{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
582 visninger | Oprettet:

Specielle behov - kender I det? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Undskylder for længden, men håber at I vil læse det alligevel. Gjorde det så kort jeg kunne smiley

Kender I det, når man står med en hest, som har specielle behov, og det bare ikke kan lykkes at gøre det som man gerne vil have det?

Sådan har jeg det desværre lige nu smiley

Mit et og alt lider desværre af EMS og er kronisk forfangen, som blev konstateret sidste forår i maj. Da stod han et sted, hvor jeg havde mulighed for at sætte ham sammen med min venindes hest på vinterfolden, hvor der ikke var noget græs. Der stod de så fint hele sommeren, og alt var bare nemt.

Nu er vi kommet til sommer i år, og min hest er flyttet. Her har jeg rig mulighed for jord- og sygefold. Der er ikke mindre end 13 af slagsen, fordi stedet er så stort. Jeg havde lavet en aftale med en af de andre ude fra stalden at hendes og min kunne stå sammen på en af foldene - der må kun stå 2 på hver fold, staldejers krav. Fint nok, for 2 kan godt holde hinanden med selskab.

Nu er ejeren af min foldkammerat så ulykkeligvis kommet på P, og ejerens mor vil flytte hesten. Hvorfor og hvorhen ved jeg ikke.

Men det vil jo så sige, at min hest ikke længere har en foldkammerat, og der er ikke nogen andre, jeg kan spørge, da de jo alle sammen er på græs.

Der er ingen steder i nærheden, hvor jeg kan flytte ham hen med jordfold, de hænger jo desværre ikke på træerne.

Men jeg har det samtidig virkelig skidt med, at hvis han skal stå alene ude smiley Eller er det bare mig der er et pjattehoved? Han kommer jo på fold med de andre igen, så snart det bliver vinterfoldstid...

Har overvejet, og se om jeg kan få nummeret på hende moren, og høre om det kunne være en mulighed at lade hesten stå, hvis jeg passer den , og de betaler. Eller er det for frækt? Ved jo ikke om de bare flytter den, og evt hvorhen eller om den bliver solgt.

Hvad ville I gøre?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Specielle behov - kender I det?
  • #1   22. jun 2012 Jeg kender godt følelsen, dog en lidt anden sag smiley

Men jeg ville helt sikkert gøre alt for at min hest fik en foldkammerat af en slags. Synes godt du kan ringe til moderen og fortælle om din situation, måske vil det ikke ændre noget, men man kan da godt være heldig.

Ellers - hvad med mundkurv? Eller må den slet ikke få noget? Kan den se andre heste over hegnet?

• #2   22. jun 2012 Når der er andre heste på sygefolden kan han se dem, da de er samme sted. Med en meter mellem hver fold.

Har overvejet mundkurv, men tør simpelthen ikke. De bliver flyttet fra fold til fold ca hver 14 dag, for at der skal være nyt og frisk græs til dem. Men det er jo stopfyldt med sukker, og det er jo det han ikke kan tåle.

Glemte at skrive, at jeg måske hvis jeg er heldig har mulighed for at sætte ham sammen med en islænder. Men det er kun halvdelen af dagen. Og ved ikke om han vil blive mere ked af at blive efterladt, end og stå helt for sig selv. Han kommer ind om natten, da de ikke må stå ude på sygefoldene om natten. Men islænderen kommer ind mellem 12 og 15 ca. Og min kommer først ind klokken 19.

• #3   22. jun 2012 Hvis du kan få ham til at gå med islænderen ville jeg gøre det. Så har den trodsalt heste selskab hver dag smiley Og det er vigtigt! Også selvom han bliver efterladt.

• #4   22. jun 2012 Synes godt du kan være fræk nok til at give det et forsøg smiley Nu ved jeg ikke hvad der menes med at datteren er kommet på P, men betyder det at datteren ikke selv kan passe sin hest, er det jo meget sandsynligt at de flytter den for at få nogen til at passe den.

Ellers ville jeg faktisk hører omkring på HG - mon ikke der er andre med problemet at hesten er forfangen og opstaldningsstedet ikke tilbyder jordfold?

• #5   22. jun 2012 synes bestemt du skal høre ad.
    ellers så efterlys en foldven herinde det kan måske også give en foldven.
    synd jeg bor så langt væk ellers havde jeg da en hoppe der gerne ville gå som selskab og som bestemt ikke tager skade af det gg.

• #6   22. jun 2012 Prøv da at ring og forklar moren situationen - du kan højst få et nej.

Ellers, så lav da en annonce. Du søger en foldkammerat til en forfangen hest = jordfold. Der må jo være andre, der står i samme situation som dig - så må vi bare håbe at der er nogen i dit nærområde, som har lyst til at stå opstaldet samme sted. Beskriv stedet lidt - så kan det jo være du kan finde en makker.

• #7   22. jun 2012 Står i fuldkommen samme situation. Dog er der ingen jordfolde her i området (min er så heller ikke forfangen men har 'bare' EMS).

Jeg har derfor ikke kunne flytte ham men istedet måtte lave en lille bitte fold til ham på det eneste sted på folden hvor græsset ikke har så godt fat (ved leddet, hvor der er lidt mudder om vinteren). Så han står alene, på sin lille frimærkefold og det skærer da helt ekstremt i hjertet at se på smiley
    Heldigvis er der en af de andre heste der står inde ved ham 4-6 timer om dagen for at få en græssepause, men så snart den forlader folden står han bare og hænger igen smiley

• #8   22. jun 2012 Andrea: Når man er på P, er man blevet indlagt på psykiatrisk afdeling.

Majbrit: Hehe, ja håbe der er nogle der vil derud smiley Ej, det er et rigtig lækkert sted, så der er ikke noget der. Ved bare ikke om der er nogle som gider flytte. Stedets størrelse kan nemlig godt skræmme nogle smiley Der er op mod 50 heste nemlig.

Katrine: Åh ha, det er noget rigtig tis! Min var heller ikke forfangen før sidste år. Eller jo, han havde været det inden jeg købte ham, 4 år forinden. Men ellers ikke. Men det græs de indtager et år, med EMS kan jo desværre være med til at smide bomben det næste år. Og det skete desværre for min.
    Og jeg synes virkelig det er så synd for ham, og ved slet ikke hvad jeg skal gøre.
    Kan jo også godt forstå, at dem der har heste som godt kan tåle græs ikke gider, stå på jordfold.

• #9   22. jun 2012 Anede det nok var det, men ville ingen konklusioner drage. Men i så fald synes jeg helt sikkert godt du kan ringe eller skrive - måske hellere skrive. Så kan du gøre det pænt, høfligt og samtidig ikke afkræve et svar med det samme, da moren nok har meget andet at tænke på.

• #10   22. jun 2012 Præcis smiley Og der er bare flere varmblodsheste end koldblods og de har jo oftest ikke de store problemer med græsset..
    Håber du finder en løsning smiley

• #11   22. jun 2012 Har snakket med dem, og den bliver flyttet og nok solgt. Desværre.

• #12   22. jun 2012 JA, jeg kender følelsen.

Fra en ende af:

Min hest har astma, så hun skal helst være ude hele døgnet.. Men har tendens til fedme, og har været let forfangen, og af den grund skulle hun nærmest være mest inde.

Nå, så har hun dårlige ben (galle og varme), og skal helst bevæge sig roligt, men ikke for meget op/ned ad bakke, og ikke rides for voldsomt. Folden er på en kæmpe bakke..

Og når hun bliver fed, skulle hun helst rides meget.

Har gået med mundkurv indtil nu, men har også fået problemer med nakken, så hun skal have helt lange tøjler, og helst bare rides ligeud..

Jeg ved ikke,.. Men vil ikke af med hende endnu! Men hun skranter godt nok..

Der er kontra-indikationer ved alt, jeg gør ved hende..!!

Kommentér på:
Specielle behov - kender I det?

Annonce