11. sep 2007 Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Man lære hele livet {{forumTopicSubject}}
Man har et standpunkt til man ta'r et nyt - var det ikke sådan en vis Jens Otto Kragh sagde en gang?
Det kan jeg ihvertfald kun være enig i.
Jeg er normalt ikke personen der er kæmpe fan af stærkere bid, men så mødte jeg Zolo.
Zolo syntes dressurbanen er møgkedelig og vil hellere fræse rundt på en mark eller i en skov - så det gør vi da.
Men Zolo fik så den idé i vinters at han kunne gå fra at være helt rolig og afslappet og under kontrol, til at stivne sig i hele halsen og styrte hjemmad for fulde udblæsning - ikke så godt når der er en vej lige om lidt hvor biler ikke har en chance for at se noget.
Det gjorde han et par gange og han nåede at løbe ud af en port på en meters bredde alle gangene med mig på, AVS - det kan ikke anbefales at vride knæet om.
Den tredje gang forsøgte jeg mig med "drej halsen så meget om så hesten ikke kan løbe " ( noget må jo gøres så hesten stopper ). Det resulterede i at hesten gled fordi der var glat, det er en dårlig kombi med at tonse afsted i jorde galop og miste balancen.
Hjerne rystelse til mig.
Herefter kom der et 3 rings bid på, på tur. Zolo har ikke haft lavet nummeret igen, heller ikke forsøgt på noget tidspunkt - så det har nok været en forårs ting.
Men jeg har stadig bidet på i skoven. Her er Zolo også dejlig afslappet og rolig, tuller rundt men så kan han gå fra at være rolig til at stivne sig og skyde skulder også bare smutte hjem imens man sidder og ikke kan gøre så meget.
Det er svært at træne sig ud af når hesten fint reagere for signalerne og er rolig og afslappet, så kan man ikke rigtigt træne dem mere.
Ligesom det er for eget ansvar at begynde og træne stopsignal i galop hjem. Han er smuttet før man opdager det - så kan han være nok så kontrolerbar i trav og skridt, men galop " farvel farvel ".
Et andet sted det er svært at holde en hest er når dens flokinstinkt har sat igang. Fx: man er på tur med en anden og denne anden hoppe over et eller to spring, man skal så hoppe efter. Ens hest sætter speederen i for at komme op til hesten der stadig kan ses, men lige er 1-200meter væk.
Her kan man igen træne det i skridt og trav, men at træne det i galop ( på alm. bid ) kan være svært når hesten næsten er smuttet før signalet er givet.
Jeg går super meget ind for at træne tingene - og det kan man i mange tilfælde. Man kan træne en hest der styrter rundt på en springbane. Forholdene er kontrollerede, der er indhegning, man kan lave et spring om til en bom på jorden, det foregår der hjemme så hesten har ikke " løbe hjem " trangen.
Så jeg måtte sluge en kamel og konkludere at man lære hele livet, også nogle gange ting man helst ikke vil lære.
Som fx. at det kan være meget godt at have noget stærkere på når hesten beslutter sig for at smutte, selvom den for 2 sek siden var rolig, nærmest doven.
Andre der har måtte sluge en kamel eller to og har lært noget af deres hest?
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 128 Svar: 1.549
min får et todelt bid og næsebånd på hvis der kunne opstå behov for ekstra bremse kraft. og så får han guffer for at stoppe på tur, jeg tror ikke det skader at fortsætte med at øve det der stop så signal.
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
Han kunne også gå fra at være helt rolig og afslappet, til bare at vænne på en 25 øre og fræsse den anden vej, uden at give rytteren mulighed for at gøre noget som helst. Og det var ligemeget om det var på banen, i naturen eller hvor det var henne. Da det flere gange bragte både mig, ham selv og andre i fare, når han lavede det her, måtte vi gå til en hårdere bid, og endte ud med et pelhambid. Jeg går selv ind for at bruge det blideste muligt, men med ham her, var der bare ikke noget blidere der var muligt. Han var simpelthen uden for pædagoisk rækkevidde.
Heldigvis viste det sig at det skyldtes hans unge alder, og han begyndte hurtigt at ændre adfærd og blive mere tilregnelig og lettere at stoppe, så vi kunne gå ned til et blidere bid igen.
Men ja - man har et standpunkt til man tager et nyt, og sådan er det desværre bare nogle gange.
jan 2007
Følger: 68 Følgere: 61 Heste: 2 Emner: 450 Svar: 3.839
JEg har som sådan ikke noget imod, at man tager stærkere midler i brug HVIS det er nødvendigt. Som det er i dit tilfælde, hvor det bliver direkte farligt med alle de biler og sådan.
Som nogle af de kloge har sagt, så er det bedre med et lille tag i tøjlen, på et lidt stærkere bid, og hesten reagerer, end at flå uden reaktion.
Der hvor jeg bare synes det hele bliver et farligt emne, er ved alle de små piger - eller gamle koner for den sags skyld, mener det er nemmere bare at smække det hårdeste på, for så er der jo ingen grund til tvang.
Jeg selv rider kun galop i min hackamore, da jeg simpelthen ikke stoler på at han stopper, hvis jeg kun har sidepull på. Ikke endnu i hvert fald. Så indtil da har vi det hårdeste på.
aug 2008
sep 2004
Følger: 53 Følgere: 68 Heste: 2 Emner: 107 Svar: 922
Har prøvet at ride ind i træerne, men selv om hun slog hovedet, rystede hun sig bare og videre igen. Red i en lang periode med 3 rings. Dette er jeg dog stoppet med.
Nu efter 5 år rider ved således ... KK ultra i dressur, Pellham i skoven i tempo og hackmore i spring og skridt ture.
Dette går fantastisk. Siden jeg startede med hackamoren i spring er det en fantastisk hoppe jeg har, selv efter 5 år
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
Men har altid ment: hellere en lille anholdning med et skabt bid end at sidde og flå i et alm
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.042
Jeg tror ikke engang at det skyldes at biddet er hårdere i dette tilfælde - hun kan vist bare bedre have det i munden.
Nogle gange skal der altså bare ikke ret meget til før man mærker en kæmpe forskel.
okt 2010
100% enig
jan 2012
Følger: 144 Følgere: 148 Heste: 5 Emner: 6 Svar: 104
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Bidet er jo teknisk set skarpere - ellers ville hesten ikke reagere.
Så når man tager med fx. 10 gram i et alm. bid - tager man så med samme styrke i et 3 rings eller pelham, så vil presset i hestens mund være større i det stærke bid, end i alm bid - trods ens pres.
Netop pga. at bidet er stærkere.
Ellers ville et stærkere bid være ligemeget.
jan 2012
Følger: 144 Følgere: 148 Heste: 5 Emner: 6 Svar: 104
jeg sys det er værre når man flår hesten i munden med et mildere bid.
men blir rystet over dem der der flår dem i munden med et hårdt bid, bare for "magt".
sep 2007
* Stald Zederkof * - Nej det har jeg ikke :o)
Hvis jeg lod ham løbe, så løb ham hjem. Han løber ikke fordi han bliver bange, men fordi han vil hjem eller fordi man galopere i retning af hjem.
jul 2008
Følger: 50 Følgere: 63 Heste: 9 Emner: 136 Svar: 1.495
Jeg har selv lige skiftet til pelham på min 4 års, han bliver lige rigelig døv i munden på alm tredelt når han spænder op, især på vej hjem, eller når vi skal forbi andre heste på fold.
Red ham her til aften for første gang med pelham, og han var som en drøm. Meget nemmere og faktisk meget roligere end de forgående ture på alm bid. Havde ingen problemer og måtte ikke tage ham i munden som desværre måtte på det alm bid.
Fortsætter naturligvis indlæring og træning af stopsignal på alm bid på ridebane og mindre ture.
Men lige nu fortsætter jeg med pelham på lange ture, det var så dejligt at mærke den forandring, og rart ikke at have brug for at tage ved i tøjlen.
sep 2007
Day Dreamer . - Skal jeg nogensinde starte en jagt på Zolo så får han også stærkt bid på. Kombinationen mange heste ( folkinstinkt ) og tur er = speeder i bund.
Dette er svært at træne hjemme fra, ligesom tur er - men hvor det er lettere med spring, at gå et skridt tilbage i træning.
okt 2010
På den måde bliver hjem = arbejde, ikke = godbid og hvile. Der er ingen garantier, men det kan være værd at prøve.
sep 2007
Day Dreamer . - Havde nok holdt mig fra jagter, desværre.
Hvis der ikke er nogen reaktion, så er det jo farlig for hest, rytter og de andre omkring en.
¤ Søster McFluff ¤ - Han får mad når der er redet ( kan der ikke laves om på ) også er han bare en hest der er glad for flokken, dog ikke seperationsangst.
Jeg er heller ikke den eneste der rider på ham - ejer rider kun tur, så det er svært at begynde på sådan noget uden at være konsekvent ;).
jul 2008
Ikke at jeg skal anbefale endnu stærkere ting, men jeg brugte det på min travvallak når jeg red jagter, han var jo vædeløbber og havde ingen kontrol uden jagtkandaren.
Det på trods af at jeg hjemme kunne ride ham kun for sæde og ben. Men når vi kom til jagt gik der en djævel i ham, og med alle de andre heste der også løb stærkt så gik væddeløberen op i ham.
jul 2008
jul 2008
apr 2008
Følger: 589 Følgere: 707 Heste: 2 Emner: 315 Svar: 2.955
men.... det betyder nu ikke problemet er løst, det er bare sat på standby til videre træning, men det betyder jo ikke noget. Det er svært når det ikke er din egen hest også. Ejeres kan side og være skyld i alle de problemer, du får på skøddet. kan jo netop være der problemerne stammer, med ukonsekvent træning, eller usammenhængig træning. Idét du og ejeren måske laver noget vidt forskelligt med tøjlen. Jeg tvivler det er hesten der er udenfor rækkevidde, men jeg kan jo ta fejl
Eller også er træningen "bare" ikke skåret sig igennem det hårde koldblodssind. Koldbloden er ikke præget af udstyr typisk, bare af press, og forstår at de kan være langt stærkere end det.
Peter var som du beskriver, så snart han blev vendt om mod stalden, goodbye. Men det var dengang jeg red med bid, waay back. med tiden og træningen er det dog blevet godt, også til jagter i sidepull. Selvom jeg aldrig i min vildeste fantasi havde troet det dengang.
okt 2010
Man behøver ikke holde op med at give mad. Det eneste nye er de 5 minutter på banen.
aug 2008
sep 2007
Fleur Penter&Krigshesten/The Knightingales! - Har ingen idé om hvordan jeg skal træne det væk. Som sagt, signalet fungere fint i skridt og trav og nogle gange i galop men så pludselig, væk skulder og hjem er han smuttet.
Ligesom at hvis man rider hjemmad så virker det fint i skridt og trav, men i galop er han smuttet, der kan han ikke holdes på alm. bid hvis man ikke vil få ondt i armene.
Kunne jeg træne det, så ville jeg, men at ride rundt på en hest der har en risiko for bare at skride og derfor være livsfarlig, det duer ikke.
sep 2007
¤ Søster McFluff ¤ - Det er svært når det ikke kan blive konsekvent :o)
sep 2007
Smider den lige op, kan være andre har noget og dele
aug 2008
har du set det der cowboy- nødbrems hvor man holder på halsen med den ene hånd? det skulle være pænt efftetivt, men er som sagt en nødbremse.
http://www.youtube.com/watch?v=yFt-yJhVZg8
sep 2007
Ja har hørt om det :o)
Det var noget alla det jeg forsøgte at lave. Altså tage fat i en tøjle og bøje hesten hals så meget om så den ikke kan løbe mere. Men det er svært når halsen er HELT stiv, fuldstændigt, intet giver efter, så det tager lige noget tid at trænge igennem ( imens hesten jorde afsted, så det kræver noget motorik og balance ).
Men aldrig om jeg vil forsøge igen. Det resultede i en hest der gled pga. at vådt underlag og det at få bøjet halsen rundt ikke duer særligt godt sammen, i det hele taget, efter episoden syntes jeg ikke det er helt uden risiko, også i tørt føre, at glide, hesten snubler o.l
Så foretrækker at klodse nødbremsen i, istedet.
Så får hesten heller ikke løbet langt og bekræftet sig selv i at den kan og det er okay.
sep 2007
Det var mere alla det her:
http://www.youtube.com/watch?v=Nchg2ayb-Nw&feature=related
Men som sagt når halsen er fuldstændig stiv, intet givet efter og hesten jorde alt hvad benene kan bære som har den fanden i hælene, så er det ikke nær så nemt som på videoen.
aug 2008
jeg tror den med hånden på halsen er bedst, jeg er væltet helt med en hest ved kun at bruge den ene tøjle. i de gamle ridebøger fra 70´erne beskriver de en lignende metode med en hånd på halsen,til heste der vil bukke.
når bare det fungere med det bid du skiftede til, så er det jo fint. nogen gange må man bare finde sig i at ens hest skal have lidt andet værktøj, end det man lige synes ville være salagen
jul 2008
Jeg har taget mine ture med dem, en som gjorde det når jeg red, og en som gjorde når jeg gik ved dens side på jorden.
De er kloge og kender deres styrke.
Man lære hele livet