vi ikke os lige enige om at det var afstumpet at kupere haler? - jeg ved skam godt hvordan man fletter en belgier smiley
    diskutionen startede med at nogle syns det var mishandling at klippe / trimme halen - og det er man altså nødt til for at få den flettet op med bast - det samme gælder manen - og jeg kan ikke lige se mishandling delen i det... derfor jeg blandede mig... jeg har selv 2 belgiere og har en 3 stående, alle 3 med kort hale (ikke kuperet)

• #45   18. jun 2012 Vores har ingen problemer med at vifte fluer væk, da den jo kun bliver klippet ved hasen. Det er ca. 10 ca. kortere en normalt. Ser intet problem i det.

Men sådan er vi jo så forskellige. Og heldigvis for det.

• #46   18. jun 2012 Sorry, så misforstod jeg det. Det har jo i mange år været "in" at hente kuperede hingste i belgien og holland, som så blev udstillet og kåret herhjemme, så jeg troede du mente kupere den og så i med bast ;o)

Nå, men voores flettes jo osse med bast, og osse uden at halen behøver klippes ultrakort.
    Vi tynder ud i den med mankam inden, så behøver den ikke være så kort

• #47   18. jun 2012 hæ hæ ja kort kan være mange ting smiley altså vi trimmer dem med trimme knive... det funger udemærket og så flettede jeg lidt halm bånd i fordi vi havde vildt mange små kravl en overgang smiley

• #48   18. jun 2012 Det med at halen hænger fast holder altså ikke.

Hvis den flettes og bindes op når man køre, kan halen på ingen måder hænge fast.

Og så kan hesten få lov at have en fin lang hale til daglig, så den ikke er besværet ved irritation af insekter og lign.

Kommentér på:
Hvorfor klipper man haler af heste?

Annonce