Hvad gør man lige? Hjælp.!? {{forumTopicSubject}}
Jeg står i den situation at jeg har haft en låne hest det sidste år. Nu er han sat til salg og har været det i en måneds tid.
Imorgen kommer der så dyrlæge der skal udføre en bøjeprøve og her igår (Søndag) fortalte ejeren at hvis ikke han går igennem, bliver han sendt til slagtning, for hun har ikke råd til at have både ham og den hest hun selv bruger.
Altså hun vil ikke bruge tid på at forsøge at sælge ham hvis han går urent til bøjeprøven. Jeg står i den situation at jeg ikke kan købe ham til de 30.000-40.000 han er sat til, men har snakket med min far om at han vil købe ham til slagter prisen hvis han ikke går rent igennem.
Men, men, men, men.. Ejer har ham forsikret til 15.000 og jeg kan forestille mig at hun vil forsøge at få dyrlægen til at dømme ham uanvendelig hvis han går urent i prøven, så hun kan få sin forsikringssum.
Han lider en smule af staldkrampe når han har stået natten over i boksen, men kun lige til han går fremad, så er det væk. Han er rigtig dygtig på banerne og fejler ellers intet og nyder at blive redet og man mærker intet til hans staldkrampe ud over om morgenen når han skal på fold.
Hvad gør man i den situation? Hvis han nu går urent, skal/kan jeg så modsætte mig når ejer forsøger at 'lokke' dyrlægen med på hendes plan? Kan jeg ligefrem anmelde dem på en eller anden måde?
Det er jo selvfølgelig langt fra sikkert at han ikke går igennem, men det er rart at have noget at trække på hvis situationen skulle opstå
Det skal lige siges hesten kun er 5 år.
Knus Anne&Hamilton
jun 2009
Følger: 68 Følgere: 71 Heste: 7 Emner: 277 Svar: 1.696
Har hun ikke råd til at have ham? Betaler du ike alt undtagen forsikring eller?:)
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.596
maj 2005
Følger: 36 Følgere: 44 Heste: 4 Emner: 237 Svar: 1.383
Kan du ikke beholde hesten som udlån?
nov 2005
Følger: 137 Følgere: 158 Heste: 6 Emner: 269 Svar: 3.221
nov 2010
Følger: 26 Følgere: 26 Heste: 7 Emner: 75 Svar: 612
jan 2008
Følger: 41 Følgere: 35 Heste: 3 Emner: 45 Svar: 260
Jeg står ikke og har 15.000 kr til hest, jeg er under uddannelse og jeg har det sidste år brugt nærmest al min løn til opstaldning, smed og diverse årlige dyrlæge udgifter, så jeg har ingen mulighed haft for at spare op.
Ejer vil gerne have ham solgt nu, for hun betaler jo alligevel forsikring hvert år og står jo stadig med ansvaret for hesten hvis jeg nu op siger kontrakten (hvilket jeg ikke har i sinde at gøre, men alligevel.)
Men vores nuværende kontrakt udløber nu her og derfor har hun egentlig tilbudt at jeg må låne ham til han bliver solgt, men det er jo heller ikke fedt for mig at skulle betale alle udgifter på en hest der måske er solgt i næste uge.
Jeg kender selv ikke så meget til forsikrings regler og så videre, det er blandt andet derfor jeg søger til råds
jun 2009
Følger: 68 Følgere: 71 Heste: 7 Emner: 277 Svar: 1.696
nov 2010
Hvis du rigtig gerne vil ha hesten, kan du jo så faktisk håbe at den bliver erklæret uegnet til ridebrug. For så har du jo chancen for at købe den meget billigt.
Hvis den går igennem alle prøverne, ja så kommer du ikke til at kunne købe den, medmindre du kan skaffe de 30.000.
jan 2008
Jeg troede bare at hvis man først fik udbetalt sine forsikrings penge, så skulle dyret aflives eller slagtes.
Men jeg har læst noget om at man slet ikke må sende chip-mærkede dyr til slagtning? Er der noget stand i det??
nov 2010
Hvis hesten af en eller anden grund skulle slagtes, ville hun få udbetalt livsforsikringen istedet. Jeg nægter at tro at den skal slagtes fordi den ikke kan gå igennem bøjeprøve. Så jeg vil helt sikkert mene at du ikke skal være bange for den bliver slagtet.
Chip mærkede heste kan sagtens slagtes. Men en hest der er meldt uden for konsum (eller hvad det hedder) kan ikke slagtes. Det kan f.eks. være en hest der har fået noget medicin, så melder dyrlægen den ud af konsum, og så må den ikke slagtes.
nov 2010
jan 2008
Nu kan jeg sove lidt bedre i nat ;D
sep 2007
Følger: 14 Følgere: 18 Heste: 4 Emner: 9 Svar: 2.596
dec 2006
Følger: 159 Følgere: 137 Heste: 13 Emner: 265 Svar: 1.377
1: beholde hesten og få udbetalt en % del af forsikringssummen
2: aflive hesten og få hele forsikringssummen
Det lyder på mig som om at sælger vil gøre det sidste hvis den bliver erklæret uanvendelig til ridebrug - desværre.
MEN... den kan ikke erklæres uanvendelig til ridebrug ud fra en bøjeprøve - forsikringsselvskaberne kræver røngten undersøgelser + evt. forsøg på behandlinger før dette sker. Det kan sagtens tage lang tid.
Jeg har selv haft en hest som blev aflivet hvor jeg fik udbetalt forsikringssummen - men det var efter flere røngten undersøgelser af ryggen + forsøg på behandling 3 gange, før den blev erklæret uanvendelig - det tog 1 år.
Nogen gange kan en røngten undersøgelse vise at der ikke er noget at gøre og at man ikke kan behandle på det. Og så kan det afsluttes ret hurtigt og man kan få aflivet hesten så snart alle papir er i orden (ca. en månedes tid) Men det kræver godkendelse fra både sælgers dyrlæge og forsikringsselskabets dyrlæge.
Så det er altså ikke bare sådan ligetil.
Hun kan selvføægelig godt vælge at aflive hesten hvis den ikke går igennem bøjeprøve, og uden yderligere undersøgelser, men så får hun altså ingen penge, og så kan hun da lige så godt sælge den til dig for slagteprisen.
giv endelig besked om hvordan det er gået.
Hvad gør man lige? Hjælp.!?