{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.254 visninger | Oprettet:

Soyaskrå = nedsat præsentationsevne ;( {{forumTopicSubject}}

Kender i det når man vil sine heste det bedste???

Vi har i et halvt års tid nu fodret med Krafft (halvt grov 125 og halvt sport) med gode resultater. vores heste var flotte, ydede max i løb. og det hele kørte super godt.

Da vi så fik en ny hest i stalden i marts der ingen muskler el fedt havde på kroppen, læste jeg mig frem til at soyakrå skulle være godt som muskel opbygger.

Ergo, jeg gik i bedste mening ud og købte soyaskrå, hvor mine heste fik ca 200 g om dagen (100 g pr måltid) min nye tynde hest blev super flot på rekord tid og alt var godt.
TROEDE JEG..

efter en lille måneds tid begyndte vores heste, som er travheste, at gå dårligt i løb.. de blev trætte hurtigt, og pulsen lå en del højere end normalt. efter en snak med dyrlægen som intet kunne finde på hesten, blev vi enige om at det var virus som har floreret rundt hos mange heste længe ;(

I torsdags til løb gik det dog mere el mindre galt. Kimo stoppede op med 700 meter igen og nærmest gik i mål. Royal stoppede med en km igen og lignede en der slet ikk vidste hvor han var... jeg stor tudede og vi skyndte os at tilkalde dyrlæge.. da han stadig intet kunne finde, snakkede vi om foder, hø, svamp og andre problemer det kunne være...
Vi kom ind på at vi jo gav dem soyaskrå sammen med deres foder plus wrap a libitum.

Da vi fik målt op hvor meget protein de fik, viste det sig at vi i god tro, har påført vores heste alt alt for meget protein, og derfor har det hæmmet optagelsen af vitaminer og andre nærringsstoffer, plus at deres nyere er kommet på overarbejde, så da de ikke har kunne følge med har de fået en masse små nyreslag under løb og i træning ;(

Lige nu hader jeg mig selv for ikke at ha været mere grundig. og for at have været så uviden..

Soyaskråen ligger nu i skraldespanden - FOR ALTID...


Nogle andre der har stået i samme problem el som er lige så uviden som mig??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Soyaskrå = nedsat præsentationsevne ;(
  • #1   18. jun 2012 sikke en træls oplevelse..
    Har ikke hørt det på den måde før og med at I konkret kunne sige at det er det..
    Men jeg ved at man skal passe på med at overdosere vitaminer og protein.. Det kan skade lige så meget som det gavner..
    Af den grund får min heller ikke 100 forskellige slags foder, for det er ikke sundt for dem.

    Det er da godt at du fandt årsagen og det er da også en voldsom reaktion I har fået på jeres heste, men det har self også været meget overdoseret i protein. Vildt alligevel.


  • #2   18. jun 2012 hvordan har de det efter du er stoppet med soyaskrå?

  • #4   18. jun 2012 vi har intet kunne mærke på dem herhjemme i dagligdagen faktisk... men de har startet løb 3 gange hvor de totalt har underrepræsenteret, og hvor det er blevet værre fra gang til gang...

    vi har ikke haft givet dem det siden i torsdags, så indtil videre har de ikke været trænet el noget da de lige får lidt pause. men deres pis stinker helt vildt sindsygt ;( så håber det er fordi deres kroppe udskiller det...

    troede heller ikke det kunne skade så meget ;( føler mig virkelig som en dyreplager, elsker mine heste over alt på jorden, og vil dem som sagt kun det bedste, derfor bliver man lidt rystet over sådan noget her...


  • #5   18. jun 2012 Pernille K: ja jeg håber også at det går den rigtige vej igen fra nu af... syns også bare jeg ville fortælle min nye viden så andre måske tænkte over det en ekstra gang smiley vi fodre som sagt med krafft foder, og der skulle de egentlig være dækket ind, sammen med wrap selvf.. men vi ville jo bare lige give dem det sidste skub... DUMT DUMT DUMT

  • #6   18. jun 2012 okay
    håber I hurtigt kan se en fremgang igen på dem smiley


  • #7   18. jun 2012 jeg har fodret min hest med det vinteren over uden nogen forskel, men han fik også kun 50g som der står påført at en ridehst på 500-600kg skal have, så hvis i skulle følge de anvisninger har i jo givet 150g for meget om dagen, så kan jeg måske godt forstå det smiley

    Men min hest har slet slet ikke haft problemer smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #8   18. jun 2012 Team Nøhr det er jo netop med væddeløbs hestene man nogengange er "heldig" at man fanger disse problematikker netop fordi de skal præstere og gør de ikke det så bliver de undersøgt indtil årsagen findes, hvis du ikke havde travheste ville du sandsynligvis aldrig have oplevet at der var noget galt og ufortrødent overdoseret i den bedste tro.

    Det er dejligt at du har delt dine erfaringer med os alm. hestemennesker så kan det være der er nogen af dem som ligesom du selv gerne vil give lidt ekstra der tænker sig om igen for det er lige så skidt for Bulle og Musse at få for meget protein i maden som for en højtydende travhest, de viser os det bare ikke da de aldrig kommer ud i ekstrem motion som et trav eller galopløb er.

    God bedring til hestebasserne og lad os håbe at de snart er på toppen igen.


  • #9   18. jun 2012 JM.. netop, er glad for problemet blev fundet forholdsvis hurtigt, og at vi nu er på rette spor igen..

    Team nordhuset: jeg havde læst mig frem til at de skulle have 200 g om dagen når det var heste i høj træning.. og det var det de fik.. desværre var der det også i foderet ;(


  • #10   18. jun 2012 Jeg har altid haft go erfaring med soyaskrå , byg, majs og olie . Og det vil jeg mene er meget proteinholdigt , men det lyder til du har været meget uheldig.

    Jeg gav 150g soya 1,5kg byg og 1 kg byg og 2 dl olie.Ig de tog godt på trods den hårde træning. Og jeg vil stadig selv bruge soya skrå når wildcard skal i fuld træning


  • #11   18. jun 2012 Soyaskrå er et super fodermiddel, his det bæiver benyttet korrekt man siger som grundregel 1 gram pr 10 kg levevægt dvs en hest på 500 kilo Max 50g. Det er nok altid en god ide at spørge en uddannet foderkonsulent når man vælger at købe og anvende foderprodukter rene ( som ikke er blandet foder som feks. Mussli )
    Jeg er selv uddannet inden for dette og undrer mig meget over den sindsyge foderdosering der har stået på sækken...


  • #12   18. jun 2012 the gypsies: hmm så er det altså ikke mig der har taget fejl vel?? for der står nemlig på sækken at det er max 200 g el sådan noget om dagen... så det har jeg jo bare holdt mig til...

  • #13   18. jun 2012 Ubehagelig og uheldig oplevelse I har haft.

    Forhåbentlig kan andre lære af denne historie, at man bør få lagt en individuel foderplan hos en uafhængig foderkonsulent, hvori alle fodermidler indgår.

    Soyaskrå er en GOD kilde til protein og bl.a. lysin som er en essentiel aminosyre. Problemet opstår når der, som i dette tilfælde, også er meget protein i det øvrige foder Bliver der ikke taget højde for den smlede mængde kan overforsyning nemt opstå. I sig selv er 200g soyaskrå jo ikke et problem.


  • #14   18. jun 2012 Har nu undersøgt at der er 13½ % protein i Krafft 125 pr kg.. og de får 5 kg af det dagligt, dvs de får næsten 400 g ren protein om dagen + de 200 g vi har givet dem i form af soyaskrå...
    - så egentligt har de været oppe på 600 g ren protein ;(

    Hvilket jeg godt kan se nu er ALT ALT for meget...


  • #15   18. jun 2012 for meget protein kan give øget risiko for nyreslag, så det er vigtigt man sørger for foderet er korrekt sammensat.



  • #16   19. jun 2012 Lige præcis, de kan få nyreslag af det.. Men KUN hvis de får for meget, OG bliver sat op for hurtigt. Det skete næsten også her.

    Men normalt er der altså ingen ko på isen. Når de går på døgngræs om sommeren, får de 180-220% (ja..) af deres protein behov, og det klarer de jo, medmindre de har nyreproblemer!!

    Så det er kun, hvis man (som mig...) sætter dem op for meget og for hurtigt. Og lad være, hvis de allerede er dækket ind.

    Soyaskrå har også 13% sukker i. Det vidste jeg ikke, så jeg ville altid vælge halvt lucerne, halvt soya.


  • #17   19. jun 2012 Ps. min 500 kg hest skal have 800 gram protein bare ved vedligehold.. Hvor får du lagt foderplaner? Min er i sundhest, hvor der står de 800 gram.

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #18   19. jun 2012 når hesten får wrap ad lib. som denne er der helt sikkert også en masse gram af hente der de 600 gram er jo udelukkende krybbemaden.

  • #19   20. jun 2012 Lone S. jeg får ikke lagt foderplaner, men bruger som sagt Krafft foder, og fodre med det på anbefaling af andre vi kender...
    Soyaskrå var bare os selv som mente de lige skulle ha det sidste skud, da vi førhen har suppleret op med det med gode resultater...

    men ja de får fri adgang til wrap, og så er der en lille smule græs på folden også hvor de jo også får proteiner igennem... så de 800 g om dagen du snakker om er langt overskredet ;(


Kommentér på:
Soyaskrå = nedsat præsentationsevne ;(

Annonce